مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفته پیش رو: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر بازار

تحلیل هفته پیش رو: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر بازار

سنتیمنت هفتگی: امیدها به توافق بسته محرک اقتصادی، بازارها را بالا کشید

هفته‌ای که گذشت، هفته‌ای شلوغ برای بازارهای جهانی بود. ابتدا بازارها با تصمیم ترامپ برای لغو مذاکرات محرک مالی، آرایش تدافعی به خود گرفتند. به احتمال زیاد هدایت کننده سهام و دلار در هفته آتی نیز موضوعات مربوط به سیاست و بحث محرک مالی است و داده های اقتصادی تحت الشعاع موضوعات سیاسی خواهند بود. در همین حال، فصل درآمدها (فصل انتشار گزارشات مالی و درآمد شرکت‌ها) نیز دوباره آغاز خواهد شد. گفتگوهای برگزیت ادامه دارد و برگزاری مناظره دوم انتخاباتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

لغو مذاکرات محرک مالی؟ عیبی ندارد!

دونالد ترامپ هفته گذشته در اقدامی شوکه‌کننده ادامه مذاکرات با دموکرات‌ها را لغو کرد. این خبر بازارها را متحیر کرد و باعث ریزش سهام شده و دلار را به عنوان دارایی امن افزایش داد. اما پس از اینکه ترامپ متوجه اشتباه خود شد، بازارها به سرعت چرخیدند. این چرخش برای ترامپ اما بی‌هزینه نبود. پس از این چرخش شانس پیروزی بایدن در انتخابات افزایش یافت.

اگر در آینده اتفاق خاصی رخ ندهد احتمالا باید منتظر یک بسته محرک مالی بسیار بزرگ باشیم. اگرچه تصویب این بسته احتمالا چند ماه به طول خواهد انجامید و بازارها باید منتظر سال جدید و چینش سیاسی جدید بمانند اما برای بازار ارزشش را دارد تا پایان بازی صبر کند. اگر قرار باشد چند تریلیون دلار محرک اضافی به اقتصاد تزریق شود چرا چند ماه منتظر نمانیم؟

تحلیل هفته پیش رو: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر بازار
شاخص دلار و شاخص S&P

علاوه بر این، افزایش شانس پیروزی قاطع بایدن، احتمال برگزاری یک انتخابات نزدیک مناقشه برانگیز را که موجب صرف چند هفته در دادگاه‌ها می‌شد را کمرنگ می‌کند  و یکی از بزرگترین ریسک‌های کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد. همچنین اگر ترامپ به زودی به بازی مذاکرات بازگردد، هنوز هم شانس انجام «توافق بزرگ» قبل از انتخابات وجود دارد که یک نشانه مثبت دیگر برای بازار است.

به طور کلی، این انتخابات اکنون به موضوع اصلی بازار تبدیل شده است و نظرسنجی‌ها هر داده دیگری را تحت الشعاع قرار می‌دهد. نشانه‌های بیشتر از پیشتازی دموکرات‌ها می‌تواند امید برای تشکیل یک دولت یکپارچه و در نتیجه تصویب یک محرک مالی بزرگ را تقویت کند. این موضوع سهام را تقویت می‌کند، و ارزش دلار را کاهش می‌دهد چراکه نگرانی از کسری بودجه افزایش می‌یابد. این موضوع همچنین اکسیری جادویی برای طلا خواهد بود که هم از کسری بودجه و هم از کاهش ارزش دلار سود می‌برد.

تحلیل هفته پیش رو: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر بازار
تغییرات شانس پیروزی بایدن و ترامپ در انتخابات، طی نظرسنجی‌های RCP

اما در این برهه از زمان، بزرگترین ریسک، بازگشت ترامپ و جمهوری‌خواهان است که می‌تواند آب سردی بر امیدها برای تصویب یک محرک مالی بزرگ یا افزایش هزینه دولت بریزد.

دلار در انتظار تورم و خرده فروشی آمریکا

همچنان در صحنه سیاست بمانیم. هنوز مشخص نیست که مناظره دوم ریاست جمهوری برگزار خواهد شد یا خیر. کمیته‌ای که این بحث‌ها را مدیریت می‌کند اعلام کرده است این مناظره به صورت مجازی برگزار خواهد شد اما ترامپ اعلام کرده است علاقه‌ای به بحث مجازی ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد که این مناظره یا یک هفته تا 22 اکتبر به تعویق می‌افتد و یا کلا لغو می شود.

در کنار نظرسنجی‌های جدید انتخاباتی، دلار چشم به راه داده‌ تورمی CPI در روز سه شنبه خواهد بود که می‌تواند بازارها را حرکت دهد و دیگر داده موثر، خرده فروشی ماه سپتامبر است که روز جمعه منتشر می‌شود. اگر پیش‌بینی‌ها محقق شود احتمالا عدم تمایل فدرال رزرو به هرنوع محرک جدید را تقویت خواهد کرد.

تحلیل هفته پیش رو: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر بازار
تفاضل تورم آمریکا از اروپا در مقابل یورو/دلار

همراه با افزایش قرنطینه‌های جزئی در اروپا و فشار احتمالی روی ECB برای کمک‌های جدید اقتصادی بعد از سقوط داده‌های تورمی ناامید کننده این قاره به رکورد‌های پایین، داده‌های آمریکا می‌تواند منجر به موج جدید کاهش برای یورو/دلار شود. اگرچه همچنان بزرگترین عامل هدایت کننده این جفت ارز انتظارات انتخاباتی است.

با نزدیک شدن به ضرب الاجل تعیین شده، برگزیت کاملا در کانون توجه

پوند انگلیس در هفته‌های اخیر رفتاری شبیه به یک ماشین پین بال به خود گرفته است و با هر خبر در مورد برگزیت بالا و پایین می‌شود. ظاهرا در مذاکرات پیشرفتی حاصل شده است اما اختلافات در مورد موضوعات داغ همچنان بالاست. محدودیت کمک‌های دولتی، بحث شیلات و سازوکار حل اختلاف از محورهای اصلی مورد اختلاف است.

انگلستان ۱۵ اکتبر را ضرب الاجل برای رسیدن به توافق تعیین کرده است و اعلام کرده اگر تا این زمان توافق قریب الوقوع نباشد از آن خارج شده و آماده برگزیت بدون توافق می‌شود. اگرچه این مهلت چندان هم واقعی به نظر نمی‌رسد چرا که توافقات سیاسی خصوصا در اروپا در آخرین لحظه انجام می‌شود که این یعنی باید تا نوامبر یا حتی دسامبر منتظر بمانیم.

تحلیل هفته پیش رو: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر بازار
تغییرات تعداد روزانه مبتلایان به کرونا در چند کشور

هفته‌ های آینده می‌تواند یک دوره سخت برای استرلینگ (پوند) باشد. اگر «ضرب الاجل» بگذرد و توافق قریب الوقوع به نظر نرسد، بوریس جانسون می‌تواند اعلام کند که از توافق خارج شده است. این موضوع جایگاه قدرت مذاکره را به انگلستان می‌دهد. در مجموع، معامله در ساعت یازده (اصطلاحا ساعت 12 را پایان هر چیزی می‌نامند بنابراین اینجا منظور نویسنده آخرین دقایق یا یکساعت مانده به پایان است) همچنان محتمل‌ترین نتیجه است چراکه هیچ یک از طرفین توانایی تحمل رکودی عمیق‌تر از این را ندارند. از این رو، اگرچه پوند در هفته‌های اخیر تحت فشار سختی بوده است اما در نهایت می‌تواند شاهد یک رالی شگفت‌آور باشد.

در بخش داده‌ها، آمار مشاغل ماه اگوست روز سه شنبه منتشر می‌شود اما بعید است اثر خاصی داشته باشد. دستان بانک انگلیس نیز با برگزیت بسته شده است و اینکه آیا نرخ‌ بهره منفی را اجرا خواهد کرد یا خیر، در درجه اول به این بستگی دارد که در جبهه سیاست چه اتفاقی رخ می‌دهد.

آزی به داده‌ اشتغال و انتخابات آمریکا چشم دوخته

در استرالیا، گزارش اشتغال ماه سپتامبر روز پنجشنبه منتشر می‌شود و پیش‌بینی‌ها به جهش نرخ بیکاری اشاره دارد. در این صورت، این امر می‌تواند اطمینان نسبت به کاهش نرخ بهره توسط RBA در ماه آتی را افزایش دهد خصوصا اینکه این بانک در آخرین بیانیه خود گفته بود کاهش نرخ بیکاری «یک اولویت مهم ملی» است.

بازارها هنوز اهمیت زیادی به این موضوع نداده‌اند با احتساب کاهش یک دهم درصدی نرخ بهره در ماه نوامبر، نرخ بهره کاهش ۴۰ درصدی را به خود خواهد دید که این موضوع می‌تواند عامل بزرگی برای کاهش آزی شود به ویژه اگر انتظارات  برای این کاهش، افزایش یابد.

تحلیل هفته پیش رو: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر بازار
نرخ بیکاری و تغییرات ماهانه مشاغل استرالیا

اما تمام اخبار هم بد نیستند. استرالیا روابط تجاری بسیار نزدیکی با چین دارد و اگر پیروزی بایدن به معنای آرامش روابط چین و آمریکا و تضعیف دلار باشد، ممکن است مسیر کلی برای آزی/دلار همچنان صعودی باشد.

صحبت از چین شد؛ داده‌ تجارت ملی چین در ماه سپتامبر روز سه شنبه منتشر می‌شود. روز پنج‌شنبه نیز آمار تورم برای ماه سپتامبر منتشر خواهد شد.

در پایان، فصل درآمد با انتشار صورت‌های مالی سه ماهه سوم موسسات بانکی بزرگ مانند سیتی گروپ، جی پی مورگان و بانک آمریکا آغاز می‌شود. همچنین چندین شرکت هواپیمایی نیز گزارشات خود را منتشر خواهند کرد.

منبع: FXStreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

6 دیدگاه در “تحلیل هفته پیش رو: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر بازار
  1. ALIREZA گفت:

    اگه بوریس جانسون 15 اکتبر بگه که بدون توافق خارج میشیم ایا باعث کاهش پوند میشه

    1. ادمین گفت:

      به احتمال زیاد

  2. رضا گفت:

    It’s been a wild week for global markets, which defied the gloom after President Trump halted the negotiations for another relief package to focus instead on the rising odds of a decisive Biden victory that could bring much greater stimulus after the election.
    این جمله اول از متن اصلی هست. لطفا مقایسه‌ کنید.
    حداقل انتظار اینه که در ترجمه، مضامین اصلی رو حذف نکنید و یا با تعابیر دلخواه و اشتباه جایگزین نکنید.
    موفق باشید.

    1. ادمین گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از تذکرتون
      اطمینان میدم در معنای متن هیچ تغییر خاصی صورت نگرفته و مفهوم متن کاملا بر اساس منبع هست. در کل متن، دو سه جمله حذف شده که یکیش این بخشی هست که اشاره کردید که حتما رسیدگی می‌کنیم دیگه چنین اتفاقی نیفته. ولی از لحاظ مفهوم هیچ تغییری ایجاد نکردیم.

  3. پیام.تکاو گفت:

    اما اعتقاد من بر این هست که ترامپ ۴سال دوم هم در کاخ سفید استقرار داره

    1. ادمین گفت:

      صبر کنیم ببینیم چی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟