مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

ترمینال بلومبرگ چیست و آیا استفاده از آن ارزش دارد؟

ترمینال بلومبرگ چیست و آیا استفاده از آن ارزش دارد؟

زمانی‌ که اغلب سرمایه‌گذاران به نرم افزار‌های وال استریت فکر می‌کنند، معمولا اولین کلمه‌ای به ذهن‌شان خطور می‌کند ترمینال بلومبرگ است.

این نرم‌افزار افسانه‌ای در دهه ۱۹۸۰ منتشر شد. این محصول که ایده شهردار سابق نیویورک، مایکل بلومبرگ است، امروزه به پای‌ ثابت میزهای معاملاتی وال استریت تبدیل شده است.

شما احتمالا این نرم افزار را با رنگ‌بندی مشکی و نارنجی و فونت‌های تاریخی آن می‌شناسید. شمایلی که به آن احساس مدارس قدیمی را می‌بخشد.

ترمینال بلومبرگ چیست؟

ترمینال بلومبرگ برخلاف نام آن هیچ قطعه‌ی سخت افزاری ندارد. امروزه این ترمینال تنها یک نرم‌افزار است اما در سال ۱۹۸۰ که مایکل بلومبرگ آن را ایجاد کرد، به همراه آن سیستم‌های یارانه‌ای می‌فروخت و نام ترمینال از همان زمان با این محصول باقی ماند. امروزه نیز با وجود اینکه دیگر ترمینال یا آن سیستم سخت‌افزاری مخصوص وجود ندارد، اما افراد هنگامی که می‌خواهند در مورد این محصول صحبت کنند به آن ترمینال بلومبرگ می‌گویند. نکته جالب‌تر اینکه نرم افزار‌های مشابه‌ای که توسعه داده شده‌اند نیز نام ترمینال را به همراه خود دارند.

ترمینال بلومبرگ عمیق‌ترین بستر تحقیق و معامله برای سرمایه‌گذاران نهادی است. میزان داده‌های در دسترس مشترکان بسیار گسترده است به طوری که حتی افرادی که بیش از یک دهه از آن استفاده می‌کنند نیز هنوز چیزی بیش از امکانات سطحی آن استفاده نمی‌کنند.

همچنین تعداد زیادی داده انحصاری در ترمینال بلومبرگ وجود دارد که اگرچه می‌توان تقریبا تمام آنها را به صورت اختصاصی از فروشندگان خریداری کرد اما در این ترمینال تمام آنها گرد‌آوری شده و به صورت ساده و با دسترسی آسان در اختیار افراد می‌گذارد.

به عنوان مثال اگر شما یک تحلیلگر سهام بوده و در حال تحقیق در مورد سهام اپل باشید، می‌توانید وارد سایت سازمان بورس و واوراق بهادار آمریکا (SEC.gov) شده و تقریبا تمام اطلاعاتی که نیاز دارید آنجا پیدا کنید.

اما با این وجود در ترمینال بلومبرگ می‌توانید تمام صورت‌های مالی اپل را به آسانی مشاهده کرده و آن‌ها را با یک کلیک به صفحه اکسل بفرستید.

همچنین ممکن است علاقه داشته باشید که بدانید بزرگترین مشتریان و تامین کنندگان اپل چه کسانی هستند. این قابلیت در ترمینال بلومبرگ وجود دارد که بتوانید در قالب یک نقشه بزرگترین تامین کنندگان و مشتریان را ببینید. در تصویر زیر یک مثال از این موضوع را مشاهده می‌کنید.

Bloomberg Terminal

اگرچه می‌توانید چنین داده‌هایی را در سایت‌های دیگر خصوصا سایت SEC مشاهده کنید اما نقشه‌ای به این شکل ‌تمام این اطلاعات را به شما در چند ثانیه می‌دهد.

بسیاری از ویژگی‌های جالب مانند نقشه زنجیره تامین نیز وجود دارد. شما می‌توانید ساعت‌ها به مشاهده امکانات هیجان انگیز این سایت بپردازید و از آن لذت ببرید.

مثال دیگر، ویژگی BMAP است که به شما امکان می‌دهد محموله‌های کامودیتی، آتش سوزی جنگل‌ها را که ممکن است بر بازده محصولات کشاورزی تاثیر بگذارد و موارد دیگر را ردیابی کنید.

یک معامله‌گر بورس انرژی ممکن است علاقه‌مند باشد که محموله‌های مربوط به انرژی را ردیابی کند و یا پیش‌بینی طوفان‌ها را که در زنجیره تامین اختلال ایجاد می‌کند را در اختیار داشته باشد.

در اینجا نیز مثالی از این ویژگی آورده‌ایم:

ترمینال بلومبرگ چیست و آیا استفاده از آن ارزش دارد؟

البته در این ترمینال ویژگی‌های بی‌نظیر بسیار زیادی وجود دارد و اینها تنها دو نمونه معروف بودند.

چت ترمینال بلومبرگ

یکی از باارزش‌ترین ویژگی‌ها برای موسسات مالی، قابلیت چت ترمینال بلومبرگ است. این قابلیت به معامله‌گران امکان می‌دهد تا با بروکرها، مدیران سبد سهام یا سایر معامله‌گران صحبت کنند یا برای ارتباطات درون سازمانی از آن استفاده کنند.

این ویژگی برای ایجاد ارتباط میان مشتریان بلومبرگ اهمیت و اعتبار زیادی دارد. از آنجا که بسیاری از معاملات فرابورس از طریق همین چت‌ها اتفاق می‌افتد، برای معاملات بسیار ارزشمند هستند.

در نتیجه حتی اگر یک ترمینال رقیب بسیار جدی برای بلومبرگ ساخته شود، کوچ کاربران آن کار دشواری است چرا که این سیستم روابط بسیار زیادی در خود ایجاد کرده است.

ترمینال بلومبرگ چیست و آیا استفاده از آن ارزش دارد؟

یک مدیر پورتفو که سهام را تحلیل می‌کند، ممکن است صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ را که پوزیشن‌های بزرگی را در اختیار دارند پیدا کرده و با آنها گفتگو کند. در واقع در این فضا یافتن مدیر صندوق و ارسال چت برای او بسیار آسان است.

از آنجا که در این ترمینال می‌توانید به هرکسی پیام ‌دهید،‌ افراد زیادی از این چت برای شبکه‌سازی استفاده می‌کنند. شاید تحلیل‌گرانی که در سمت فروش قرار دارند، بخواهند به سمت خرید منتقل شوند. آ‌ن‌ها همچنین می‌توانند در این ترمینال به مدیران سرمایه‌گذاری پیام داده و درخواست شغل کنند. البته این‌کار می‌تواند نتیجه عکس نیز داشته باشد زیرا زمانی که مدیر پورتفویی در حال ترید یا ‌تحلیلی عمیق است، شما حواس او را برای درخواست کار پرت کرده‌‌اید.

تا همین اواخر، برای استفاده از قابلیت چت بلومبرگ شما باید اشتراک کامل ترمینال را خریداری می‌کردید. اما رقیبی به نام سیمفونی وارد کار شده و قصد داشت جایگزینی برای عملکرد چت بلومبرگ ایجاد کند تا کسانی که ترمینال بلومبرگ را تنها برای قابلیت چت آن می‌خواهند، جذب کند.

سمفونی در این مسیر از یکسری اتفاقات سود خوبی برد. درست در همان زمان که سمفونی در حال رشد بود، مشخص شد که بلومبرگ در حال جاسوسی از مشتریان خود برای ایجاد مزیت در بخش پوشش خبری خود است. در نتیجه برخی از مشتریان عصبانی بلومبرگ مانند گلدمن ساکس و بلک راک، شروع به تامین بودجه لازم برای سرویس سیمفونی کردند. بلومبرگ نیز در جواب، در سال ۲۰۱۷ به شرکت‌ها حق خرید جداگانه چت بلومبرگ را برای کارمندانی داد که نیازی به تمام امکانات ترمینال نداشتند.

هزینه ترمینال بلومبرگ چقدر است؟

ترمینال بلومبرگ گران است. بلومبرگ قیمت‌گذاری محصولاتش را به صورت عمومی اعلام نمی‌کند اما اکثر گزارشات حاکی از آن است که این ترمینال هزینه سالانه ۲۵۰۰۰ دلاری دارد.

کوارتز در سال ۲۰۱۳ در مقاله‌ای اطلاعاتی در مورد مدل قیمت‌گذاری بلومبرگ ارائه داد.

ترمینال بلومبرگ چیست و آیا استفاده از آن ارزش دارد؟

از آنجایی که مقاله یادشده نسبتا قدیمی است می‌توانید حدس بزنید که قیمت احتمالا تا امروز افزایش یافته است. گزارش‌های جدید‌تری مبنی بر اینکه یک قرارداد دوساله ماهیانه حدود ۲۵۰۰ دلار برای یک مشترک متوسط هزینه دارد، به گوش می‌رسد.

اما چرا این موسسات چنین مبلغی پرداخت می‌کنند؟ علاوه‌ براینکه قابلیت چت بلومبرگ بسیار مهم است، بلومبرگ برای هر تخصصی یک گردش کار (workflows) مجزا ایجاد می‌کند. به عنوان مثال اگر یک معامله‌گر نفت باشید بلومبرگ برای شخص شما به صورت اختصاصی یک گردش کار ایجاد می‌کند.

این به موسسات بزرگ که چندین عنوان شغلی مختلف در خود دارند اجازه می‌دهد تا مدیریت بهتری داشته باشند.

جایگزین‌های ترمینال بلومبرگ

در حال حاضر، هیچ رقیب جدی که بتواند بلومبرگ را از تخت سلطنت خود پایین بکشد، وجود ندارد. البته برخی از سیستم‌های مشابه وجود دارند که می‌توانند در زمینه‌های خاصی با بلومبرگ رقابت کنند.

Refinitiv Eikon

Eikon جدی‌ترین رقیب ترمینال بلومبرگ است و تقریبا همین اطلاعات را با نصف قیمت ارائه می‌کند.

این سیستم عامل در اصل محصول تامسون رویترز بود که در بازارهای مالی و ریسک فعالیت می‌کرد اما آنها بعدها نام محصول را به Refinitiv تغییر داده و به بورس اوراق بهادار لندن فروختند.

بیشتر کاربران Eikon معتقدند که این سیستم عامل داده‌های زیادی ارائه می کند اما هنوز نمی‌تواند با ترمینال بلومبرگ رقابت کند.

ترمینال بلومبرگ چیست و آیا استفاده از آن ارزش دارد؟

Koyfin

Koyfin یک پلتفرم جدیدتر است که هدف آن ایجاد یک مینی ترمینال بلومبرگ است تا سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که به داده‌های سطح بالایی نیاز ندارند، بتوانند از آن استفاده کنند. این سیستم نیز از یک داشبورد عالی برای تحلیل سریع داده‌ها برخوردار است.

در حال حاضر این پلتفرم رایگان است اما برای ارائه بعضی از داده‌های خاص به اشتراک‌های پولی نیاز دارد.

در اینجا تصویری از داشبورد Koyfin آورده شده است که بسیار جالب است.

ترمینال بلومبرگ چیست و آیا استفاده از آن ارزش دارد؟

این دست اطلاعات برای پوزیشن تریدر‌ها بسیار باارزش است، کسانی که سعی بر معاملات ۲‌ یا ۳ روزه ندارند و قصد شکار روند‌های بزرگ بازار را دارند. عملکرد نسبی این متغیر‌ها همچنین می‌تواند دیدی به شما دهد تا روانشناسی حاکم بر فعالان بازار را بهتر درک کنید.

در پایان:

از نظر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران غیرنهادی، جذابیت ترمینال بلومبرگ بسیار بالا است. مشاهده داده‌های جذاب و سرگرم کننده آن می‌تواند تجربه بسیار جدیدی باشد.

اما سوال اصلی این است که آیا ترمینال بلومبرگ ارزشش را دارد؟

پاسخ مثل همیشه این است که بستگی دارد. اولین سوال این است که آیا مدل تجارت و سرمایه‌گذاری شما آنقدر هست که بتوانید سالانه ۲۵ هزار دلار برای خرید ترمینال هزینه کنید یا خیر؟

قاعدتا بسیاری از افراد در ایران چنین سرمایه‌‌ای ندارند. بنابراین بهتر است به سمت جایگزین‌های مناسب‌تر و بهتر بروید. داشتن یک ترمینال خبری قطعا به شما در بهبود روند معامله‌گری‌تان کمک می‌کند. در اختیار داشتن اخبار دست اول و سریع بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن داشتن یک سبک معاملاتی خوب و مطمئن است که سودآوری مناسبی داشته باشد. گفتنی است امروزه برخی از سرویس‌های خبری سریع مشابه با بلومبرگ به صورت محدود با تمرکز بر بازارهای مالی و فارکس و با هزینه مناسب در دسترس معامله‌گران قرار گرفته‌‌اند که در صورت تمایل می‌توانید با مشاوره رایگان متخصصان ما در مجموعه UtoFX نسبت به تهیه انها اقدام کنید.

منبع: warriortrading

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

6 دیدگاه در “ترمینال بلومبرگ چیست و آیا استفاده از آن ارزش دارد؟
  1. علی اکبرزاده گفت:

    سلام شب بخیر . آیا بلومبرگ پشتیبان فارسی داره؟ ی سوالی دارم. در نینجا تریدر با استفاده از دیتای CQGو اندیکاتور فوت پرینت میشه حجم عددی خرید و فروش دقیق با جزییات کامل دید و چارت رو تحلیل و بررسی کنیم آیا توی پلتفرم ترمینال بلومبرگ همچین قابلیتی وجود داره ؟

    1. سلام
      پشتیبان فارسی نداره.
      در مورد سوال دومتون اطلاع نداریم.

  2. ارش گفت:

    برگام …اطلاعات خیلی خاص و نابی بود

  3. سروش گفت:

    با تشکر از مطلب گذاشته شده ، در ایران دو سایت کدال و tsetmc وجود دارد کدال صورتهای مالی و اطلاعات شرکتها را و مجامع آنهار را منتشر میکند و tsetmc معاملات و جزئیات معاملاتی یک شرکت را نشان میدهد. برای استفاده از بورسهای آمریکا ، انگلستان ، آلمان ، کانادا و استرالیا چه سایتهای مشابهی را پیشنهاد میدهید که رایگان باشندلطفا راهنمایی بفرمایید

  4. آرمین گفت:

    شما در مدرسه معامله گری از کدامیک از این ترمینال ها استفاده میکنید؟

    1. ممکنه هیچکدوم رو استفاده نکنیم. اگر هم استفاده کنیم از رویترز استفاده میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟