بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل بنیادی عرضه و تقاضای طلا و نقره در سال 2021

فاندامنتال فلزات گرانبهادر سالی که گذشت، عوامل فاندامنتال عرضه و تقاضا برای بازارهای فلزات گران‌بها آشفته بود و نوسانات زیادی، ابتدا در جهت نزولی و سپس صعودی داشت.

گرچه طلا و نقره سال 2020 را در سطحی پایین‌تر از بالاترین قله سالانه‌ی خود به پایان رساندند؛ اما طلا هنوز بازدهی سالانه‌ی نزدیک به 25 درصد و نقره حدود 45 درصد را دارد.

آیا سرمایه‌گذاران دارایی‌های سخت(فلزات) می‌توانند منتظر افزایش بیشتر قیمت در سال 2021 باشند؟

بله؛ اما بعضی از ریسک‌های کوتاه مدت برای چشم انداز مطلوب عرضه و تقاضا در بلند مدت وجود دارند.

با فرض این که سال آینده شرایط اقتصادی عادی می‌شود، انتظار داریم که تقاضا، به ویژه از طرف کاربران صنعتی، افزایش یابد. تولیدات معدنی نیز احتمالاً دوباره بازخواهند گشت.

صنعت معدن نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر، به دلیل اختلالات ناشی از کووید 19 (ویروس کرونا) در سال 2020 با چالش‌های عملیاتی بی‌سابقه‌ای روبرو شد. بسیاری از معادن در سراسر جهان مجبور شدند در نیمه‌ی اول سال، تولید خود را کاهش داده و یا آن را متوقف کنند.

در سه ماهه‌ی سوم سال، تولیدات معدنی در میان تولیدکنندگان بزرگ شروع به افزایش کرد. به طور کلی، 20 شرکت برتر در حوزه استخراج طلا، سال 2020 را با تخمین کاهش 5 درصدی تولید به پایان رساندند.

صنعت معدن در حال ارسال سیگنال‌هایی خوش بینانه برای سال 2021 می‌باشد؛ با این حال، باید دید اعداد و ارقام به دوران قبل از همه‌گیری بازخواهند گشت یا خیر.

در حالی که امسال عرضه‌ معادن در مقایسه با سال 2020 افزایش می‌یابد، تقاضای مصرف‌کننده برای محصولات فلزی گران‌بهای تصفیه شده مانند جواهرات نیز افزایش می‌یابد. تقاضای سرمایه‌گذاری برای شمش طبق معمول عاملی کلیدی است که می‌تواند بازار را تحت شعاع قرار دهد.

یک عامل کلیدی دیگر هم ویروس کرونا است. متخصصان همه‌گیری‌شناسی امیدوارند که با واکسیناسیون دسته جمعی بتوان به چیزی نزدیک به ایمنی گله‌ای دست یافت؛ اما ویروس همچنان غیر قابل پیش‌بینی بوده و می‌تواند به چندین حالت جدید جهش کند.

خطرات ناشی از ویروس، ریسک‌های سیاسی و تورم ناشی از چاپ افسارگسیخته پول ازسوی بانک مرکزی آمریکا، همگی کاتالیزگرهایی بالقوه برای تشویق خرید و سرمایه‌گذاری امن در فلزات گران‌بها هستند.

نقره در سال 2020 به پایین‌ترین سطح تاریخی رسید. آیا در سال 2021 رکورد جدیدی را به ثبت می‌رساند؟

بهار امسال با افزایش موج وحشت در وال استریت و ورود شکارچیان حراجی‌ها، بازار شمش‌ با تشدید تقاضا برای سرمایه‌گذاری مواجه شد.

آنچه رخ داد، رویدادی بود که شاید تنها یک بار برای یک نسل اتفاق می‌افتاد. برخی از بازارها دچار چنان تلاطمی شدند که برخی رکوردهای تاریخی نیز شکسته شد.

به عنوان مثال، معاملات آتی نفت خام به مدت یک روز عمیقا وارد قلمروی منفی شد و نقره در مقایسه با طلا به شکلی تاریخی دچار اشباع فروش شد؛ به گونه‌ای که نسبت ارزش طلا به نقره به سطح باورنکردنی 130 به 1 رسید.

در نزدیکی کف مطلق بازار، در تاریخ 17 مارس نوشتیم: «هیچ وقت نقره به ارزانی امروز، دست یافتنی نبوده است. هیچ وقت بازار نقره در این حد از اصول فاندامنتال فاصله نداشته است.»

در این مقاله آمده بود از آنجا که «به قله ترس رسیده‌ایم، انتظار می‌رود روند صعودی جدید نقره و کاهش نسبت ارزش طلا به نقره  برای سالها ادامه یابد.»

در روز بعد، یعنی 18 مارس، نقره در پایین‌ترین سطح سال خود با 11.75 دلار به ازای هر اونس قرار گرفت. در ماه اوت نیز با  جهشی چشمگیر تقریباً به 30 دلار به ازای هر اونس رسید.

ممکن است در سال 2021 ماجراهای کمتری را شاهد باشیم.  بهبود اقتصاد جهانی و بازگشت به حالت عادی به تحریک تقاضا برای فلزات صنعتی و همچنین نقره، پلاتینیوم و پالادیوم کمک می‌کند.

روند عمده‌ای که قرار است در ماه‌های آینده سرعت بگیرد، دور شدن از سوخت‌های فسیلی و حرکت به سمت برقی شدن می‌باشد.

انرژی خورشیدی و فن‌آوری‌های باتری، در حال تجربه یک رشد انفجاری هستند و این رشد نیازمند مقادیر بیشتر مس، نیکل، نقره و فلزات استراتژیک می‌شود. در واقع، صفحات خورشیدی یکی از سریعترین منابع در حال رشد برای تقاضای نقره خواهد بود.

«برنامه‌های سبز» دولت تازه‌وارد بایدن در کنار تحریک مالی و پولی مداوم در اقتصاد، می‌تواند بطور ناخواسته منتج به تحریک رشد بازارهای فلزات شود.

تقاضا می‌تواند خیلی سریعتر از عرضه رشد کند. برخی از تحلیل‌گران انتظار دارند تا در سال 2021، با افزایش کمبود عرضه‌ی نقره و پلاتین مواجه شوند.

طبق گفته‌ی «مایک مک‌گلون»، استراتژیست کامودیتی در بلومبرگ، بنابر داده‌های بنیادی خوب و پتانسیل تحلیل تکنیکال، نقره به یک رکورد جدید خواهد رسید.

سرمایه‌گذاران نقره باید در مسیر رسیدن به بالاترین قیمت جدید بالاتر از 50 دلار در ازای هر اونس، آماده نوسان و شاید برخی شگفتی‌ها باشند؛ اتفاقی که ممکن است در سال جدید یا اندکی بعد از ان رخ دهد.

برخورداری از یک افق بلند مدت برای مشارکت در بازار صعودی فلزات گران‌بها بسیار مهم است.

ثبت یک قله جدید قیمتی برای نقره می‌تواند اولین نقطه‌ی عطف مهم در این بازار صعودی باشد؛ قله‌ای که می‌تواند هنوز تا چندین برابر قیمت فعلی خود با نقطه اشیاع خرید این فلز گرانبها فاصله داشته باشد.

منبع: fxstreet

 

بیشتر بخوانید:

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟