مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مارس

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مارس

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 19 مارس 2021

آیا فدرال رزرو و دیگر بانک‌ها نیز بانک مرکزی اروپا را تعقیب کرده و به تغییر در خرید QE را اشاره می‌کنند؟

این هفته قرار است فدرال رزرو برای اولین بار از زمان افزایش انفجاری بازده اوراق خزانه و تصویب لایحه محرک مالی بایدن، تشکیل جلسه بدهد. بانک انگلیس و بانک ژاپن نیز قرار است تصمیمات خود را اعلام کنند. سوالی که مطرح است این است که آیا فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی مانند بانک مرکزی اروپا نشانه‌هایی از افزایش سرعت خرید دارایی نشان خواهد داد؟ بحث بر سر اینکه آیا افزایش بازده، تغییر در سیاست‌ها را ایجاب می‌کند، احتمالا بر گفتگوهای این هفته بازار مسلط خواهد بود، به ویژه اینکه در طرف داده‌ها چیز بسیار مهمی وجود ندارد. با این حال، در روزهای آینده داده‌های کلیدی از استرالیا، نیوزلند و آمریکا منتشر می‌شوند.

ترجمه نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران وال استریت برای طلا را در لینک زیر بخوانید:
تحلیل طلا در هفته سوم مارس: نظرات هفتگی تحلیل‌گران سایت کیتکو

تحلیل هفته‌ی گذشته را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:
تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 12 مارس ۲۰۲۱

فدرال رزرو آماده برای شروع جلسات سه‌گانه بانک مرکزی

این هفته، هفته FOMC است و جهان واکنش فدرال رزرو را در برابر نوسانات شدید در بازارهای اوراق قرضه که منجر به رشد دلار و ریزش سهام فناوری شده است، تماشا می‌کند. اگر بخواهیم آخرین اظهارات جرومی پاول را مدنظر قرار دهیم، زیاد نباید منتظر اقدامی از طرف فدرال رزرو باشیم. پاول اخیرا اظهار داشت که سخت شدن شرایط مالی به صورت مداوم نگران کننده خواهد بود اما همچنین در حال حاضر هیچ بی‌نظمی در بازار مالی وجود ندارد.

تقاضای مناسب در آخرین حراج‌های اوراق خزانه‌داری و آمار تورم ملایم، به ثبات در بازار اوراق قرضه در هفته گذشته کمک کرده است. این موضوع احتمال اقدام توسط فدرال رزرو در جلسه ۱۶ تا ۱۷ مارس را حتی کمتر نیز کرده است. با این حال، این بدان معنا نیست که هیچ خبر تکان دهنده‌ای از فدرال رزرو نشنویم. بانک فدرال قرار است پیش‌بینی‌های خود را به‌روز کند و روز چهارشنبه پاول در جلسه مطبوعاتی خود مطمئنا بازده اوراق را مورد آزمون قرار خواهد داد. با توجه به اینکه حساسیت بازارها نسبت به نوسانات بازده اوراق خزانه‌داری بالا است، حتی کوچکترین حرف از طرف پاول مبنی بر اینکه اعضای FOMC در مورد تغییر ترکیب خرید دارایی‌ها بحث کرده‌اند، می‌تواند برای ایجاد یک طوفان کافی باشد. به همین ترتیب، اگر پاول همچنان بر نظر خود در مورد بازده اوراق پافشاری کند، ممکن است بازده بالاتر هم برود.

با این اوصاف، بهرحال نکته کلیدی این هفته در نشست فدرال رزرو این است که آیا در این نقطه‌ی زمانی، نگرانی کافی برای تغییر سبد اوراق فد به سمت اوراق بلندمدت‌تر وجود دارد یا خیر (Operation Twist). اما پیش از آن، سرمایه‌گذاران در روز سه‌شنبه به آمار خرده فروشی ماه فوریه و روز چهارشنبه پروانه‌های ساخت و ساز نگاه می‌کنند. سنجه بخش کارخانه‌ای نیویورک و فیلادلفیا به ترتیب روزهای دوشنبه و پنجشنبه ممکن است مورد توجه قرار بگیرد.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مارس

بازده اوراق 10 ساله آمریکا در مقابل شاخص دلار و شاخص S&P500

اخیرا مشاهده شده است که دلار از اوج خود در ماه مارس عقب نشسته است و وال استریت نیز افت قیمت اخیر خود را جبران کرده و رکوردهای جدیدی ثبت کرده است. در این شرایط جالب است ببینیم پاول به کدام سمت متمایل می‌شود.

بیشتر بخوانید: گزارش COT: تغییرات هفتگی معاملات فارکس و کامودیتی تا 9 مارس

بانک انگلستان به دنبال سیاست لفظی

مانند ایالات متحده آمریکا، اوراق خزانه ۱۰ ساله انگلستان (10-year UK gilts) نیز بیشترین افزایش را در میان اقتصادهای پیشرفته داشته و باعث افزایش پوند شده است. بانک انگلستان تاکنون ادعا کرده است که جهش در بازده به عنوان پاسخی طبیعی به چشم‌انداز اقتصادی سالم به خاطر کمپین واکسیناسیون سریع انگلستان رخ داده است. دقیقا مشابه موضعی که فدرال رزرو اتخاذ کرده است.

با این حال، با توجه به اینکه استقراض دولت انگلستان در سال ۲۰۲۱ افزایش می‌یابد و چند ماه دیگر قرار است اقتصاد را به طور کامل بازگشایی کنند، بانک انگلستان نمی‌تواند اجازه دهد هزینه‌های وام‌ستانی با سررسید طولانی مدت به شدت افزایش یابد چرا که منجر به سخت شدن شرایط مالی می‌شود. از این رو، سیاست‌گذاران ممکن است روز پنج شنبه تلاش کنند با مداخله لفظی خود جلوی افزایش بازده را بگیرند و یکبار دیگر گزینه نرخ‌ بهره منفی را بر روی میز بگذارند.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مارس

نرخ بهره بانک انگلستان

اگر بانک انگلستان، تا جایی پیش برود که بگوید سرمایه‌گذاران در مورد اینکه نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا می‌کند، زیادی خوش‌بین هستند، استرلینگ می‌تواند افت زیادی خصوصا در برابر دلار تجربه کند. اما اگر سیاست‌گذاران این خوش‌بینی را محتاطانه حفظ کنند، بهانه خوبی برای معامله‌گران است تا خرید پوند را از سر بگیرند و اوراق بلندمدت انگلیس را بفروشند.

یورو با غافلگیری بانک مرکزی اروپا کاهش یافت، نوبت امتحان کردن فدرال رزرو است

وقتی بانک مرکزی اروپا در نشست ماه مارس خود اعلام کرد که قصد دارد خرید اوراق را در سه ماهه بعدی «به طور قابل توجهی» تسریع کند، بازارها غافلگیر شدند. اما اگرچه این تصمیم موجب کاهش چشمگیر بازده اوراق قرضه در منطقه یورو شد، اما یورو بالاتر کرد. یکی از دلایلی که می‌تواند این حرکت در خلاف جهت را توضیح دهد این است که افزایش خرید اوراق انتظارات برای رشد اقتصادی منطقه یورو را افزایش داده است. اما توضیح اصلی این است که یورو با تضعیف دلار تقویت شد. واقعیت این است که بانک مرکزی اروپا در سه ماهه اول خرید کمتری انجام داده است و بنابراین اهمیت این تصمیم به نظر نمی‌رسد چندان زیاد باشد.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مارس

بازده اوراق خزانه 10 ساله کشورهای ناحیه یورو

با نگاهی به آینده، در هفته آینده تنها چیزی که می‌تواند توجهات را در اروپا به خود جلب کند، شاخص احساسات اقتصادی ZEW آلمان در روز سه‌شنبه و آمار نهایی تورم منطقه یورو در روز چهارشنبه است که به نظر نمی‌رسد هیچکدام از آنها تاثیری در جهت‌گیری یورو داشته باشد. این یعنی در هفته آینه یورو کاملا وابسته به نتیجه نشست فدرال رزرو است. اگر فدرال رزرو با موفقیت ترس از توقف یا کاهش خرید اوراق قرضه در میان‌مدت را از بین ببرد، بازده اوراق کاهش پیدا کرده و یورو قدرت گرفته و می‌تواند از کف سه ماهه خود حمایت شده و به بالای سطح ۱.۲۰ دلار برگردد.

بررسی سیاست بانک ژاپن در کانون توجهات

این هفته آخرین تصمیمات بانک مرکزی ژاپن منتشر می‌شود. اگرچه پیش‌بینی نمی‌شود تغییری در سیاست‌های بانک ژاپن صورت بگیرد اما قرار است هائورهیکو کورودا از استراتژی بازنگری شده این بانک در زمینه سیاست‌های پولی رونمایی کند. همه نشانه‌ها حاکی از آن است که هیچ تغییر اساسی در چارچوب سیاست‌های بانک ژاپن ایجاد نخواهد شد. این بانک احتمالا اجازه خواهد داد نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله حدود ۲۰ نقطه پایه (0.2 درصد) اطراف هدف صفر درصدی نوسان کند، و معافیت ذخایر بیشتر از نرخ بهره منفی احتمالا خیلی با احتیاط با سیاست “تسهیل کمی و کیفی پولی همراه با کنترل منحنی بازده” تنظیم و سازگار شود.

کورودا قویا اشاره کرده است که بر خلاف شایعات قبلی، دامنه بازده اوراق افزایش پیدا نخواهد کرد. این بدان معنی است که بازده اوراق ده ساله ژاپن به این زودی از ۰.۲ درصد بالاتر نمی‌رود. بنابراین جای تعجب نخواهد بود که ین به همراه فرانک بدترین عملکرد بین ارزهای اصلی را در سال جاری داشته باشند.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مارس

بازده اوراق 10 ساله ژاپن در مقابل جفت ارز USDJPY

اگر بانک ژاپن تایید کند که برنامه‌ای برای افزایش دامنه بازده اوراق ندارد، ین کاهش خود را عمیق‌تر خواهد کرد. در طرف داده‌ها، آمار سفارش ماشین آلات صنعتی ماه ژانویه (دوشنبه)، تراز تجاری فوریه (چهارشنبه) و تورم (جمعه) منتشر خواهند شد اما بعید است تاثیر زیادی روی ین داشته باشد.

ارزهای کالامحور گروگان بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا

پس از یک رالی قدرتمند در ماه فوریه، دلارهای استرالیا، نیوزلند و کانادا که وابسته به کالاها هستند، در ماه مارس سقوط کردند. این حرکت تا حدودی در قیمت کالاها (به جز نفت) و در بازده اوراق قرضه دولتی این ارزها منعکس شد. اگرچه از نظر چشم‌انداز شاهد تغییر زیادی نیستیم. اکنون بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن نهایی شده است  و واکسیناسیون در سراسر جهان در حال انجام است، این یعنی که بهبود اقتصادی جهانی در جایگاه مستحکمی قرار گرفته است.

آنچه تغییر کرده، این است که بازده اوراق خزانه‌داری امریکا همچنان بالا است در حالی که بازده اوراق سایر کشورها اندکی عقب نشسته‌اند. به ویژه، بازده اوراق قرضه دولتی استرالیا و نیوزلند کاهش زیادی از اوج خود داشته‌اند چراکه بانک‌های مرکزی این دو کشور بیشترین فشار را برای مقابله با صعود بازده اوراق داشته‌اند. بازدهی کانادا اما چندان کاهش نیافته است و به نظر می‌رسد بانک کانادا مانند بانک‌های نیوزلند و استرالیا، آماده مداخله در بازار اوراق قرضه نیست. بعلاوه، اثرات سرریز محرک‌های ایالات متحده بیشترین تاثیر را در کانادا دارد که با آمریکا روابط تجاری نزدیگی دارد. به همین خاطر است که کاهش دلار کانادا در ماه مارس نسبتا کم بوده است.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مارس

بازده اوراق کشورهای کامودیتی محور

اگر هفته آینده فدرال رزرو نوعی سیگنال مبنی بر عدم اجازه برای سخت شدن شرایط مالی ارائه دهد، دلار آمریکا احتمالا کاهش پیدا خواهد کرد و ارزهای آزی، کیوی و لونی افزایش خواهند یافت. همچنین داده‌ها نیز در هفته آینده می‌توانند باعث رشد ارزهای کالامحور شوند.

دلار استرالیا به ترتیب منتظر آمار تولید صنعتی و خرده فروشی چین که در روز دوشنبه منتشر می‌شوند و همچنین آمار اشتغال داخلی و آمار مقدماتی خرده فروشی برای ماه فوریه که روزهای پنجشنبه و جمعه منتشر می‌شوند، خواهد بود. برآورد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم  نیوزلند که روز پنجشنبه منتشر می‌شود، برای کیوی مهم خواهد بود. و برای دلار کانادا، آمار تورم که روز چهارشنبه و خرده فروشی که روز جمعه منتشر می‌شود، مهم خواهد بود.
——–

منبع: Fxstreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مارس
  1. Omid گفت:

    فوق العاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟