مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

ریکوت Requote چیست؟

ریکوت

اگر در بازار فارکس معامله می‌کنید احتمالا دیر یا زود با اصطلاح ریکوت (Requote یا نرخ‌گذاری مجدد) آشنا خواهید شد. درست است که ریکوت خیلی در بازار رایج نیست، اما باز هم ممکن است رخ بدهد. به همین دلیل باید یاد بگیرید که ریکوت چیست و چرا باید سعی کنید از آن دوری کنید.

ریکوت چیست؟

در بازار فارکس ریکوت به این معنی است که بروکری که با آن کار می‌کنید نمی‌تواند یا نمی‌خواهد در قیمتی که سفارش را ثبت کردید معامله شما را انجام دهد. در حالت کلی، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بازار با سرعت زیاد حرکت کند. معمولا هنگامی که خبر مهمی منتشر می‌شود یا شوک به بازار وارد می‌شود، بازار چنین حرکاتی دارد. در واقع زمانی که شما قصد خرید یا فروش جفت ارزی دارید و دکمه مورد نظر را فشار می‌دهید تا معامله انجام شود، مدت زمانی طول می‌کشد که بروکر سفارش شما را دریافت کند. در همین زمان کوتاه ممکن است بازار با سرعت زیادی حرکت کرده و باعث شود بروکر قادر نباشد در قیمت شما، معامله را انجام دهد.

در این حالت، پیغام ریکوت را در پلتفرم معاملاتی‌تان مشاهده خواهید کرد که به شما اطلاع می‌دهد که قیمت تغییر کرده و به شما این فرصت را می‌دهد تا تصمیم بگیرید که می‌خواهید معامله را در قیمت جدید انجام دهید یا خیر. معمولا همیشه قیمت جدید، نسبت به قیمتی که شما قصد داشتید وارد معامله شوید، قیمت بدتری است. به همین دلیل است که بروکرهای معتبر از شما می‌پرسند که آیا دوست دارید در این نرخ وارد معامله شوید یا خیر. در حالت کلی ریکوت به ضرر معامله‌گر و به ‌نفع بروکر است. ممکن است گاهی ریکوت به این دلیل رخ بدهد که بروکر بتواند از شما هزینه بیشتری دریافت کند، اما همیشه این‌طور نیست. اکثر اوقات ریکوت در معاملات با حجم زیاد رخ می‌دهد و در معاملات با حجم معمولی، کمتر این اتفاق را می‌بینیم. هر چقدر ارتباط شما با بروکر مستقیم‌تر باشد و واسط کمتری بین شما باشد، ریکوت کمتری رخ می‌دهد. معامله‌گران خرد معمولا از بروکرهای کوچک استفاده می‌کنند و بروکرهای کوچک معمولا نمایندگان بروکرهای بزرگ هستند. این بدین معنی ‌است که سفارش‌ شما زمان بیشتری طول خواهد کشید تا به بروکر برسد که همین موضوع احتمال ریکوت را بیشتر خواهد کرد.

ریکوت

اگر بروکر نتواند سفارش شما را به سرعت انجام دهد ممکن است در مدت زمان کوتاه تغییرات زیادی در قیمت رخ بدهد. به بروکرهایی که سفارشات را فورا انجام نمی‌دهند، اصطلاحا بازارگردان (Market Maker) می‌گویند. این بروکرها معمولا هنگامی که شما دکمه خرید یا فروش را می‌زنید پیغام‌هایی مثل “لطفا منتظر بمانید” یا “Market” را به شما نشان می‌دهند. در واقع بروکرهای بازارگردان باید در هر دو جهت مثبت و منفی ریکوت داشته‌باشند، اما چنین اتفاقی به‌ندرت رخ می‌دهد و در اکثر مواقع ریکوت به ضرر معامله‌گران تمام می‌شود. این موضوع برای معامله‌گرانی که از بروکرهای بازارگردان استفاده می‌کنند اهمیت بسیاری دارد، و می‌تواند به آن‌ها در تصمیم گیری منوط به ادامه فعالیت‌شان در این نوع بروکرها کمک کند.

همان‌طور که توضیح دادیم، زمانی ریکوت رخ می‌دهد که بین قیمتی که معامله‌گر سفارش را ثبت می‌کند و قیمتی که بروکر سفارش را دریافت می‌کند، اختلاف قیمتی وجود داشته‌ باشد. اگر بروکرتان برای شما پیغام مبنی بر ریکوت ارسال کرد، می‌توانید به بروکر بیشتر اعتماد کنید و این بروکر را معتبر بدانید.

ریکوت جزئی از تجربه معامله‌گری در بازار فارکس است و باید انتظار داشته‌ باشید که هر از چند گاهی با این پیغام رو‌به‌رو شوید. البته اگر زمانی که بازار آرام است و خبر خاصی در بازار وجود ندارد پیغام ریکوت دریافت کردید یا ریکوت مرتبا برای‌تان رخ می‌دهد، می‌توانید به بروکر مشکوک شوید. ریکوت‌های مکرر که منجر به نگرانی شما می‌شود، می‌تواند دلیل خوبی برای عوض کردن بروکرتان باشد.

می‌توانید به‌دنبال بروکری بگردید که در آن ریکوت رخ ندهد. برای این‌کار ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از بروکرهای ECN استفاده کنید. در این بروکرها تاخیر در ارسال سفارشات وجود ندارد و به همین دلیل ریکوت رخ نمی‌دهد. اگر بروکر شما دارای “شبکه ارتباطات الکترونیکی” ( Electronic Communication Network یا ECN) است، معاملات شما با سرعت بیشتری به سرور بروکر ارسال می‌شود که در نتیجه احتمال ریکوت به شدت کاهش می‌یابد.

دلیل رخ‌دادن ریکوت چیست؟

همان‌طور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم، بازارها معمولا با سرعت بالایی حرکت می‌کنند، اما زمانی که اخبار مهمی منتشر می‌شود، سرعت حرکات بازار به شدت افزایش می‌یابد. این اتفاق می‌تواند شرایط را برای بروکر بسیار سخت کند و بروکر نتواند در قیمتی که شما سفارش را ارسال کردید معامله را انجام دهد. بروکر شما، ممکن است مثل شما، با بروکر دیگری همکاری داشته‌باشد و با آن‌ها معامله کند.

استخر نقدینگی (Liquidity pool)، یا بروکری که مالک بروکر شما است، می‌تواند قیمت‌ها را تغییر دهد یا خیلی راحت اگر بخواهد سفارش شما را انجام ندهد. زمانی که بروکر متوجه شود که نمی‌تواند در قیمتی که شما می‌خواهید سفارش را انجام دهد، به شما هشداری ارسال می‌کند و اطلاع می‌دهد که قیمتی که می‌تواند سفارش شما را انجام دهد به نسبت قیمت درخواستی شما، بدتر است. بعضی از بازارها در معرض ریکوت بیشتری قرار دارند. این بازارها معمولا نوسانات شدیدی دارند و قیمت در آن‌ها به سرعت تغییر می‌کند.

ریکوت به این معنی است که بروکر نمی‌تواند در نرخی که تعیین کرده معامله را برای شما انجام دهد، به همین دلیل داشتن دلیل منطقی برای ریکوت بسیار مهم است. اگر دلیل ریکوت، منتشر شدن خبر مهم و نوسانات شدید بازار در هنگام انتشار خبر باشد، ریکوت می‌تواند قابل توجیه باشد، اما اگر دلیل ریکوت صرفا بخاطر غفلتی که بروکر زمانی که شما سفارش را ثبت کردید باشد، دلیل خوبی برای ریکوت نیست. تکنولوژی می‌تواند تاخیر در ارسال سفارش که باعث ریکوت می‌شود را به شدت کاهش دهد، پس اطمینان حاصل کنید که بروکر شما از بروزترین تکنولوژی‌های موجود استفاده می‌کند.

چطور خودمان را در برابر ریکوت محافظت کنیم؟

اگر از بروکر معتبری استفاده کنید، محافظت در برابر ریکوت کار ساده‌ای خواهد بود. می‌توانید با ثبت سفارشات لیمیت (Limit Order)، به بروکرتان این پیغام را بدهید که فقط در قیمتی که سفارش را ثبت کردید یا در قیمتی بهتر تمایل دارید وارد بازار شوید. با این کار، زودتر از موعود به بروکر اعلام می‌کنید که در چه قیمتی تمایل ندارید وارد معامله شوید و اگر بروکر نتواند در قیمت مورد نظر شما سفارش را انجام دهد نمی‌خواهید وارد معامله شوید.

همین‌طور می‌توانید برای معامله خود، سطحی را مشخص کنید که معامله در آن سطح با سود بسته شود. به این سطح اصطلاحا، حد سود (Take Profit یا TP) می‌گویند. با تعیین کردن این سطح تضمین می‌کنید که در آن قیمت از معامله خارج می‌شوید حتی اگر قیمت نوسانات شدید داشته ‌باشد. با ثبت سفارشات لیمیت ممکن است بتوانید حاشیه سود بیشتری نسبت به زمانی که در قیمت بازار (Market Order) وارد معامله می‌شوید، برای خود فراهم کنید. اگر بتوانید پیش‌بینی کنید که ارزی که معامله می‌کنید می‌تواند تا چه قیمتی حرکت کند، می‌تواند به شدت برای تعیین حد سود مفید باشد.

مانند حد‌سود، می‌توانید برای معاملات‌تان حدضرر (Stop Loss) نیز مشخص کنید. به روش‌های مختلف می‌توانید حدضرر را برای معاملات‌تان مشخص کنید. بسته به سبک معاملاتی‌ و مدیریت ریسک‌تان می‌توانید روشی که برای شما مناسب باشد را انتخاب کنید. تعیین حدضرر به طور خودکار، کارایی چندان مناسبی ندارند، اما به عنوان یک گزینه انتخابی می‌توانید آن ‌را در نظر بگیرید. این روش‌ها می‌توانند از ریکوت‌شدن جلوگیری کنند اما زمانی که شما پیش از انجام معامله حدضرر را مشخص می‌کنید ممکن است بروکرتان حدضرر شما را بزند یا اصطلاحا استاپ هانت (Stop Hunt) کند. استاپ هانت نیز جزء ریسک‌های این بازار شناخته می‌شود.

اگر از پلتفرم متاتریدر4 (Metatrader) استفاده می‌کنید می‌توانید گزینه “حداکثر انحراف از قیمت نرخ‌گذاری شده” (Maximum Deviation From Quoted Price) را فعال کنید. با این روش می‌توانید از ریکوت‌شدن جلوگیری کنید اما ممکن است نرخ اعلامی بیشتر از میزانی که شما انتخاب کردید انحراف داشته‌باشد در این صورت معامله را از دست می‌دهید در حالی که شاید فرصت معاملاتی خوبی باشد.

ریکوت

هنگامی که خبر اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی (Non-Farm Payroll یا NFP) اعلام می‌شود، احتمال ریکوت‌ بسیار زیاد است. این گزارش در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود و جزء مهم‌ترین خبرها در فارکس است که می‌تواند نوسان قیمت را به‌شدت افزایش دهد. اگر عدد اعلامی این گزارش نسبت به پیش‌بینی اختلاف و انحراف زیادی داشته‌باشد، می‌تواند بازار فارکس را با نوسانات شدیدی مواجه کند. در این اوقات اگر از بروکر معمولی استفاده کنید، احتمال این‌که ریکوت رخ بدهد بسیار بالا خواهد بود.

در مواقعی که اخبار منتشر می‌شود، بروکرها سفارشات بسیار زیادی دریافت می‌کنند، پس اگر ریکوت رخ داد به بروکرتان حق بدهید. بهتر است در شرایط مشابه (مثل اعلام خبر NFP) از معامله کردن خودداری کنید تا ریکوت نشوید. ناظران بازار تلاش می‌کنند تا اجازه ندهند بروکرهای بازارگردان از ریکوت به عنوان تکنیکی برای سوء‌ استفاده از معامله‌گران استفاده کنند.

اگر معامله‌گران نگران هستند که ممکن است بروکری تحت عنوان ریکوت قصد کلاه‌برداری از آن‌ها را دارد، بهترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که به مقامات نظارتی گزارش دهند. چون آن‌ها می‌توانند مشکل را از نزدیک بررسی کنند. بهترین بازارگردانان تلاش می‌کنند تا تعداد ریکوت را در بازارهای با نوسان شدید مثل بازار فارکس تا حد ‌ممکن محدود کنند. آن‌ها می‌توانند به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و بهترین تامین‌کنندگان نقدینگی (Liquidity Providers) دسترسی داشته ‌باشند. تا زمانی که بروکر شما بتواند در حد توانش از ریکوت‌ جلوگیری کند، می‌توانید با خیال راحت و با اطمینان خاطر به معامله در آن بروکر ادامه دهید.

منبع: Dailyforex

بیشتر بخوانید:

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟