بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل مولتی تایم فریم یا چند زمانی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

تحلیل مولتی تایم فریم یا چند زمانی چیست و چه مزیت هایی دارد؟اکثر معامله‌گران معمولا تصمیمات معاملاتی خود را صرفا بر اساس یک تایم فریم (Timeframe) خاص اتخاذ می‌کنند. آنها تمام انرژی خود را صرف تحلیل‌های تکنیکال مربوط به تایم فریم معاملاتی خود می‌کنند، بدون اینکه خیلی به آنچه ممکن است در تایم فریم‌های بالاتر رخ دهد، فکر کنند. این موضوع می‌تواند در برخی موارد بازدهی خوبی داشته باشد با این حال یک رویکرد منسجم‌تر، مستلزم بررسی چندین تایم فریم برای دستیابی به یک سیستم معاملاتی با پتانسیل موفقیت بیشتر است.

تحلیل مولتی تایم فریم هنگام معامله از رویکرد بالا به پایین پیروی می‌کند و به معامله‌گران اجازه ارزیابی روند در بلندمدت را می‌دهد. همچنین این نوع تحلیل امکان مشاهده  ورودی‌های ایده‌آل را در نمودار تایم فریم کوچک‌تر فراهم می‌کند. پس از تصمیم ‌گیری در مورد تایم فریم‌های مناسب برای تحلیل، معامله‌گران می‌توانند تحلیل تکنیکال را با استفاده از چندین تایم فریم برای تایید یا رد سوگیری معاملاتی خود انجام دهند.

برای درک بیشتر، بهتر است با موارد زیر آشنا شوید:

– تحلیل مولتی تایم فریم چیست؟

– در فارکس از کدام تایم فریم‌ها می‌توان در تحلیل مولتی تایم فریم استفاده کرد؟

– تکنیک‌های تحلیل مولتی تایم فریم برای معامله‌گران روزانه

– تکنیک‌های تحلیل مولتی تایم فریم برای معامله‌گران سویینگ

برای معامله‌گران نه چندان حرفه‌ای، تحلیل چند تایم فریم ممکن است کمی طاقت فرسا و حتی گیج‌کننده به نظر برسد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که معامله‌گران از انجام این نوع تحلیل اجتناب می‌کنند این است که از تایم‌ فریم‌های مختلف اطلاعات متناقضی حاصل می‌شود. این سردرگمی باعث می‌شود معامله‌گران به «فلج تحلیلی» (Analysis Paralysis) مبتلا شوند. در این مقاله ما در مورد روش‌های تحلیل با چند تایم فریم و نحوه پیاده‌سازی صحیح آن در یک سیستم معاملاتی صحبت خواهیم کرد.

به بررسی چند تایم فریم، عبارات « تحلیل چند زمانی » یا « مولتی تایم فریم » نیز اطلاق می‌شود.

تحلیل چند زمانی چیست؟

تحلیل چند زمانی (Multi Time Frame)، یک مفهوم تحلیلی در معامله‌گری است که در صورت استفاده صحیح می‌تواند قدرت بسیار زیادی به سیستم معاملاتی شما بدهد. در این مفهوم تایم فریم‌های متفاوت را مورد تحلیل قرار می‌دهید تا رفتارها و روندهای بازار را در انواع گوناگون تایم فریم‌ها شناسایی کرده و آنچه در فرکانس‌های زمانی مختلف رخ می‌دهد، تشخیص دهید. معمولا استفاده از تایم فریم‌های بالاتر به معامله‌گران کمک می‌کند تا بتوانند روند کلی بازار را مشاهده کرده و با توجه به آن تصمیم‌گیری کنند. تحلیل مولتی تایم فریم، فرآیند مشاهده یک جفت ارز در تایم فریم‌های (بازه‌های زمانی) مختلف است. معمولا از تایم فریم‌های بزرگتر برای رصد یک روند بلندمدت استفاده می‌شود، در حالی که تایم فریم‌های کوچکتر برای پیدا کردن موقعیت‌های ایده‌آل ورود، مناسب می‌باشند.

معامله‌گران باتجربه از مزایای تحلیل با چند تایم‌ فریم به خوبی بهره می‌برند. آنها معمولا تحلیل خود را در سه افق زمانی مشخص انجام می‌دهند که شامل تایم فریم معاملاتی، تایم فریم تصویر کلان و تایم فریم سیگنال ورودی می‌شود.

تحلیل چند زمانی به یک معامله‌گر کمک می‌کند تا به طور همزمان احتمال موفقیت خود را افزایش داده و ریسک معامله را کاهش دهد. این دقیقا همان چیزی است که معامله‌گران در فارکس (Forex)، معاملات آتی (futures)، سهام (Stocks)، اختیارات (Options) و به طور خلاصه هرشخصی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کند، به دنبال آن است.

اگرچه تکنیک‌های معاملاتی جدید بسیار زیادی بوجود آمده است و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود اما برخی مفاهیم مانند خطوط مقاومت (Resistance)، حمایت (Support)، پرایس اکشن (Price Action) و تحلیل مولتی تایم فریم هرگز قدیمی نمی‌شوند. این مفاهیم نه تنها در گذشته به خوبی کار کرده‌اند، بلکه در زمان حال و آینده نیز کارا خواهند بود، چرا که مبتنی بر منطق اساسی بازار هستند.

استفاده از سه تایم فریم مختلف بهترین ترکیب برای خواندن عملکرد بازار است. اولین تایم فریمی که باید در نظر گرفت، تایم فریم معاملاتی است. این همان تایم‌ فریمی است که معامله‌گران بیشترین تمرکز خود را بر روی آن قرار داده و انتظار دارند تمام جواب‌ها را در آن بیابند.

تایم فریم دومی که یک معامله‌گر باید به آن توجه بکند، تایم فریم تصویر کلان است. این تایم فریم معمولا ۴ تا ۶ برابر بزرگ‌تر از تایم‌ فریم معاملاتی است. به عنوان مثال اگر تایم فریم معاملاتی شما، نمودار ۴ ساعته است، تایم فریم تصویر کلان شما باید نمودار روزانه باشد. این تایم فریم به معامله‌گر تصویری بزرگ‌‎‌تر ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این تصویر کلان سطوح اصلی حمایت و مقاومت و همچنین جهت کلی روند را شناسایی کنید.

و در نهایت تایم فریم سیگنال ورود را داریم. این تایم فریم ۴ تا ۶ برابر کوچک‌تر از تایم فریم معاملاتی است. در مثالی که قبلا ذکر شد، تایم فریم یک ساعته و حتی ۳۰ دقیقه‌ای را می‌توان به عنوان تایم فریم سیگنال ورودی در نظر گرفت. هدف از بررسی تایم فریم کوچک‌تر این است که بتوانید معاملات خود را برای ورودی‌های بهینه، زمان‌بندی کنید. معمولا پس از گرفتن تاییدیه از تایم فریم معاملاتی خود و تایم فریمی که تصویر کلان را از آن دریافت می‌کنیم، بر تایم فریم سیگنال ورود تمرکز می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید، هیچ روش معاملاتی وجود ندارد که بتواند به تمام سوالات شما پاسخ بدهد و این موضوع در مورد روش معامله با مولتی تایم فریم نیز صادق است. همیشه مقداری عدم اطمینان وجود خواهد داشت. بازارهای امروزی بسیار کارآمد هستند، بنابراین به‌عنوان معامله‌گر باید تلاش کنید تا بتوانید از تمام توانمندی‌های خود استفاده کرده و از بازار جلو بزنید.

تحلیل با بهره‌گیری از چند تایم فریم، ابزاری در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید در معاملات خود مزیت ایجاد کنید. یک مفهوم کلیدی در معاملات این است که تا جای امکان در راستای روند معامله کنید. اما سوال این است که با کدام روند؟ این همان چیزی است که تحلیل چند زمانی به شما کمک می‌کند تا به آن پاسخ دهید. همچنین می‌توانید از طریق زمان‌بندی بهتر، مزیت و نقطه قوت استراتژی خود را در بازار افزایش داده و سود بیشتری کسب کنید.

قانون کلی این است که هنگام جابجایی بین تایم فریم‌ها از نسبت 1 به 4 یا 1 به 6 استفاده کنیم. منطق پشت این رویکرد این است که بتوانیم حرکات کوچکتر و پیچیده قیمت در بازار را برای پیدا کردن موقعیت مناسب ورود به معامله، کشف کنیم. همانطور که گفته شد، تمرکز بر تایم فریم‌های بسیار کوچک فایده چندانی ندارد زیرا بیشتر حرکت قیمت تاثیر کمی بر اصل معامله دارد و زمانی که به نظر می‌رسد بازار به سرعت در حال حرکت است، می‌تواند منجر به استرس غیر ضروری شود.

به مثال ذکر شده توجه کنید. هنگام مشاهده روند در نمودار ساعتی، معامله‌گران می‌توانند برای ورودی‌های مناسب، نمودار 10 دقیقه‌ای (1 به 6) یا نمودار 15 دقیقه‌ای (1 به 4) را در نظر بگیرند. نمودار 10 یا 15 دقیقه‌ای نشان‌‌دهنده تحولات کوتاه ‌مدت است و نمودار ساعتی جایی است که می‌توان پیشرفت معامله را در آینده رصد کرد.

چگونه می‌توان بهترین تایم فریم را برای معامله در فارکس شناسایی کرد؟

بسیاری از معامله‌گران، چه تازه‌کار و چه باتجربه، می‌خواهند بدانند چگونه بهترین تایم فریم برای معامله در فارکس را شناسایی کنند. به طور کلی، معامله‌گران باید تایم فریم را با در نظر گرفتن  موارد زیر انتخاب کنند:

  • مقدار زمان موجود برای معامله در هر روز
  • متداول‌ترین تایم فریم مورد استفاده برای شناسایی ست‌آپ‌های معاملاتی

به عنوان مثال، آن دسته از معامله‌گرانی که بازار فارکس را با استفاده از نمودارهای روزانه بررسی می‌کنند و فقط می‌توانند یک ساعت در روز به بررسی نمودارها بپردازند، بهتر است از تایم فریم روزانه برای تحلیل و یک نمودار چهار ساعته برای پیدا کردن نقطه ورود استفاده کنند. از سوی دیگر، معامله‌گرانی که زمان بیشتری را به بازار اختصاص می‌دهند، امکان استفاده از تایم فریم‌های بسیار کوچکتر را دارند، زیرا می‌توانند به‌طور مداوم بازار را تحلیل کرده و زیر نظر داشته باشند و در صورت بروز فرصت، به سرعت وارد عمل شوند.

جدول: تایم فریم‌های کلی برای انواع معامله‌گران

سبک معامله‌گر مدت زمان معاملات نمودار تشخیص روند نمودار ورود به معامله
بلندمدت بیش از یک روز هفتگی روزانه
معامله‌گر سویینگ چند ساعت تا چند روز روزانه 4 ساعته
کوتاه‌مدت کمتر از یک روز 4 ساعته یک ساعته
اسکالپر فقط چند ساعت یک ساعته 15 دقیقه

مزیت رویکرد بالا به پایین

حال که درک کردیم تحلیل مولتی تایم فریم چیست و با مزایای آن آشنا شدیم، بیایید در مورد روش صحیح اجرای این استراتژی بحث کنیم.

تا اینجا متوجه شدیم که برای تحلیل باید ۳ تایم فریم مختلف را در نظر بگیریم. ممکن است برخی از معامله‌گران این موضوع را پیش‌تر می‌دانستند اما مشکل آن جا است که در مورد نحوه تحلیل این سه تایم مرتکب اشتباه می‌شوند.

بسیاری از معامله‌گران هنگام بکارگیری استراتژی تحلیل چند زمانی، به جای استفاده از رویکرد بالا به پایین (Top Down) ، به اشتباه رویکرد پایین به بالا (Bottom up) را بکار می‌برند. این یکی از بزرگترین خطاهایی است که در بین معامله‌گران تازه‌کار فارکس مرسوم است.

به عنوان مثال، یک معامله‌گر فارکس را در نظر بگیرید که قصد دارد از تحلیل چند زمانی بهره ببرد. وی برای تحلیل خود از تایم فریم یک روزه برای تصویر کلان، ۴ ساعته برای معامله و ۶۰ دقیقه‌ای برای سیگنال ورودی استفاده می‌کند. معامله‌گر در حالیکه بین نمودار‌های 1 ساعته و ۴ ساعته به دنبال یک الگوی معاملاتی مناسب است،‌ ناگهان در نمودار یک ساعته EURUSD، یک موقعیت معاملاتی جذاب را مشاهده می‌کند. بنابراین، نمودار ۴ ساعته را بررسی می‌کند و به نظر می‌رسد همه‌چیز خوب است. سپس به نمودار روزانه مراجعه کرده و مورد خاصی را مشاهده نمی‌کند که مانع از معامله او در نمودار یک ساعته شود.

متوجه اشتباه این فرد شدید؟ بیایید اشتباهات وی را مرور کنیم. اولین اشتباه این است که در نمودار 1 ساعته به دنبال پیدا کردن فرصت معاملاتی است. این کار به خودی خود اشتباه نیست اما وقتی تایم فریم معاملاتی، تایم فریم ۴ ساعته است، باید معاملات نیز در تایم فریم ۴ ساعته انجام شود. بنابراین، وی عمدا یا سهوا برخلاف سیستم معاملاتی خود عمل کرده است.

مولتی تایم فریم

دومین اشتباه وی این است که به‌جای رویکرد بالا به پایین، از رویکرد پایین به بالا استفاده کرده است. این فرد باید از تایم‌ فریم بالاتر شروع می‌کرد تا به نمودارها با تایم فریم پایین‌تر برسد، در حالیکه دقیقا برعکس عمل کرده است.

شاید بپرسید مشکل این کار کجاست؟ مشکل این‌جاست که وقتی با رویکرد پایین به بالا شروع می‌کنید، شما تمایل دارید که در بازه زمانی پایین‌تر، سوگیری‌ را اتخاذ کنید و سپس فقط برای تأیید یا توجیه نظر خود به تایم فریم‌های بالاتر نگاه کنید. این اتفاق باعث می‌شود که نتوانید تصویر کلان را به صورت کامل دیده و از تمام مزایای تحلیل مولتی تایم فریم بهره‌مند شوید.

از طرف دیگر، رویکرد بالا به پایین، یک روش عینی‌تر برای تحلیل است. شما در این روش، با دید وسیع‌تری شروع کرده و سپس به مقیاس‌های پایین‌تر می‌روید. در مورد معامله‌گر مثال ما، اگر وی قصد داشت به درستی از رویکرد معاملاتی با چند تایم فریم استفاده کند، ابتدا باید با تصویر کلان یعنی تایم فریم روزانه شروع می‌کرد تا بتواند در مورد جهت کلی بازار نظر بدهد. سپس نمودار چهار ساعته را بررسی می‌کرد تا بتواند با استفاده از تصویر کلانی که بدست آورده بود، به دنبال فرصت معاملاتی باشد و در نهایت با مراجعه به تایم فریم یک ساعته هدف معاملاتی خود را با دقت بیشتری تنظیم می‌کرد.

کاوش در تایم فریم‌های مختلف

بنابراین، اکنون که اهمیت استفاده از رویکرد چند زمانی را متوجه شدیم، سوال طبیعی این است که کدام تایم فریم‌ها  باید مورد بررسی قرار گیرند. پاسخ به این سوال با توجه به سبک معاملاتی معامله‌گر، متفاوت است. معامله‌گر ابتدا باید تایم فریم معاملاتی خود را مشخص کرده و سپس تایم فریم‌های بالا و پایین را تعیین کند.

اگر شما یک تریدر میان‌مدت فارکس هستید، تایم فریم مناسب برای شما، روزانه است. همچنین می‌توانید تصویر کلان را از نمودار هفتگی بدست بیاورید و برای تنظیم نقطه ورود، از تایم فریم ۴ ساعته استفاده کنید. اگر معامله‌گر سوینگ (Swing Trader) هستید، می‌توانید از نمودار ۴ ساعته به عنوان تایم فریم معاملاتی و از تایم فریم‌های یک ساعته و روزانه برای تنظیم معامله و تصویر کلان استفاده کنید.

در ادامه به بررسی تایم فریم‌های مختلف و اهمیت آنها در معاملات می‌پردازیم.

نمودار ماهانه

معمولا معامله‌گران خرد در بازار فارکس، به دنبال بهره‌برداری از حرکت‌های کوتاه‌مدت در بازار هستند و به همین خاطر، اکثر آنها از نمودارهای ماهانه استفاده نمی‌کنند. اما برای کسانی که قصد دارند معاملات بلندمدت‌تری انجام دهند، استفاده از نمودار ماهانه به عنوان تصویر کلان بسیار مفید خواهد بود.

نمودار هفتگی

این تایم فریم، نمایی کلیدی از جفت ارزها به شما می‌دهد. شما با مشاهده نمودار هفتگی می‌توانید موقعیت‌های بازیگران اصلی و سطوح حمایت و مقاومت‌ بلندمدت را که از اعتبار نسبتا بالایی برخوردار هستند، پیدا کنید. بدین ترتیب می‌توانید پیش از برخورد به مقاومت بلندمدت، از معامله خارج شوید.

نمودار روزانه

نمودارهای روزانه برای معامله‌گران خرد بسیار مهم هستند، به‌طوریکه تاکید زیادی بر تحلیل دقیق این تایم فریم دارند. شما می‌توانید در این نمودار سطوح حمایت و مقاومت، مناطق عرضه (Supply)، تقاضا (Demand) و خط روند (Trend Line) مربوطه را مشخص کرده و سپس به معامله بپردازید.

حتی اگر در تایم فریم ۴ ساعته معامله می‌کنید، بهتر است تحلیل چندزمانی را با استفاده از نمودار روزانه انجام دهید. چرا که بدین ترتیب می‌توانید متوجه شوید، بازیگران بزرگ و بانک‌ها که توانایی تغییر حرکت قیمت‌ها را دارند در چه نقاطی به معامله می‌پردازند.

نمودار ۴ ساعته

از نمودار ۴ ساعته، می‌توان به دو روش استفاده کرد:

در روش اول، پس از ارزیابی نمودار روزانه و پیدا کردن جهت کلی آن، می‌توانید به نمودار ۴ ساعته بروید و به دنبال فرصت معاملاتی باشید که هم راستا با تحلیل تایم فریم روزانه شما باشد.

روش دوم بدین صورت است که ابتدا در نمودار ۴ ساعته تحلیل خود را انجام می‌دهید و فرصت‌های معاملاتی را که شانس موفقیت بالایی دارند، پیدا می‌کنید. سپس به نمودار روزانه مراجعه کرده تا از سه مورد اطمینان حاصل کنید:

  1. برخلاف روند کلی، معامله‌ای را انجام نمی‌دهید.
  2. دقیقا در مناطق حمایت و مقاومت روزانه، معامله نمی‌کنید.
  3. مقابل یک واگرایی در نمودار روزانه، معامله نکرده‌ باشید.

با استفاده از این سه توصیه می‌توانید احتمال اشتباه در معاملات را به طور موثری کاهش دهید.

نمودار یک ساعته

نمودار یک ساعته، تایم فریم معاملاتی بسیاری از معامله‌گران خرد است. بعد از چراغ سبز گرفتن از تایم فریم‎‌های 4 ساعته و روزانه، از این تایم فریم برای دریافت سیگنال ورود، استفاده می‌شود. باید در نظر داشت که الگوهای قیمتی، با جزئیات خوبی در این تایم فریم قابل مشاهده هستند. همچنین در این تایم فریم می‌توانید به دنبال بریک‌اوت‌ها باشید و با استفاده از فیبوناچی اصلاحی، نواحی اصلاحی قیمت را پیدا کنید و وارد معامله شوید.

بهبود سیگنال‌های ورود و خروج

هنگامی که با بسیاری از معامله‌گران در مورد مزایای استفاده از تحلیل با چند تایم فریم صحبت می‌شود، به نظر می‌رسد اکثر آنها با تحلیل تایم فریم‌های بالاتر موافق هستند و آن را برای درک تصویر کلان از بازار مفید می‌دانند، اما برای بهینه‌سازی نقاط ورود و خروج خود کاری انجام نمی‌دهند.

همانطور که می‌دانید (یا به زودی متوجه خواهید شد) برای سودآوری در معاملات فارکس، باید تا جایی که می‌توانید از تمام مزیت‌های ممکن استفاده کنید. با نادیده گرفتن روش‌های بهبود اجرای معامله تنها سود خود را کاهش داده‌اید. برای از دست ندادن این سود باید هنگام اجرای معامله، به تایم فریم‌های پایین‌تر رفته و از آنجا معامله را باز کنید. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، برای یافتن سیگنال ورود و خروج باید تایم فریم معاملاتی خود را ۴ تا 6 بار کوچک کنید.

گاهی معامله‌گران می‌ترسند که معامله را از دست بدهند به همین خاطر معامله را با هزینه بالاتری باز می‌کنند. در فارکس هر یک پیپ سود می‌تواند در بلند مدت حیاتی باشد. خصوصا وقتی نوسانگیر و یا اسکالپر هستید. پس بهتر است به جای اجرای مستقیم معاملات ابتدا در تایم فریم‌های پایین‌تر قیمت بهینه را پیدا کرده و در آن قیمت مشخص سفارش خود را قرار دهید. البته ممکن است تصور کنید ارزش معامله شما بیشتر از آن است که با قرار دادن سفارش در قیمت خاص احتمال عدم فعال شدن سفارش را بپذیرید. در این صورت می‌توانید معامله را در قیمت نامناسبتری باز کنید. این بستگی به شما دارد.

اما معمولا درج سفارشات و انتظار برای باز شدن معامله، بیشتر توصیه می‌شود. قرار دادن سفارش خرید و فروش علاوه بر کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت شما در طول زمان، منجر به کاهش احساسات در فرآیند معامله‌گری می‌شود. معامله‌گری فعالانه می‌تواند به مرور زمان باعث شود تا انگیزه بیشتری برای مداخله در جریان معامله داشته باشید و یا اینکه معامله را زودتر یا دیرتر از حد معمول ببندید. همچنین ترس یا طمع می‌تواند در جریان معاملات بر شما چیره شود.

تکنیک‌های تحلیل مولتی تایم فریم برای معامله‌گران روزانه

معامله‌گران روزانه معمولا کل روز را برای بررسی نمودارها در اختیار دارند، بنابراین می‌توانند با تایم فریم‌های بسیار کوچک معامله کنند که این تایم فریم‌ها از یک دقیقه تا 15 دقیقه و تا یک ساعت متغیر هستند. معامله‌گران روزانه که ست‌آپ‌های معامله‌گری خود را در تایم فریم یک ساعته شناسایی می‌کنند، می‌توانند روی تایم فریم 15 دقیقه‌ای تمرکز کنند تا موقعیت ایده‌آل ورود به معامله در بازار را پیدا کنند.

– تایم فریم تشخیص روند: نمودار یک ساعته

– تایم فریم ورود به معاملات: نمودار 15 دقیقه‌ای

معامله‌گران روزانه می‌توانند برای تعیین روند به نمودار یک ساعته نگاه کنند. قیمت عمدتا بالاتر از میانگین متحرک 200 معامله می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند، از این رو سوگیری معاملات، خرید است. معامله‌گران روزانه می‌توانند روی نمودار 15 دقیقه‌ای تمرکز کنند تا موقعیت ایده‌آل ورود به معامله را پیدا کنند.

نمودار یک ساعته EUR/GBP روندی صعودی دارد:

نمودار یک ساعته EUR/GBP

نمودار 15 دقیقه به معامله‌گران روزانه این اجازه را می‌دهد تا نگاه دقیق‌تری به حرکات قیمت در تایم فریم کوچک‎تر داشته باشند. روند صعودی در نمودار 15 دقیقه‌ای، حاکی از حرکت رو به بالای قیمت است. دو فلش سیاه رنگ اشاره به فشردگی بولنگر باندز دارند که معمولا قبل از افزایش نوسان در بازار اتفاق می‌افتد. معامله‌گران می‌توانند زمانی که قیمت به باند بالایی نفوذ کرد، وارد معامله خرید بشوند و از میانگین متحرک 20 روزه یا باند پایینی به عنوان یک حد ضرر داینامک استفاده کنند.

نمودار 15 دقیقه‌ای EUR/GBP موقعیت ایده‌آل ورود به معامله را نشان می‌دهد:

نمودار 15 دقیقه EUR/GBP

تکنیک‌های تحلیل مولتی تایم فریم برای معامله‌گران سویینگ

معامله‌گران سویینگ در مقایسه با معامله‌گران روزانه، زمان بسیار کمتری، شاید یک ساعت و حتی کمتر، برای نشستن پای نمودار دارند. بنابراین، معامله‌گران سویینگ برای تشخیص روند اصلی به نمودار روزانه نگاه می‌کنند و سپس روی نمودار 4 ساعته متمرکز می‌شوند تا نقطه ایده‌آل ورود به معامله را پیدا کنند.

تایم فریم تشخیص روند: نمودار روزانه

تایم فریم ورود به معاملات: نمودار 4 ساعته

نمودار روزانه جفت ارز EUR/GBP به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا روند نزولی را تشخیص دهند، اما چگونه می‌توان نقطه ایده‌آل ورود به معاملات را پیدا کرد؟ رفتن به تایم فریم 4 ساعته تصویر واضح‌تری به ما نشان می‌دهد.

نمودار روزانه EUR/GBP با روند نزولی:

نمودار روزانه EUR/GBP

با رفتن به نمودار چهار ساعته، معامله‌گران می‌توانند به دنبال سیگنال فروش باشند. توجه داشته باشید که خطوط کانال بالایی و پایینی اکنون خطوط نقطه چین کم رنگی هستند تا نمودار تمیز بماند. پس از یک بریک اوت کاذب، قیمت به محدوده قبلی خود برمی‌گردد. حرکتی ناموفق به سمت بالاتر، تاییدیه بیشتری برای معامله فروش ایجاد می‌کند.

قیمت در زیر میانگین متحرک ساده 200 روزه معامله می‌شود و پس از بازگشت به محدوده، یک کراس آور نزولی وجود دارد زیرا 20MA (خط سبز) به زیر 50MA (خط آبی) می‌رود، که نقطه ورود مناسب را فراهم می‌کند.

نمودار 4 ساعته EUR/GBP به نفع موقعیت‌های معاملاتی فروش است:

نمودار 4 ساعته EUR/GBP

نکات مهم در تحلیل مولتی تایم فریم

  •  به مشاهده نمودار در تایم فریم‌های مختلف عادت کنید.
  • زمانی از تحلیل مولتی تایم فریم استفاده کنید که بازار مورد نظر خود را انتخاب کرده باشید.
  •  سبک معاملاتی انتخابی شما باید با شخصیت معاملاتی شما مطابقت داشته باشد.
  • هنگام شناسایی روند بلندمدت، بسیاری از معامله‌گران از میانگین متحرک ساده 200 روزه استفاده می‌کنند، زیرا به عنوان یک شاخص خوب برای شناسایی روند بلندمدت، شهرت دارد.

در خاتمه

استفاده مناسب از تحلیل با چند تایم فریم در فارکس احتمال موفقیت شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. بدون شک، معامله‌گرانی که این روش را در معاملات  خود گنجانده‌اند، قادر به بهبود نتایج خود خواهند بود.

مطمئنا بعضی معامله‌گران هستند که با وجود خواندن این مطلب باز هم به معامله بر اساس یک تایم فریم می‌پردازند. به این افراد باید گفت که شما اکنون کار سخت‌تری دارید، چون رقیبان شما؛ یعنی همان معامله‌گرانی که به این موضوع آگاهی داشته و از آن در معاملات خود استفاده می‌کنند، اکنون توانایی بیشتری کسب کرده‌اند.

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

5 دیدگاه در “تحلیل مولتی تایم فریم یا چند زمانی چیست و چه مزیت هایی دارد؟
  1. مرتضی گفت:

    بسیار عالی و بدون نقص بود.
    واقعا لذت بردم خسته نباشید

  2. abi گفت:

    تشکر مفید بود

  3. رحیم گفت:

    سلام خیلی ممنونم از شما بابت این مقاله کامل و مفید که گذاشتید بهترین و کاربردی ترین مطلب در مورد مولتی تایم فریم بود .
    از ذکر منبع هم ممنونم
    ترجمه هم عالی بود وکاملا منطبق بر متن اصلی
    بسیار بسیار ممنون

  4. HAMID گفت:

    واقعا خسته نباشید، خیلی خیلی مقاله عالی و پرمحتوایی بود.

    1. ممنون دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟