مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر سپتامبر (۵ تا ۹ مهر)

تحلیل هفتگی فارکس

  • انتخابات آلمان، مشکلات چین و داده‌های فراوان

هفته‌ای پرمشغله در پیش است. انتخابات آلمان برای برنامه هزینه‌کرد منطقه یورو بسیار مهم است. همچنین حزب حاکم ژاپن نیز در این هفته رهبر جدید خود را انتخاب می‌کند. در همین حال، در چین بعید است که پیامدهای اورگرند از کنترل خارج شود، اما PMIهای آتی به ما خواهند گفت که آیا این کشور قدرت رشد اقتصادی خود را از دست داده است یا خیر. همچنین حجم زیادی داده از اقتصادهای دنیا منتشر خواهد شد و روسای بانک مرکزی G4 نیز جلسه‌ای نادر برگزار خواهند کرد.

فدرال رزرو رو به جلو

نشست این هفته فدرال رزرو ابدا ناامید کننده نبود. پاول نشان داد که روند تیپرینگ در ماه نوامبر آغاز می‌شود و انتظارات اعضای فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره به طور مساوی بین دو سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تقسیم شده است. پاول همچنین ریسک تاثیر اورگرند و سرایت آن به آمریکا را پایین عنوان کرد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر سپتامبر (۵ تا ۹ مهر)

با وجود این پیام هاوکیش، دلار به سختی توانست افزایش خود را حفظ کند. این احتمالا به این دلیل است که خیال بازار از فروپاشی بی‌نظم اورگرند راحت شده است و تقاضا برای دلار به عنوان دارایی امن را کاهش داد. با این حال، گوش‌ها همچنان به فدرال رزرو است. بازارها آتی اولین افزایش نرخ بهره را برای دسامبر ۲۰۲۲ به طور کامل قیمت‌گذاری کرده‌اند که باعث افزایش بازده خزانه‌داری شد.

اکنون سوال اصلی این است که فرآیند تیپرینگ با چه سرعتی شروع می‌شود و تیپرینگ چه زمانی به اتمام می‌رسد. در صورتی که سرعت تیپرینگ بالا باشد، ممکن است اولین افزایش نرخ بهره زودتر از انتظارات انجام شود (حتی در سپتامبر ۲۰۲۲). تورم ممکن است برای مدتی بالا باشد، زیرا اختلالات زنجیره تامین در حال بهبود نیستند. مصرف بسیار بیشتر از سطوح پیش از بحران است، بازار کار به احتمال زیاد در سال آینده به اشتغال کامل باز می‌گردد و کنگره می‌تواند با تصویب لایحه زیرساختی بزرگ، رشد اقتصادی را بیش از پیش تحریک کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر سپتامبر (۵ تا ۹ مهر)به طور خلاصه، تصویر کلی برای دلار دلگرم کننده است زیرا فدرال رزرو بسیار زودتر از بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن سیاست‌های خود را عادی می‌کند. در هفته آینده حجم زیادی داده در ایالات متحده منتشر خواهد شد. روز دوشنبه آمار سفارش کالاهای بادوام را داریم. همچنین روز جمعه آمار درآمد و مصرف شخصی به همراه شاخص PCE که شاخص تورمی مدنظر فدرال رزرو است، اعلام خواهد شد؛ اما مهم‌ترین داده، داده PMI تولیدی از ISM برای ماه سپتامبر است که به ما در مورد گزارش اشتغال بعدی اطلاعاتی ارائه خواهد کرد.

انتخابات آلمان

بوی تغییرات سیاسی در آلمان به مشام می‌رسد. رای دهندگان روز یکشنبه پای صندوق‌های رای می‌روند تا در انتخاباتی شرکت کنند که می‌تواند به چندین دهه قوانین سفت و سخت در مورد بودجه پایان دهد. به احتمال زیاد در این انتخابات هیچ حزبی نمی‌تواند اکثریت را به دست آورد بنابراین، ائتلاف‌های استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

نظرسنجی‌ها در حال حاضر نشان می‌دهد حزب سوسیال دموکرات، به رهبری اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان، پیشتاز انتخابات است. او یکی از کسانی بود که بر نبرد اقتصادی علیه همه‌گیری نظارت داشت بنابراین به عنوان یک مدیر بحران با تجربه شناخته می‌شود. حزب محافظه‌کار طرفدار مرکل-که در حال حاضر آرمین لاشت را در مقام رهبری خود می‌بیند-در رتبه دوم است و حزب سبز رتبه سوم را در اختیار دارد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر سپتامبر (۵ تا ۹ مهر)

محتمل‌ترین سناریو این است که شاهد یک ائتلاف چپ میانه به رهبری سوسیال دموکرات‌ها یا یک ائتلاف راست میانه به رهبری CDU بشیم. اتحاد چپ با توجه به نظرسنجی‌ها شانس بالاتری دارد. این امر امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در داخل آلمان و در سطح اروپا را فراهم می‌کند. بنابراین یورو می‌تواند با افزایش مجدد انتظارات از رشد اقتصادی این منطقه، افزایش بیشتری پیدا کند.

از طرف دیگر، ایجاد ائتلاف تحت رهبری CDU نشان دهنده ادامه سیاست‌های محافظه‌کارانه، با هزینه‌‌کردهای پایین در نهایت بازگشت بودجه به حالت تعادل است. همچنین فشار بر روی کشورهای دیگر اتحادیه افزایش پیدا خواهد کرد تا آنها نیز از این روش پیروی کنند و روند بهبود کند خواهد شد. این یک سناریو منفی برای یورو خواهد بود.

نکته مهم این است که ائتلاف برنده احتمالا چند روز یا حتی چند هفته بعد مشخص نمی‌شود زیرا طرفین در حال مذاکره با یکدیگر هستند. بنابراین اگر نتیجه انتخابات بسیار نزدیک باشد و برنده نهایی مشخص نشود، واکنش اولیه یورو در روز دوشنبه به خاطر عدم قطعیت‌ها گپی رو به پایین خواهد بود.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر سپتامبر (۵ تا ۹ مهر)

جدای از انتخابات، روز چهارشنبه مجمع بانک مرکزی اروپا درباره‌ی بانکداری مرکزی برگزار می‌شود که در آن روسای بانک‌های مرکزی آمریکا، ژاپن، اروپا و انگلستان شرکت خواهند کرد. بنابراین این رویداد برای بازارها باید بسیار جالب باشد. همچنین آخرین آمار تورمی منطقه یورو روز جمعه منتشر می‌شود که نشان می‌دهد افزایش قیمت انرژی چه تاثیری بر تورم این منطقه گذاشته است.

ژاپن نیز رهبری جدید انتخاب می‌کند

در سرزمین آفتاب تابان، حزب حاکم LDP یکبار دیگر انتخابات رهبری برگزار می‌کند. برنده این انتخابات به دلیل آنکه این حزب در پارلمان اکثریت را دارا است، به احتمال زیاد نخست وزیر خواهد شد اما ممکن است نتواند این موقعیت را برای مدت طولانی حفظ کند، زیرا دو ماه دیگر انتخابات ملی برگزار خواهد شد.

سه نامزد پیشتاز در انتخابات حزبی LDP عبارت‌اند از: فومیو کیشیدا، تارو کونو و سانائه تاکاچی. کونو پیشتاز رقابت است. وی از بسته هزینه‌کرد برای افزایش دستمزد حمایت می‌کند. او همچنین درگذشته از بانک ژاپن خواسته بود که استراتژی خروج از پول ارزان را ترسیم کند. بنابراین، ممکن است پس از اتمام دوره کورودا در سال ۲۰۲۳، وی را با کسی که سیاست‌های تهاجمی کمتری دارد، جایگزین کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر سپتامبر (۵ تا ۹ مهر)

کیشیدا محافظه‌کارتر است. او طرفدار هزینه‌های بیشتر است اما در گذشته از تعادل در ترازنامه حمایت کرده است و هشدار داده است که محرک‌های بانک ژاپن نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد. در نهایت تاکاچی دقیقا برعکس است. او طرفدار هزینه‌کرد هنگفت دولت و سیاست‌های پولی بسیار تسهیلی است.

از نگاه ین، بهترین سناریو می‌تواند انتخاب کونو باشد. با توجه به محرک‌های او برای کسب و کارها و افزایش دستمزد، احتمالا رشد اقتصادی تحریک خواهد شد اما از طرف دیگر او احتمالا یک رئیس محافظه‌کارتر برای بانک ژاپن انتخاب می‌کند. از طرف دیگر انتخاب تاکاچی به معنای ادامه سیاست‌های شینزو آبه موسوم به آبه‌نومیکز خواهد بود که خبر بدی برای ین است. جدای از سیاست، بانک ژاپن در روز جمعه نظرسنجی سه ماهه تانکان خود را منتشر می‌کند.

انهدام کنترل شده در چین

نحوه تحول وضعیت اورگرند می‌تواند برای احساسات بازار بسیار مهم باشد. در این مرحله به نظر می‌رسد هرگونه سرایت بیشتر بحران تنها شامل حال بخش املاک محلی خواهد شد و به سیستم مالی سرایت نخواهد کرد. گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت چین در حال کار بر روی یک توافق تجدید ساختار است که از وخیم شدن وضعیت جلوگیری کرده و از سرمایه‌گذاران داخلی حمایت می‌کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر سپتامبر (۵ تا ۹ مهر)

مساله واقعی این است که ایا این امر منجر به رکود گسترده در بخش املاک و مستغلات که تقریبا ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهد، خواهد شد یا خیر. رشد اقتصادی چین در حال کند شدن است و این فاجعه می‌تواند رشد اقتصادی را بیش از پیش سرکوب کند. مقامات نیز نمی‌توانند مانند گذشته با سیل پول ارزان، وضعیت را رو به راه کنند، زیرا بخش بانکداری همین حالا نیز  از اهرم بسیار بالایی بهره می‌برد.

به همین دلیل است که نظرسنجی‌های PMI این کشور برای ماه سپتامبر که روز پنجشنبه منتشر می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است و به دقت بررسی خواهد شد. اگر رشد اقتصادی حتی قبل از سقوط اورگرند ضربه دیده باشد، ممکن است به ارزهای حساس به چین مانند دلار استرالیا آسیب برسد.

منبع: XM

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟