مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

اسکالپ اسکلپ (Scalp trading)

در این مقاله علاوه بر مشخصات اسکالپینگ و دلایل اهمیت این سبک معامله گری، شما با تفاوت‌های اصلی اسکالپ تریدینگ، سویینگ تریدینگ، پوزیشن تریدینگ و معامله گری روزانه آشنا خواهید شد.

اسکالپ تریدینگ چیست؟

اسکالپینگ (Scalping) یا اسکالپ تریدینگ (Scalp Trading)، سریع‌ترین سبک معاملاتی دستی از نظر زمان باز و بسته شدن سفارشات است. هدف این استراتژی این است که از حرکت‌های سریع و کوچک قیمت سود کسب شود. (معامله گری اسکالپ، به زبان فارسی به نوسانگیری و ریزه خواری نیز معروف است.)

بیشتر بخوانید: سویینگ تریدینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

این نوع معامله بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول می‌انجامد. این معاملات در تایم‌فریم‌های (Time Frame) بسیار کوچک و حتی تیک چارت‌ها (Tick Charts: تایم فریم‌های ثانیه‌ای) انجام می‌شوند. پیش از شروع به معامله‌ گری به عنوان یک اسکالپر (نوسانگیر) باید بهترین تایم فریم برای معاملات خود را پیدا کنید.

از نظر زمان باز و بسته شدن معاملات، سریع‌ترین روش به روش HFT یا High-Frequency Trading (معاملات فرکانس بالا) معروف است و اسکالپ تریدینگ در رده دوم قرار می‌گیرد. اما اسکالپینگ بر خلاف روش HFT که تنها توسط رایانه‌ها انجام می‌شود، توسط انسان و به صورت دستی اجرا می‌شود. در معاملات فرکانس بالا، در عرض یک دقیقه ممکن است صدها و یا هزاران معامله باز و بسته شوند.

چرا اسکالپ تریدینگ برای معامله گران جذاب است؟

در طول روز حرکات کوچک بازار نسبت به حرکات بزرگ بسیار بیشتر هستند. معامله‌گران اسکالپر (Scalper) به جای اینکه مدت زمان طولانی منتظر بمانند تا یک فرصت معاملاتی در تایم فریم‌های بزرگ ایجاد شود، ممکن است چندین موقعیت معاملاتی در تایم فریم پایین‌ داشته باشند.

در عین حال، معاملات در بازه‌های زمانی کوچک باز و بسته می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود کنترل احساسات شما راحت‌تر صورت پذیرد چرا که نیاز نیست مدتی طولانی صبر کنید تا معاملات شما به اهداف قیمتی برسند.

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

در حالی که هنگام معامله‌ در تایم‌فریم‌های بالاتر، شما باید مدت زمان زیادی برای رسیدن به هدف معاملاتی خود صبر کنید که این هدف از چند ساعت تا چند ماه متغیر است. همین زمان طولانی ممکن است شما را وسوسه کند که خیلی زود معامله را ببیندید و سودهای کمی دریافت کنید.

چه مدت زمانی برای معامله گری اسکالپ زمان نیاز است؟

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

از آنجا که اسکالپینگ نوعی استراتژی معاملاتی است که هدف آن کسب سود از حرکت‌های کوچک در بازار است، شما باید روزانه چند معامله اسکالپ انجام دهید تا بتوانید سود مناسبی کسب کنید.

شما نیاز دارید بتوانید روزانه چند ساعت نمودارها را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید چندین فرصت معاملاتی مناسب پیدا کرده و سود معقولی کسب کنید.

اسکالپینگ نیاز به تمرکز و توجه بالایی دارد. معاملات شما باید در مکان‌های بسیار دقیق باز شوند. به همین دلیل باید ذهن متمرکز و چابکی داشته باشید.

محیطی که شما به عنوان یک اسکالپر در آن کار می‌کنید باید عاری از هرگونه عنصر مزاحم باشد. هرگونه حواس‌پرتی کوچک می‌تواند مانع انجام یک معامله یا بدتر از آن ورود به معامله در زمان یا قیمتی نامناسب شود.

همین نیاز به تفکر و اقدام سریع باعث شده است که اسکالپینگ روشی مناسب برای تمام معامله‌گران نباشد چرا که هرکسی نمی‌تواند برای مدتی طولانی از پس چنین فشاری برآید.

چه مقدار سرمایه برای اسکالپینگ نیاز است؟

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

هنگامی که می‌خواهید از حرکت‌های بسیار کوچک بازار سود کسب کنید، باید از حجم معامله بسیار بزرگ استفاده کنید تا در هر معامله سود مناسبی کسب کنید.

اگر معامله‌ای با هدف ۵۰۰ پیپی انجام فرض کنید، برای آن که بتوانید در معامله‌ای که در آن ۵۰ پیپ با هدف فاصله دارد بازده مشابهی داشته باشید، باید حجم معامله شما ۱۰ برابر بزرگتر باشد. اگر معامله شما هدف ۵ پیپی دارد، باید اندازه معامله شما ۱۰۰ برابر بزرگتر باشد.

از آنجایی که برای انجام معامله با حجم خیلی بالا، نیاز به سرمایه اولیه بزرگ دارید بنابراین در یک کلام، هرچه اندازه لات (Lot) معامله شما بزرگ‌تر باشد، نیاز به مارجین (Margin) بیشتری در حساب معاملاتی خود خواهید داشت.

مارجین چیست؟

مارجین مبلغی است که بروکر شما هر بار که معامله‌ای باز می‌کنید، از موجودی شما «قفل» می‌کند. هرچه مقدار لات بزرگتری معامله کنید، مقدار پولی که توسط بروکر شما قفل می‌شود بیشتر خواهد بود.

این پول قفل شده فقط در صورت بسته شدن معامله آزاد می‌شود. اگر بازار به سرعت علیه شما حرکت کند، از این مارجین برای جلوگیری از ضررهای بزرگ به شما یا حتی منفی شدن تراز حساب شما استفاده می‌شود.

بسته به بروکری (Broker) که از آن استفاده می‌کنید، ممکن است مارجین مورد نیاز شما تفاوت داشته باشد. برخی از بروکر‌ها ممکن است مارجین کمتری را نسبت به بقیه قفل کنند. در هنگام انتخاب بروکر باید در نظر داشته باشید، آیا با یک بروکر CFD یا یک بروکر معاملات آتی (Futures) معامله می‌کنید.

معمولا بروکر‌های CFD مارجین کمتری برای معامله نیاز دارند.

اما آیا واقعا لازم است از چنین حجم‌های بزرگی برای معامله استفاده کنید؟

در حقیقت خیر. از آنجا که شما قصد دارید از حرکت‌های کوچک در بازار استفاده کنید و در یک روز معاملات زیادی انجام دهید، می‌توانید از حجم‌های کوچک نیز استفاده کنید. یعنی شما می‌توانید با استفاده از یک حساب معاملاتی کوچک، به عنوان یک معامله‌گر اسکالپر معامله کنید.

تنها تفاوت در این است که هرچه اندازه معاملات شما کوچک‌تر باشد‌، باید معاملات بیشتری انجام دهید. این امر منجر به صرف وقت بیشتر برای یافتن فرصت‌های معاملاتی خواهد شد.

آیا هرکسی می‌تواند یک معامله‌گر اسکالپر شود؟

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

یک معامله‌گر اسکالپر باید مشخصات زیر را داشته باشد:

  •  توانایی فکر کردن و تصمیم‌گیری سریع
  •  تحلیل سریع بازار
  •  تصدیق سریع تغییر روندها
  •  اقدامات سریع، انگشتان سریع و تسلط بر کلیدهای میانبر در صفحه کلید
  •  صبر زیاد برای یافتن یک معامله مناسب مثل یک تک تیرانداز
  • باید وقت کافی داشته باشید و گذران چندین ساعت در مقابل مانیتور کامپیوتر، زندگی شما را مختل نکند
  • اگر حوصله و صبر لازم برای معاملات بلندمدت را ندارید

اگر شما مشخصات شخصی زیر را دارید، بهتر است به دنبال یک روش معاملاتی دیگر باشید:

  • دوست دارید برای تحلیل بازارها و تصمیم‌گیری وقت بگذارید.
  • مبتدی هستید و یا فاقد تجربه یا مهارت معاملاتی هستید.
  • نمی‌توانید محیط پراسترس را تحمل کنید.
  • روزی چند ساعت وقت برای گذراندن مقابل سیستم ندارید.
  • ترجیح می‌دهید معاملات کمتر با سود بیشتر انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ۸ استراتژی معاملاتی برتر فارکس و مزایا و معایب آن

انتخاب بهترین بازارها برای معامله به عنوان اسکالپر

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

برای اینکه بتوانید یک اسکالپر موفق باشید باید بدانید چه بازارهایی برای این نوع معامله بهتر هستند. همه بازارها برای این سبک معاملاتی مناسب نیستند.

در اینجا مهم‌ترین عواملی را که باید به آنها توجه کنید را آورده‌ایم:

نقدشوندگی

نقدشوندگی (Liquidity) به حجم سفارشاتی که در یک زمان خاص در بازار اجرا می‌شوند، گفته می‌شود. در اسکالپینگ شما باید در یک قیمت به خصوص وارد شده و به محض رسیدن به هدف، سریعا خارج شوید. در اسکالپ تریدینگ شما می‌خواهید به محض فشار دادن دکمه خرید یا فروش، سفارش شما دقیقا در همان قیمت یا حداقل در نزدیک‌ترین قیمت ممکن اجرا شود. در اسکالپ از آنجایی که حرکت‌ها بسیار کوچک هستند، تنها کمی حرکت ناچیز می‌تواند معامله را به ضرر و زیان تبدیل کند.

به همین دلیل نقدشوندگی بازار مهم است. هرچه بازاری که در آن معامله می‌کنید، نقدشوندگی بیشتری داشته باشد، سفارشات شما دقیق‌تر خواهد بود و سود بیشتری کسب خواهید کرد.

بازارهایی که نقدینگی کمی دارند مناسب اسکالپ تریدینگ نیستند. این بازارها عموما شامل بازارهای رمزارزها (Cryptocurrencies) و سهام پنی (Penny Stocks) می‌شود.

(طبق تعریف سازمان بورس و اوراق بهادر آمریکا (US Securities and Exchange Commission یا SEC)، Penny Stocks به سهام شرکت‌های کوچکی گفته می‌شوند که قیمت هر سهم آن‌ها کمتر از 5 دلار باشد. این نوع سهام در بازار فرابورس (Over The Counter) معامله می‌شوند.)

اسپرد

یکی دیگر از فاکتورهایی که معامله‌گران اسکالپر باید به آن توجه کنند، اسپرد (Spread) است. اسپرد به تفاوت میان قیمت خرید و فروش گفته می‌شود. همیشه قیمت خرید بالاتر از قیمت فروش است. برخی بروکرها به جای اخذ اسپرد، کمیسیون (Commission) دریافت می‌کنند.

وقتی معامله خرید انجام می‌دهید، معامله شما در قیمت خرید اجرا می‌شود. این قیمت،‌ بهترین قیمتی است که شخصی حاضر است به شما دارایی را بفروشد.

از طرف دیگر زمانی که بخواهید یک دارایی را بفروشید، معامله در قیمت فروش انجام می‌شود. یعنی قیمتی که در همان لحظه فرد دیگری حاضر است از شما دارایی را بخرد.

چرا اسپرد مهم است؟

اگر تا امروز حداقل یکبار در فارکس معامله کرده باشید، متوجه می‌شوید که هربار معامله‌ای را باز می‌کنید، معامله با ضرر باز می‌شود. این سود منفی برابر با اسپرد در همان لحظه است. برای ورود معامله به منطقه مثبت، قیمت باید به اندازه اسپرد به نفع شما حرکت کند. تنها پس از آن است که به شما سودی تعلق می‌گیرد.

همانطور که گفته شد، در اسکالپ تریدینگ، هدف این است که از حرکت‌های جزئی و کوچک بازار کسب سود شود. در صورتی که اسپرد معاملات بالا باشد، برای رسیدن به سود باید حرکت‌های بزرگتری در بازار صورت گیرد و در نتیجه سودآوری شما کمتر می‌شود. پس در هنگام انتخاب بازار باید به اسپرد معاملات دقت کرد. معمولا بازارهایی که نقدینگی (نقدشوندگی) بیشتری دارند، اسپرد پایین‌تری نیز دارند.

کمیسیون

برخی از بروکرها به جای اخذ اسپرد، از شما کمیسیون دریافت می‌کنند.

برای آشنایی با تفاوت اسپرد و کمیسیون بیایید مثال فرضی زیر را در نظر بگیریم:

بروکر الف:

کمیسیون دریافت نمی‌کند اما اسپرد آن برای EURUSD برابر با یک پیپ است.

بروکر ب:

به ازای هر یک لات (Lot) معامله، ۷ دلار کمیسیون دریافت می‌کند. اما اسپرد آن برای EURUSD برابر با ۰.۳ پیپ است.

تفاوت در چیست؟

اگر شما بخواهید یک لات معامله بر روی EURUSD باز کنید، ارزش هر پیپ برابر با ۱۰ دلار می‌شود.

در بروکر الف هنگاهی که معامله‌ای را باز می‌کنید، معامله با 1 پیپ منفی (۱۰- دلار) شروع می‌شود. در اینجا قیمت باید یک پیپ به نفع شما حرکت کند تا زیان حاصل از اسپرد پوشش داده شود. در بروکر ب اما معامله با ۰.۳- پیپ ( منفی 3 دلار) آغاز می‌شود. برای پوشش دادن این زیان تنها کافی است قیمت ۰.۳ پیپ به نفع شما حرکت کند.

در این مرحله به نظر می‌رسد که بروکر ب بهتر از بروکر الف است.

در بروکر ب شما علاوه بر اسپرد، کمیسون نیز پرداخت می‌کنید. که در این مثال کمیسیون برابر با 7 دلار به ازای 1 لات است که معادل 0.7 پیپ می‌شود.

پس در بروکر ب، قیمت باید 0.3 پیپ حرکت کند که اسپرد شما را پوشش دهد و 0.7 دیگر برای پوشش کمیسیون شما حرکت کند که در مجموع همان 1 پیپ می‌شود.

پس در حقیقت بروکر ب با بروکر الف تفاوتی ندارد.

بعضی مواقع این اتفاقات در یک بروکر رخ می‌دهد. بروکر شما ممکن است حساب‌های معاملاتی مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها کمیسونی از شما دریافت نمی‌کند اما اسپرد بالاتری دارد و حساب معاملاتی دیگر اسپرد پایین‌تری دارد اما در عوض از شما کمیسیون دریافت می‌کند.

این اتفاق عموما رخ می‌دهد. بعضی بروکرها کمیسیون دریافت نمی‌کنند اما اسپرد بالاتری می‌گیرند بعضی دیگر اسپرد پایین‌تری دریافت می‌کنند اما هزینه این کاهش را به صورت کمیسیون دریافت می‌کنند. در هنگام مقایسه بروکرها با یکدیگر بهتر است به این قضیه توجه کنید.

بهترین زمان را برای اسکالپ تریدینگ انتخاب کنید

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

همانطور که پیشتر گفتیم، نقدشوندگی موضوعی مهم در اسکالپ تریدینگ است چرا که به شما اجازه می‌دهد تا در بهترین قیمت ممکن معامله را باز و بسته کنید. دقیقا به همین دلیل است که زمان انجام معاملات اسکالپ اهمیت دارد. شما باید در زمانی معاملات خود را انجام دهید که بازارها فعال بوده و معامله‌گران بیشتری در بازار حضور دارند.

بهترین حرکات بازار معمولا با شروع جلسه معاملاتی لندن (Session) آغاز می‌شود. در این زمان است که بازار نوسانات خوبی پیدا کرده، حرکت‌ها دقیق‌تر می‌شوند و نقدینگی افزایش می‌یابد.

وقتی به جلسه نیویورک می‌رسیم، نقدینگی بازار حتی بهتر هم می‌شود. در زمانی که دو جلسه لندن و نیویورک با هم تداخل دارند، معاملات شدیدا افزایش یافته و بهترین زمان برای معامله‌گری اسکالپ است.

با بسته شدن جلسه لندن، نوسانات کاهش پیدا می‌کند، اما با این وجود برخی از تحرکات خوب تا پایان جلسه نیویورک باقی می‌ماند.

روی یک جفت‌ارز، شاخص یا سهام تمرکز کنید

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

در اسکالپینگ نیاز به تمرکز زیادی دارید. چرا که این سبک معاملاتی کاری بسیار فشرده است. شما باید انرژی خود را به بهترین مکان منتقل کنید. هرچه بازارهای بیشتری را به صورت همزمان تحلیل کنید، ضررهای بیشتری خواهید کرد. سعی کنید هربار تنها بر روی یک جفت ارز تمرکز کنید، هرروز بارها و بارها آن را تماشا کنید.

تصور کنید دوست دختر جدیدی دارید. دوست دختری که در ابتدا چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانید. این که چه چیزی را دوست دارد یا ندارد، در هر مورد چه واکنش‌هایی نشان می‌دهد. هرچه زمان بیشتری می‌گذرد، درباره او بیشتر یاد می‌گیرید. در مورد احساساتش، چگونگی رفتارش در موقعیت‌های مختلف، چیزهایی که دوست دارد و بسیاری چیزهای دیگر. هرچه زمان بیشتری با او بگذرانید، رفتارش برای شما قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.

بازارها مانند دوست دختر هستند. هر بازار شخصیت متفاوتی دارد. اگر هرروز با او وقت بگذرانید، به تدریج متوجه ویژگی‌های شخصیتی وی می‌شوید.

اگر چند دوست دختر داشته باشید، به کسی که شکلات دوست دارد، گل رز می‌دهید. یا با کسی که دوست دارد آخر هفته به گردش برود، به سینما می‌روید. همه چیز در ذهن شما به هم می‌ریزد و قادر نخواهید بود با هیچ کدام از آنها رابطه خوبی برقرار کنید.

وقتی هرروز روی یک بازار تمرکز کنید، رابطه شما با او بهبود پیدا کرده و شانس موفقیت بیشتری دارید.

مراقب اخبار باشید

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

انتشار اخبار، نوسانات خوبی در بازار ایجاد می‌کند. به ویژه اگر اخبار تاثیر بالایی داشته باشد. اما اگر برای کسب یک سود کوچک پیش از انتشار خبر معامله‌ای را باز کنید اما قیمت یک حرکت بزرگ در خلاف جهت مورد نظر شما انجام دهد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مطمئنا نتیجه خوبی نخواهد داشت.

در زمان انتشار اخبار، نقدینگی به سرعت از بازار خارج می‌شود و این موضوع منجر به ایجاد اسلیپیج‌های (Slippage) بزرگ در اجرای معاملات شما می‌شود.

بهترین راه برای مقابله با این اتفاق صبر کردن است. همچنین اگر در این لحظه معامله بازی دارید، بهتر است آن را ببندید چراکه نوسانات زیاد است و احتمال رسیدن قیمت به حد ضرر (Stop Loss) شما بالا است.

پس از آن که یک تا دو دقیقه از انتشار خبر گذشت، داستان تغییر می‌کند. نوسانات و اسپایک (Spike) اولیه به پایان رسیده است و اکنون وقت آن است که از مزایای نوسانات در قیمت بهره‌مند شده و چند معامله انجام دهید.

برنامه معاملاتی خود را دنبال کنید.

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

هیچ معامله‌گر موفقی بدون برنامه معاملاتی به موفقیت نرسیده است. وقتی برنامه معاملاتی ندارید، نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید در نتیجه هرچه بدست می‌آورید کاملا شانسی است و شانس هم همیشه با شما یار نیست. در اسکالپینگ هیچ جایی برای اشتباه وجود ندارد. اگر هنوز برنامه معاملاتی ندارید، توصیه می‌کنم اکنون معاملات خود را متوقف کرده و به دنبال ایجاد یک برنامه معاملاتی بروید.

انتخابگر باشید

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

نیازی نیست که با هر فرصتی که برای اسکالپینگ جلوی شما ظاهر می‌شود، وارد معامله شوید. تنها به این دلیل که برای موفقیت در اسکالپ تریدینگ نیاز به معاملات زیادی دارید، نباید با دیدن هر فرصت معاملاتی اقدام به معامله کنید. نیازی نیست هر دقیقه یا هر ساعت به معامله بپردازید. اگر می‌بینید بازار برای معامله مناسب نیست، معامله نکنید. بازار قرار نیست جایی برود. همیشه فرصت‌های معاملاتی وجود دارند.

برای خود محدودیت تعیین کنید

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

بله، خود را محدود کنید. کنترل احساسات کار دشواری است. هیچ کس نمی‌تواند برای مدت طولانی در مقابل احساسات خود مقاومت کند. محدودیتی برای حد ضرر، تعداد معاملات، زمان معاملات، بازارهایی که قصد تحلیل آنها را دارید و… تعیین کنید. تا می‌توانید محدودیت‌هایی برای خود ایجاد کنید تا بتوانید تمرکز خود را افزایش دهید. مشاهده خواهید کرد که نتایج شما خیلی سریع بهبود پیدا می‌کنند.

مراقب تله‌ها باشید.

هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید

وسوسه نشوید. جمله‌هایی مانند:

  • فقط می‌خواهم ضرر و زیان خود را جبران کنم.
  • فقط یک معامله دیگر.
  • باید پول خود را از بازار پس بگیرم. (انتقام گرفتن)
  • این دفعه دیگر فرق دارد …

اینها تله‌هایی است که در ذهن شما وجود دارد. باید احساسات خود را کنترل کنید. تنها تله‌ای که وجود دارد در ذهن شما است، در بازار هیچ تله‌ای وجود ندارد. پس تنها زمانی که تمرکز بالا دارید معامله کنید. هرگز از روی احساسات و یا انتقام گرفتن از بازار دست به معامله‌ نزنید.

نتیجه گیری

اسکالپینگ یک شیوه خیلی جالب است. شکی نیست که یکی از قویترین متد معامله گری است، اما این قدرت در صورتی که آمادگی لازم برای مواجهه با تله‌های احساسی و فشار دائمی حاضر در کل مدت زمان معامله را نداشته باشید می‌تواند همچنین شما را به سادگی به زیر بکشد.

این سبک معامله گری گزینه‌ی انتخابی برای اغلب معامله گران است اما عموما در مورد کنترل معاملات خود هیچ ایده‌ای ندارند.

در این نوشتار، ما بیشتر مبانی این سبک معامله گری را پوشش دادیم تا راهنمایی باشد برای ایجاد اطمینان در انتخاب آن توسط معامله گران. اگر از قوانین ذکر شده پیروی کنید، می‌توانید انتظار پیشرفت چشمگیری در نتایج معاملات خود و دیگر مزایای معامله گری داشته باشید.

آیا شما یک اسکالپر هستید یا سبک دیگری برای معاملات خود دارید؟

منبع: livingfromtrading

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

4 دیدگاه در “هر آنچه باید درباره اسکالپ تریدینگ (Scalp trading) بدانید
  1. محمد گفت:

    ممنون از مقاله مفیدتون
    سوالی که اینجا مطرح میشه اینه که تا چه بازه زمانی و چه بازه نوسانی رو به عنوان اِسکَلپ میشه تعریف کرد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      از چند ثانیه تا چند دقیقه

  2. امیرحسین گفت:

    عالی بود
    کاش روش های اسکالپ متداول که کامل و دقیق هستند و توسط معامله گران بزرگ جدیداً معرفی شدن هم منتشر کنید.
    سپاس از سایت عالیتون

    1. ممنونم
      حتما در آینده مطالب مرتبط می‌ذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟