مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم آوریل

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم آوریل

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 23 آوریل 2021

  • بانک کانادا قصد دارد خرید اوراق قرضه را کاهش دهد.
  • بعید است بانک مرکزی اروپا یورو را تکان دهد.

هفته پیش‌ رو با دو نشست مهم بانک‌های مرکزی و سیلی از داده‌های اقتصادی، یک هفته هیجان انگیز برای بازارهای مالی و معامله‌گران خواهد بود. به نظر می‌رسد بانک کانادا آماده است تا برنامه QE خود را کاهش دهد اما بعید به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا تغییری در روند یورو ایجاد کند. در همین حال داده‌های PMI از نقاط مختلف دنیا به ما می‌گویند که روند بهبود اقتصادی چگونه پیش می‌رود و آیا آمریکا همچنان در روند بازیابی از بقیه جلو است؟

واکسن‌های اتحادیه اروپا، یورو را احیا می‌کند؛ فدرال رزرو دلار را آرام می‌کند

سه ماهه جدید جدول بازار فارکس را تغییر داده است. به نظر می‌رسد که افزایش بازده اوراق قرضه در سه ماهه گذشته دلار و استرلینگ را بیش از حد رشد داده است و اکنون نوبت یورو و ین است که کمی رشد به خود ببینند. داده‌های ایالات متحده به لطف سرعت بالا در واکسیناسیون و انبوه هزینه‌کرد فدرال، بسیار قوی مانده است اما بانک فدرال اصرار دارد تا افزایش نرخ بهره هنوز سال‌ها زمان باقی مانده است.

همه موافقند که تورم در راه است. اختلال در زنجیره تامین، افزایش چشمگیر قیمت کالاها و انتقال مستقیم پول به مصرف کنندگان احتمالا فشار رو به بالای قیمت ها را تسریع خواهد کرد. با این حال، مقامات فدرال رزرو معتقدند که این افزایش کوتاه مدت خواهد بود و بر روی تصمیمات سیاستی آنها تاثیر نخواهد گذاشت. آنها فکر می‌کنند در بلندمدت نیروهای ضد تورمی، تورم را کاهش خواهند داد.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم آوریل

شاخص‌های تورمی آمریکا

اما سرمایه‌گذاران خلاف این را فکر می‌کنند. بازارها می‌ترسند که تورم بیش از انتظار فدرال رزرو باشد و آنها را مجبور کند زودتر از موعد نرخ‌ها را افزایش دهند. آخرین پیش‌بینی  FOMC حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۴ هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد اما قیمت‌گذاری بازار، دو بار افزایش نرخ (2*0.25) تا آن زمان را نشان می‌دهد.

جدای از قول فدرال رزرو مبنی بر پایبندی به حرف‌های گذشته، عامل دیگری نیز موجب افزایش EURUSD شد و آن افزایش سرعت واکسیناسیون در اروپا بود. منطقه یورو در مسابقه واکسیناسیون، کیلومترها از آمریکا عقب است، اما اخیرا سرعت آن افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث شده است که یورو تا حدودی بهبود پیدا کند. علاه‌بر این، حال و هوای مثبت بازار سهام برای این جفت ارز خوب است چرا که دلار اغلب به عنوان یک دارایی امن شناخته می‌شود.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم آوریل

تفاوت (اسپرد) بازده اوراق 10 ساله آلمان و آمریکا در مقابل جفت ارز EURUSD

سوال اصلی اما این است که آیا این حرکت رو به بالای EURUSD تنها یک اصلاح در روند نزولی است یا یک تغییر روند است. در حال حاضر، همه‌چیز به سطح ۱.۲۰ دلار بستگی دارد. اگر این سطح شکسته شود، چشم‌انداز روند تکنیکال این جفت ارز خنثی خواهد شد، در غیر این صورت روند نزولی باقی می‌ماند. در یک تصویر بزرگتر، بدبین بودن به دلار دشوار است، چرا که اقتصاد ایالات متحده بسیار قدرتمند بوده و محرک‌های بیشتری در راه است.

بانک کانادا پای خود را از روی گاز QE بر می‌دارد

بانک کانادا ممکن است به اولین بانک بزرگ تبدیل شود که برنامه‌های اضطراری خود را از روز چهارشنبه کاهش می دهد. برنامه واکسیناسیون در کشور تسریع شده و اقتصاد به سرعت در حال بهبود است، به تازگی برخی از آمار، بهبود در بازار کار را نشان می‌دهد . نظرسنجی کسب و کار بانک کانادا نیز تصویر خوبی ارائه داده است.

علاوه‌بر این، قیمت نفت نیز همچنان بالا می‌رود، بازار مسکن در حال رونق است و برخی از مزایای هزینه‌های اضافی ایالات متحده به کانادا سرریز می‌شود. البته نگرانی‌هایی نیز وجود دارد. آمار مبتلایان افزایش یافته‌اند و انتاریو، پرجمعیت‌ترین منطقه این کشور دوباره وارد قرنطینه شده است.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم آوریل

نرخ بیکاری و تغییرات ماهانه تعداد اشتغال در کانادا

اگرچه بعید است این موضوع مانع کاهش برنامه QE برای بانک کانادا شود. به بیان ساده، بانک خیلی سریع در بازار مداخله کرد و اکنون تقریبا مجبور است از بازار خارج شود. در حال حاضر بانک کانادا حدود ۴۰ درصد از کل اوراق قرضه کانادا را در اختیار دارد و تیف مکلم، رئیس بانک کانادا هشدار داده است که اگر سهم آنها از ۵۰ درصد کل بازار بیشتر شود، می‌تواند عملکرد کل بازار را مخدوش کند.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد بانک کانادا روند خرید را متوقف خواهد کرد. در حال حاضر بانک کانادا از طریق برنامه QE هر هفته ۴ میلیارد دلار کانادا اوراق قرضه خریداری می‌کند و ممکن است سرعت خرید را تا ۳ میلیارد دلار کاهش دهد. اگر این اتفاق رخ بدهد، احتمالا شاهد واکنش مثبت در لونی خواهیم بود هرچند بعید است این واکنش زیاد باشد چرا که این حرکت از قبل توسط بازار قیمت‌گذاری شده است.

به طور کلی، چشم‌انداز لونی به خاطر افزایش قیمت نفت و بهبود اقتصادی قوی و رونق بازارها مثبت به نظر می‌رسد. با این حال، ممکن است این چشم‌انداز بتواند خود را در CADJPY بهتر از USDCAD نشان دهد چرا که چشم‌انداز دلار آمریکا بسیار روشن به نظر می‌رسد. جدای از تصمیمات بانک کانادا، دولت این کشور نیز برنامه بودجه خود را روز دوشنبه رونمایی می‌کند و داده‌های تورم ماه مارس نیز روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

بانک مرکزی اروپا چیزی برای ارائه ندارد، PMIها را دنبال کنید

از آخرین نشست بانک مرکزی اروپا در ماه مارس تا کنون اتفاق زیادی نیفتاده است. معدود تحولاتی که رخ داده نیز مثبت بوده است. در ماه مارس، بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های وام ستانی برنامه خرید QE خود را تسریع کرد چرا که بهبود قدرتمند آمریکا و محرک‌های مالی این کشور منجر به افزایش بازده اوراق قرضه در اروپا نیز شد.

به نظر می‌رسد این ترفند جواب داده است. بازده منطقه یورو اخیرا حرکت یک طرفه‌ای را در پیش گرفته است. در همین حال داده‌های اقتصادی انعطاف‌پذیری خوبی را نشان می‌دهند. با بررسی داده‌های PMI مشاهده می‌کنید علی‌رغم قرنطینه‌ها اوضاع اقتصاد به آرامی در حال بهبود است. در همین حال، سرعت واکسیناسیون نیز به طرز معناداری افزایش یافته است. همه اینها منجر به افزایش خوب در قیمت یورو شد.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم آوریل

شاخص شگفتی اقتصادی ناحیه یورو در مقابل جفت ارز EURUSD

در مجموع نشست این هفته احتمالا آرام خواهد بود و ممکن است شاهد لحنی خوشبینانه از لاگارد باشیم، اما بعید به نظر می‌رسد که واکنش‌های بزرگی در بازار ایجاد کند. در مورد یورو، بسیاری از خبرهای خوب احتمالا تاکنون قیمت‌گذاری شده‌اند. وضعیت اقتصادی آنچنان که قبلا به نظر می‌رسید، ناامید کننده نیست اما درخشان هم نیست. این به معنای آن است که رالی احتمالی یورو محدود خواهد بود مگر اینکه خبرهای خوب همچنان ادامه داشته باشند.

علاوه‌بر نشست بانک مرکزی، PMIهای اولیه ماه آوریل روز جمعه منتشر می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که این آمار تقریبا ثابت خواهد ماند بنابراین در صورت ایجاد یک شگفتی می تواند در کوتاه مدت منجر به رشد یورو شود.

پوند و سیلی از داده‌ها

در انگلیس منتظر انتشار سیلی از داده‌ها هستیم. آمار اشتغال ماه فوریه در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود. سپس آمار تورم برای ماه مارس روز چهارشنبه منتشر می‌شود. پس از آنها آمار خرده فروشی ماه مارس و PMIهای اولیه ماه آوریل را روز جمعه خواهیم داشت.

پوند در سال جاری یکی از بهترین عملکردها را داشته است اما اخیرا به دلیل برخی تاخیرها در برنامه واکسیناسیون کشور، کمی کاهش پیدا کرده است. به طور کلی به نظر می‌رسد چشم‌انداز استرلینگ مثبت باشد چرا که انگلستان احتمالا اولین اقتصاد بزرگی است که بازگشایی کامل را انجام خواهد داد اگرچه ریسک‌هایی نیز وجود دارد.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم آوریل

درصد واکسیناسیون کشورهای توسعه یافته

اصلی‌ترین ریسک، کیفیت واکسیناسیون است. اگرچه سرعت واکسیناسیون در این کشور خیره کننده بوده است اما اکثر انگلیسی‌ها واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند که گفته می‌شود در برابر انواع جدید بیماری تاثیر کمتری دارد. از این رو، ممکن است با بازگشایی اقتصاد شاهد افزایش آمار مبتلایان به انواع جدید ویروس‌ها باشیم. همچنین تنش‌ها در ایرلند شمالی تشدید شده است که می‌تواند ریسک‌های سیاسی ایجاد کند و مذاکرات اتحادیه اروپا و انگلیس در مورد کنترل مرزهای این بخش را پیچیده‌تر کند. همچنین صداها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال نیز یکبار دیگر در اسکاتلند به گوش می رسد.

PMIهای ایالات متحده و تورم در نیوزلند تحت نظر

در ایالات متحده، PMIهای اولیه Markit  برای ماه آوریل نیز روز جمعه منتشر می‌شود. اگرچه بازارها به آمار ISM توجه بیشتری دارند.

همچنین در نیوزلند، آمار تورم سه ماهه اول روز چهارشنبه منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد به لطف افزایش قیمت کالاها و ایجاد اختلال در زنجیره تامین، شاهد شتاب تورمی مناسبی باشیم. با این حال، بانک مرکزی نیوزلند در پیش‌بینی‌های اخیر خود این نکته را ذکر کرده است بنابراین جایی برای شگفتی وجود ندارد. سرنوشت کیوی همچنان با اقتصاد جهانی، قیمت کالاها و سنتیمنت ریسک گره خورده است.

منبع: XM

 

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟