مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چگونه برنامه معاملاتی در فارکس بسازیم؟

trading planبه‌تازگی با ظهور کارگزاران آنلاین، بازار بزرگ فارکس به طور گسترده‌ای در دسترس معامله‌گران خرد قرار گرفته است. این روزها تقریباً هرکسی با کمترین مقدار سرمایه و یک کامپیوتر نسبتاً جدید و یک ارتباط اینترنتی می‌تواند وارد بازار ارز شود. اکثر معامله‌گران جدید با آموزش بسیار کم یا تقریباً بدون آموزش درباره سازوکار بازار و هر گونه برنامه معاملاتی، وارد این حوزه شده‌اند، به‌مانند بسیاری از قماربازانی که وارد کازینو شده و اغلب جذب ظاهر فریبنده آن پول سهل‌الوصولی می‌شوند که می‌توانند با کمترین سرمایه به دست آورند.

متأسفانه مانند اکثر قماربازان بیشتر این معامله‌گران تازه‌کار و آموزش ندیده فارکس هم در نهایت، با اشتباهات رایجی که در بین تازه‌کاران شایع است و البته به‌راحتی می‌توان از آنها پرهیز کرد، سرمایه‌شان را به‌کلی از دست خواهند داد.

با داشتن مقداری دانش اولیه درباره تحلیل بازار و روش‌های معامله‌گری و همچنین وقت‌ گذاشتن برای تمرین‌کردن و انجام برنامه‌ریزی این معامله‌گران ناموفق می‌توانند فعالیت معامله‌گری‌شان را به‌جای قماربازی، به یک کسب‌وکار تبدیل کنند.

اکثر معامله‌گران تازه‌کار با ساده‌نگری یا بی‌توجهی به قانون کلیدی که می‌گوید “برای معامله‌ات برنامه‌ریزی کن و طبق برنامه‌ات معامله کن” شکست می‌خورند این در حالی است که اکثر معامله‌گران موفق از آن پیروی می‌کنند. هدف این مقاله آشنا کردن تازه‌کاران بازار فارکس با مفاهیم مرتبط با ساخت و پیروی از برنامه معاملاتی فارکس است تا به آنها کمک کند علاقه خود به سفته‌بازی در بازار ارز را تبدیل به یک کسب‌وکار پرثمر در بلندمدت کنند.

آشنایی با برنامه‌ریزی برای فارکس

همانند هرکسی که به‌طور جدی قصد سرمایه‌گذاری با سرمایه شخصی یا جذب سرمایه سایر سرمایه‌گذاران در یک استارتاپ  را دارد باید یک طرح کسب‌وکار درست کند. این فرایند عمومی برنامه‌ریزی، شخص را وا‌ می‌دارد تا برای استراتژی و سازمان‌دهی افکارش و نوشتن مواردی مانند: «چرا این کسب کار باید برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد» و «آنها چگونه قصد اجرای آن را دارند و رقبای این کسب و کار چه کسانی خواهند بود» و «چه نوع بازدهی باید از آن انتظار داشت»، وقت بگذارد.

درگیرشدن با این نوع فرایند اولیه برنامه‌ریزی برای فارکس، کمک می‌کند تا به جای اینکه از ابتدا بدون تحلیل یا برنامه‌ریزی وارد بازار شوید، آن را تبدیل به کسب‌وکار کرده و از قماربازی که فقط به دنبال سفته‌بازی در بازار ارز است، متمایز شوید.

خطرات معامله کردن بدون برنامه

هرچند که سفته‌بازان بازار ارز می‌توانند معاملات برنده داشته باشند، اما رفتار نامنظم به طور حتم شانس موفقیت آنها را  در مقایسه با کسانی که یاد گرفته‌اند که برنامه داشته باشند و ارزها را با استراتژی و روشی بسیار منظم معامله کنند، در بلند مدت کاهش خواهد داد.

نتیجه‌ی نداشتن برنامه معاملاتی که به معامله‌گران در مدیریت احساسات، پول و ریسک‌ها کمک کند، بالاتر رفتن سطح خطر این‌گونه سفته‌بازان نسبت‌ به معامله‌گرانی است که با استراتژی معامله می‌کنند و دنباله‌رو فرایند معاملاتی منظم هستند.

ازآنجاکه ریسک‌های بالا اغلب منجر به ضررهای بزرگ‌تر می‌شود، حساب معاملاتی این سفته‌بازان معمولاً به‌خاطر نداشتن آینده‌نگری و نداشتن برنامه، هزینه سنگینی را متحمل می‌شود. این مطلب توضیح میدهد که چرا اکثر معامله‌گران تازه‌کار در فارکس بعد از چند معامله پشت‌سرهم سرمایه‌شان به باد می‌رود زیرا که تمرکزشان فقط بر روی سود کردن بوده بدون اینکه متوجه ریسک‌های موجود در بازارهای مالی باشند.

سایر ریسک‌های معامله کردن که می‌تواند باعث شود یک معامله‌گر تازه‌کار در فارکس بدون داشتن برنامه به‌جای موفق شدن شکست بخورد، شامل موارد زیر است:

  • استفاده از لوریج خیلی زیاد. هرچند که بعضی از کشورها مانند امریکا اندازه لوریج (اهرم) در دسترس معامله‌گران را به طور قانونی محدود کرده‌اند اما هر معامله‌گر منطقی، برای باقی‌ماندن در بازار باید از اثر معکوس و منفی لوریج زیاد آگاه باشد. همیشه در ذهن داشته باشید استفاده از لوریج بزرگ‌تر هرچند که می‌تواند سودآوری بزرگ‌تری داشته باشد اما از طرفی می‌تواند با ضررهای بزرگ‌تر همراه باشد.
  • اجازه دادن به بیشتر شدن ضررها. اکثر معامله‌گران با تجربه یاد گرفته‌اند تا از این طرز تفکر اشتباه که می‌گوید «تو درست می‌گویی و بازار اشتباه می‌گوید»، پرهیز کنند. از این رو آنها ضررهایشان را در معاملاتی که موفق نمی‌شود، سریع می‌بندند در نتیجه سرمایه‌شان را از خطر ضررهای بزرگ‌تر که در پایان کار که می‌تواند آن ها را برای همیشه از این کسب‌وکار بیرون بیندازد حفظ می‌کنند.

ناتوانی در گرفتن سود در زمان موعود. یکی از قوانین اصلی و قدیمی می‌گوید “هرگز اجازه نده یک معامله برنده به بازنده تبدیل شود”. اکثر معامله گران تازه‌کار در زمانی که در یک معامله برنده هستند با امید به اینکه بیشتر سود بکنند از معامله خارج نشده، زمانی که بازار در جهت عکس آنها اصلاح می‌کند تمام یا اکثر سود آنها از بین می‌رود. برنامه‌ریزی از پیش برای اینکه چگونه سودها را جمع کنید به شما در حل این معضل کمک می‌کند.

  • انعطاف‌پذیری نداشتن با شرایط در حال تغییر بازار. استراتژی‌های معاملاتی که به نظر می‌رسند در برهه‌ای از زمان به‌خوبی کار می‌کنند اغلب در شرایط متفاوت (مانند شرایط بی‌جهتی بازار)، با مشکل مواجه می‌شوند. معامله‌گران باید شرایط بازار را ارزیابی کنند و برنامه‌شان را از پیش با شرایط جدید بازار وفق دهند یا از معامله در شرایط نامناسب پرهیز کنند.
  • اجازه دادن به غلبه احساسات و تأثیر آن روی تصمیماتشان. یکی از بهترین نکات درباره داشتن برنامه معاملاتی این است که به شما کمک می‌کند تا هدفمند باشید و با شرایط سختی که در حین کار پیش می‌اید مقابله کنید و در دام اشتباهات رایج که باعث احساساتی شدن شما در حین معامله می‌شود، نیافتید.
  • تجربه‌کردن به‌جای استفاده از یک استراتژی. تجربه و تمرین می‌تواند راه بسیار مفیدی برای یک تازه‌کار برای یادگرفتن درباره معامله کردن در بازار ارز و نیز توسعه یک استراتژی سودآور در قالب یک حساب آزمایشی باشد. بااین‌همه هرگاه شما با یک حساب واقعی معامله می‌کنید، به‌جای اینکه به‌دنبال سعی و خطا بروید، باید حتماً از پیش برنامه و استراتژی معاملاتی برای قانونمندکردن فعالیت‌های خود داشته باشید.
  • غیرواقع‌بینانه فکرکردن. هرچند ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد اما بازار در مورد یک جفت ارز مشخص معمولاً حرکتی مشخص در طول یک بازه زمانی معلوم دارد. یک برنامه معاملاتی خوب باید کمک کند تا مطمئن شوید اهداف بازار طبق استراتژی شما است. یکی از این راه‌ها برای انجام این کار، بررسی سابقه‌ی تاریخی نوسانات در مورد جفت ارز است.

به علت وجود ریسک‌های مهم ناشی از نداشتن یک برنامه مناسب_که در بالا بحث شد، به تازه‌کاران پیشنهاد می‌شود که حتماً برای یادگیری درباره معامله و تمرین‌ در یک حساب آزمایشی و ایجاد یک برنامه کسب‌‌و‌کار قوی فارکس برای سازمان‌دهی فعالیت‌های معاملاتی وقت بگذارند.

trading planفواید داشتن یک برنامه معاملاتی در بازار ارز

اکثر مسافران با تجربه دوست دارند تا قبل از اینکه سفر را شروع کنند و به نقطه جدید روند، برای پرهیز از گم‌شدن در مسیر، یک نقشه با جزئیات کامل برای راهنمایی داشته باشند.

همانند داشتن یک نقشه، سازمان‌دهی کسب و کار در فارکس با استفاده از یک نقشه از پیش مشخص شده و نوشته برنامه معاملاتی فواید بسیاری در کمک‌کردن به شما و جلوگیری از به مشکل خوردن در زمان معامله کردن و خطر از دست‌دادن سرمایه در طی این فرایند را دارد.

بیشترین فایده‌ای که داشتن یک برنامه معاملاتی برای شما می‌تواند داشته باشد همانا سازمان‌دهی کسب و کار و پرهیز از خطرات غیرمنتظره‌ای است که در بخش قبلی به آنها اشاره شد. داشتن یک برنامه معاملاتی و اصلاح کردن آن در طول زمان و اجرای دقیق آن به شما کمک می‌کند تا درگیر احساساتی نشوید که به‌صورت طبیعی در حین معاملات به وجود می‌آید و از نظر روانی استرس زیادی به شما وارد می‌کند؛ چنین رویکرد احساساتی می‌تواند کل حسابتان را نابود کند.

هرچه بیشتر در فعالیت‌های معامله‌گری فارکس منظم باشید، کمتر در جنبه‌های قمار گونه معامله‌گری وارد می‌شوید و به‌جای قماربازی از تکنیک‌های مدیریت سرمایه استفاده خواهید کرد که اوضاع شما را در بلندمدت برای باقی‌ماندن در بازار به‌عنوان معامله‌گر ارز بهبود می‌بخشد.

همچنین، داشتن یک برنامه معاملاتی به شما کمک می‌کند فعالیت‌های معاملاتی‌تان را بهتر به عینیت برسانید و به شما در کسب اعتمادبه‌نفس بیشتر در معامله کمک می‌کند، حتی وقتی‌که از یک ضرر بزرگ در حال بازیابی هستید و از نظر روانی بسیار صدمه‌ دیده باشید. همچنین از پیش دانستن نحوه مقابله با شرایط خاص هنگام معامله‌گری، به شما کمک می‌کند سریع تر تصمیم لازم را بگیرید. همین یک مزیت به‌تنهایی می‌تواند بین ضرر کم و ضرر غیرقابل‌جبران در حرکات سریع بازار خلاف معامله شما تفاوت بزرگی ایجاد کند.

داشتن یک برنامه معاملاتی قوی در فارکس می‌تواند به شما کمک کند سریعاً از هر فرصت معاملاتی مناسبی سود کسب کنید، به جای اینکه شانس‌های سودآوری خود را از دست بدهید و زمان را در تردید انجام معامله بگذرانید. از قبل آماده بودن همچنین به شما کمک می‌کند تا ناتوانی در معامله کردن را به‌خاطر گرفتار شدن در تحلیل بیش از اندازه، کاهش دهید.

مقدمات برنامه معاملاتی برای فارکس

برخی از اهداف مقدماتی که در زمان تهیه یک برنامه معاملاتی باید به آن برسید، به شرح زیر است:

  • شناسایی اهداف. یک معامله‌گر باید به طور واضح هدفش را مشخص کند و تعیین کند چه اهدافی در معامله‌گری دارد و اینکه چگونه می‌تواند از طریق معامله ارزها به آنها برسد. او همچنین باید از پیش مشخص کند، در شرایطی که این اهداف قابل دستیابی نیستند چه تعدیل‌هایی باید در برنامه خودش ایجاد کند.
  • تحقیق درباره بازار. ساخت یک برنامه معاملاتی، یک فرصت بزرگ برای منظم شدن در مورد فعالیت‌های معاملاتی معامله‌گر است. این بدان معنی است که بداند چگونه تحقیق و تحلیل درباره بازار را باید انجام دهد و دقیقاً به چه صورت این تحلیل‌ها روی فعالیت‌ها معاملاتی‌اش اثر می‌گذارد.
  • باز کردن معامله. یک برنامه معاملاتی خوب باید به معامله‌گر بگوید چه زمانی معامله کند، در کدام جهت معامله کند و با چه حجمی وارد معامله شود. همچنین باید قوانین حد سود و حد ضرر را شامل باشد.
  • مدیریت معاملات. داشتن یک برنامه معاملاتی باید به معامله‌گر کمک کند تا بتواند موقعیت‌های معاملاتی‌اش، ریسک‌های معاملات و واکنش‌های احساسی را که ممکن است در حین معامله کردن شعله‌ور شود، بهتر مدیریت کند.

با بکار بردن تمام این مقدماتی که گفته شد یک معامله‌گر باید بتواند به فهم بهتری از اینکه چرا معامله می‌کند و چه زمانی باید ماشه را برای معامله بکشد و چه زمانی از آن خارج شود دست پیدا کند.

اهمیت داشتن یک ژورنال معاملاتی

اکثر معامله‌گران با تجربه یک دفتر روزانه برای معاملاتی که انجام می‌دهند و دلیل انجام آن معاملات درست می‌کنند. این تمرین به‌صورت ویژه‌ای برای معامله‌گران تازه‌کار مفید است، چراکه به آنها کمک می‌کند تا اشتباهاتشان را سریع شناسایی کنند، و مهارت معامله‌گری‌شان را بهبود می‌دهد، و کمک می‌کند تا هر زمان که لازم شد در برنامه معاملاتی‌شان بازنگری کنند.

اساساً، اینکه بتوانید در ژورنال معاملاتی خود به کارهایی که درگذشته انجام داده‌اید نگاه کنید و آنها را بررسی کنید به شما اجازه می‌دهد تا بفهمید چه چیزی باعث درست پیش رفتن معاملات برنده و چه چیز باعث به خطا رفتن معامله بازنده شده است.

از این رو یک معامله‌گر می‌تواند تصمیم بگیرد کارهای درست را بیشتر انجام دهد و خطاهای کمتری در آینده مرتکب شود و شانس موفقیتش را در معامله‌گری بیشتر کند و اگر نیاز باشد برنامه معاملاتی‌اش را با این اطلاعات و بازخوردهایی که می‌گیرد، اصلاح کند.

مؤلفه‌های اصلی یک برنامه معاملاتی

از آنجا که هر معامله‌گری با دیگری متفاوت است، هر برنامه معاملاتی هم باید برای هر شخص، بر اساس اهداف او، جنبه‌های روانی‌ و روش معاملاتش به طور جداگانه تنظیم شود.

با این‌همه بعضی از فاکتورهای مقدماتی را که می‌توان معمولاً در یک برنامه معاملاتی خوب جای داد به شرح زیر است:

  • اهداف معاملاتی
  • زمان، سرمایه و تعهدی برای آموزش
  • همکاری با کارگزاری
  • شناسایی ریسک‌ها
  • تحلیل بازار
  • تطبیق با شرایط بازار
  • معیارهای ورود و خروج هدفمند در معامله
  • تعیین حجم
  • مدیریت معامله و سرمایه
  • ژورنال معاملاتی

هرچند که پارامترهای فوق معمولاً در هر برنامه معاملاتی یافت می‌شود، ولی اگر خود معامله‌گر نظم و توانایی تعهد به برنامه معاملاتی را نداشته باشد، همه این‌ها بی‌ارزش خواهد شد؛ بنابراین داشتن یک تعهد قوی به نظم و انجام برنامه معاملاتی بدون توجه به اینکه بازار با شما چه می‌کند، را باید مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامتر موفقیت یک معامله‌گر دانست.

مثالی از یک برنامه معاملاتیچگونه برنامه معاملاتی در فارکس بسازیم؟

هر برنامه معاملاتی فارکس بسته به اهداف شخصی، اولویت‌ها و میزان تحمل ریسک آن کسی که برنامه را تنظبم می‌کند، متفاوت خواهد بود. تا زمانی که پارامترهای اصلی و پایه‌ای که در بخش قبلی ذکر شد در برنامه معاملاتی وجود داشته باشد، نیازی به پیچیده کردن برنامه معاملاتی نیست. برخی از بهترین برنامه‌های معاملاتی ممکن است خیلی ساده به نظر برسند اما نتایج بسیار خیره‌کننده‌ای در پی داشته باشند.

برای مثال، یک برنامه معاملاتی ساده برای یک معامله‌گر خرد بر اساس یک سیستم عمومی تحلیل تکنیکال ممکن است به شکل زیر باشد:

مثالی از یک برنامه معاملاتی فارکس

اهداف من، تعهدات و مشارکت‌ها (انتخاب کارگزار):

اهداف: برای بهتر کردن اوضاع زندگی با به دست آوردن ماهی هزار دلار از معاملات فارکس.

تعهد زمانی: من متعهد می‌شوم هفته‌ای 5 ساعت بیشتر برای کسب‌وکار فارکس وقت بگذارم.

تعهد سرمایه: من در حال حاضر 5 هزار دلار به‌عنوان سرمایه برای ریسک‌کردن دارم که آن را برای منظور دیگری نیاز ندارم و این پول دراسرع‌ وقت در حساب معاملاتی‌ام واریز خواهد شد.

تعهد آموزشی: من در حال حاضر یک دوره آموزشی معامله‌گری فارکس می‌گذرانم و متعهد می‌شوم که دانشم را در این زمینه بیشتر کنم.

همکاری با کارگزار: من درباره شهرت و اعتبار پلتفرم معاملاتی فلان بروکر (کارگزار) تحقیق کرده‌ام و آن را تست کرده‌ام و به نتیجه رسیده‌ام که برای من مناسب است. برای همین در حین استفاده از فلان بروکر به‌عنوان شریک تجاری آنلاین در فارکس و انجام معاملات با مارجینی که در نزد آنها گذاشته‌ام احساس راحتی می‌کنم.

بیشتر بخوانید: ۶ نکته اساسی برای انتخاب بروکر فارکس

مدیریت ریسک و سرمایه:

از نظر قانونی: معاملات فارکس در حال حاضر به عنوان یک فرد حقیقی در منطقه محل سکونت من قانونی است و به همین صورت برای مدت‌ها در آینده باقی خواهد ماند.

ریسک نوسانات بازار و تعیین حجم: این مورد به طور مرتب بر اساس متوسط داده‌های تاریخی یک ‌ماهه و نوسانات سطح موجود برای هر جفت ارز، ارزیابی می‌شود. سپس آن پارامترها به طور معکوس برای مشخص‌کردن حجم معامله بکار گرفته خواهد شد، در نتیجه حجم‌های بزرگ‌تر برای شرایط آرام‌تر بازار و حجم‌های کوچک‌تر برای شرایط نوسانی بازار استفاده می‌شود.

ریسک‌های حساب و حجم معامله: از روش تعیین حجم کسری ثابت (Fixed Fractional) برای هر معامله استفاده می‌کنم و برای هر معامله بیشتر از 2 درصد از سرمایه باقی‌مانده در حساب را ریسک نمی‌کنم، تا خطر کم شدن سرمایه را کم کنم و شانس افزایش سرمایه را بیشتر کنم. (در مقاله “استراتژی‌های تعیین حجم معامله برای معامله‌گران فارکس” به طور کامل به توضیح این سازوکار پرداخته شده است)

تحلیل بازار:

فاندامنتال: ازآنجاکه تحلیل تکنیکال اغلب طی حرکات سریع بازار در زمان انتشار اخبار و داده‌های بنیادی دچار مشکل می‌شود، من از معامله کردن در طول یک ساعت قبل و بعد از اخبار مهم و نسبتاً مهم اقتصادی و سخنرانی‌های سیاست‌گذاران و اخبار منتشر شده در رابطه با هریک از ارزها اجتناب می‌کنم.

اندیکاتورهای تکنیکال مورداستفاده:

  • یک اندیکاتور RSI(4) در تایم فریم 60 دقیقه که شامل خط بالایی روی عدد 90 و خط پایینی عدد 10 باشد.
  • یک موینگ اوریج ساده SMA(50) در تایم فریم روزانه و یک SMA(20) در تایم فریم 4 ساعته

چگونه برنامه معاملاتی در فارکس بسازیم؟تعدیل شرایط بازار:

این سیستم معامله تکنیکال نباید در بازار با حرکات تند و سریع استفاده شود.

معیارهای ورود و خروج به معامله:

قوانین ورود به معامله:

  • وقتی که قیمت جفت ارز بالای SMA روزانه و زیر SMA در تایم فریم 4 ساعته است و در همان حال RSI زیر عدد 10 است، آن رو می‌خرم.
  • وقتی‌ که قیمت جفت ارز زیر SMA روزانه و بالای SMA در تایم فریم 4 ساعته است و در همان حال RSI بالای 90 باشد، آن را می‌فروشم.

قوانین خروج از معامله:

  • اگر خرید کرده‌ام، وقتی‌که نرخ قیمت بالای SMA در تایم فریم 4 ساعته می‌رود، از ترید خارج می‌شوم.
  • اگر فروش زده‌ام، اگر نرخ قیمت زیر SMA در تایم فریم 4 ساعته برود، از ترید خارج می‌شوم.

آنچه که باید در ژورنال معاملاتی نوشته شود و بازنگری آن:

من یک ژورنال معاملاتی در اکسل درست می‌کنم و برای هر معامله‌ای که می‌کنم یک ورودی باز می‌کنم. هر ورودی شامل لیست جفت ارز، مقدار سود خالص یا ضرر خالص در آن معامله و دلایل وارد شدن و خارج شدن از معامله هم ذکر می‌کنم در پایان هر ماه ژورنال معاملاتی را بررسی می‌کنم تا بر اساس نتایج به دست آمده بعد از سه ماه مشخص کنم آیا هیچ‌گونه اصلاحی برای برنامه معاملاتی لازم است یا نه.

نتیجه‌گیری

شما ممکن است این مثل که می‌گوید “شانس به‌سوی کسانی می‌رود که برایش آماده‌اند” را شنیده باشید و ما مطمئنیم این مطلب در دنیای معامله‌گری درست است. بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار که با نگاهی به عظمت و ابهت آن وارد بازار فارکس می‌شوند و با کمترین دانش و بدون برنامه، شروع به معامله کردن می‌کنند، به‌زودی قربانی آمار و ارقام ثابت شده‌ای می‌شوند که می‌گوید بیش از 90 درصد معامله‌گران شکست می‌خورند. هدف از گفتن این موضوع، ترساندن شما نیست؛ بلکه برای آماده‌کردن شماست. آمادگی نیاز به بینش زیاد و برنامه‌ریزی دارد و بدون آن شما عملاً فقط دور خودتان می‌چرخید و راه به جایی نمی‌برید.

از این رو ما این مطلب را برایتان شفاف کردیم. این امر ضروری است که همه معامله‌گران تازه‌کار در اسرع وقت شروع به ساخت یک برنامه معاملاتی کنند که بتواند به آنها در معامله واقعی کمک کند. معامله‌گری در ابتدای امر بسیار دشوار است اما در نهایت می‌توان بسیاری از احساسات منفی را که مرتبط با کار معامله‌گری است، کم کرد به شرطی که که معامله‌گر برای آنها آمادگی داشته باشد و هدف اصلی‌اش را دنبال کند.

منبع

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟