مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تزلزل دوباره در تقاضای دلار پیش از صورتجلسه فدرال رزرو و PMIهای مقدماتی

هفتگی

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 19 فوریه 2021

تزلزل دوباره در تقاضای دلار پیش از صورتجلسه فدرال رزرو و PMIهای مقدماتی

در هفته آینده آمار تولید ناخالص داخلی ژاپن، آمار مشاغل استرالیا و PMIهای اولیه اروپا و آمریکا را خواهیم داشت پس از نظر داده‌ها هیچ کمبودی احساس نخواهد شد. اما احتمالا هنوز بازارها برای یافتن جهت جدید تلاش خواهند کرد. چراکه هیچ چیزی وجود ندارد که روایت موجود در مورد محرک و انتظارات واکسن را تغییر دهد. همچنین صورت جلسه سیاست پولی فدرال رزرو در ژانویه نیز به احتمال زیاد بازار را حرکت نخواهد داد. از طرفی در غیاب هرگونه عنوان خبری جالب توجه، و با توجه به تعطیلات در بازار ایالات متحده و چین، ممکن است سرمایه‌گذاران نسبت به هرگونه اظهار نظر از FOMC که با اجماع داویش بازار هم‌راستا نباشد واکنش بیش از حد نشان داده و در دلار آمریکا موجی از خرید به مقابله با موج فروش برمی‌خیزد و فراز و فرود بیشتری می‌یابد.

هیچ ترسی از رکود دوباره در ژاپن وجود ندارد

آمار تولید ناخالص داخلی ژاپن برای سه ماهه چهارم در روز دوشنبه منتشر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ژاپن در سه ماهه منتهی به ماه دسامبر ۲.۳ درصد رشد داشته باشد و رشد اقتصادی ۵.۳ درصدی سه ماه قبلی را ادامه داده باشد. اگرچه ژاپن از ماه نوامبر درگیر رشد موارد ابتلا به کرونا بود، اما اقتصاد تا حد زیادی باز باقی ماند زیرا قوانین مربوط به قرنطینه طبق قانون اساسی کشور قابل اجرا نیست. در عوض، انتظار می رود مشاغل و مردم هنگام اعلام وضعیت اضطراری از دستورالعمل‌های مربوط به کرونا پیروی کنند.

تزلزل دوباره در تقاضای دلار پیش از صورتجلسه فدرال رزرو و PMIهای مقدماتی

نرخ رشد فصلی تولید ناخالص داخلی ژاپن

اگرچه چنین اقداماتی تاثیر قابل توجهی بر مصرف داخلی خواهد داشت، اما در نهایت، این قدرت بهبود جهانی است که تعیین کننده بهبود اقتصاد ژاپن خواهد بود. تا زمانی که شرکای تجاری بزرگی مانند ایالات متحده و چین از رکود مضاعف پیش‌گیری می‌کنند، ژاپن نیز می‌تواند امیدوار باشد که درگیر رکود مضاعف نخواهد شد. چیزی که به سیاست‌گذاران در این راه کمک می‌کند، ضعف ین است که سال جدید را با کاهش شروع کرده است. در صورت عدم تغییر در وضعیت خوش‌بینی در مورد سیل محرک‌ها و واکسیناسیون سریع، دلیلی برای افزایش تقاضا برای ین به عنوان دارایی امن وجود ندارد.

سایر اطلاعات قابل توجه از ژاپن که در هفته آینده منتشر می‌شوند، شامل سفارشات ماشین آلات ماه دسامبر و آمار تجاری هستند که روز چهارشنبه منتشر می شود. همچنین آخرین شاخص CPI و PMI مقدماتی تولیدی برای ماه فوریه که روز جمعه منتشر می‌شوند. (شاخص PMI در دو نسخه منتشر می‌شود که نسخه‌ی اولیه یا مقدماتی آن در اواسط ماه جاری و نسخه‌ی نهایی آن بعد از اتمام ماه، منتشر می‌شود)

کندی در بازار کار، آزی را روی لب مرز حفظ کرده است

کشور دیگری که در آن اقتصاد در حال بهبود است، استرالیا است. با این حال هنوز راه طولانی برای بازگشت این کشور به یک بازار کار با سلامت کامل وجود دارد. گزارش مشاغل استرالیا که روز پنجشنبه منتشر می‌شود، احتمالا بهبود کند را منعکس خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود اشتغال در ماه ژانویه ۴۰ هزار نفر افزایش داشته باشد و نرخ بیکاری را با ۰.۱ درصد کاهش به ۶.۵ درصد برساند.

تزلزل دوباره در تقاضای دلار پیش از صورتجلسه فدرال رزرو و PMIهای مقدماتی

نرخ بیکاری و تغییرات ماهانه تعداد اشتغال در استرالیا

PMIهای اولیه و آمار خرده فروشی مقدماتی که روز جمعه منتشر می‌شوند نیز مهم است اما داده‌های اشتغال احتمالا تاثیر زیادی روی تصمیم بانک مرکزی استرالیا در مورد خرید اوراق قرضه در سال ۲۰۲۱ می‌گذارد. از این رو، در صورتی که آمار اشتغال ناامید کننده باشد، ممکن است دلار استرالیا تحت فشار قرار گیرد، به ویژه اگر رالی ریسک‌پذیری جهانی طی روزهای آتی تقویت نشود.

یورو ثابت است اما اقتصاد در بن‌بست قرار دارد

اقتصاد اروپا با موج بی‌پایانی از قرنطینه مواجه شده است. نرخ مبتلایان همچنان بالا است و این باعث می‌شود زمان شروع به کار مجدد مشاغل به تاخیر بیفتد. با این حال، با توجه به اینکه برخی از کشورهای منطقه یورو می‌توانند محدودیت‌های خود را در ماه فوریه کاهش دهند، انتظار می‌رود که فعالیت‌های اقتصادی تا حدودی افزایش یابد.

اگر آمار PMI فلاش روز جمعه، بهبود در ماه فوریه را تایید کنید، ممکن است یورو بتواند جهش یک‌ هفته‌ای خود را ادامه دهد. اما به نظر نمی‌رسد که هنوز شاهد یک حرکت قاطع رو بالا برای یورو باشیم چراکه وضعیت واکسن‌ در اتحادیه اروپا بر بهبود اقتصادی این منطقه سایه انداخته است.

تزلزل دوباره در تقاضای دلار پیش از صورتجلسه فدرال رزرو و PMIهای مقدماتی

گزارشات PMI ناحیه یورو

از منطقه یورو داده‌های دیگری نیز منتشر خواهد شد. برآورد ثانویه از تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم (سه‌شنبه)، سنتیمنت اقتصادی ZEW آلمان (سه‌شنبه) و آمار نهایی تورم (پنجشنبه) منتشر می‌شوند. اما انتظار نمی‌رود توجهات زیادی را به خود جلب کنند.

پوند پس از واکسیناسیون سر به آسمان می‌ساید

اقتصاد بریتانیا به اندازه وضعیت ناحیه یورو در وضعیت وخیمی قرار دارد، با این وجود پوند به بیشترین میزان خود در سه سال گذشته در برابر یورو رسیده است. واکسیناسیون سریع در انگلستان به معنی پایان سریعتر قرنطینه است و همین موضوع باعث چنین رالی صعودی شده است. بنابراین به نظر می‌رسد پوند در مقابل هرگونه آمار ناخوشایند اقتصادی در هفته آینده مصون خواهد بود.

آمار اولیه تورم ماه ژانویه روز چهارشنبه منتشر می‌شود. به دنبال آنها، داده‌های خرده فروشی ماه ژانویه و PMI فلاش روز جمعه ارائه خواهد شد. با توجه به این که انگلیس در ماه ژانویه مجبور شد به قرنطینه کامل باز گردد و از آن زمان این محدودیت‌ها همچنان باقی مانده است، بعید به نظر می‌رسد آمار درخشانی از انگلستان منتشر شود.

تزلزل دوباره در تقاضای دلار پیش از صورتجلسه فدرال رزرو و PMIهای مقدماتی

تغییرات ماهانه خرده فروشی انگلیس

با این وجود، امیدواریم که واکسیناسیون چشمگیر در انگلستان این انگیزه را ایجاد کند که سرمایه‌گذاران قرنطینه را به گذشته محول کنند و این موضوع برای ادامه روند صعودی استرلینگ کافی باشد. با این اوصاف، پوند در حال حاضر کمی بیش از حد رشد داشته است، بنابراین در صورتی که آمار بدتر از حد انتظار باشند، می‌توان منتظر یک اصلاح کوتاه مدت بود.

در انتظار نشانه‌های بهبود در آمار خرده‌فروشی آمریکا

در اواخر سال ۲۰۲۰ کاهش قابل توجهی در مصارف و رشد اشتغال ایالات متحده مشاهده شد. این دو عامل معیار اصلی برای سلامت اقتصاد آمریکا هستند. پس از بهبود متوسط در آمار اشتغال غیر کشاورزی (NFP)، انتظار می‌رود هزینه‌کرد خرده فروشی نیز بهبود پیدا کرده باشد. پیش‌بینی می‌شود آمار خرده فروشی که روز چهارشنبه منتشر می‌شود رشد ۰.۷ درصدی نسبت به ماه قبل را نشان دهد.

آمار تولیدات صنعتی که روز چهارشنبه منتشر می‌شود، در پایان سال گذشته رشد بسیار قوی‌ای داشت و پیش‌بینی می‌شود در ماه ژانویه نیز به رشد خود ادامه داده باشد. سنجه تولیدی بانک فدرال نیویورک (دوشنبه) و بانک فیلادلفیا (پنجشنبه) می‌تواند رشد بیشتر اقتصاد در ماه فوریه را نشان دهد.

تزلزل دوباره در تقاضای دلار پیش از صورتجلسه فدرال رزرو و PMIهای مقدماتی

گزارشات تغییر ماهانه خرده فروشی و تولیدات صنعتی آمریکا

با نگاهی به مابقی آمار، قیمت تولیدکننده در چهارشنبه، آمار مسکن روز پنجشنبه و PMIهای مقدماتی روز جمعه منتشر می‌شود.

اگرچه انتظار نمی‌رود داده‌ها به طرز قابل توجهی تصویر فعلی از اقتصاد را تغییر دهند، اما یک غافلگیری صعودی در آمار خرده فروشی می‌تواند به بازارها انرژی بدهد. ژانویه زمانی است که چک‌های محرک ۶۰۰ دلار که در لایحه تسکین اقتصادی تصویب شده بود، توزیع می‌شد، بنابراین می‌توان انتظار داشت که شاهد یک غافلگیری صعودی و متعاقب آن حمایت از دلار باشیم.

ارزش دلار در هفته گذشته از بالاترین سطح دو ماهه اخیر خود به طرز چشمگیری سقوط کرد و اظهار نظرهای ناخوشایند جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز این کاهش را تسریع کرد. با این حال، بعضی از اعضای فدرال رزرو ممکن است با ایده پاول مبنی بر باز نگه داشتن فضا برای محرک بیشتر بدون استراتژی خروج از تامین نامحدود نقدینگی موافق نباشند.

تزلزل دوباره در تقاضای دلار پیش از صورتجلسه فدرال رزرو و PMIهای مقدماتی

جفت ارز USDJPY

صورتجلسه FOMC روز چهارشنبه منتشر می‌شود و سرمایه‌گذاران نسبت به هرگونه واگرایی در دیدگاه‌ها در مورد تورم، احتیاط می‌کنند. خصوصا پس از آنکه اکثریت مجلس سنا دست دموکرات‌ها قرار گرفته و هزینه‌های هنگفت مالی تقریبا قظعی شده است. اگر بحث‌ها حاکی از آن باشد که فدرال رزرو به اندازه‌ای که معامله‌گران انتظار دارند، داویش نیست، ممکن است دلار حرکت صعودی خود را از سر بگیرد. اگرچه آن طرف قضیه نیز محتمل است و این که صورتجلسه، سخنان پاول را تایید کند بر دلار فشار خواهد آورد.

کمی به شمال برویم، در کانادا داده‌های CPI (چهارشنبه) و آمار خرده فروشی (جمعه) ممکن است کمی توجهات را به دلار کانادا جلب کند.

منبع: FXstreet

برای پیگیری تحلیل‌های تخصصی بازار جهانی و فارکس کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟