مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته اول مارس

هفتگی

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 5 مارس 2021

  • گزارش NFP مسیر حرکت بازده اوراق را مشخص می‌کند
  • جلسه RBA ممکن است کسل کننده باشد
  • انتظار پوند برای افزایش بودجه انگلستان

با شروع ماه جدید، سرمایه‌گذاران در میان موج فروش اوراق خزانه، نگاه خود را به آخرین داده‌های اشتغال غیرکشاورزی دوخته‌اند. جلسه سیاست‌گذاری بانک مرکزی استرالیا تنها جلسه بانک‌های مرکزی در هفته خواهد بود اما بعید است هیجان زیادی داشته باشد. آمار تولید ناخالص داخلی کانادا برای سه ماهه چهارم نیز در دستور کار است اما نشست آتی اوپک پلاس ممکن است برای لونی اهمیت بیشتری داشته باشد. در اروپا اما هفته کسل کننده‌ای خواهد بود، اگرچه ریشی سوناک، وزیر دارایی انگلستان طبق شایعات قرار است بودجه‌ای سخاوتمندانه تقدیم کند. پوند می‌تواند همچنان رو به‌رشد باشد.

ترجمه نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران وال استریت برای طلا را در لینک زیر بخوانید:
تحلیل طلا در هفته اول مارس: نظرات هفتگی تحلیل‌گران سایت کیتکو

تحلیل هفته‌ی گذشته را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:
تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 26 ژانویه ۲۰۲۱

در هنگامه‌ی تلاش برای مهار رشد بازده، RBA جلسه برگزار می‌کند

انتظار نمی‌رود بانک رزرو استرالیا، در جلسه روز سه‌شنبه خود تغییری در سیاست‌های خود ایجاد کند. این بانک اخیرا یک میلیارد دلار به برنامه QE خود اضافه کرده است. با این وجود، با افزایش دلار استرالیا به مرز ۰.۸۰ دلار و رسیدن بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله استرالیا به بالاترین حد خود در دو سال گذشته، احتمالا سیاست‌گذاران سعی می‌کنند خوش‌بینی را کاهش دهند و تاکید کنند که اقتصاد هنوز به حمایت های زیادی نیاز دارد. RBA می‌خواهد بازده سه‌ساله را در ۰.۱ درصد حفظ کند. این بازده طی هفته گذشته چندین بار به بالای ۰.۱۵ درصد رسیده است.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته اول مارس

افزایش بازده اوراق خزانه 10 ساله استرالیا عامل رالی صعودی دلار استرالیا

بنابراین برای بانک بسیار مهم خواهد بود که تا حد ممکن داویش باشد. اما حتی اگر این موفقیت نیز حاصل شود، پایین نگه داشتن آزی برای مدت طولانی آن هم در زمانی که تقریبا مطمئن هستیم اقتصاد استرالیا سریع‌تر از تمام اقتصاد‌های پیشرفته بهبود پیدا می‌کند، بسیار سخت است.

جدا از جلسه RBA، معامله‌گران مراقب انبوه داده‌های داخلی از جمله مجوز‌های ساختمان ماه ژانویه و یا آمار صادرات خالص برای سه ماهه چهارم در روز سه‌شنبه، برآورد تولید ناخالص داخلی  برای سه ماهه چهارم در روز چهارشنبه و آمار خرده فروشی ماه ژانویه در روز پنجشنبه خواهند بود. آخرین PMIهای تولیدی چین نیز روز دوشنبه منتشر می‌شود که برای آزی اهمیت دارد.

اگرچه هیچ یک از داده‌ها واکنش بزرگی ایجاد نمی‌کنند، اما اگر داده‌ها بسیار منفی باشند ممکن است ریسک‌های نزولی برای آزی در پی داشته باشند.

لونی در انتظار اوپک پلاس و آمار تولید ناخالص داخلی کانادا

آمار تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم، تنها نقطه برجسته در میان آمار این هفته کانادا خواهد بود. انتظار می‌رود که رشد اقتصادی در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ متعادل بوده باشد، زیرا کانادا در این دوره با افزایش آمار مبتلایان به کرونا و قرنطینه درگیر بود. تیف مکلم، رئیس بانک کانادا، به تازگی سرعت بهبود اقتصادی را به سرعت انتشار واکسن گره زده است.

بیشتر بخوانید: قیمت نفت چگونه بر دلار کانادا و USDCAD تاثیر می گذارد؟

با این حال، تا آنجا که به سرمایه‌گذاران مربوط می‌شود، قدرت اقتصادی در مرز جنوبی و قیمت نفت، مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی کانادا است. از این رو، حتی اگر روز سه‌شنبه داده‌های تولید ناخالص داخلی بتوانند بهتر از پیش‌بینی‌ها باشند، باز هم تهدید افزایش تولید نفت در جلسه تولیدکنندگان اوپک پلاس در روز پنجشنبه مهم‌تر است.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته اول مارس

همبستگی دلار استرالیا و قیمت نفت

اوپک پلاس به دنبال آن است که ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات خود را افزایش دهد. در صورت تصویب، این افزایش از ماه آوریل عملی خواهد شد. با این حال، با توجه به حجم افزایش، آنچه در ارزهای متصل به نفت مهم است، این است که آیا اوپک پلاس به دنبال افزایش بیشتر نیز هست یا خیر.

اگر اوپک پلاس تنها به افزایش ۵۰۰ هزار بشکه اکتفا کند و تمایلی به افزایش بیشتر از خود نشان ندهد، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت نفت در مسیر صعودی خود باقی بماند. با این حال، اگر اکنون که واکسیناسیون در سطح جهانی در حال پیشرفت است و محرک‌های جدید مورد انتظار در آمریکا چشم‌انداز تقاضا را بهبود می‌دهند، اعضایی مانند عربستان به دنبال افزایش تولید بیشتر باشند، ممکن است شاهد اصلاح در قیمت نفت باشیم.

بازارهای دلار و اوراق خزانه آماده‌ی انتشار آمار NFP

این هفته، هفته NFP است و ممکن است پس از چند ماه آمار ضعیف، این هفته شاهد آن باشیم که بازار کار آمریکا دوباره رشد خود را شروع کند. اقتصاد ایالات متحده در ماه ژانویه تنها ۴۹ هزار شغل ایجاد کرد و در دسامبر ۲۷۷ هزار شغل از دست داد. پیش‌بینی‌های ماه فوریه افزایش ۱۴۸ هزار شغل را نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری به ۶.۴ درصد برسد. آمار بهتر مطمئنا منجر به افزایش ترس از گرم شدن بیش از حد اقتصاد می‌شود و انتظارات برای تورم را افزایش می‌دهد و در نتیجه بازده اوراق خزانه‌داری بیشتر می‌شود.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته اول مارس

گزارش NFP و نرخ بیکاری آمریکا

بازده اوراق بلند مدت خزانه‌داری در ماه فوریه به صورت بی‌وقفه در حال افزایش است، بازده اوراق ۱۰ ساله برای اولین بار در ۱۲ ماه گذشته از سطح ۱.۵ درصد عبور کرد. افزایش در هزینه‌های وام‌ستانی اکنون باعث شده است که سهام وال استریت طی چند روز گذشته سیر نزولی به خود بگیرند.

بیشتر بخوانید: NFP چیست و چگونه بر مبنای آن معامله کنیم؟

در مورد دلار آمریکا، افزایش بازده خزانه‌داری تحت الشعاع رشد بیشتر بازده اوراق جهانی مانند اوراق قرضه دولتی استرالیا، نیوزلند و انگلستان قرار گرفته است. بنابراین، بعد از شروع قوی در سال ۲۰۲۱، دلار در ماه جاری در مقابل تمام ارزهای عمده به غیر از ین و فرانک روند نزولی به خود گرفت. آمار اشتغال قوی می‌تواند بخشی از حرکت‌ها را به نفع دلار معکوس کند.

سایر داده‌هایی که می‌توانند مورد توجه خریداران بالقوه دلار قرار بگیرند، PMIهای تولید و غیر تولیدی ISM هستند که به ترتیب دوشنبه و چهارشنبه منتشر می‌شود.

با این حال، آنچه معامله‌گران را باید محتاط‌تر کند این است که اگر باز هم آمار اشتغال NFP کمتر از حد انتظار باشد، می‌تواند منجر به یک پولبک بزرگ در بازده اوراق شود. در چنین سناریویی احتمالا دلار سقوط خواهد کرد، اگرچه واکنش آن کاملا واضح نیست. این ریسک نیز وجود دارد که در صورت کاهش شدید بازده اوراق قرضه، سایر اوراق قرضه دولت‌ها نیز در پاسخ به آمار ضعیف NFP سقوط کنند. لازم به ذکر نیست که احتمال ظهور جریان نقدینگی به سمت دارایی امن نیز وجود دارد که در این صورت ممکن است تقاضا برای دلار افزایش یابد.

برای رفتن به صفحه تحلیل‌های هفتگی و روزانه بازار جهانی و فارکس کلیک کنید

افزایش نسبی تورم ناحیه یورو، هدیه‌ای که با کاهش ارزش یورو به دست آمد

این هفته، هفته‌ای نسبتا آرام در منطقه یورو خواهد بود و مهم‌ترین آمار، آمار تورم ماه فوریه است که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود. آخرین آمار PMI روز چهارشنبه و آمار سفارشات صنعتی آلمان در روز جمعه از دیگر آمار مهم هستند.

هنگامی که در ماه ژانویه نرخ CPI سالانه به ۰.۹ درصد در سال رسید، منطقه یورو رسما از تورم منفی خارج شد. همچنین تورم زمینه‌ای (Underlying inflation) نیز شتاب گرفت. پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم سالانه در ماه فوریه به ۱.۰ درصد در سال برسد. گرچه مقداری تورم برای منطقه یورو «خوب» است چرا که ریسک‌های تورم منفی را از بین می‌برد، اما بانک مرکزی اروپا به اندازه فدرال رزرو تمایل به افزایش شدید قیمت‌ها از خود نشان نداده است. افزایش سریع‌تر از حد انتظار تورم می‌تواند باعث افزایش بازدهی اوراق قرضه دولتی در منطقه یورو شده و یورو را تقویت کند، مگر اینکه سیاست‌گذاران این نکته را واضح بیان کنند که اجازه می‌دهند تورم برای مدتی از هدف بیشتر شود.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته اول مارس

تورم ناحیه یورو در حال افزایش

یک چیز واضح است، پس از از دست رفتن مقادیر مناسب در رکود حاصل از همه‌گیری، داده‌های تورمی به تدریج در مرحله بهبود اقتصادی در اولویت و در حال پیشروی هستند.

آیا سوناک می‌تواند رالی پوند را ادامه دهد؟

استرلینگ اخیرا در حال چرخش است و برای اولین بار پس از نزدیک به سه ‌سال اخیر، از سطح ۱.۴۰ نیز فراتر رفته است. اما در حالی که پوند در حال نفس تازه کردن است، بهترین امید آن برای از سرگیری صعود خشمگین خود در روزهای آتی، بیانیه بودجه ۲۰۲۱ است که روز چهارشنبه توسط ریشی سوناک، وزیر دارایی انگلستان منتشر می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از مناطق انگلستان هنوز در معرض قرنطینه هستند و نخست وزیر نیز طرحی بسیار محتاطانه برای خروج از قرنطینه تا ژوئن ارائه داده است، به نظر می‌رسد سوناک قرار است بسیاری از برنامه‌های  حمایتی دولت را تمدید کند، از جمله طرح بسیار سخاوتمندانه مرخصی که میلیون‌های شغل را حفظ می‌کند. وزیر همچنین می‌تواند تخفیف‌های مالیاتی جدیدی را برای برخی از مشاغل اعلام کند. با این حال، بحث در مورد افزایش برخی از مالیات‌ها خصوصا مالیات شرکت‌ها وجود دارد.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته اول مارس

پوند انگلیس در مقابل دلار

اگر بودجه به ‌اندازه‌ای که بازارها می‌خواهند بزرگ باشد، این موضوع می‌تواند به اندازه کافی برای تجدید قوای خریداران پوند کافی باشد و کابل را در هفته جاری به بالای ۱.۴۲۳۵  برسانند. اما اگر تنها غافلگیری راجع به افزایش مالیات باشد، ممکن است پوند برای صعود با مشکلاتی روبرو شود خصوصا اگر شاهد تقویت دلار نیز باشیم.

منبع: Fxstreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟