بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

استراتژی “شایعه را بخر، خبر را بفروش” چگونه کار می‌کند؟

استراتژی "شایعه را بخر، خبر را بفروش" چگونه کار می‌کند؟

منظور از شایعه را بخر، خبر را بفروش چیست؟

“شایعه را بخر، خبر را بفروش” (Buy the rumor, sell the news) جمله معروفی در وال استریت است. منظور از این جمله این است که بهترین موقعیت برای کسب سود از یک خبر، زمانی است که هنوز احتمال شایعه بودن یک رویداد خبری وجود دارد و خبر در نمودار قیمت گذاری نشده است. قسمت دوم جمله به این موضوع دلالت دارد که بهترین زمان برای خارج شدن با سود، زمانی است که خبر به طور گسترده پخش شده و همه از آن خبر دارند.

بهترین نسبت ریسک به ریوارد (RiskReward Ratio) را زمانی خواهید داشت که قبل از این که خبر در نمودار قیمت گذاری شود وارد معامله شده باشید. زمانی که افراد بیشتری از خبر آگاه می‌شوند و فرصت ورود به معامله خرید را دارند به همان نسبت مقدار سود کاهش می‌یابد.

یک نمودار «شایعه را بخر، خبر را فروش» به خوبی “شروع روند با انتشار شایعه” و “تشکیل سقف قیمتی هنگامی که خبر منتشر شده” و در دسترس عموم قرار گرفته، را نشان می‌دهد. با انتشار خبر روند نزولی شروع می‌شود و افرادی که از این جمله معروف پیروی کردند سود خود را برداشت کردند و از معامله خارج شدند.

البته این جمله برای اخبار مورد انتظار و شناخته شده صدق می‌کند و در مورد اخبار ناگهانی مثل حملات تروریستی، بلاهای طبیعی، و تصمیم گیری غیر منتظره در مورد سیاست‌های پولی یا پیشامد‌های مرتبط با قوی سیاه کاربرد ندارد.

نظریه قوی سیاه (Black Swan)، استعاره‌ای است که به اثرات شدید ناشی از برخی از رویدادهای غیرقابل‌پیش‎بینی و نادر و همچنین تمایل انسان به یافتن توضیحاتی ساده و دم دستی برای این رویدادها می‌پردازد. (ویکی‌پدیا))

زمانی که شایعه‌ای در نمودار در حال قیمت گذاری شدن است، می‌توان از آن سود کسب کرد اما زمانی که این شایعه جزو جریان اصلی اخبار و رسانه‌ها قرار می‌گیرد، زمان فروش آن رسیده است. توصیه می‌شود در چرخه ابتدایی پخش خبر وارد معامله خرید شوید و زمانی که رویداد قرار است رخ بدهد برای کسب حداکثر سود اقدام به فروش کنید.

نمودار اخیر دوج کوین (DogeCoin) مثال خوبی برای این مسئله است. زمانی که ایلان ماسک در 14 آوریل 2021 (25 فروردین 1400) شروع به توییت در مورد دوج کوین و پخش شایعه کرد روند صعودی دوج کوین آغاز شد و زمانی که ایلان در برنامه SNL (Saturday Night Live) در 8 مه (18 اردیبهشت) حضور یافت، این روند به پایان رسید.

استراتژی "شایعه را بخر، خبر را بفروش" چگونه کار می‌کند؟

نمودار قیمت دوج کوین

“شایعه را بخر، خبر را بفروش” چطور کار می‌کند؟

به غیر از بازار فارکس، سرمایه گذاران و معامله گران معمولا بر اساس جریانات نقدینگی‌ِ آینده‌ی قابل پیش‌بینی، اقدام به خرید می‌کنند.
برای مثال ممکن است انتظار رود شرکتی بیش از چیزی که انتظارش می‌رود سود سهام بین سهامدارانش تقسیم کند. در این صورت معامله گران سریعا سهام را خریداری می‌کنند تا از تقسیم سود یا افزایش قیمت سهام بهره ببرند. این رفتار در فارکس نیز کاربرد دارد اما به جای جریانات نقدینگی معامله گران معمولا در زمینه اخبار در مورد تغییرات نرخ بهره قابل پیش بینی، وارد عمل می‌شوند.

سرمایه گذارانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند تمایل دارند به دنبال بازارهایی باشند که پایین‌تر از ارزش خود معامله می‌شوند. “شایعه” زمانی رخ می‌‌دهد که اخبار یا اطلاعات احتمالی حاکی از این هستند که یک دارایی ممکن است در آینده جریانات نقدینگی زیادی داشته باشند. در این صورت شایعه می‌شود که این دارایی ممکن است در هفته‌ها یا ماه‌های آینده با ارزش‌تر شود. سرمایه گذاران این دارایی را خریداری می‌کنند و تا زمانی که دیگر جزو دارایی‌هایی که پایین‌تر از ارزش خود معامله می‌شوند محسوب نشود، آن را نگهداری می‌کنند.

اگر شایعه غلط باشد یا بازار به اندازه‌ای دارایی را خریداری کند که دیگر آن دارایی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله نشود، در صورتی که خبر بدتر از پیش‌بینی‌ها منتشر شود، فشار فروش شدیدی شکل می‌گیرد. تنها رویدادهای خبری غیرمنتظره که بهتر از پیش‌بینی‌ها باشند موجب می‌شوند سهام ارزش خود را حفظ کند و یا رشد کند. اگر رویداد خبری به اندازه کافی غافلگیری مثبت داشته باشد، می‌تواند منجر شود ارزش دارایی رشد بیشتری نیز داشته باشد.

مثالی در بازار فارکس

در بازار فارکس سناریوی مشترکی که هم شایعه و هم خبر را شامل ‌شود مرتبط با بانک مرکزی یک کشور و سیاست‌ نرخ بهره است. زمانی که بانکی قصد افزایش نرخ بهره را دارد، یعنی اقتصاد آن کشور قوی عمل می‌کند. در این صورت معامله گران فارکس انتظار دارند ارزش آن ارز افزایش یابد.

شایعه در بازار فارکس چنین است. فرض کنید معامله‌گری خبردار می‌شود بانک مرکزی کشوری قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد. بر اساس این شایعه معامله گر ممکن است ارز مربوطه را خریداری کند. در مرحله بعد اخبار منتشر می‌شود. زمانی که بانک مرکزی واقعا نرخ بهره را افزایش دهد، معامله گر می‌بینید که ارزش آن ارز بالا می‌رود. زمانی که ارزش ارز به اندازه کافی بالا رفت و معامله‌گر سود خوبی به دست می‌آورد، وی “خبر را می‌فروشد” و عملا ارز را در قیمت بالاتر به فروش می‌رساند.

پیامد‌های “شایعه را بخر، خبر را بفروش”

یکی از سرخوردگی‌هایی که برای معامله گران به وجود می‌آید این است که چیزی را که فکر می‌کنند قرار است گران شود می‌خرند اما آن دارایی ارزش خود را از دست می‌دهد و با فشار فروش همراه می‌شود. دلایل زیادی برای این اتفاق می‌تواند وجود داشته باشد اما تمام آن‌ها می‌تواند به تفاوت در فرایندی که معامله گران داده‌ها را پردازش می‌کنند، ختم شود. این ایده توسط دنیل کانمن، اقتصاد دان و برنده جایزه نوبل، و نویسنده کتاب تفکر، سریع و آهسته (Thinking, Fast and Slow) مطرح شده است.

در این مورد، یک معامله گر قبل از معامله ابتدا به تحلیل خبر می‌پردازد و معامله گر دیگر با شنیدن شایعه سریعا وارد معامله می‌شود. معمولا معامله‌گرانی که دیر اقدام به معامله کنند فقط موجب افزایش نقدشوندگی بازار می‌شوند و نقدشوندگی را برای معاملاتِ معامله گران آگاه مهیا می‌کنند. معامله گران آگاه، هم از شایعه استفاده می‌کنند و هم از خبر.

نکته پایانی

زمانی که خبر خوبی منتشر می‌شود و قیمت افزایش می‌یابد، وارد شدن در لحظه انتشار خبر خوب می‌تواند به عنوان بدترین زمان برای ورود به بازار تلقی شود. چرا که در این لحظه بیشتر افرادی که سهام را در قیمت پایین‌تر خریده‌اند از بازار خارج می‌شوند و سود خود را برداشت می‌کنند.

در بازار فارکس کمتر چیزی در معامله‌گری به اندازه عامل نقدشونده‌تر شدن بازار و سودرسانی به معامله‌گران حرفه‌ای می‌تواند موجب ناامیدی و احساس بطالت معامله‌گر شود. یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از این سرنوشت می‌تواند صبر کردن و منتظر ماندن برای اصلاح قیمتی بعد از خبر خوب باشد. صبر و منتظر ماندن برای بازگشت قیمت می‌تواند به نفع شما باشد و منجر شود در قیمت بهتری وارد معامله شوید.

منبع: NewTraderu، TheBalance

 

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟