مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

ابزارهای کنترل تورم؛ فدرال رزرو برای کنترل تورم چه ابزارهایی در اختیار دارد؟

ابزارهای کنترل تورم؛ فدرال رزرو برای کنترل تورم چه ابزارهایی در اختیار دارد؟

همین چندی پیش بود که رئیس فدرال رزرو  جروم پاول، در جریان ادای شهادت خود در ماه مارس 2021،‌ مقابل کنگره اظهار داشت که انتظار بعضی فشارهای تورمی را در آینده دارد اما افزود که این فشارها برای تحریک بانک مرکزی به منظور افزایش‌ نرخ بهره کافی نخواهد بود.

درگذشته، تورم یکی از نگران‌کننده‌ترین موضوعات برای فعالان بازارهای مالی بوده است. اما سال‌ها است که این موضوع دیگر از بین نگرانی‌های فعالان بازار حذف شده است. اما اخیرا به خاطر بیماری کرونا و تعهد فدرال رزرو به ادامه نرخ بهره پایین، دوباره این موضوع اقتصاددانان را نگران کرده است. با این حال، پاول اطمینان داده است که بسیار مراقب است که شرایطی شبیه تورم دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ رخ ندهد.

وی گفت: «ما بسیار هوشیار هستیم و به نظر من، این که مردم ریسک‌های احتمالی را بیان کنند نکته‌ای سازنده است ‌و من همیشه مشتاق شنیدنش هستم. اما من فکر می‌کنم اتفاقاتی که در سال آینده رخ می‌دهد منجر به رشد قیمت‌ها بشود اما این رشد پایدار نخواهد ماند.»

پاول همچنین اضافه کرد که فدرال رزرو تورم ۲ درصدی را سطح مناسبی برای اقتصاد می‌داند. همچنین وی معتقد است اگر تورم از کنترل خارج بشود‌ ابزارهای لازم برای مواجهه با آن را در اختیار دارند.

در این مقاله قصد داریم ابزارهایی که فدرال رزرو برای مقابله با تورم در اختیار دارد را بررسی کنیم.

ابزارهای کنترل تورم؛ فدرال رزرو برای کنترل تورم چه ابزارهایی در اختیار دارد؟

چرا فدرال رزرو در بلند مدت نرخ ۲ درصد را برای هدف تورمی در نظر می‌گیرد؟

طبق اسناد فدرال رزرو، کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) اعتقاد دارد که تورم ۲ درصد که با تغییر سالانه در شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) اندازه‌گیری می‌شود، در بلندمدت بیشترین انطباق را با اهداف فدرال رزرو یعنی حداکثر اشتغال و ثبات قیمت‌ها دارد.

وقتی خانوارها و مشاغل انتظار دارند که تورم پایین و ثابت باقی بماند، می‌توانند در مورد پس‌انداز، وام گرفتن و سرمایه‌گذاری تصمیمات بهتری اخذ کنند.

برای سالیان متمادی، تورم در ایالات متحده در زیر هدف ۲ درصدی قرار داشت. قابل درک است که افزایش قیمت‌ها برای اقلام ضروری مانند غذا، بنزین و مسکن، بر هزینه‌های زندگی بسیاری از خانواده‌هایی که شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند، سنگینی می‌کند.

در عین حال، تورم خیلی پایین می‌تواند اقتصاد را تضعیف کند. هنگامی که تورم بسیار کمتر از حد مطلوب خود باشد، این انتظار در خانوارها و مشاغل ایجاد می‌شود که در بلند مدت نیز تورم پایین باقی بماند. این اتفاق یک چرخه معیوب از افت تورم و انتظارات تورمی ایجاد می‌کند که مدام تشدید می‌شود.

اگر انتظارات تورمی کاهش یابد، نرخ بهره نیز کاهش می‌یابد. این اتفاق منجر به آن خواهد شد که در دوره رکود، بانک مرکزی دیگر فضای کافی را برای تحریک اقتصاد از طریق کاهش نرخ بهره در اختیار نداشته باشد. در سراسر جهان شواهد نشان می‌دهد که به محض ایجاد این مشکل، غلبه بر آن بسیار دشوار است. برای مقابله با این چالش، در زمان‌هایی که تورم به صورت مداوم زیر دو درصد است، اهداف سیاست‌های پولی باید به صورتی تنظیم شود که تورم را برای مدتی به بالای دو درصد برساند. با هدف قرار دادن میانگین تورم ۲ درصدی در بلند مدت، FOMC مطمئن می‌شود که انتظارات تورمی در حدود ۲ درصد ثابت باقی می‌ماند. در طرح هدفگذاری میانگین تورم 2 درصدی، به جای هدفگذاری عدد 2، دستیابی به میانگین دو درصد، هدف خواهد بود بنابراین تورم برای مدتی می‌تواند در ارقام بالاتر از 2 باشد اگر از کنترل خارج نشود.

علاوه‌بر این، فدرال رزرو بارها و بارها اعلام کرده است تا زمانی که نرخ بیکاری کاهش یابد و بهبودی در زمینه برابری درآمد، جنسیت و نژاد ایجاد شود، نرخ بهره کوتاه مدت را نزدیک به صفر نگه می‌دارد و برنامه ماهانه خرید اوراق خزانه‌داری را ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سازوکار بانک مرکزی آمریکا

پاول معتقد است که بانک فدرال ابزارهای لازم برای مدیریت تورم را در اختیار دارد!

حال می‌دانیم که چرا فدرال رزرو می‌خواهد تورم را در حدود ۲ درصد نگه دارد. اما پاول و سایر سیاست‌گذاران قصد دارند برای مدتی اجازه دهند تورم بیشتر از حد مجاز افزایش پیدا کند تا مطمئن شوند اقتصاد کاملا از شوک همه‌گیری خارج شده است. این همان چیزی است که در ماه مارس سرمایه‌گذاران را شوکه کرد. اما از آن زمان تا امروز بازار سهام رکورد پیشین خود را شکسته است و این موضوع منجر به آرامش سرمایه‌گذاران شده است.

افزایش قیمتها در بازار سهام و افزایش بازده اوراق خزانه داری – نسبت به ماه مارس 2021 – از جمله بازخوردهایی است که نسبت به موضع فدرال رزرو روی داده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقد هستند با توجه به سیاست‌های فعلی فدرال رزرو از‌جمله خرید تهاجمی اوراق خزانه‌داری و نرخ بهره پایین، تورم نوسانات قابل توجهی خواهد داشت.

اما در صورتی که تورم از کنترل خارج شود، فدرال رزرو نیز ابزارهایی برای کنترل آن در دست دارد که از جمله می‌توان به عملیات بازار باز، نرخ وجوه فدرال (نرخ بهره) و نرخ تنزیل اشاره کرد.

عملیات بازار باز Open Market Operation

اولین خط دفاعی فدرال رزرو در برابر تورم، عملیات بازار باز است. در این استراتژی، فدرال رزرو اوراق بهادار مانند اسناد خزانه‌داری را به بانک‌های عضو می‌فروشد و در مقابل پول می‌گیرد. این اقدام باعث کاهش سرمایه موجود در سیستم بانکی می‌شود و آنها کمتر می‌توانند وام دهند. این کار پول را از اقتصاد دور می‌کند. در نتیجه، بانک‌ها نرخ بهره را افزایش داده و تورم کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی چیست؟

نرخ وجوه فدرال Fed Fund Rate

نرخ وجوه فدرال یا نرخ بهره، احتمالا شناخته‌ شده‌ترین ابزار فدرال رزرو است. البته این استراتژی نیز بخشی از عملیات بازار باز است. در این استراتژی نرخ بهره بین بانکی که بانک‌ها وام‌های شبانه به یکدیگر پرداخت می‌کنند افزایش داده می‌شود تا پول از اقتصاد خارج شده و تورم کاهش پیدا کند.

توضیح: در پایان هرروز، بانک‌های ایالات متحده (و هر کشور دیگری) باید وجوه را با یکدیگر تسویه کنند. بانک‌هایی که منابع مازاد دارند، می‌خواهند آنها را وام بدهند و بانک‌هایی که کسری منابع دارند باید کسری را جبران کنند. فدرال رزرو برای وام دادن به بانک‌ها و یا وام گرفتن از آنها دو سطح تعیین می‌کند. به عنوان مثال فدرال رزرو به بانک‌ها اعلام می‌کند که با نرخ ۱ درصد، ذخایر مازاد آنها را می‌پذیرد و با نرخ ۲ درصد، به بانک‌هایی که کسری ذخایر دارند، وام می‌دهد. در این جا بانک‌ها با یکدیگر وارد معامله شده و بانک‌هایی که ذخایر مازاد دارند، این ذخایر را به بانک‌هایی که کسری ذخایر دارند وام می‌دهند چراکه اگر از بانک مرکزی وام بگیرند باید بهره بیشتری بدهند.

نرخ تنزیل Discount Rate

نرخ تنزیل، همان نرخی است که بانک‌های عضو می‌توانند با آن نرخ از فدرال رزرو وام بگیرند. در اینجا نیز فدرال رزرو با افزایش نرخ می‌تواند پول در گردش را از اقتصاد خارج کند. در نتیجه پول موجود برای وام‌دهی کاهش می‌یابد و در نهایت تورم کاهش پیدا می‌کند.

ذخیره مورد نیاز Reserve Requirement

قدرتمندترین ابزاری که در اختیار فدرال رزرو است، ذخیره مورد نیاز (قانونی مشابه ذخیره قانونی) است. بانک فدرال، قانون ذخیره مورد نیاز بانکها را از ۲۶ مارس ۲۰۲۰ حذف کرد. این اقدام پس از شروع بحران کرونا صورت گرفت تا بانک‌ها ذخایر لازم برای وام دادن را داشته باشند. به این معنی که بانکها دیگر نیاز نبود ذخیره مشخصی را نزد فدرال رزرو نگه دارند. به این ترتیب بانک‌ها چند برابر ظرفیت خود شروع به وام دادن کردند.

وقتی اقتصاد بهبود پیدا کرده و تورم به حدود ۲ درصد یا بیشتر از آن برسد، فدرال رزرو می‌تواند این قانون را تغییر داده و بانک‌های عضو را مجبور کند که ذخیره مورد نیاز را دوباره ایجاد کنند. این هم ابزار دیگری است که باعث حذف پول از اقتصاد و در نتیجه کاهش تورم می شود.

ابزارهای کنترل تورم؛ فدرال رزرو برای کنترل تورم چه ابزارهایی در اختیار دارد؟

خلاصه

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو و دیگر سیاست گذاران فدرال ضمن تاکید بر ادامه برنامه خرید دارایی که ماهانه حداقل ۱۲۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد، به ثابت ماندن نرخ بهره در نزدیکی عدد صفر رای مثبت دادند.

بازده اوراق خزانه‌داری از هفته‌ها قبل به سرعت در حال افزایش است چرا که بازار انتظار دارد تورم افزایش پیدا کند و این افزایش تورم می‌تواند فدرال رزرو را زودتر از حد انتظار مجبور به واکنش کند. با این وجود فدرال رزرو نیز می‌گوید اگر تورم بالای ۲ درصد، به دستیابی اشتغال کامل کمک کند، اجازه رشد بیشتر را به تورم خواهند داد.

اگرچه اقتصاددانان از این واهمه دارند که فدرال رزرو با اجازه دادن به افزایش تورم به بیش از ۲ درصد، خطراتی را متوجه اقتصاد کند اما سیاست‌گذاران فدرال رزرو معتقدند که آنها ابزارهای لازم در اختیار دارند که به کنترل تورم کمک می‌کند.

منبع: FxEmpire

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟