مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

سهام چرخه ای (Cyclical Stock) چیست و چه تفاوتی با سهام تدافعی دارد؟

سهام چرخه ای (Cyclical Stock) چیست و چه تفاوتی با سهام تدافعی دارد؟

چه سهامی را سهام چرخه ای می‌گویند؟

سهام چرخه‌ ای (cyclical Stocks) به سهامی گفته می‌شود که قیمت آن تحت تأثیر اقتصاد کلان باشد. روند چرخشی قیمت سهام همانند چرخه‌های اقتصادی است و به ترتیب ثبات، رشد، رونق و افول شکل می‌گیرد. اکثر سهم‌هایی که در طبقه‌بندی چرخه‌ای در نظر گرفته می‌شوند، مربوط به شرکت‌هایی هستند که کالاهایی را می‌فروشند که درآمد و فروش آنها در ارتباط با قدرت خرید مشتری است. زیرا اشتغال و دستمزد خوب بر فروش آنها مؤثر است.

این شرکت‌ها در زمانی که اقتصاد درحال‌رشد است، سودآوری خوبی دارند و زمانی که اقتصاد در حال کوچک شدن است، فروش آنها نیز کاهش می‌یابد. مشتریان محصولات و خدمات سهام چرخه‌ای مصرف‌کنندگان هستند. محصولات شرکت‌های چرخه‌ای پس از پرداخت هزینه‌های اساسی زندگی توسط مشتریان، عمدتاً با پول باقیمانده و آزاد خریداری می‌شوند.

تفاوت سهام چرخه ای و تدافعی

سهام چرخه ای برعکس سهام تدافعی (defensive Stocks) عمل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال سهام چرخه‌ای شامل سهام شرکت‌های تولیدکننده محصولات غیرضروری مانند تسلا یا Home Depot می‌شود، درحالی‌که سهام تدافعی بیشتر شامل شرکتهایی نظیر Walmart و Procter & Gamble  که نیازهای اساسی مردم را می‌فروشند است. محصولات شرکت‌های چرخه‌ای فراتر از نیازهای اساسی هستند. برای داشتن یک سبد کامل سهام چرخه‌ای، یک سرمایه‌گذار می‌تواند صندوق  XLY را خریداری کند، درحالی‌که صندوق XLP شامل سهام دفاعی است. دارایی‌های فهرست شده در این دو ETF  نشان می‌دهد که کدام سهم‌ها در کدام دسته قرار دارند.

بازار سهام تمایل دارد در دوره‌هایی که داده‌های مربوط به رشد اقتصادی و مشاغل افت می‌کنند (یعنی زمانی که اقتصاد رو به افول است) به‌عنوان بخشی از یک چرخه عادی، سرمایه را از سهام چرخه‌ای خارج کرده و به سهام دفاعی تبدیل کند و برعکس در پایان بازار نزولی هنگامی‌که داده‌های مصرف‌کننده در حال بهبود هستند، تمایل به بازگشت به سهام چرخه‌ ای و ایجاد سود بیشتر به‌وجود می‌آید.

  • برخی از محبوب‌ترین سهام‌های چرخه‌ای شامل این لیست می‌شوند:

AMZN Amazon.com, Inc.
TSLA Tesla Inc
HD Home Depot, Inc.
MCD McDonald’s Corporation
NKE NIKE, Inc. Class B
LOW Lowe’s Companies, Inc.
SBUX Starbucks Corporation
TGT Target Corporation
BKNG Booking Holdings Inc.
TJX TJX Companies Inc
GM General Motors Company
DG Dollar General Corporation
F Ford Motor Company
ROST Ross Stores, Inc.
EBAY eBay Inc.

منبع: NewTraderu

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟