مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آغاز سال جدید با انتخابات جورجیا و گزارش NFP

آغاز سال جدید با انتخابات جورجیا و گزارش NFP

آغاز سال جدید با انتخابات جورجیا و گزارش NFP

امسال با خبری جنجالی آغاز خواهد شد. یک انتخابات شانه به شانه حیاتی در ایالت جورجیا تعیین خواهد کرد که کدام حزب کنترل سنای ایالات متحده را به دست خواهد گرفت. همچنین آخرین گزارش اشتغال ایالات متحده به ما می‌گوید که روند بهبود اقتصادی چگونه پیش می‌رود. صورت جلسه فدرال رزرو برای جلسه ماه دسامبر سرنخ‌هایی از سیاست‌های آتی این نهاد به دست می‌دهد. انبوهی از داده‌های کلیدی ناحیه یورو و کانادا نیز در دستور کار قرار دارد. به طور کلی، بازارها به دنبال «سوژه بزرگ» بعدی هستند و در حال حاضر این موضوع بزرگ می‌تواند توازن قوا در سنای آمریکا باشد.

بیشتر بخوانید: تحلیل توافق برگزیت و تاثیر آن بر پوند

کنترل سنا به جورجیا بستگی دارد

بازارهای جهانی امسال هدایای تعطیلات خود را به موقع دریافت کردند. توافق برگزیت و بسته حمایت مالی ایالات متحده هر دو منعقد شدند، روند جهانی واکسن تاکنون بدون اختلال پیش رفته است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که بانک‌های مرکزی در سال آینده پای خود را از روی پدال گاز بردارند. با توجه به این که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به دنبال روایت بزرگ بعدی هستند که احساسات ریسک پذیری را برانگیزد و خوشبختانه قرار نیست زیاد صبر کنند.

سنای آمریکا در حال حاضر توسط جمهوری خواهان کنترل می‌شود، اما اگر هفته آینده دو کرسی سنای ایالت جورجیا به دست دموکرات‌ها بیفتد، این وضعیت ممکن است تغییر کند. از آنجا که هیچ یک از نامزدها در انتخابات نوامبر اکثریت آرا را کسب نکردند، این ایالت انتخابات دور دوم را روز سه شنبه برگزار می‌کند. اگر دموکرات‌ها موفق به بدست آوردن هر دو کرسی شوند، سنا به صورت ۵۰-۵۰ بین دو حزب تقسیم شده و رای کمالا هریس، معاون رئیس جمهور فعلی قوا تعیین کننده منازعات برابر خواهد بود.

آغاز سال جدید با انتخابات جورجیا و گزارش NFP

عملکرد جفت ارزهای اصلی در سال 2020

از نظر تئوری، کنترل کامل کنگره توسط دموکرات‌ها، به معنی افزایش بسته‌های کمک مالی در آینده خواهد بود. برخی استدلال می‌کنند که این نتیجه، ریسک افزایش مالیات برای شرکت‌ها را نیز در پی دارد اما در واقع افزایش مالیات با وجود رکود اقتصادی فعلی و همچنین اکثریت شکننده موجود تقریبا غیر ممکن است.

بیشتر بخوانید: انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا؛ سناریوهای محتمل و واکنش بازار سهام

به این ترتیب، ریسک برای بازارها به نظر یک طرفه می‌رسد. اگر دموکرات‌ها هر دو صندلی را بدست آورند، بازار سهام رشد بیشتری تجربه خواهد کرد در حالی که دلار با توجه به انتظارات برای کسری بودجه بیشتر دولت، پایین‌تر می‌رود. در غیر این صورت، وضعیت ادامه شرایط فعلی خواهد بود، بنابراین هرگونه فشار فروش در بازار سهام یا بهبود دلار احتمالا محدود باشد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هر دو طرف، رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.

آمار اشتغال غیرکشاورزی (NFP) و صورتجلسه FOMC داخل فهرست

تقویم اقتصادی ایالات متحده مملو از رویدادهای مهم است. علاوه‌بر انتخابات جورجیا، رگباری از داده‌های مهم اقتصادی نیز برای آغاز سال نو خواهیم داشت. از روز سه‌شنبه نمایش شروع می‌شود. جایی که موسسه ISM آمار PMI تولیدی برای ماه دسامبر را منتشر می‌کند. روز پنجشنبه گزارش PMI  غیرتولیدی را داریم و روز چهارشنبه صوتجلسه آخرین نشست FOMC منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: شاخص ISM PMI چیست و چه کاربردی در فارکس دارد؟

بانک فدرال در زمان جلسه با عدم ارائه اقدامات جدید، سرمایه‌گذاران را ناامید کرد اما پاول به سرعت وارد عمل شده و به بازارها اطمینان داد که بانک مرکزی برای مدت طولانی سیاست‌های همساز تسهیلی را اجرا خواهد کرد و در صورت لزوم، نقدینگی بیشتری را ازاد خواهد کرد. بعید به نظر می‌رسد که این صورتجلسه موارد خاصی را نمایش دهد اما سرمایه‌گذاران علاقه‌مند خواهند بود که دریابند دقیقا چه میزان مخالفت با اقدامات تحریک اقتصادی جدید وجود داشته است.

آغاز سال جدید با انتخابات جورجیا و گزارش NFP

گزارش نرخ بیکاری و NFP آمریکا

این هفته با گزارش مهم اشتغال غیر کشاورزی (NFP) به اوج خود می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود در ماه دسامبر ۱۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده باشد که بسیار کمتر از ۲۴۵ هزار شغل ثبت شده در ماه نوامبر است و نسبت به نرخ رشد جمعیت ایالات متحده بسیار کمتر است. انتظار می‌رود نرخ بیکاری برای اولین بار از ماه آوریل تاکنون افزایش یابد. در این صورت، آمار داده‌های PMI اولیه را تایید می‌کند که نشان می‌داد موتور بازار کار در حال سرد شدن است. با این وجود کاملا طبیعی است که پس از رشد چشمگیر ماه‌های گذشته، شاهد یک ماه آمار ملایم‌تر باشیم.

بیشتر بخوانید:

در مورد دلار، روایت مشهور برای سال ۲۰۲۱ این است که نرخ تورم در آمریکا با سرعت بیشتری نسبت به سایر اقتصادها رشد کرده و نرخ بهره واقعی را بیشتر منفی می‌کند. اگرچه این حرف درست است که محو شدن تقاضا برای دلار به عنوان دارایی امن در کنار نرخ‌های کاملا منفی ایالت متحده، دلار را به سمت یک فاجعه می‌برد اما نکته جالب توجه این است که بیشتر این عوامل، پیش از این نقش خود را در بازی ایفا کرده‌اند و اکنون اکثر اقتصادهای بزرگ دیگر از نظر بنیادین حتی ضعیف‌تر از آمریکا هستند.

آغاز سال جدید با انتخابات جورجیا و گزارش NFP

جفت ارز یورودلار در مقابل تورم واقعی و بازده واقعی آمریکا

در رویکرد تفکر اقتصادی کلاسیک، اختلاف نرخ بهره مهم‌ترین متغیر برای بازار ارز است. با این وجود، در هنگام خروج از یک بحران اقتصادی، شاید عملکرد نسبی اقتصاد اهمیت بیشتری داشته باشد. اقتصاد ایالات متحده بسیار قدرتمندتر از منطقه یورو است، در مسابقه واکسیناسیون جلوتر است و محرک‌های بیشتری ارائه خواهد کرد. سرمایه در نهایت جذب رشد اقتصادی می‌شود، نه تورم.

داده‌های کانادا و اروپا نیز تحت نظر

اگر همچنان در آمریکای شمالی بمانیم، روز جمعه کانادا اطلاعات اشتغال خود برای ماه دسامبر را منتشر می‌کند. انتظارات نسبت به این داده مانند آمریکا بدبینانه است. انتظار داریم تغییرات خالص در اشتغال منفی بوده و نرخ بیکاری افزایش یابد. اگرچه ممکن است این داده کمی منجر به عقب‌نشینی لونی شود، اما بعید است که امار آنقدر ضعیف باشد که منجر به اقدامات بیشتر توسط بانک کانادا شود. تغییرات این ارز همچنان تحت تاثیر بازار سهام و قیمت نفت است.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات معامله جفت ارز EURUSD در فارکس

در اروپا، روز پنج‌شنبه داده‌های تورم ناحیه یورو برای ماه دسامبر منتشر می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا برای چهارمین ماه متوالی در تورم منفی گرفتار می‌ماند. شاید متناقض به نظر برسد اما اخیرا نرخ تورم منفی موجب کمک به یورو برای ارزشمندتر شدن شده است زیرا نرخ بهره واقعی را به سوی بالا رانده است. نرخ بهره از بازده اسمی اوراق قرضه منهای تورم بدست می‌آید پس هرچه تورم کمتر باشد، نرخ واقعی بیشتر می‌شود.

آغاز سال جدید با انتخابات جورجیا و گزارش NFP

شاخص قیمت مصرف کننده ناحیه یورو

در حال حاضر این موضوع می‌تواند باعث حمایت یورو شود، زیرا از منظر تفاوت نرخ بهره واقعی، همچنان یورو جذاب است. با این حال، عملکرد اقتصادی نیز بازیگر مهمی است و در آن مورد یورو چیز زیادی برای ارائه کردن به سرمایه‌گذاران ندارد. اگر یک بار دیگر ثابت شود که آمریکا از نظر فاندامنتال اقتصاد قدرتمندتری داشته و بهبود قویتری خواهد داشت، ممکن است روند یورو/دلار در سال ۲۰۲۱ جهتگیری معکوسی به خود بگیرد.

منبع: FXStreet

برای پیگیری اخبار و تحلیل‌های فارکس و بازارهای جهانی کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

برای یادگیری معامله بر اساس تحلیل سنتیمنت، اخبار و داده‌ها به مطالب زیر مراجعه کنید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟