مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا مساله اورگرند تمام شده است؟

آیا مساله اورگرند تمام شده است؟امروز بدون شک تلفن‌ها در بانک خلق چین بی‌وقفه در تماس بودند و نگرانی‌های سایر بانک‌های مرکزی را با این بانک به اشتراک می‌گذاشتند. در سیستمی مانند چین که بانک مرکزی مستقل نیست، این نگرانی‌ها مستقیما به دولت منتقل می‌شود و آنها در قلب تصمیم‌گیری حضور خواهند داشت.

به هر حال همانطور که در نوشته قبل بررسی کردیم، مساله اورگرند تنها مساله یک شرکت یا حتی بانک خلق چین نیست بلکه کل مجموعه حاکمیتی پکن را درگیر خود کرده است. در این میان سرنخ‌هایی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد نگرانی‌ها حداقل تا حدودی در مورد اورگرند محو شده‌ است. سرنخ‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اورگرند قرار است به چند بخش مختلف تجزیه شود در ادامه به بررسی این سرنخ‌ها می‌پردازیم:

اولین سرنخ این است که اورگرند اعلام کرد پس از مذاکره با دارندگان اوراق‌ قرضه، سود بدهی را پرداخت خواهد کرد. این نشان می‌دهد که اگرچه این شرکت تجزیه خواهد شد، اما این روند بی‌نظم و با تنش بالا نخواهد بود.

دومین سرنخ است که ۱۱۰ میلیارد یوان خالص در ریپوی معکوس ۷/۱۴ روزه تزریق شده است. این بزرگترین تزریق از ژانویه است که نشان می‌دهد بانک خلق چین با تزریق پول قصد دارد از تنش‌ها در نتیجه تجدید ساختار جلوگیری کند.

سومین سرنخ را دبله، از بانک مرکزی استرالیا داد. وی گفت:

«بانک مرکزی استرالیا زمان نسبتا مناسبی را برای بررسی وضعیت اورگرند صرف کرده است. سوال این است که «مقامات چینی» چگونه می‌خواهند از قدرت خود استفاده کنند و این سوالی است که جوابی برای آن ندارم. انتظار دارم بازارها درک بهتری از آنچه چین دوست دارد در هفته آینده رخ بدهد، دریافت کنند.»

آیا مساله اورگرند تمام شده است؟

البته دکتر دبله هشدارهایی نیز ارائه داد:« اگر تعداد زیادی توپ در هوا دارید، گاهی ممکن است یکی از آنها را رها کنید. اگر به نحوه برخورد کشورها در گذشته نگاه کنید، اغلب یک اشتباه را می‌بینید که عواقب گسترده‌ای داشته است. اینکه اینبار چه اتفاقی رخ می‌دهد را نمی‌دانم اما فکر می‌کند آنها [چین] وضعیت خوبی دارند.»

البته بخش دوم سخنان دبله شاید زیاد مهم به نظر نرسد چرا که همه‌ی ما نگاهی نسبتا منفی به رویدادهای اطراف چین داریم اما این مرد یک راننده تاکسی نیست. او قائم مقام نزدیک‌ترین بانک مرکزی در جهان غرب به چین است و قاعدتا از بعضی مسائل آگاه است.

هنگامی که بانک مرکزی استرالیا می‌گوید «زمان نسبتا مناسبی» را صرف بررسی اورگرند کرده است، تحلیل‌های سایت‌های مختلف را نمی‌خواند بلکه مستقیما اطلاعات خود را از قلب چین کسب می‌کند. بنابراین شاید جایی برای احتیاط بیشتر وجود داشته باشد.

سرنخ چهارم، گزارش‌هایی است که از بازارهای آسیایی منتشر می‌شود. اگرچه اعتبار این نشریات مانند رویترز نیست اما نمی‌توان گزارش‌های آنها را نادیده گرفت. این گزارش‌ها می‌گویند که اورگرند قرار است به سه نهاد جداگانه تجزیه شود و این قرارداد طی چند روز آینده اعلام خواهد شد.

همچنین گفته شده است که این قرارداد از شهروندانی که از اورگرند آپارتمان خریده‌اند و کسانی که در مدیریت ثروت این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند حمایت خواهد کرد. اما مهم‌ترین تاثیر آن این است که مانع از گسترش اثرات این ورشکستگی به سراسر اقتصاد چین می‌شود.

در نتیجه به نظر می‌رسد کار تمام است. در حال حاضر بازار تحت تاثیر جلسه FOMC است و باید منتظر باشیم تا ببینیم از این جلسه چه خروجی‌ای حاصل می‌شود. امیدواریم که از پاول نیز در مورد اورگرند سوال پرسیده شود تا بیشتر در مورد شرایط این شرکت اطلاعات کسب کنیم. گزاره‌ای مانند اینکه «ما خوشبین هستیم که چین وضعیت را تحت کنترل درآورد» می‌تواند خیال ما را راحت‌تر کند.

UtoFX

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟