بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

اندیکاتور پیشرو یا Leading indicator چیست؟

اندیکاتور پیشرو یا Leading indicator چیست؟

اندیکاتور پیشرو چیست؟

اندیکاتور پیشرو (Leading indicator)، هر متغیر دلخواهِ قابل اندازه‌گیری یا قابل مشاهده است که تغییرات در روند‌٬ سری داده‌ها و یا هر پدیده دلخواه دیگر را قبل از وقوع آن، پیش‌بینی می‌کند. اندیکاتورهای پیشروی اقتصادی بیشتر برای پیش‌بینی تغییرات قبل از حرکت اقتصاد به سمتی مشخص استفاده می‌شود و همچنین به ناظران و قانون‌گذاران بازار این کمک را می‌کند تا تغییرات مشخصی را در اقتصاد پیش‌بینی کنند.

اندیکاتور‌های پیشرو می‌توانند برای پیش‌بینی زمان‌، اندازه و مدت شرایط اقتصادی و تجاری آینده مفید باشند. یک اندیکاتور پیشرو می‌تواند متضاد یک اندیکاتور پسرو (تاخیری) باشد.

نکات کلیدی

  • اندیکاتورهای پیشرو، بخشی از داده‌های اقتصادی‌اند که نشان‌دهنده تحرکات آینده یا تغییرات هر پدیده دلخواه هستند.
  • اندیکاتور‌های پیشروی اقتصادی می‌توانند در پیش‌بینی رویدادهای آتی و روند کسب و کارها‌٬ بازار و اقتصاد به ما کمک کنند.
  • اندیکاتور‌های پیشروی مختلفی هستند که در دقت و صحت متفاوت‌اند ازاین‌رو عاقلانه است در صورت تمایل برای برنامه‌ریزی آینده از طیفی متنوع از اندیکاتور‌های پیشرو استفاده کنید.
  • شاخص اعتماد مشتری‌٬ شاخص خرید مدیران (PMIمدعیان بیکاری و میانگین ساعت کاری نمونه‌هایی از اندیکاتورهای پیشرو هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه تقویم اقتصادی فارکس را بخوانیم؟

چگونه یک اندیکاتور پیشرو را تحلیل کنیم؟

اندیکاتور‌های پیشرو باید قابل اندازه‌گیری باشند تا بتوانند نکاتی را در مورد مسیر بعدی اقتصاد ارائه دهند. سرمایه‌گذاران از این اندیکاتور‌ها به منظور هدایت استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند تا آینده بازارها را پیش‌بینی کنند. سیاست‌گذاران و بانکداران مرکزی هنگام تعیین سیاست‌های پولی از این اندیکاتورها استفاده می‌کنند. صاحبان کسب‌ و‌ کارها از آنها برای تصمیم‌‌گیری استراتژیک استفاده می‌کنند زیرا می‌توانند پیش‌بینی کنند که شرایط اقتصادی آینده چه تأثیری بر بازارها و درآمد آن‌ها دارد.

اندیکاتور‌های پیشرو اغلب مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری شده توسط منابع معتبر بوده و متمرکز بر جنبه‌های اقتصادی هستند. به عنوان مثال، اقتصاد‌دانان شاخص خرید مدیران را به دقت زیر نظر می‌گیرند تا رشد تولید ناخالص داخلی را پیش‌بینی کنند و بتوانند تغییرات تقاضا برای مواد اولیه کارخانجات را اندازه گیری کنند.

از سوی دیگر، شاخص سفارشات کالاهای با‌دوام نیز براساس نظرسنجی ماهانه تولیدکنندگان صنعتی تعیین می‌شود. این شاخص به طور دقیق سلامت بخش کالاهای بادوام را اندازه گیری می‌کند. همچنین بسیاری از مردم شاخص اعتماد مصرف‌کننده را از دقیق‌ترین اندیکاتورهای پیشرو می‌دانند. این شاخص از مصرف‌کنندگان در مورد برداشت‌ها و نگرش‌هایشان پیرامون اقتصاد نظر‌سنجی می‌کند.

اندیکاتور پیشرو یا Leading indicator چیست؟

اندیکاتور های پیشرو برای سرمایه گذاران


بسیاری از سرمایه‌گذاران اگرچه به همان شاخص‌های پیشروی موردتوجه اقتصاددانان توجه می‌کنند، اما تمرکز اصلی آنها بر روی شاخص‌هایی است که مستقیماً با بازار سهام مرتبط هستند.

یکی از شاخص های مورد علاقه سرمایه‌گذاران تعداد مدعیان بیکاری است. وزارت کار ایالات متحده هر هفته گزارشی از تعداد مدعیان بیکاری ارائه می‌دهد که به عنوان شاخصی برای سلامت اقتصاد شناخته می‌شود. افزایش مدعیان بیکاری حاکی از تضعیف اقتصاد است که احتمالاً تأثیر منفی بر بازار سهام خواهد داشت. اگر مدعیان بیکاری کاهش یابد احتمالا به معنی رشد کارخانه‌ها و همچنین اقتصاد است که این خود نشانه خوبی برای بازار سهام می‌باشد.

به عنوان مثالی دیگر جمعی از فعالان بازار، منحنی بازده اوراق قرضه و بخصوص اختلاف بین بازده اوراق خزانه‌داری ۲ ساله و ۱۰ ساله ‌را یک اندیکاتور پیشرو می‌دانند. این بدان دلیل است که بازده 2 ساله بیش از بازده 10 ساله با رکود و بی‌ثباتی کوتاه مدت بازار در ارتباط است.

اندیکاتور های پیشرو برای کسب و کارها

همه‌ی کسب و کارها گزارش درآمد خالص و ترا‌زنامه خود را پیگیری می‌کنند اما این داده‌ها اندیکاتور‌ها‌ی پسرو هستند. عملکرد گذشته یک کسب و کار لزوما نشان دهنده عملکرد آن در آینده نیست.

در عوض کسب و کارها به عملکرد خود (مانند رضایت مشتری) به عنوان شاخصی برای درآمد آتی‌، رشد یا سود بنگاه خود نگاه می‌کنند‌. برای مثال شکایات مشتری یا بررسی آنلاین گزارشات منفی، اغلب مشکلات مربوط به تولید یا خدمات را نشان می‌دهد و در برخی صنایع ممکن است سیگنال کاهش درآمد در آینده باشد.

دقت اندیکاتور های پیشرو و نحوه استفاده از آنها

اندیکاتور های پیشرو همیشه دقیق نیستند. با‌این‌حال‌، مشاهده چندین اندیکاتور پیشرو همراه با انواع دیگر داده‌ها می‌تواند به ارائه اطلاعات در مورد سلامت آینده اقتصاد کمک کنند.

شاخص‌های پیشرو معمولا باید میان دقت‌٬ صحت و زمان در پیش‌بینی آینده نوعی مصالحه برقرار کنند. با اینکه ممکن است ‌یک اندیکاتور پیشروی ایده‌آل، تغییرات در روند اقتصادی یا عملکرد کسب و کار را با دقت بالایی تخمین بزند ولی در دراز‌مدت و در عمل، تمام اندیکاتور‌های پیشرو عملکردهای متفاوتی را  از خود نشان خواهند داد.

به طور مثال‌٬ با توجه به اقتصاد ایالات متحده‌٬ داده‌های «سفارش کالا‌های سرمایه ای جدید» می‌تواند حاوی یک هشدار بسیار جدی درخصوص رکود در اقتصاد (در دراز مدت) باشد‌٬ اما اختلاف زمانی برای نشان دادن تاثیر این آمار در قیمت سهام یا تولید ناخالص داخلی می‌تواند بین ۱۲ تا ۲۴ ماه باشد (که می‌تواند نشان از دقت پایین این شاخص از دیدگاه زمانی باشد). به علاوه، مقدار تغییرات در «سفارش کالاهای سرمایه ای جدید» ممکن است هیچ رابطه مستقیمی با مقدار تغییرات تولید ناخالص داخلی نداشته باشد. بنابراین این شاخص به‌خصوص ممکن است به عنوان یک علامت هشدار در بلند مدت مفید باشد٬ اما ممکن است از دقت بالایی در زمان دقیق یا اندازه‌ی تغییرات روند در آینده برخوردار نباشد.

از طرف دیگر‌٬ یک اندیکاتور پیشرو ممکن است اطلاعات بسیار درست و دقیقی در رابطه با تغییر روند در بازار یا اقتصاد بدهد اما فقط طی چند ماه یا چند فصل آینده. در عمل‌، این بدان معنی است که استفاده از طیف وسیعی از اندیکاتور های مختلف پیشرو که از دقت، صحت و آینده‌نگری مختلفی برخوردار باشند، می‌تواند بهترین فرصت را برای بهره‌گیری از روندهای آینده فراهم کند‌.

 منبع: Investopedia

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “اندیکاتور پیشرو یا Leading indicator چیست؟
  1. fardad گفت:

    سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟