مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

پیش بینی بازار انرژی در سال 2021؛ بهبود تقاضا برای نفت و گاز

بازار انرژیپیشرفت دنیا در نبرد علیه همه‌گیری، حمایت از بازار انرژی را به همراه خواهد داشت.

نفت خام آمریکا (WTI)

همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2020، فشار زیادی بر بازار نفت تحمیل کرد. اما انتظار می‌رود در سال 2021، این بازار اوضاع خوبی داشته باشد.

خوش‌بینی‌ها در مورد واکسن مهم‌ترین خبری است که می‌تواند از بازار نفت حمایت کند. معامله‌گران عقیده دارند که واکسیناسیون سراسری در کشورهای توسعه یافته می‌تواند همه‌گیری را تحت کنترل قرار دهد و به بهبود قوی اقتصاد و افزایش تقاضا برای نفت کمک کند.
در حالی که سه‌ماهه اول سال 2021 به دلیل ادامه مشکلات به وجود آمده از ویروس، با چالش‌هایی همراه است اما انتظار می‌رود در فصل‌های بعدی تقاضا افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: آنچه در سال ۲۰۲۰ بر اقتصاد آمریکا گذشت

در حال حاضر، سران اوپک پیش‌بینی می‌کنند در سال 2021 تقاضای جهانی برای نفت حدود 95.89 میلیون بشکه در روز باشد که این عدد در فصل چهارم 2021 به 97.29 میلیون بشکه خواهد رسید.

در وضعیت فعلی، مهم‌ترین مشکل بازار نفت کاهش چشم‌گیر مسافرت‌ها است. همچنین اگر گونه جدید ویروس کرونا که در انگلیس کشف شده، به دیگر کشورها منتقل شود، این مشکل را چالش برانگیزتر خواهد کرد، چون مرزهای بیشتری بسته خواهند شد و پروازها کاهش می‌یابند.

با این حال بیشتر کارشناسان عقیده دارند که واکسن‌های موجود می‌توانند اثرگذاری خوبی علیه این گونه یا دیگر گونه‌های جهش یافته ویروس داشته باشند. بنابراین می‌توان حدس زد این مشکلات موقتی باشند. انتظار می‌رود با آغاز فصل تابستان و افزایش مسافرت‌ها تقاضا برای نفت و گاز در سال 2021 افزایش یابد.

در سمت عرضه نیز شرایط جالب است. اوپک پلاس که قصد دارد تولیدات نفت را به روال عادی برگرداند، باید محتاطانه عوامل فاندامنتال بازار را در نظر داشته باشد. کشورهای اوپک پلاس قصد دارند در ژانویه تولیدات را روزی 500 هزار بشکه افزایش دهند، که البته ممکن است بخاطر کاهش تقاضا در اروپا، وقفه‌ای در این برنامه ایجاد کنند. (در 4 و 5 ژانویه جلسه اوپک پلاس برگزار شد و تصمیم بر افزایش تولید 75 هزار بشکه‌ای توسط روسیه و قزاقستان شد ولی از سوی دیگر، عربستان بطور داوطلبانه یک میلیون بشکه از تولیدات خود و هم‌پیمانان خود را کاهش داد که موجب افزایش قیمت نفت در سه روز بعدی شد)

به دلیل افزایش قیمت نفت، مهم‌ترین وظیفه اوپک پلاس این است که مواظب باشد کشورها قوانین را رعایت ‌کنند. کشورهای عضو اوپک پلاس تمایل ندارند اجازه دهند نفت شِیل آمریکا سهم بیشتری از بازار را به دست آورد، البته از طرفی داده‌های اخیر نشان می‌دهند که تولیدات آمریکا نیز افزایش نیافته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (U.S. Energy Information Administration یا EIA) پیش‌بینی می‌کند که تولید داخلی نفت آمریکا نزدیک به 11 میلیون بشکه در روز باقی بماند. اگر این پیش‌بینی درست باشد، اوپک پلاس می‌تواند بدون این که فشار مضاعفی بر بازار وارد شود، تولیدات را افزایش دهد.

این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که ممکن است اعضای اوپک پلاس در سال 2021 مطابق با سهمیه‌ی خود تولید نفت را کاهش ندهند و بیشتر از آنچه متعهد شده‌اند تولید کنند؛ چراکه اعضای اوپک پلاس تلاش خواهند کرد درآمد خودشان را به وسیله افزایش تولیدات، بیشتر کنند. البته به دلیل این که تمام کشورها حساسیت تعادل عرضه و تقاضا در شرایط فعلی را درک می‌کنند، همچنان نرخ انطباق (با سهمیه کاهش تولید) بالا خواهد ماند.

علاوه بر افزایش تقاضا و مسئولیت پذیری در زنجیره عرضه، بازار نفت می‌تواند از افت دلار آمریکا نیز بهره ببرد. دلار همچنان تحت فشار فروش قرار دارد و ادامه این افت‌ها می‌تواند باعث حمایت کالاها از جمله نفت شود.

جدی‌ترین ریسک برای بازار نفت عدم کنترل همه‌گیری ویروس کرونا است. البته به نظر می‌رسد برنامه‌های واکسیناسیون می‌توانند در تابستان سال 2021 زندگی را به روال عادی برگردانند.

معامله‌گران تغییرات ذخایر نفت خام را دنبال می‌کنند. طبق آخرین گزارش هفتگی ذخایر نفت خام، که توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود، میزان ذخایر نفت خام آمریکا حدودا 11% بیشتر از میانگین 5 ساله این وقت سال است. با این تفاسیر هنوز این بازار راه طولانی در پیش دارد. زمانی که ذخایر نفت خام تا نزدیکی محدوده عادی کاهش یابد، قیمت نفت می‌تواند رشد بهتری تجربه کند.

علی‌رغم تمام موارد گفته شده و مشکلاتی که در بخش تقاضای نفت وجود دارد، چشم‌ انداز این بازار روند صعودی را به ما نشان می‌دهد. اوپک پلاس نشان داده که می‌تواند در هماهنگ کردن کاهش تولیدات موفق عمل کند. کشورها شروع به برنامه‌های واکسیناسیون جمعی کرده‌اند و ذخایر نفت رو به کاهش هستند. به همین دلایل سال 2021 می‌تواند حامل اخبار خوبی برای رشد قیمت نفت باشد.

گاز طبیعی

بازار گاز طبیعی بعد از این که در نیمه اول سال 2020 افت شدیدی داشت توانسته بهبود یابد و امسال تلاش می‌کند در سطح‌های بالاتری باقی بماند.

پیش‌بینی می‌شود تقاضای داخلی برای گاز طبیعی همچنان پایین باشد. طبق گزارشات EIA پیش‌بینی می‌شود مصرف گازهای طبیعی در سال 2020 کاهش 2% داشته باشد و در سال جدید این کاهش به 4.8% برسد.

در این شرایط دو فاکتور اصلی، میزان تولیدات گازهای طبیعی در آمریکا و قدرت تقاضا برای صادرات گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی (LNG)، بر قیمت گازهای طبیعی تاثیر زیادی خواهند داشت.

سازمان EIA عقیده دارد که تولیدات گازهای طبیعی در این زمستان تحت فشار قرار می‌گیرد اما در فصل دوم سال 2021 بهبود خواهد یافت. به دلیل این که شرکت‌های انرژی در سال 2020 ضربه سختی خوردند نمی‌توان به طور دقیق گفت که این بهبود قوی خواهد بود، چون احتمالا این شرکت‌ها در مورد هزینه‌های سرمایه‌ای خود (Capital expenditure, Capex) محتاطانه عمل خواهند کرد.

با این حال، صادرات گازهای LNG افزایش یافته است. در ماه نوامبر، آمریکا 9.4 میلیارد فوت مکعب در روز گاز LNG صادر کرده است که رکورد ماهیانه‌ای برای این کشور محسوب می‌شود. بیشتر تحلیل‌گران انتظار دارند که تقاضا برای LNG افزایش داشته باشد که این امر موجب افزایش قیمت داخلی گازهای طبیعی خواهد شد.

افزایش صادرات گازهای LNG برای سلامت بازار داخلی آمریکا بسیار حیاتی است، چون بدون حمایت صادرات LNG، بازار داخلی تحت فشار تولید بیش از حد قرار می‌گیرد.

سازمان EIA پیش‌بینی می‌کند که قیمت گازهای طبیعی به طور میانگین به 3.01 دلار به ازای هر یک میلیون واحد گرمایی انگلستان (British Thermal Unit یا MMBtu) در سال 2021 برسد. این قیمت نسبت به قیمت سال 2020، بهبود چشم‌گیری خواهد بود. در شرایط عادی، شرایط آب و هوا می‌تواند در قیمت گاز نقش مهمی داشته باشد اما در حال حاضر شرایط مالی شرکت‌های انرژی آمریکا، نقش مهم‌تری نسبت به آب و هوا بازی می‌کنند.

باور این که شرکت‌های آمریکایی روند تولیدات‌شان را تا جایی که می‌توانند افزایش دهند، آن هم بعد سال سختی که از پیش‌ رو برداشتند، کمی سخت به نظر می‌رسد. احتمالا عرضه شرکت‌ها به شکلی مسئولانه‌تر خواهد بود.

علاوه بر این، چون سرمایه‌گذاران چندین بار با ضررهای سنگینی در این بخش مواجه شدند احتمالا دیگر حاضر نمی‌شوند مجددا برای افزایش تولیدات در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. البته این امر در درازمدت برای سلامت بازار مفید است.

اوضاع فعلی بازار گاز طبیعی روند نسبتا صعودی را نشان می‌دهد. کم بودن تقاضا داخلی احتمالا توسط افزایش صادرات LNG و سیاست‌های محافظه‌ کارانه در بخش عرضه، خنثی خواهد شد.

البته در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد بازار آمادگی جهش قیمتی شدیدی را داشته باشد. طبق معمول، بازار گاز طبیعی نوسانات خودش را خواهد داشت اما خبر بسیار مهمی که بتواند قیمت را برای مدتی طولانی افزایش دهد، به چشم نمی‌خورد. با این وجود همیشه اخبار غافلگیرکننده‌ای ممکن است رخ دهند که منجر به رشد قیمتی قویی در سال 2021 شوند.

منبع: fxempire

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟