مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته دوم آوریل

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته دوم آوریل

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 16 آوریل 2021

داده‌های ایالات متحده و چین می‌تواند خوش‌بینی را تقویت کند، اما بانک مرکزی نیوزلند احتمالا احتیاط خواهد کرد

درحالی که دلار در حال مقابله با بدبینی‌ها در مورد احتمال سخت‌گیری زودهنگام فدرال رزرو است، داده‌های تورم و خرده فروشی ایالات متحده در هفته آینده می‌تواند این انتظارات را دوباره زنده کند. اگر آمار تولید ناخالص داخلی چین نشان دهد که در سه ماهه اول سال جاری، اقتصاد دوم جهان رشد قدرتمندی داشته است، ممکن است چشم‌انداز بهبود اقتصادی جهان را بالا ببرد. در بریتانیا، ممکن است تولید ناخالص داخلی این کشور تاثیر زیادی بر پوند نگذارد و در نیوزلند اگر بانک مرکزی این کشور اشاره کند که تا بهبودی کامل، راه زیادی در پیش است، احتمالا کیوی لحظات سختی را پشت سر خواهد گذاشت. و در نهایت در استرالیا در صورتی که آمار اشتغال همچنان رو به افزایش باشد، آزی می‌تواند رشد خود را از سر بگیرد.

انتظار می‌رود آمار خوب آمریکا ادامه پیدا کند

به نظر می‌رسد که بالاخره بازارها به پیام فدرال رزرو مبنی بر اینکه برای سخت‌گیری مالی خیلی زود است توجه کرده و همین امر منجر به یک پولبک در بازده اوراق خزانه‌داری شد. این موضوع منجر به فشار بر روی ارزش دلار شد. البته نباید تنظیم دوباره پورتفوی مدیران سرمایه‌گذاری در پایان سه ماهه اول را نیز در کاهش موج فروش اوراق فراموش کرد.

در حال حاضر ایالات متحده آماده‌ی انتشار داده‌های متعددی در هفت روز آینده است. این داده‌ها با شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در روز سه‌شنبه آغاز می‌شود. پیش‌بینی میشود که نرخ CPI نسبت به مارس سال گذشته از ۱.۷ درصد به ۲.۴ درصد رشد پیدا کند که این بالاترین افزایش سالانه از ژانویه سال ۲۰۲۰ است. روز پنجشنبه، شاخص تولیدی نیویورک و فدرال رزرو فیلادلفیا منتشر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این آمار رشد متوسطی را نشان دهند. اما پیش‌بینی می‌شود که آمار خرده فروشی قدرتمند ظاهر شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که به خاطر بهبود مصرف در ماه مارس، این آمار رشد ۴.۷ درصدی را نشان بدهد.

Chart

شاخص قیمت مصرف کننده و شاخص خرده فروشی آمریکا

آمار تولیدات صنعتی نیز روز پنجشنبه منتشر می‌شود و روز جمعه نیز داده‌های مربوط به پروانه‌های ساخت و ساز و آمار اولیه از احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان منتشر می‌شود.

اگر این داده‌ها بر روند بهبود اقتصادی آمریکا تاکید کنند، ممکن است بازده اوراق خزانه‌داری مجددا رشد کرده و خریداران دلار قیمت آن را به سمت بالا حرکت دهند.

چین هنوز پیشرو در روند بهبود اقتصادی جهان

چین اولین اقتصاد بزرگ جهان است که به طور کامل رکود ناشی از همه‌گیری را جبران کرده است و انتظار می‌رود رشد اقتصادی در ابتدای سال جاری، به خاطر کاهشی که در سال گذشته شاهد آن بودیم، رشد بالایی داشته باشد. این موضوع می‌تواند رشد اقتصدی چین را برای اولین بار در دهه گذشته دو رقمی کند. گزارش تولید ناخالص داخلی در کنار آمار تولیدات صنعتی و خرده فروشی ماه مارس در روز جمعه منتشر می‌شود. داده‌های تجاری برای ماه مارس نیز پنجشنبه هفته آینده منتشر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود صادرات چین نسبت به سال گذشته ۳۲.۷ درصد رشد داشته باشد.

نرخ رشد سالانه تولید ناخالص چین

نرخ رشد سالانه تولید ناخالص چین

اگر شاخص‌های رشد چین به همان اندازه که پیش‌بینی می‌شود قوی باشند، نشان از رشد خیره کننده دومین اقتصاد بزرگ جهان دارد و این موضوع می‌تواند سنتیمنت بازار را مثبت کند. همچنین خبر خوبی برای دلار استرالیا است که حساسیت بالایی به اقتصاد چین دارد.

آزی اخیرا توانسته است از پایین‌ترین سطوح ۳ ماهه اخیر خود حمایت شود اما بازگشت این ارز بسیار ناچیز بوده است. با این حال، اگر رشد سریع چین تایید شود و یا بهتر از پیش‌بینی‌ها باشد، و این آمار با بهبود بیشتر در بازار کار استرالیا همراه شود، احتمالا شاهد یک رشد بسیار خوب در دلار استرالیا خواهیم بود. آمار اشتغال استرالیا روز پنجشنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود شاهد افزایش ۳۵ هزار شغل در اقتصاد این کشور باشیم.

بانک مرکزی نیوزلند به بهانه‌ای نیاز دارد تا داویش باقی بماند

در اقیانوسیه باقی بمانیم. روز چهارشنبه نشست بانک مرکزی نیوزلند برگزار می‌شود که می‌تواند تاثیر زیادی بر کیوی بگذارد. اگرچه داده‌های اعتماد کسب و کار NZIER و آمار خرده فروشی کارت‌های الکترونیکی نیز توجهات زیادی را به خود جلب خواهد کرد. داده‌های اخیر از نیوزلند ضعیف بوده است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه چهارم به طرز غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و به نظر می‌رسد احساسات کسب وکار و هزینه‌های مصرف کننده در سال ۲۰۲۱ رو به وخامت گذاشته باشد. این موضوع می‌تواند نشان دهنده یک رکود مضاعف باشد.

اگر شاخص اعتماد کسب و کار NZIER در سه ماهه اول سقوط کند و خرده فروشی کارت‌های الکترونیکی در ماه مارس نیز کاهش یابد، بانک مرکزی این کشور دلیل خوبی برای حفظ لحن داویش خود در بیانیه سیاستی خود در روز چهارشنبه خواهد داشت.  همین چندی پیش سرمایه‌گذاران گمانه‌زنی می‌کردند که بانک مرکزی نیوزلند نرخ بهره را منفی می‌کند اما اقتصاد نیوزلند بهبودی بسیار سریع‌تر از حد انتظار داشت و یک روند صعودی در دلار نیوزلند شکل داد. اما این ارز طی ماه گذشته کاهش داشته است چرا که بازده اوراق دولتی این کشور به علت تلاش دولت برای جلوگیری از رشد قیمت مسکن، که نیاز بانک مرکزی برای اقداماتی از قبیل افزایش نرخ بهره را کاهش داد رو به کاهش گذاشت.

نرخ بهره نیوزلند

نرخ بهره نیوزلند

بنابراین، بانک مرکزی نیوزلند در حال حاضر در موقعیتی است که می‌تواند بازار را متقاعد کند که نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تری پایین خواهند ماند و این موضوع به کیوی آسیب می‌رساند.

استرلینگ تحت تاثیر مشکلات واکسن قرار گرفته است

ارز دیگری که اخیرا متزلزل ظاهر شده است، پوند انگلیس است. نگرانی‌ها در مورد ایمنی واکسن استرازنکا باعث شده است که موفقیت کمپین واکسیناسیون انگلستان مورد تردید قرار بگیرد و رالی استرلینگ متوقف شود. GBPUSD قبلا به خاطر رشد دلار تحت فشار بود و ریسک کند شدن روند واکسیناسیون نیز مزید بر علت شده است که این جفت ارز کاهش پیدا کند. اگر انگلیس نتواند منبع جایگزینی برای آسترازنکا پیدا کند، ممکن است برنامه بازگشایی مشاغل در تابستان مورد تهدید قرار گیرد.

در مورد آمار، بعید است که داده‌های ماه فوریه چندان مورد توجه پوند قرار بگیرند. خصوصا پس از آنکه آمار مثبت PMI ماه مارس نتوانست توجهات را از موضوع واکسن دور کند. در انگلستان روز سه‌شنبه آمار تولید ناخالص داخلی، تولید صنعتی و تراز تجاری منتشر می‌شود. پس از آنکه در ماه ژانویه شاهد کاهش سه درصدی در تولید ناخالص داخلی بودیم، این آمار در ماه فوریه احتمالا افزایش خواهد یافت. اما به خاطر قرنطینه سخت در انگلستان این افزایش اندک خواهد بود.

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و نرخ رشد تولیدات انگلستان

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و نرخ رشد تولیدات انگلستان

بازگشت غیرقابل قبول یورو

در اروپا بمانیم. در منطقه یورو به نظر می‌رسد یک هفته نسبتا ساکت خواهیم داشت. آمار بسیار کمی از این منطقه منتشر می‌شود. آمار خرده فروشی منطقه یورو روز دوشنبه و شاخص احساسات اقتصادی ZEW آلمان روز سه‌شنبه منتشر می‌شوند. همچنین روز چهارشنبه داده‌های تولید صنعتی منتشر شده و در نهایت داده‌های نهایی تورم ماه مارس روز جمعه انتشار خواهد یافت.

یورو در ماه آوریل با افزایش همراه بوده است و از کف پنج ماه گذشته خود در قیمت ۱.۱۷۰۲ دلار صعود کرده و به ۱.۱۹ دلار نزدیک شد. پاسخ به PMIهای شگفت‌آور ماه مارس می‌تواند یکی از دلایل این افزایش باشد. همچنین نشانه‌های مثبت در مورد سرعت واکسیناسیون در اتحادیه اروپا نیز به عنوان دلیل دیگر مطرح می‌شود. با این حال، سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز بهبود اقتصادی ناحیه یورو بسیار مردد هستند. از این رو هنوز زود است که در مورد بازگشت معنی دار یورو اظهار نظر کنیم.

منبع: Fxstreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟