مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

بانک ژاپن و تمدید برنامه اعطای وام‌های اضطراری

تحلیل هفتگی فارکس

تحلیل هفتگی فارکس و سنتیمنت بازار جهانی؛ تاثیر اخبار و رویدادها بر بازار، برای هفته منتهی به 18 دسامبر
  • آیا فدرال رزرو پول بیشتری هزینه می‌کند؟
  • داده‌های PMI اولیه ممکن است خوش‌بینی بازار را محک بزنند

در هفته آینده، موتور بازارها با سرعت بیشتری کار خواهد کرد چرا که به نظر می‌رسد یک تقویم اقتصادی پر و پیمان، هیجان بازار را پیش از تعطیلات پایان سال به شدت بالا می‌برد. فدرال رزرو تیتر اول هفته خواهد بود چرا که قرار است در مورد اعمال یا عدم اعمال محرک بیشتر تصمیم‌گیری شود. عدم اطمینان در مود SNB، BOE و BOJ کمتر است چرا که هیچ کدام از آنها قرار نیست تغییر اساسی در سیاست‌های خود اعمال کنند. اگر بانک‌های مرکزی نتوانند آتش بازی زیادی ایجاد کنند،  PMIهای اولیه در ماه دسامبر می‌تواند بازار را به حرکت درآورد. همچنین سرمایه‌گذاران باید برای به‌روزرسانی در مورد مذاکرات محرک مالی ایالات متحده و برگزیت که این هفته احتمالا به نتیجه می‌رسد آماده باشند.

آیا فدرال رزرو واقعا می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد؟

یک همه‌گیری خشن، یک بهبود اقتصادی آهسته و یک بن بست در سیاست‌های مالی فشارهای شدیدی را بر فدرال رزرو ایجاد کرده است تا محرک‌های بیشتری به اقتصاد ایالات متحده وارد کند. با این وجود، علی‌رغم اینکه سیاست‌گذاران قویا اطمینان می‌دهند که در صورت لزوم کارهای بیشتری انجام می‌دهند اما شواهد کمی وجود دارند که این سیاست‌گذاران از افزایش طرح خرید دارایی به بالای سقف ۱۲۰ میلیارد دلاری کنونی حمایت کنند.

ترازنامه فدرال رزرو

ترازنامه فدرال رزرو

از طرفی مذاکرات بر سر محرک مالی در کنگره ادامه دارد و با ورود رئیس جمهور جدید به کاخ سفید قرار است جنت یلن وزیر خزانه‌داری شود از این رو سیاست‌گذاران ترجیح می‌دهند پیش از تصمیم‌گیری در مورد افزایش خرید دارایی، مقداری دیگر صبر کنند. در عوض، فدرال رزرو احتمالا سررسید برخی از تسهیلات وام اضطراری خود را که قرار است به زودی منقضی شوند، تمدید خواهد کرد و احتمالا با سیاست‌های لفظی، قدری به دید بازار جهت خواهد داد.

اگر پاول و دوستانش در فدرال رزرو، سیگنالی برای افزایش مدت زمان طرح خرید دارایی با تغییر در سیاست خود مبنی بر فروش اوراق کوتاه‌مدت‌تر به سمت اوراق خزانه بلندمدت ارائه کنند، احتمالا بازارها به آتش کشیده خواهند شد و دلار آمریکا افت شدیدی را تجربه می‌کند. پس از دستیابی موفقیت آمیز به واکسن کرونا، دلار آمریکا تحت فشار فروش سنگینی قرار گرفته است و یک مداخله لفظی داویش مانند افزایش طرح خرید اوراق خزانه، می‌تواند این فشار را بیشتر کند.

با توجه به اینکه تمام توجهات این هفته به فدرال رزرو است، بسیار بعید است که شاخص‌های اقتصادی خارج از ایالات متحده بتواند حرکت خاصی در بازار ایجاد کند. شاخص تولیدی نیویورک برای ماه دسامبر، سه‌شنبه منتشر می‌شود. چهارشنبه آمار خرده فروشی ماه نوامبر و PMI اولیه برای ماه دسامبر منتشر می‌شود. روز پنجشنبه مجوزهای ساختمانی و خانه‌های شروع به ساخت در کنار داده‌های تولیدی فدرال رزرو فیلادلفیا را خواهیم داشت.

بانک ژاپن و تمدید برنامه اعطای وام‌های اضطراری

بانک مرکزی دیگری که آمادگی دارد تسهیلات وام‌دهی اضطراری خود را فراتر از تاریخ انقضای اصلی آن تمدید کند، بانک ژاپن است. مانند دیگر کشورها، ژاپن در حال حاضر با موج جدید کرونا حتی بزرگتر از موج اول روبرو شده است. بنابراین تردید کمی وجود دارد که اقدامات اضطراری بانک ژاپن برای پس از مارس ۲۰۲۱ تمدید نشود. با این حال، تا آنجا که به سیاست‌های دیگر مربوط می‌شود، بانک ژاپن کار بیشتری نمی‌تواند انجام دهد. سیاست نرخ بهره این بانک یک فاجعه بوده است چرا که تنها بخش کوچکی از ذخایر بانک‌های تجاری در حال حاضر بعد از تعدیل‌های مختلف مشمول نرخ‌های منفی می‌شوند.

در مورد خرید دارایی، بانک ژاپن اکنون نه تنها بزرگترین دارنده اوراق قرضه دولتی است بلکه از طریق خرید ETF بزرگ‌ترین صاحب سهام کشور خود نیز می‌باشد بنابراین فضای مانور بسیار کمی در زمینه این سیاست وجود دارد. با این حال، ممکن است بانک ژاپن اکنون چندان در سختی نباشد چرا که چشم‌انداز واکسن ظاهر شده است و در کنار آن نیاز به گفتن نیست که دولت ژاپن اخیرا اعلام کرده است برای تقویت اقتصاد قصد دارد حمایت‌‌های مالی بیشتری انجام دهد.

داده های نظرسنجی تانکان

داده های نظرسنجی تانکان

گزارش سه ماهه TANKAN که روز دوشنبه منتشر می‌شود می‌تواند با نشان دادن افزایش مشاغل، خوش‌بینی را به اقتصاد ژاپن بازگرداند. همچنین PMI اولیه بخش تولیدی برای ماه دسامبر که روز چهارشنبه منتشر می‌شود، احتمالا نشان دهنده بهبود بیشتر خواهد بود. تراز تجاری ماه نوامبر نیز روز چهارشنبه منتشر می‌شود و روز جمعه پیش از جلسه بانک ژاپن داده‌های تورمی ژاپن را خواهیم داشت.

برگزیت می‌تواند جلسه بانک انگلستان و تقویم اقتصادی شلوغ این کشور را تحت الشعاع قرار دهد

طی هفت روز آینده در انگلستان به هیچ وجه رویداد مهم کم نخواهیم داشت. در این کشور علاوه بر جلسه بانک انگلستان در روز پنجشنبه، تعداد زیادی داده اقتصادی در دستور کار است. روز سه‌شنبه آخرین آمار اشتغال منتشر می‌شود. روز چهارشنبه آمار تورم و PMI برای ماه دسامبر را خواهیم داشت و روز جمعه خرده فروشی منتشر می‌شود. آمار PMI به احتمال زیاد بیشترین توجه را به خود جلب خواهد کرد زیرا به طور اجمالی بر اثرات پایان قرنطینه در ابتدای دسامبر بر اقتصاد انگلستان نگاه می‌اندازد. سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند تا ببینند، پس از پایان قرنطینه تا چه میزان فعالیت‌های تجاری به شرایط قبل بازگشته‌اند.

داده های PMI انگلیس

داده های PMI انگلیس

اگر داده‌ها به شدت ضعیف باشند، سیاست‌گذاران ممکن است وسوسه شده و در جلسه سیاست‌گذاری روز پنجشنبه لحن داویش‌تری را اتخاذ کنند. اگرچه به طور کلی انتظار نمی‌رود که بانک انگلستان پس از افزایش برنامه QE در ماه نوامبر، حداقل برای چند ماه دیگر حرکت دیگری انجام دهد.

با این وجود، بن‌بست در مذاکرات برگزیت تمام موارد فوق را برای پوند بی ارزش کرده است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان و اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا توافق کرده‌اند که مذاکرات را حداقل تا یکشنبه ادامه دهند. اگر تا آن زمان پیشرفت کافی حاصل نشود، ممکن است جانسون تصمیم بگیرد که از مذاکرات خارج شده و انگلستان را در مسیر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا قرار دهد. پوند تاکنون در برابر افزایش ریسک عدم توافق به طرز شگفت انگیزی انعطاف‌پذیر به نظر رسیده است اما در صورت تحقق چنین سناریویی انتظار می‌رود به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

نبرد SNB برای نرخ تبادل فرانک در دو جبهه

آخرین اما نه کم ارزش‌ترین، بانک ملی سوئیس دیگر بانک مرکزی مهمی است که هفته آینده آخرین جلسه سیاست‌گذاری خود را در سال جاری انجام می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که هیچ تغییری در سیاست‌های این بانک صورت نگیرد اما انتظار داریم که انتخاب کلمات توماس جردن، رئیس بانک مرکزی سوئیس در مورد نرخ تبادل ارز از نزدیک مورد توجه قرار گیرد.

نرخ فرانک

نرخ فرانک سوئیس در مقابل دلار و یورو

به نظر می‌رسد فرانک سوئیس به طرز قابل توجهی در برابر یورو ثابت مانده است. فرانک سوئیس با رسیدن به بالاترین سطح پنج ساله اخیر خود در ماه می، سقوط کرد و اکنون در زیر این سطح نگه داشته شده است چرا که یورو دوباره در حال قدرت گیری است. با این حال، بانک ملی سوئیس اکنون مشکل دیگری دارد. دلار در برابر فرانک (فرانک نیز یک دارایی امن محسوب می‌شود) به شدت سقوط کرده و هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از ژانویه ۲۰۱۵ رسید. اگرچه نرخ دلار/فرانک به اندازه نرخ یورو/فرانک اهمیت ندارد اما مقیاس افت دلار قابل توجه است و این می‌تواند مداخله بانک مرکزی را تضمین کند. ولی این مشکل نیز وجود دارد که خزانه‌داری آمریکا چندان مهربانانه با مداخلات ارزی رفتار نمی‌کند و اتخاذ تصمیم مداخله در نرخ تبادل فرانک توسط بانک ملی سوئیس، می‌تواند پیامدهایی برای این بانک داشته باشد.

PMIهای منطقه یورو، بهبود نسبی را نشان می‌دهند

از آنجا که بعضی کشورهای اروپایی محدودیت‌های خود را کاهش داده‌اند، انتظار می‌رود فعالیت‌های اقتصادی در نیمه اول دسامبر تا حدودی بهبود پیدا کرده باشد. PMIهای تولیدی، خدمات و ترکیبی همگی روز چهارشنبه منتشر می‌شوند و در صورت اشاره به بهبود شرایط کسب و کار، ممکن است یورو را با اندکی افزایش همراه کند.

داده PMI منطقه یورو

داده‌های PMI منطقه یورو

اما حتی اگر PMIها نشان دهند که بهبود اقتصادی ضعیف است، ممکن است باز هم برای توقف روند صعودی یورو کافی نباشد چرا که پس از اعلام محرک اضافی توسط بانک مرکزی اروپا و تصویب صندوق نجات ویروس توسط اتحادیه اروپا، چشم انداز آینده این اتحادیه روشن است. یک خطر بزرگتر برای یورو، عدم توافق برگزیت و یا عدم موفقیت کنگره آمریکا برای تصویب محرک مالی و موکول کردن آن به سال آینده است. زیرا این امر موجب افزایش ریسک‌گریزی و تقویت دلار می‌شود.

آمار تورم ناحیه یورو برای ماه نوامبر روز پنجشنبه و نظرسنجی کسب‌وکار IFO آلمان روز جمعه سایر آمار مهمی است که در این هفته از منطقه یورو منتشر می‌شود.

آزی، لونی و کیوی، بدون توقف

مشکلات برگزیت مانع کوچکی برای رالی یورو و استرلینگ ایجاد کرده است اما دلارهای استرالیا، نیوزلند و کانادا روند مثبت خود را حفظ کرده‌اند زیرا وضعیت کلی بازار مثبت مانده است. به طور دقیق تر، قیمت کالاها مانند مس، سنگ آهن و نفت خام در نتیجه چشم‌انداز رشد جهانی، برای نیمه دوم سال آینده که واکسن به طور گسترده به مردم می‌رسد، افزایش خواهد یافت.

دلار استرالیا، نیوزیلند و کانادا

دلار استرالیا، نیوزیلند و کانادا

از این رو، چشم‌انداز تسهیلات پولی بیشتر در این کشورها محو شده است و داده‌های دریافتی طی چند ماه آتی احتمالا تاثیر چندانی بر ارزهای مربوطه نخواهد گذاشت.

با این حال، هنوز هم ممکن است معامله‌گران کوتاه مدت بخواهند گزارش اشتغال استرالیا در روز پنجشنبه، تورم و خرده فروشی کانادا در روز چهارشنبه و جمعه و آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم نیوزلند در روز پنجشنبه را تحت نظر داشته باشند. علاوه‌براین، آمار ماهانه تولید صنعتی و خرده فروشی چین در روز سه شنبه ممکن است بر جهت‌گیری سنتیمنت ریسک تاثیر بگذارد.

منبع: FXstreet

برای پیگیری اخبار و تحلیل‌های فارکس و بازارهای جهانی کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

برای یادگیری معامله بر اساس تحلیل سنتیمنت، اخبار و داده‌ها به مطالب زیر مراجعه کنید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟