بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

آیا دلار و سهام می‌توانند با هم صعود کنند؟

هفتگی

آیا دلار و سهام می‌توانند با هم صعود کنند؟

این هفته هفته‌ای آرام خواهد بود. جلسات بانک مرکزی خاصی نداریم و تنها تعداد معدودی داده منتشر می‌شود. سخنان رئیس فدرال رزرو می‌تواند توجهات را به خود جلب کند اما تمرکز کلی بر روی کنگره خواهد ماند. جایی که سرانجام بسته جدید محرک مالی در حال شکل‌گیری است. سوال بازارها این است که آیا روایت تمایز اقتصاد آمریکا می‌تواند همچنان دلار و سهام را به سمت بالا بکشد و آیا دلار به آرامی در حال از دست دادن وضعیت خود به عنوان دارایی امن است و با اصول فاندامنتال اقتصاد آمریکا همسو می‌شود؟

اقتصاد ناامیدکننده اروپا، دلار را دوباره عالی می‌کند؟

مدت زمانی طولانی است که دلار و بازار سهام به طور همزمان افزایش پیدا می‌کنند. از زمان کنترل دموکرات‌ها بر سنای آمریکا، یک تغییر چشمگیر در نحوه تغییرات دلار رخ داده است، در حال حاضر دلار به وعده‌های محرک مالی بزرگ پاسخ مثبت می‌دهد چراکه چشم‌انداز روشن‌تر اقتصادی نگرانی‌ها درباره کسری بودجه را کاهش داده است.

منطق این است که اگر تمام این هزینه‌ها در نهایت باعث بهبود ایالات متحده شود، بانک فدرال می‌تواند زودتر از سایر بانک‌های مرکزی کاهش برنامه QE را آغاز کند و سفته‌بازی پیرامون این موضوع می‌تواند دوباره دلار را افزایش دهد. روی دیگر سکه این آشفتگی در اروپا است. اقتصاد اروپا نه تنها به خاطر قرنطینه‌های بی‌پایان به رنج افتاده است بلکه ناحیه یورو در رقابت واکسیناسیون جهانی بسیار عقب افتاده است و محرک‌های مالی نیز به نظر نمی‌رسد به زودی ارائه شوند.

آیا دلار و سهام می‌توانند با هم صعود کنند؟

شاخص PMI ناحیه یورو و آمریکا

تفاوت آینده اقتصادی ناحیه یورو و آمریکا اخیرا واضح‌تر شده است و EURUSD به زیر ۱.۲۰ رسیده است. اما در همان زمان، بازارهای سهام ایالات متحده نیز به رکوردشکنی خود ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد جنون سهام که از شبکه‌های مجازی نشات گرفته بود آرام گرفته و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا دوباره بر روی چشم انداز روشن اقتصاد پس از واکسن تمرکز کنند.

با نگاه به جلو، ممکن است در حال ورود به مرحله‌ای باشیم که دلار با اصول فاندامنتال اقتصاد آمریکا همراهی بیشتری داشته باشد و از جایگاه خود به عنوان دارایی امن نزول کند. همبستگی منفی با سهام اخیرا کمرنگ شده است و تا زمانی که اروپا در شرایط سختی به سر می‌برد احتمالا این الگو ادامه خواهد داشت.

آیا دلار و سهام می‌توانند با هم صعود کنند؟

معکوس شاخص دلار در مقابل بازار سهام: تا پیش از چند هفته اخیر، دلار و سهام کاملا خلاف جهت هم بودند

در حال حاضر، محرک اصلی بازار، آرای کنگره به محرک مالی است. مجلس سنا یک جلسه ماراتن‌گونه را برای رای‌گیری در مورد اصلاحیه‌های مختلف پیشنهادی بر روی محرک ۱.۹ تریلیون دلاری برگزار کرد و اگر بازارها احساس کنند که پس از تمام اتفاقات، هزینه‌های محرک کاهش نمی‌یابد، جشن در بازار سهام ادامه خواهد داشت.

دلار به دنبال داده‌های تورمی و پاول

همچنان در آمریکا بمانیم. دو رویداد مهم این هفته برای آمریکا در روز چهارشنبه رخ خواهد داد. زمانی که آخرین گزارش تورم CPI منتشر شده و پاول، رئیس فدرال رزرو پیش از برگزاری انجمن اقتصادی نیویورک صحبت می‌کند.

بیشتر بخوانید: شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چیست؟

در جبهه داده‌ها، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ CPI سالانه در ماه ژانویه به ۱.۵ درصد رسیده باشد. آمار قبلی ۱.۴ درصد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم خالص ۱.۶ درصد باشد. احتمال آنکه اعداد بهتری منتشر شود نیز کم نیست. گزارش کسب‌وکار ISM افزایش چشمگیر قیمت‌های پرداخت شده توسط شرکت‌ها را نشان می‌دهد در حالی که PMIهای Markit نشان داده است که شرکت‌ها نیز این هزینه‌ها را به مصرف‌کنندگان منتقل کرده‌اند.

به طور خاص، مولفه «قیمت‌های پرداخت شده» از نظرسنجی تولید ISM در ژانویه به بالاترین حد در یک دهه اخیر رسیده است که این موضوع معمولا منجر به تورم واقعی طی چند ماه آتی خواهد شد. اگر یک غافلگیری مثبت در بازار وجود داشته باشد، این موضوع می‌تواند سفته‌بازی پیرامون احتمال نزدیک‌تر شدن زمان تصمیم فدرال رزرو برای کاهش برنامه QE را تشدید کند.

آیا دلار و سهام می‌توانند با هم صعود کنند؟

شاخص قیمت‌های پرداخت شده بخش کارخانه‌ای آمریکا از موسسه ISM در مقابل شاخص قیمت مصرف کننده

البته پاول احتمالا این روایت را به تعویق می‌اندازد. او اخیرا کاملا واضح گفته است که صحبت در مورد توقف خرید دارایی خیلی زود است. احتمالا حتی در صورتی که تورم افزایش یابد، پاول استدلال می‌کند که این دوران گذرا بوده و شایسته واکنش سیاست پولی نیست.

بیشتر بخوانید: هاوکیش و داویش؛ اثر سیاست پولی بر فارکس چیست؟

مطمئنا، هیچ راه واقعی برای دانستن این نکته نیست که آیا فدرال رزرو، به قول خود مبنی بر پایین نگه داشتن نرخ بهره حتی در صورتی که نرخ تورم به ۳ درصد نزدیک شود پایبند خواهد ماند؟ به خصوص اینکه کنگره در شرف تصویب محرک‌های مالی بیشتر است. قطعا تورم بالا منجر به افزایش هزینه‌های فدرال، افزایش قیمت کالاها و انرژی و اختلال در زنجیره تامین می‌شود و این موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

پوند با پیشتازی انگلستان در مسابقه واکسیناسیون به پیش می‌تازد

دیگر ستاره درخشان فارکس، پوند بوده است. اقتصاد داخلی انگلستان هنوز یک حفره عمیق دارد اما انگلستان در رقابت واکسیناسیون از دیگر کشورهای بزرگ پیشی گرفته است و این موضوع امید برای بازگشت به حالت عادی در این کشور را افزایش داده است. البته کاهش احتمال تصویب نرخ بهره منفی نیز به این رشد کمک کرده است.

در انگلستان، آمار تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم در روز جمعه منتشر می‌شود اما بعید است برای بازارها مهم باشد. همه از قبل می‌دانند که این سه ماهه به خاطر قرنطینه‌های زیاد، چندان خبر خوشی ندارد و اگر بخواهیم صادق باشیم، سرمایه‌گذاران به گذشته اهمیت نمی‌دهند، چیزی که برای آنها مهم است آینده است.

آیا دلار و سهام می‌توانند با هم صعود کنند؟

انگلیس پیشروی واکسیناسیون

در عوض،‌ متغیر اصلی برای پوند، سرعت واکسیناسیون خواهد بود. اگر همانند هفته‌های گذشته، با قدرت ادامه پیدا کند، ممکن است همچنان شاهد رشد این ارز باشیم. خصوصا در برابر یورو که بسیار شکننده نشان داده است. با این حال، EURGBP در حال حاضر سقوط چشمگیری داشته است بنابراین یک دوره اصلاح کوچک، پیش از ادامه روند نزولی طبیعی خواهد بود.

در نهایت، آمار تورم چین برای ماه ژانویه در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. بازارها معمولا بر روی قیمت تولید کننده متمرکز می‌شوند، که به عنوان نماینده‌ای بری تقاضای جهانی کارخانه‌جات در نظر گرفته می‌شود. نیوزلند نیز روز سه‌شنبه شاهد انتشار آمار انتظارات تورمی از بانک مرکزی نیوزلند است. بانک مرکزی توجه زیادی به این فاکتور داشته واگر انتظارات تورمی همچنان افزایش یابد، ان روایت که بانک مرکزی دیگر قرار نیست نرخ بهره را کاهش دهد، تقویت می‌شود.

منبع: FXstreet

برای پیگیری تحلیل‌های تخصصی بازار جهانی و فارکس کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟