بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

مقایسه متاتریدر 4، متاتریدر 5 و cTrader

متاتریدر cTrader

مقایسه پلتفرم های معاملاتی: متاتریدر 4، متاتریدر 5 یا cTrader؟

محبوبیت معاملات آنلاین روزبه‌روز افزایش می‌یابد و سالانه میلیون‌ها معامله‌گر جدید حساب باز می‌کنند. تجارت فارکس طیف بزرگی از معامله‌گران خرد جدید را شامل می‌شود، دلیل اصلی این امر نیاز به سرمایه نسبتاً کم برای شروع و در دسترس بودن ۲۴ساعته در ۵ روز کاری هفته است. از طرف دیگر با ظهور ارزهای دیجیتال که در ۲۴ ساعت تمام روزهای هفته قابل معامله می‌باشند و توسط بسیاری از کارگزاران فارکس پشتیبانی می‌شوند، این تقاضا همچنان بالا خواهد ماند. بازارهای سهام در مواقعی فعالیت می‌کنند که بیشتر معامله‌گران خرد در مشاغل اصلی خود هستند، از این رو از نظر معامله‌گری برای آنها جذابیت کمتری ایجاد می‌کند و بیشتر با دید سرمایه گذاری بلند مدت و سود تقسیمی سهام وارد این بازارها می‌شوند. به همین دلیل، کارگزاران شروع به اضافه کردن قراردادهای CFD (قرارداد ما به التفاوت) سهام به همراه CFD کالا و شاخص‌ها به گزینه‌های دارایی‌های خود کرده‌اند. تقاضای ETF (صندوق‌های قابل معامله) رفته رفته افزایش یافته است که موجب پدید آمدن نوع جدیدی از دارایی‌های مالی شده است.
در حالی که کارگزاران همچنان به اضافه کردن دارایی‌ها و گسترش گزینه‌های انتخابی برای معامله‌گران خود ادامه می‌دهند، اما صحنه معامله‌گری خرد همچنان تحت سلطه سه سیستم عامل معاملاتی کم‌رقیب باقی مانده است. در پنج سال گذشته شرکت‌های کوچک‌تر فینتک گزینه‌های بهبود یافته را معرفی کردند اما نتوانستند استقبال قابل‌توجهی کسب کنند. MetaQuotes، یک شرکت قبرسی، همچنان جایگاه خود را به‌عنوان پلتفرم معاملاتی مورد علاقه معامله‌گران خرد و کارگزاران، با نرم افزار متاتریدر 4 (MT4) حفظ کرده است. غالب بودن این پلتفرم در بازار فارکس کاملا مشهود است، چراکه بیش از ۹۵ درصد از حجم معاملات روزانه فارکس که تقریباً برابر با ۷ تریلیون دلار هست، در این پلتفرم انجام می‌شود (به استثنای ژاپن). این پلتفرم اولین گزینه مناسب برای معاملات آنلاین بود، و در اوایل رشد عمومی استفاده از پلتفرم‌های آنلاین، بازار را تسخیر کرد و به دلیل خدمات قابل اعتماد خود، یک رابطه وفاداری متقابل بین مشتریان و خود را ایجاد کرد. این پلتفرم در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شده و به طور کامل از معاملات خودکار پشتیبانی می‌کند، که به عنوان Expert Advisors شناخته می‌شود. EA‌ها سریعترین رشد در بخش معاملات حرفه‌ای و خرد را داشته‌اند. (Expert Advisors یا EAها اکسپرت‌های معاملاتی هستند که معاملات را بصورت خودکار انجام می‌دهند و یا در شناسایی نقاط خاص به معامله‌گران کمک می‌کنند.)
در سال 2010 شرکت Spotware Systems LTD، واقع در قبرس، رقیب مهمی برای MT4 را معرفی کرد. cTrader نام محصول جدید این شرکت بود که به عنوان گزینه اصلی برای کارگزاران و معامله‌گران “شبکه ارتباطات الکترونیکی” (ECN) شناخته شد، زیرا زیرساخت‌های آن از اتصال این پلتفرم به شبکه پشتیبانی می‌کند. MT4 و جانشین ناموفق آن (MT5) ، برای برقراری ارتباط با ECN نیاز به یک پل ارتباطی دارند. تقاضای کارگزاران برای cTrader همچنان در حال افزایش است اما هنوز با متاتریدر 4 فاصله زیادی دارد. همچنین، در سال ۲۰۱۰، شرکت MetaQuotes پلتفرم متاتریدر 5 را به‌عنوان جانشین MT4 معرفی کرد که در حکم یک پلتفرم معاملاتی مناسب برای معامله روی چند دارایی محسوب می‌شد. با این حال، عدم سازگاری کافی با زیرساخت‌های متاتریدر 4 و هزینه‌های بالاتر بدون مزایای قابل توجه، متاتریدر 5 را عملا به یک پروژه شکست‌خورده تبدیل کرد. MetaQuotes پشتیبانی رسمی خود از MT4 را متوقف کرد و برخی از کارگزاران همچنان به اصرار خود برای استفاده مشتریانشان از MT5 ادامه دادند که در نهایت موفقیت کمی را نیز کسب کردند.

این سه پلتفرم معاملاتی بخش اعظم حجم معاملات خرد را تشکیل می‌دهند. در این مقاله قصد داریم عملکرد این سه سیستم معاملاتی را به تفصیل با یکدیگر مقایسه کنیم.

علت محبوبیت بالای متاتریدر 4 چیست؟

MetaQuotes در سال ۲۰۰۵ پلتفرم متاتریدر 4 را منتشر کرد، که بعد از پانزده سال همچنان بر بازار فارکس تسلط دارد. بسیاری خواستار نابودی این پلتفرم بوده‌اند، اما هیچ گزینه جایگزین دیگری حتی نتوانسته است به متنوع‌ترین پلتفرم معاملاتی موجود دنیا نزدیک شود. کارگزاران به علت هزینه پایین تامین این پلتفرم، تمایل زیادی برای استفاده از آن دارند زیرا هزینه خرید پروانه (license) کامل آن ۱۰۰ هزار دلار برای کارگزاران است. با این وجود بسیاری از آنها راه حل برچسب سفید (بومی‌سازی پلتفرم به جای خرید آن) با قیمت ۵ هزار دلار را انتخاب می‌کنند. همین موضوع علت این که چرا بیش از ۱۲۰۰ کارگزار در حال حاضر بستر معاملاتی MT4 را حفظ کرده‌اند، توضیح می‌دهد. اما مهم‌ترین دلیل موفقیت گسترده این پلتفرم پشتیبانی کامل آن از معاملات خودکار است. هنوز محبوبیت و پشتیبانی وفادارانه‌ای نسبت به زیرساخت‌های MT4 دیده می‌شود که درمورد نسخه‌های غیررسمی MT4 که در بیشتر کارگزاران موجود است و معمولا پلتفرم‌های معاملاتی غیر استاندارد هستند، مصداق ندارد.

متاتریدر 4
درک تفاوت بین نسخه‌هایی از متاتریدر 4 که اغلب به اشتباه با این نام توسط کارگزاران در بازار توزیع می‌شوند و زیرساخت MT4 که امکان به روزرسانی‌های لازم برای تبدیل MT4 به یک پلتفرم پیشرو و دارای مزیت رقابتی در بازار را فراهم می‌کند، ضروری است. متاتریدر 4 دارای ۱۵۴۶۶ ربات معاملاتی مستقل (یا EA) و ۶۹۷۶ اندیکاتور است. البته بسیاری از این امکانات رایگان هستند، اما معامله‌گران باید احتیاط زیادی به خرج دهند. هزینه ارتقاهای (Upgrade) مناسب، کمتر از ۵۰ دلار است که بسته به نیاز معامله‌گر ممکن است به بیش از 250 دلار نیز برسد. امروزه کارگزاران در رقابت با یکدیگر، بروزرسانی و بسته‌های ارتقای گسترده‌ای را برای MT4 ارائه می‌دهند و عملا نیاز به هزینه‌های اضافی برای خرید بسته‌های جانبی را کاهش می‌دهند یا به‌کلی از بین می‌برند.

MT4 برای طراحی EA به استفاده از زبان MQL4 نیاز دارد

متاتریدر 4 نیازهای معامله‌گران دستی را نادیده نگرفته است؛ از این رو، ۹ تایم‌فریم، ۳۰ اندیکاتور داخلی نرم‌افزار و ۲۴ شکل گرافیکی در این نرم‌افزار ارائه شده است. نمودارهای تیک (Tick charts)، اخبار و هشدارها به معامله‌گران امکان می‌دهد سیگنال‌های معاملاتی را شناسایی کرده و قیمت ورود و خروج را محاسبه کنند. قابلیت معامله با یک کلیک و معامله بر روی چارت، امکان واکنش لحظه‌ای به بازارهای سریع را از طریق اجرای فوری دستورات فراهم می‌کند. برخورداری از دو نوع سفارش مستقیم در بازار و چهار نوع سفارش شرطی، معاملات و مدیریت ریسک مناسب را تضمین می‌کنند، در عین حال قابلیت تریلینگ استاپ هم پشتیبانی می‌شود. همه ابزارهای لازم برای معامله‌گران دستی در دسترس است، با این حال، رابط کاربری همچنان قدیمی است و کاربرپسند نیست.
جدا از قابلیت معامله‌گری خودکار، سوشال تریدینگ نیز همچنان مورد علاقه معامله‌گران خرد است که MT4 از طریق افزونه‌های شرکت‌های متفرقه آن را پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از دلایل افزایش محبوبیت MT4 مدیریت چند حساب (MAM) است که مدیریت حسابهای خرد را تحت حساب PAMM یا ماژول درصد تخصیص مدیریت (percent allocation management module) امکان پذیر می‌کند (به حساب‌های معاملاتی که به یک حساب دیگر وصل است و مطابق با آن، معاملاتش انجام می‌شود حساب پم می‌گویند). هزاران نفر از مدیران حساب‌های خرد، کسب‌وکار خود را در زیرساخت متاتریدر 4 توسعه داده‌اند. بسیاری از آنها اندیکاتور، EA و سایر راه‌حل‌های سفارشی را ایجاد کرده‌اند که عملکرد آنها وابسته به متاتریدر 4 است. انعطاف‌پذیری MT4 همچنان روزانه کاربران بیشتری را به خود جلب می‌کند و بنابراین، سلطه این پلتفرم همچنان ماندگار است و در موقعیت خوبی قرار دارد. این پلتفرم امتحان خود را در طی زمان با موفقیت پس داده و اعتماد ده‌ها میلیون معامله‌گر را در سراسر جهان به خود جلب کرده است.

MQL4چرا متاتریدر 5 شکست خورد؟

متاتریدر 5 در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک پلتفرم جانشین برای MT4 معرفی شد ولی با وجود تلاش‌های گسترده بازاریابان MetaQuotes و کارگزارانی که آن را ارائه می‌دهند، موفقیت کمی کسب کرد. این نرم افزار به رابط کاربری ارتقا یافته، سرعت بالاتر، ابزارهای تجزیه و تحلیل تکنیکال بیشتر و امکان معامله روی چندین نوع دارایی مجهز است. اینستا فارکس اولین کارگزاری‌ای بود که این پلتفرم را در سپتامبر ۲۰۱۰ به معامله‌گران عرضه کرد. از آن زمان، صدها نفر دیگر این رویه را دنبال کردند، اما این پلتفرم همچنان به عنوان پلتفرم جانشین ناموفق شناخته می‌شود. MetaQuotes نیاز به لایسنس جدید و گران‌تری برای MT5 را تعیین کرده است، اما بزرگترین دلیل شکست آن عدم سازگاری با نسخه قبلی (MT4) است.

مقایسه متاتریدر 4، متاتریدر 5 و cTrader
حال پس از گذشت ده سال به‌وضوح می‌بینیم که شرکت متاکوتز محبوبیت زیرساخت متاتریدر4 را دست کم گرفته است و در عدم پشتیبانی از آن اشتباه بزرگی مرتکب شده است. با این اقدام متاکوتز، بیش از ۲۲ هزار EA و اسکریپت در متاتریدر 5 غیرقابل‌استفاده می‌شوند و به برنامه‌نویسی جدید در زبان MQL5 نیاز دارند. از آنجا که MT4 هسته سیستم بسیاری از مدیران دارایی را تشکیل می‌دهد که سرمایه گذاری زیادی در MT4 انجام داده‌اند، متاتریدر 5 با عدم پذیرش جامعه روبرو شد. کارگزاران CFD را به MT4 اضافه کردند و آن را به یک بستر معاملاتی روی چند نوع دارایی تبدیل کردند. شرکت‌های فینتک اکنون بسترهای معاملاتی سفارشی را خارج از زبان برنامه‌نویسی متاکوتز توسعه می‌دهند و به صورت مستقل و انعطاف‌پذیرتر پلی برای اتصال به کارگزاران MT4 و MT5 از طریق API ایجاد می‌کنند. برنامه‌های جدیدی در جهان دربرابر متاتریدر 5 سر برآورده‌اند و طی پنج سال گذشته، روند جایگزینی بسیار آهسته پیش می‌رود. اما تا زمانی که متاتریدر 4 در دسترس باشد، اولویت و سلطه آن نیز بیشتر خواهد بود.

با این حال همه چیز هم در متاتریدر 5 بد پیش نرفته است و پیشرفت‌های مثبتی هم به چشم می‌خورد.
متاتریدر 5 از رابط کاربری تمیزتری برخوردار است و به آن ظاهری مدرن‌تر بخشیده است. اکنون معامله‌گران دستی از ۲۱ تایم‌فریم، ۳۸ اندیکاتور تکنیکال و ۴۴ شکل تحلیلی برای تجزیه و تحلیل بهتر بازار بهره‌مند هستند. هجینگ (Hedging) و نتینگ (Netting) دو حالت حساب‌های معامله‌گران از نظر سفارش‌گذاری ایجاد شده‌اند که مورد اول تنظیمات پیش فرض MT4 است که از استراتژی‌های معاملاتی پیچیده‌تری پشتیبانی می‌کند و مورد دوم تمامی پوزیشن‌های موجود در یک دارایی مشخص را با همدیگر جمع کرده و میزان خالص آن‌ها را (آنگونه که ازسوی برخی حوزه‌های قضایی معاملاتی مانند ایالات متحده الزامی شده) نمایش می‌دهد. یکی از قابل‌توجه‌ترین پیشرفت‌های متاتریدر 5، اتصال به شبکه ارتباطات الکترونیکی (ECN) به طور پیش فرض است. عملکرد عمق بازار (DOM) جزئیات بیشتری درباره قیمت ارائه می‌دهد و ‌بخش اخبار مالی بهبود یافته است. متاتریدر 5 تعداد ۱۵۳۸ EA و ۶۸۶ اندیکاتور سفارشی را فهرست کرده است که به طور قابل‌توجهی کمتر از MT4 است، اما روند توسعه رو به رشد است. متاکوتز همچنان MT5 را بهبود می‌بخشد تا نسخه‌های جدید بهتری را در مقایسه با MT4 ارائه ‌دهد.

چگونه Ctrader توانست در بازار پلتفرم‌های معاملاتی جا باز کند؟

شرکت Spotware Systems LTD پرچمدار محصولات خود یعنی cTrader را در سال 2010، (همان سالی که متاکوتز پلتفرم متاتریدر5 را منتشر کرد)، راه اندازی کرد. cTrader بهترین محیط معاملاتی جدید را در مقایسه با پلتفرم‌های شرکت رقیب ارائه می‌دهد و یک پلتفرم معاملاتی  مبتنی‌بر ECN است. طراحی جذاب بصری مجهز به نمودارهای عالی و ارتقا یافته، قابلیت نمایش ۹ چارت به صورت همزمان و ارائه بیش از ۷۰ اندیکاتور تکنیکال از جمله قابلیت‌های این پلتفرم است. قابلیت‌های معاملاتی روی نمودار، پشتیبانی کامل از معاملات خودکار، اندیکاتورهای سفارشی و اشتراک نمودار از طریق ChartShots بخشی از ویژگی‌های اصلی برجسته در cTrader است.

مقایسه متاتریدر 4، متاتریدر 5 و cTraderدر این پلتفرم، معامله‌گران به قیمت‌گذاری سطح II دسترسی دارند که سازگاری آن با ECN را ممکن ساخته است. ورود سریع و اجرای آنی سفارشات، برخورداری از ۹ نوع سفارش، راهنمای ابزار حجم، اندیکاتورهای سنتیمنت بازار و جعبه اطلاعات نماد همگی کلیه داده‌های مربوطه را در اختیار معامله‌گران دستی قرار می‌دهد. cTrader علاوه بر این از سوشال تریدینگ هم از طریق نسخه رونوشت cTrader خود پشتیبانی می‌کند. بیش از ۸۰ موسسه مالی از cTrader استفاده می‌کنند که باعث می‌شود این پلتفرم یک رقیب واقعی برای پلتفرم‌های متاتریدر ۴ و ۵ محسوب ‌شود. (سوشال تریدینگ: کپی کردن معاملات یک نفر یا کپی تریدینگ را سوشال تریدینگ گویند)

توسعه‌دهندگان می‌توانند راه‌حل‌های سفارشی را در زبان c# ایجاد کنند

مقایسه متاتریدر 4، متاتریدر 5 و cTrader
بر خلاف متاکوتز، سیستم‌های Spotware به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا در محیط c# کدنویسی کنند. cTrader Automate یک روش معاملات الگوریتمی فراگیر است که از طریق پلتفرم توسعه یکپارچه در دسترس است. این روش یک محیط آزمایشی پیشرفته‌تر نسبت به پلتفرم‌های متاتریدر ۴ و ۵ است که ایجاد ربات‌های معاملاتی و اندیکاتور‌های سفارشی را امکان‌پذیر می‌کند. Open API و  FIX API ابزارهای اضافی هستند که cTrader به شرکت‌های فین‌تک عرضه کرده است. با وجود سبد محصولات برتر، cTrader در مقایسه با دو سیستم عامل معاملاتی متاکوتز از نظر حجمی به طور واضحی عقب است و هزینه بالاتر آن باعث شده است تعداد کارگزاران کمتری نسبت به cTrader رغبت نشان دهند.

نتیجه گیری؛ کدام پلتفرم معاملاتی برای کدام دسته از معامله‌گران مناسب‌تر است؟

متاتریدر 4 یک پلتفرم معاملاتی همه‌کاره و گزینه‌ای ایده‌‌آل برای اکثر معامله‌گران خرد است. هر معامله‌گری می‌تواند با یک سرمایه‌گذاری اندک برای به‌روزرسانی‌های پایه نسخه اصلی از  امکانات ارائه‌شده در MT4 بهره‌مند شود. این پلتفرم می‌تواند به طور کامل شخصی‌سازی شود تا متناسب با نیازهای فردی معامله‌گر باشد. با این پلتفرم، توسعه‌دهندگان بازار فوق العاده‌ای در اختیار خواهند داشت و معامله‌گرانی که به دنبال روش‌های معاملاتی خودکار و اندیکاتورهای سفارشی هستند با برخورداری از ۲۲ هزار گزینه برای انتخاب در بازار، به خوبی نیازشان برطرف خواهد شد. اکثر کارگزاران متاتریدر 4 را ارائه می‌دهند، در عین حال، این پلتفرم همچنان گزینه برتر برای مدیریت دارایی خرده فروشی از طریق حساب‌های PAMM است. هزاران نفر از  مدیران دارایی خرد با متاتریدر 4 کسب‌وکار خود را توسعه داده‌اند که قابلیت پشتیانی از کل اکوسیستم مالی را داراست.

متاتریدر 5 می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای معامله گران جدیدی باشد که نیازی به راه‌حل‌های موجود در زیرساخت MT4 ندارند. معامله گران دستی ممکن است رابط کاربری بهبود یافته را دلیلی کافی برای باز کردن حساب در کارگزاران ارائه دهنده MT5 به عنوان یک پلتفرم معاملاتی بدانند. علی رغم پیشرفت‌های رخ‌داده، MT5 هنوز به افزونه‌های شخص ثالث (توسعه داده‌شده توسط غیر شرکت سازنده) نیاز دارد که طبیعتا تعداد آنها نسبت به متاتریدر 4 محدودتر است. متاکوتز پس از اعلام پایان پشتیبانی از MT4، همچنان به بهبود MT5 ادامه می‌دهد. این موضوع اگرچه امیدوارکننده به نظر می‌رسد؛ ولی این اقدامات همچنان برای متقاعدکردن کارگزاران و مدیران دارایی برای سرمایه‌گذاری در این پلتفرم و بازسازی زیرساخت‌های فعلی و نیز ترغیب معامله‌گران و توسعه‌دهندگان فعلی برای کدنویسی مجدد کافی نبوده است.
cTrader کاربرپسندترین رابط کاربری را بین این سه گزینه ارائه می‌دهد و به‌روزترین پلتفرم را دارد. اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های خرید و نگهداری، تعداد کارگزاران کمتری از این پلتفرم تجاری استفاده می‌کنند، با این حال، به دلیل پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی C#، این پلتفرم موردپسند توسعه‌دهندگان بیشتری واقع شده است. این پلتفرم به دلیل پشتیبانی از ماژول‌های مناسب و بدون نیاز به بروزرسانی، برای معامله گران دستی مناسب‌تر است. cTrader در ‌بخش ECN (حوزه‌ای که ساختار کمیسیون به‌جای اسپرد تنها تعریف شده است)، به‌وضوح غالب است. این پلتفرم بیش از یک دهه است که در بازار وجود دارد و دارای ویژگی‌های اصلی برجسته‌تر همراه با کاربرپسندی بیشتر است، اما cTrader هنوز نتوانسته به اندازه MT4 موفقیت کسب کند. با این حال همچنان گزینه مطلوب‌تری نسبت به MT5 است.

نتیجه نهایی

متاتریدر 4 همچنان رهبر بی‌چون و چرای بازار است و از جایگاه مستحکم‌تری در نزد کاربران برخوردار است، اما تغییراتی در بازار پلت فرم‌های معاملاتی آغاز شده است. در طول پنج سال گذشته، شرکتهای کوچک نوآورتر فینتک کار خود را در زمینه راه‌حل‌های نوآورانه معاملاتی با قابلیت یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی آغاز کردند. کارگزاران هنوز از هیچ جایگزین واقعی برای MT4 به طور جدی پشتیبانی نکرده‌اند، زیرا سرمایه‌گذاری موجود برای ارائه چنین خدماتی بیش از حد است. افزونه‌های شرکت‌های متفرقه به طور کلی هرگونه کمبود MT4 را برطرف می‌کنند، اما رقابت برای تولید پلتفرم‌های منحصر به فرد با قابلیت اتصال به کارگزاران از طریف APIها همچنان ادامه دارد. MT4 به دلیل ماهیت متنوع و کم هزینه خود، ممکن است در این دهه نیز بر بازار غالب باشد. معامله‌گران سطح بالا همچنان روند فعلی در‌ بخش‌ شرکت‌های نوظهور و فناوری‌های انقلابی را زیر نظر دارند؛ شرکت‌هایی که هدفشان ایجاد یک نسخه پایه عالی از پلتفرم‌های معاملاتی است که هیچ‌گونه نیازی به ارتقای دوباره نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: معامله گران الگوریتمی و معامله ‌گران خرد: آیا می­‌توان با ربات های معامله گر رقابت کرد؟

سوالات متداول

متاتریدر 4 یا cTrader کدام بهتر است؟

جواب این سوال بستگی به نیاز معامله‌گر دارد. برای معامله‌گرانی که از سیستم‌های معامله‌گری خودکار استفاده می‌کنند، متاتریدر 4 (MT4) انتخاب بهتری می‌تواند باشد. در حالی که معامله‌گران دستی به دلیل این‌که cTrader رابط کاربرپسند‌تری دارد، کار با این پلتفرم برایشان لذت‌ بخش‌تر خواهد بود. انتخاب اول بروکرها پلتفرم MT4 است و تنها تعداد محدودی از بروکرها cTrader را برای مشتریان‌شان ارائه می‌دهند.

چه پلتفرمی از MT4 بهتر است؟

پلتفرم MT4، نسبت به دیگر پلتفرم‌ها امکانات بیشتری در اختیار تمام معامله‌گران قرار می‌دهد. چندین بروکر راه‌حل‌‌های اختصاصی ارائه می‌دهند که می‌تواند برای معامله‌گران دستی انتخاب بهتری باشد؛ البته که گزینه‌های پیشرفته معمولا برای معامله‌گران خرد در دسترس نیستند. همچنین باید گفت که چشم‌انداز برای معامله‌گران خرد نیز در حال بهترشدن است و پلتفرم‌های پیشرفته‌تری احتمالا در آینده برای این معامله‌گران منتشر می‌شوند.

آیا MT4 گزینه خوبی است؟

MT4 برای معامله‌گران خرد، گزینه عالی و انتخاب قابل اعتمادی محسوب می‌شود. همینطور که این معامله‌گران با کسب اطلاعات بیشتر نیازمندی‌های بیشتری نیز پیدا می‌کنند این پلتفرم بیش از 22 هزار EA (اکسپرت معاملاتی یا ربات) و اندیکاتورهای سفارشی در اختیار این معامله‌گران قرار می‌دهد که این پلتفرم پایه را تبدیل به پلتفرم پیشرفته‌ای می‌کند.

آیا MT4 برای معامله‌گری مناسب است؟

MT4 برای معامله‌گران بهترین انتخاب قلمداد می‌شود چون از تمام ابزارهای مورد نیاز برای معامله‌گری پشتیبانی می‌کند. معامله‌گران می‌توانند بسته به استراتژی‌ خود، این پلتفرم را بروزرسانی کنند و تغییر دهند. بیشتر بروکرها از طریق این پلتفرم صدها دارایی (ابزار معاملاتی) را در چندین دسته‌بندی برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید آن‌ها را معامله کنید. همچنین این پلتفرم برای مدیریت دارایی ها می‌تواند پلتفرم مناسبی باشد. بیش از هزاران مدیریت‌کننده حساب‌های میکرو و معامله‌گران خرد از این پلتفرم استفاده می‌کنند. موفقیت این پلتفرم در دنیای بازارهای مالی بخاطر ده‌ها میلیون معامله‌گری است که به این پلتفرم وفادار هستند.

منبع: Dailyforex

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “مقایسه متاتریدر 4، متاتریدر 5 و cTrader
  1. Ardalan گفت:

    ممنون.من هم از این پلتفرم استفاده میکنم و واقعا امکانات خوبی را بصورت دیفالت در اختیار معامله گر میذاره.

  2. بهروز گفت:

    عالی بوددددددددددددد.. سپاسگزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟