بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل بنیادی ارزهای اصلی

تحلیل بنیادی ارزها از ترمینال خبری فایننشال سورسدلار استرالیا

صعودی: چشم‌انداز سیاست‌های پولی استرالیا، تحولات پیرامون وضعیت کلی ریسک‌پذیری و وضعیت داخلی کشور در مورد کرونا، محرک‌های اصلی دلار استرالیا هستند.
دلار استرالیا به عنوان ارزی با بتای بالا، طی ماه‌های اخیر با دور شدن سرمایه‌گذاران از دارایی‌های امن و حرکت به سمت دارایی‌های ریسک‌پذیر با بازده بالاتر، به خاطر بهبود چشم انداز بازار، رشد خوبی را تجربه کرد. اما اخیرا به خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا و ظهور نمونه‌های جدیدتر و مسری‌تر کرونا، ریسک‌گریزی افزایش یافته است. با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از کشورها در مراحل اولیه تزریق واکسن هستند، چشم‌انداز به طور کلی مثبت باقی مانده است. عاملی که طبیعتا منجر به حمایت دلار استرالیا خواهد شد.
در مورد چشم‌انداز سیاست‌های پولی، بانک مرکزی استرالیا همچنان سیاست نرخ بهره منفی را رد می‌کند و با توجه به اینکه نرخ بهره در حال حاضر در سطح ۰.۱ درصد قرار دارد، کاهش بیشتر بعید به نظر می رسد. با این حال، سیاست‌های تسهیلی بیشتر بواسطه افزایش برنامه QE همچنان ممکن است. بعلاوه بانک مرکزی بر تعهد خود برای خرید هر مقدار اوراق قرضه که به دستیابی و حفظ بازده اوراق سه ساله در سطح ۰.۱ درصد کمک کند، تاکید کرده است.

دلار کانادا

صعودی ضعیف: پس از آنکه نفت WTI در ۲۰ آوریل سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین سطح تاریخ خود یعنی ۴۰.۳۰- دلار رسید، در ماه‌های بعد شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در قیمت آن بودیم. اگرچه نفت WTI برای شکستن سطح ۴۰ دلار در هر بشکه کمی چالش داشت اما تقریبا می‌توان گفت پس از ماه آوریل در تمام سال در حال افزایش بوده است. همچنین در هفته اول سال ۲۰۲۱ به بالای ۵۰ دلار و اکنون به بالای ۶۰ دلار رسیده است.
افزایش قیمت نفت به آسانی نخواهد بود. با این حال، با ادامه واکسیناسیون، سوگیری برای WTI باید همچنان صعودی باقی بماند زیرا واکسن، فاکتور مثبتی برای چشم‌انداز اقتصاد جهان و متعاقبا چشم‌انداز نفت خواهد بود.
کالا محور بودن دلار کانادا و وابستگی اقتصاد کانادا به صادرات نفت، چشم‌انداز اساسی کانادا با چشم‌انداز اقتصاد جهانی و قیمت‌های نفت ارتباط تنگاتنگی دارد. هر دوی این عوامل چشم‌انداز صعودی اما محتاطانه‌ای دارند در نتیجه چشم‌انداز برای دلار کانادا نیز صعودی ضعیف خواهد بود.

فرانک سوییس

نزولی ضعیف: به عنوان یک دارایی امن، چشم‌انداز ریسک در بازار، عامل اصلی برای فرانک سوییس است. داده‌های اقتصادی سوییس به ندرت باعث حرکت این ارز می‌شوند. اگرچه مداخلات بانک ملی سوییس می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر فرانک سوییس بگذارد اما این تاثیر غالبا کوتاه مدت است. بعلاوه بعید به نظر می‌رسد بانک ملی سوییس با توجه به لحن خنثی‌ای که اتخاذ کرده است و همچنین عدم تحولات معنادار در مورد داده‌های اقتصادی، در آینده نزدیک دست به تنظیم سیاست‌ها بزند.
با توجه به واکسیناسیون گسترده، حال و هوای کلی ریسک در بازار رو به بهبود است. البته، از آنجایی که همچنان در مراحل اولیه واکسیناسیون هستیم و بسیاری از کشورها همچنان با موج‌های جدید ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند، هنوز عدم اطمینان و ریسک های قابل توجهی برای چشم‌انداز کلی ریسک وجود دارد اما به طور کلی در حال بهبود است.

یورو

نزولی: سال جدید در بسیاری از اقتصادهای اروپا با افزایش موارد ابتلا به کرونا و اجرای قرنطینه‌ شروع شد. اگرچه تقاوت‌های چشمگیری بین قرنطینه فعلی و قرنطینه ابتدایی که در بهار اتفاق افتاد وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنها این است که محدودیت‌های فعلی محلی‌تر هستند در حالی که در فصل بهار شاهد محدودیت‌های ملی بودیم. با این وجود، موج جدید کرونا که بسیاری از کشورهای اروپایی را درگیر خود کرده، ریسک‌های قابل توجهی برای چشم‌انداز اقتصادی اروپا ایجاد کرده است. این ریسک‌ها بیشتر ریسک‌های نزولی هستند.
توانایی اروپا در مهار این موج در چشم‌انداز بنیادین یورو نقش مهمی ایفا می‌کند. با توجه به این نکته باید از نزدیک وضعیت واکسیناسیون در اروپا را دنبال کرد چرا که این موضوع تاثیر قابل توجهی بر چشم‌انداز اقتصادی این منطقه می‌گذارد. با این حال، در حال حاضر آمار ابتلا به کرونا در اروپا در حال افزایش و واکسیناسیون همچنان کند است. سوگیری اساسی برای یورو فعلا نزولی خواهد بود.

پوند

صعودی: اکنون که انگلستان و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت توافق کرده‌اند، تمرکز پوند بر شیوع ویروس کرونا خواهد بود.
البته، باید توجه داشت که اگرچه تمرکز بازار بر روی برگزیت کمرنگ شده است، اما کنار آمدن انگلستان با شرایط تجاری جدید با بزرگترین شریک خود، یک عامل بنیادین برای چشم‌انداز پوند انگلستان باقی خواهد ماند. در واقع، گزارش‌ها اشاره دارند که در اولین ماه از زمان آغاز روابط تجاری جدید بین انگلستان و اتحادیه اروپا، صادرات انگلستان به این قاره ۶۸ درصد کاهش داشته است.
به نظر می‌رسد تاثیر برگزیت و افزایش موارد ابتلا به کرونا در انگلستان به طور قابل توجهی بر اقتصاد این کشور در آینده تاثیر خواهد گذاشت. در نتیجه توانایی انگلستان در مهار کرونا و به حداقل رساندن هزینه اقتصادی، اصلی‌ترین موضوع در چشم‌انداز پوند خواهد بود.
با این وجود، از آنجایی که شاهد برگزیت بدون توافق نبودیم و بانک انگلستان گفته است که در آینده نزدیک سیاست نرخ بهره منفی را اعمال نخواهد کرد و همچنین روند واکسیناسیون در انگلستان به خوبی پیش می‌رود، چشم‌انداز پوند در حال حاضر صعودی خواهد بود.

این تحلیل بصورت هفتگی توسط ترمینال خبری Financial Source منتشر می‌شود؛ برای اطلاع از مشخصات و یا خرید اشتراک این ترمینال، به پشتیبان کانال UtoFX پیام بدهید.

ین ژاپن

نزولی ضعیف: از آنجایی که ین به عنوان یک دارایی امن شناخته می‌شود، بیشترین تاثیر را از چشم‌انداز ریسک در بازار می‌پذیرد.
داده‌های اقتصادی به ندرت ین را به حرکت در می‌آورند و اگرچه انتظار داریم سیاست‌های پولی در کوتاه‌مدت بسیار موجب حرکات قوی می‌شود، اما جریان‌های ارزهای امن به طور معمول بر ارزش ین غالب‌تر هستند، به ویژه در شرایط فعلی که شیوع ویروس کرونا و وضعیت بد اقتصاد جهانی وجود دارند فراز و فرود برای تقاضای ارزهای امن محتمل است.
با شروع واکسیناسیون، وضعیت کلی ریسک در بازار رو به بهبود است. البته هنوز عدم قطعیت‌های بسیار زیادی وجود دارد اما چشم‌انداز کلی در حال بهبود است.
با توجه به چشم‌انداز ریسک، انتظار داریم تقاضا برای دارایی‌های امن طی ماه‌های آتی به تدریج کاهش یابد و در نتیجه یک چشم‌انداز نزولی ضعیف برای ین ایجاد گردد.

دلار نیوزلند

صعودی: عامل اصلی دلار نیوزلند، وضعیت بتای بالای آن و همینطور چشم‌انداز سیاست پولی بانک مرکزی نیوزلند است.
دلار نیوزلند به عنوان یک ارز با بتای بالا، به طور گسترده‌ای با احساسات ریسک در ارتباط است. در طی ماه‌های آتی شاهد آن هستیم که چشم‌انداز کلی ریسک بهبود یافته است. با وجود واکسیناسیون انتظار می‌رود طی ماه‌های بعدی شاهد بهبود بیشتری نیز باشیم.
علاوه‌بر این، انتظارات برای تسهیل بیشتر توسط بانک مرکزی نیوزلند و همینطور تصویب نرخ بهره منفی به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. در نتیجه، احتمالا دلار نیوزلند در برابر ارزهایی که بانک‌های مرکزی آنها سیاست‌های تسهیلی بیشتری اتخاذ کرده‌اند، رشد می‌کند.
در کل، می‌توان گفت، بهبود چشم‌انداز کالاها و اقتصاد جهانی، همینطور بهبود وضعیت کرونا در نیوزلند، درکنار بی‌عملی بانک مرکزی نیوزلند، منجر به حمایت خوب از دلار نیوزلند می‌شود.

دلار آمریکا

نزولی: دلار آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشته و شاخص DXY نزدیک پایین‌ترین سطح طی دو سال گذشته قرار گرفته بود اما اخیرا شاهد بازگشت تقاضا برای این ارز بودیم که عمدتا تحت تاثیر سه عامل بنیادین است: ویروس کرونا، سیاست پولی و ریسک سیاسی.
اگرچه اکنون ریسک سیاسی کاهش یافته است، اما چشم‌انداز ویروس و چشم‌انداز سیاست‌های پولی همچنان حاوی ریسک‌های بنیادین زیادی هستند.
انتظار می‌رود سیاست‌های پولی ایالات متحده برای آینده قابل پیش‌بینی بسیار همساز با شرایط باقی بماند. از این رو انتظارات برای تسهیل بیشتر، بار دیگر در حال افزایش است. علاوه‌بر این، میزان مبتلایان به کرونا همچنان در سطح قابل توجهی قرار دارند اگرچه باید این نکته را ذکر کرد که وضعیت در حال بهبود است.
علاوه بر این، با بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی در آینده نزدیک به مدد واکسن کرونا، تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان یک دارایی امن نیز باید کاهش یابد.
با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد سوگیری بنیادین برای دلار نزولی خواهد بود.

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟