مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌هابرترین شبکه‌ها و پلتفرم‌های معاملات اجتماعی (سوشیال تریدینگ) برای معامله‌گران فارکس

یکی از داغ‌ترین سوژه‌ها در فضای بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری‌های شخصی ظهور شبکه‌های معاملاتی اجتماعی یا سوشیال تریدینگ (social trading) بوده‌است. این صنعت با رشد چشمگیری همراه بوده به‌ نحوی که بسیاری از این شبکه‌ها برای جذب کاربران به پلتفرم خود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در این مقاله، می‌خواهیم بهترین پلتفرم‌های اجتماعی در زمینه معاملات را به همراه، ویژگی‌ها و مزایای اصلیشان معرفی کنیم تا به شما در روند ارزیابی آن‌ها کمک کنیم. در این مقاله سعی شده در مورد گزینه‌های مختلفی که این پلتفرم‌ها در زمینه معاملات اجتماعی در دسترس شما قرار می‌دهند، راهنمایی کاملی انجام دهیم.

شبکه معاملات اجتماعی eToro

eToro  شناخته شده‌ترین و پیشرفته‌ترین پلت فرم “کپی معامله” (copy trading) در بازار است. برای کاربرانی که تصمیم دارند به جمع معامله‌گران اجتماعی eToro بپیوندند، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. اگر به آنها ملحق شوید، در بین 175000 معامله‌گر دیگر خواهید بود که از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کپی تریدینگ چیست و چه تفاوتی با حساب PAMM دارد؟

در اینجا شما می‌توانید در حساب خود معامله کنید مانند سایر کارگزاران‌، با سایر معامله‌گران تعامل داشته باشید، سایر معامله‌گران را در شبکه دنبال کرده و تحلیل‌های آنان را کپی کنید و حتی سیگنال‌هایی را برای کسب پورسانت، بر اساس فعالیت دنبال کنندگان (followers) خود ارائه دهید.

فناوری ‌کپی معامله‌ی آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا با سایر معامله‌گرانِ باتجربه معامله کنید در حالی‌که امکانات مدیریت معامله را می‌توانید متناسب با پارامترهای ریسک خود تنظیم کنید. ویژگی‌های معامله اجتماعی eToro شامل یک ابزار جستجوی پیشرفته، تجزیه و تحلیل آمار معاملات معامله‌گر و معیارهای پیشرفته فیلترینگ است.

یکی از جنبه‌های پلت فرم “کپی معامله” eToro  که بسیار مفید است، توانایی اختصاص دادن مقدار مشخصی از دارایی‌تان به هر معامله‌گری است که شما علاقه‌مند به کپی کردن از او هستید. ضمناً محدودیت‌های مشخصی در مورد مبلغی که می‌توانید به یک معامله‌گر اختصاص دهید وجود دارد. در حال حاضر این میزان، حداکثر 40٪ است و به عنوان معیار خوبی برای تازه‌کارانی می‌باشد که در صورت درنظر نگرفتن مزایای ایجاد تنوع‌سازی در پورتفوی شخصیشان در بین چندین معامله‌گر می‌تواند مفید واقع شود.

به عنوان یک کاربر eToro‌، شما توانایی مشاهده کارایی کامل معامله‌گرانی را که می‌خواهید از آنها کپی کنید، دارید. به طور معمول عمر این داده‌ها تقریباً به یک سال یا بیشتر از آن باز می‌گردند. در گزارش عملکردیِ هر معامله مواردی از جمله تاریخ بازکردن و بسته شدن معامله، نقاط ورود و خروج، سود یا زیان کل معاملات و سایر داده‌های مربوط ذکر شده است.

یکی دیگر از مزایای موجود در کپی کردن معاملات در پلتفرم eToro این است که فقط کاربرانی که دارای یک حساب معاملاتی واقعی و لایو (حسابی با پول واقعی) هستند، مجاز به ارائه سیگنال‌های خود برای کپی شدن هستند. اگر می‌خواهید سیگنال‌های معاملاتی سایر معامله‌گران را کپی کنید، این امر اطمینان مضاعفی را برای کپی کردن سیگنال‌ها فراهم می‌کند. دانستن اینکه یک معامله‌گر مشخص به جای ارسال سیگنال از یک حساب دمو (آزمایشی)، در واقع با پول واقعی خود معامله می‌کند و نسبت به سود و زیان آن مسئول است. این ویژگی، تمایز مهمی است که eToro را از بسیاری از پلتفرم‌های رقیب جدا می‌کند.

بنابراین ممکن است شما بپرسید که برای کسانی که سیگنال‌ها و تحلیل‌های خود را به دیگران ارائه می‌دهند که آن‌ها از روی آن کپی کنند، چه سودی دارد؟ در مرحله اول، eToro  از اصطلاح سرمایه گذار محبوب (Popular Investor) برای توصیف معامله‌گران برتر خود که در این برنامه شرکت می‌کنند، استفاده می‌کند.

برای تبدیل شدن از یک معامله‌گر ساده به عنوان یک سرمایه گذار محبوب، شرایط خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. کسانی که در این رده طبقه بندی می‌شوند، توانایی کسب درآمد از افرادی که معاملات آن‌ها را کپی می‌کنند، دارند. سرمایه گذار محبوب بسته به سطحی که در آن قرار می‌گیرد، می‌تواند درصد ثابتی بصورت ماهانه از درآمد حاصل از معامله‌گری توسط eToro یا 2٪ از دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) را به دست آورد.

برای کسانی که مایل‌اند پلتفرم eToro را بدون افتتاح حساب معاملاتی واقعی امتحان کنند، این گزینه وجود دارد که یک حساب آزمایشی (دمو) باز کنند و عملکرد کامل پلت فرم معاملات اجتماعی (سوشیال تریدینگ) آنها را آزمایش کنند. نکته حائز اهمیت این است که هیچ محدودیتی در حساب آزمایشی وجود ندارد و می‌توانید از آن برای مدت زمان دلخواه استفاده کنید.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

شبکه معامله اجتماعی MyDigiTrade

MyDigiTrade یک شبکه معامله اجتماعی محبوب است که در سال 2010 تأسیس شده است. برای دسترسی به ویژگی‌های کپی معامله MyDigiTrade‌، به یک حساب در یکی از کارگزاران همکار آن‌ها احتیاج دارید و سپس حساب کارگزاری خود را به پلتفرم کپی معامله MyDigiTrade متصل می‌کنید. در حال حاضر 14 کارگزار وجود دارد که توسط MyDigiTrade پشتیبانی می‌شوند. معامله‌گران این امکان را دارند که قبل از راه اندازی حساب واقعی، از یک حساب دمو (آزمایشی) در پلتفرم MyDigiTrade استفاده کنند. نسخه دمو کاملاً کاربردی است اما به یک بازه 30 روزه محدود می‌شود.

از آنجا که شما از کارگزار موردنظر خود، در شبکه پشتیبانی شده آن‌ها استفاده می‌کنید، اسپردها(spread) از یک کاربر به کاربر دیگر متفاوت خواهد بود. همانند eToro‌، معامله‌گرانی که سیگنال‌های خود را به دیگران ارائه می‌دهند از MyDigiTrade درآمد کسب می‌کنند. ‌MyDigitrade ‌درآمد خود را از طریق اضافه کردن مقدار ثابتی به اسپرد کارگزار به‌عنوان بخشی از ساختار کارمزد آن‌ها به دست می‌آورد.

پلتفرم معامله اجتماعی MyDigiTrade به شما این امکان را می‌دهد تا آمار عملکرد ارائه دهندگان سیگنال (signal provider) را به طرق بی‌شماری مشاهده و مرتب سازی کنید. آنها سیستم انحصاری رتبه بندی MDT را ارائه می‌دهند که معیارهای آماری مختلف را تحلیل می‌کند و معامله‌گران را از بالاترین به پایین‌ترین نرخ ارزیابی می‌کند.

همانند سایر برنامه‌های مشابه، کاربر می‌تواند با ارزیابی داده‌هایی مانند کل پیپ‌های به دست آمده، حداکثر افت سرمایه، میزان رشد در ماه، تعداد کل معاملات انجام شده، مدت زمان باز بودن معاملات و سایر موارد مرتبط، عملکرد گذشته معامله‌گران را ارزیابی کند. اگر کسی هستید که ترجیح می‌دهد این داده‌ها را در قالب اکسل بررسی کنید، در این صورت توانایی دانلود داده‌ها در قالب فرمت .csv را نیز خواهید داشت.

DigiTrade چندین گزینه مدیریت سرمایه را برای انتخاب ارائه می‌دهد. یک معامله‌گر می‌تواند درصد ثابتی از کل دارایی یا یک حجم ثابت با تنظیم خودکار را برای مدیریت سرمایه خود ایجاد کند. یک ویژگی جالب در برنامه معاملات اجتماعی (سوشیال تریدینگ) آن‌ها، توانایی کاربر در انتخاب استراتژی‌های معاملاتی با بدترین عملکرد و شروع معاملات در جهت مخالف سیگنال‌های این استراتژی‌ها است. به عنوان مثال، اگر استراتژی A و استراتژی B جزو ضعیف‌ترین عملکردها هستند، پس یک معامله‌گر در پلتفرم می‌تواند به طور خودکار معاملات خود را در جهت مخالف آن استراتژی‌ها آغاز کند. وقتی این استراتژی‌های ضعیف، فروش را شروع می‌کنند، این امر باعث ایجاد یک خرید در حساب شما می‌شود و بالعکس.

برخلاف eToro  که فقط معامله‌گرانی که با حساب لایو و پول واقعی معامله می‌کنند، مجاز به ارائه سیگنال های خود هستند، MyDigiTrade چنین محدودیتی را برای ارائه دهندگان سیگنال در شبکه سرمایه‌گذاری معامله کپی خود اعمال نمی‌کند. به همین ترتیب، ممکن است کیفیت ارائه دهندگان سیگنال در DigiTrade با استانداردهای eToro مطابقت نداشته باشد.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

شبکه معامله اجتماعی Ayondo

Ayondo ‌یک پلتفرم اجتماعی (سوشیال تریدینگ) معتبر معامله و کپی است که در سال 2008 تأسیس شده است. آنها توسط FCA انگلستان رگوله می‌شوند و حساب‌های مشتری در بانک‌های سطح اول به صورت تفکیک شده نگه داشته می‌شود. Ayondo در تلاش است تا فاصله بین سرمایه‌گذاران خرد و معامله‌گران سطح بالا را کم کند. آنها مجموعه‌ای از ابزارهای معاملاتی شامل بیش از 25 جفت ارز، قراردادهای CFD‌، کریپتوکارنسی‌ها، فلزات گران‌بها، شاخص‌های سهام و سهام شرکت‌ها را ارائه می‌دهند. به همین ترتیب، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به انبوهی از ابزارهای مختلف معاملاتی دسترسی دارند.

بیشتر بخوانید: رگولاتوری در بازار فارکس؛ انواع نهادهای نظارتی بر بروکرها

معامله‌گران زیادی وجود دارند که در پلتفرم خود به خوبی شناخته شده‌اند که توانسته‌اند با گذشت زمان، بازدهی خوبی داشته باشند. معامله‌گرانی که مایل به معامله با این معامله‌گران سطح بالا هستند می‌توانند معیارهای مختلفی برای تنظیم حجم معاملات، سطح ریسک و سایر موارد بر اساس نیازهای خود را تعیین کنند.

از مشتریانی که در Ayondo فعالیت می‌کنند، در ازای معاملات انجام شده کارمزد دریافت نمی‌شود، بلکه کمسیون Ayondo ‌از طریق اندازه اسپرد موجود در ابزارهای مورد معامله دریافت می‌شود. نکته‌ای که در مورد Ayondo جالب است این است که آن‌ها، به مشتریان جدیدی که حساب خود را از کارگزاری فعلی خود به کارگزاری آن‌ها انتقال دهند، جایزه نقدی ارائه می‌دهند.

در مورد ارائه دهندگان سیگنال، سطوح مختلفی وجود دارد که آن‌ها می‌توانند با پیشرفت در Ayondo به آن سطوح دست پیدا کنند. هرچه عملکرد ارائه دهنده سیگنال بهتر باشد، به سطح بالاتری نیز دست پیدا می‌کند. بارزترین مزیت بالارفتن در این رتبه بندی‌ها این است که ارائه دهنده با سطح بالاتر، از ساختار جبران خسارت (compensation structure) بهتری برخوردار خواهد شد.

کسانی که علاقه‌مند به پیوستن به Ayondo و شروع به کپی کردن معامله‌گرانِ درجه یک هستند، می توانند با حداقل موجودی 100 دلار برای افتتاح حساب اقدام کنند. Ayondo بزرگ‌ترین پلتفرم معاملات اجتماعی (سوشیال تریدینگ) در جهان نیست، اما به نظر می‌رسد یک گزینه عالی برای علاقه‌مندان به یک پلتفرم معتبر است که مانع کمتری برای ورود به سیستم “کپی معامله” را دارد و دسترسی به تعداد زیادی از شرکای معاملاتی را برای کپی کردن سیگنال‌ها فراهم می‌کند.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

شبکه معامله اجتماعی (سوشیال تریدینگ) داروینکس (Darwinex)

داروینکس یک شبکه سوشیال تریدینگ مستقر در انگلستان است که در سال 2012 تأسیس و توسط FCA رگوله شده است. داروینکس در ابتدا مدیریت دارایی انجام می داد. ولی با گذشت زمان، تمرکز خود را به مدل معامله کارگزاری فارکس در “کپی معامله” تغییر داده است.

در حال حاضر بیش از 1100 استراتژی در شبکه مبادله داروینکس وجود دارد که معامله‌گران و سرمایه گذاران می‌توانند برای ساخت یک سبد دارایی (portfolio) سفارشی در حساب داروینکس خود به آن‌ها دسترسی داشته باشند. ارائه دهندگان استراتژی از پلتفرم Metatrader 4 برای تولید سیگنال استفاده می‌کنند.

مدل قیمت گذاری در داروینکس بر اساس مدل متغیر اسپرد و کمیسیون است. به نظر می‌رسد هزینه‌های نهایی آنها با سایر رقبای اصلیشان یکسان باشد. اما علاوه بر هزینه‌های معاملاتی، از سرمایه گذاران و معامله‌گرانی که از Darwinex برای کپی‌برداری از استراتژی‌های داخل شبکه استفاده می‌کنند، به طور فصلی 20٪ هزینه عملکردی دریافت می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که این هزینه عملکردی بر اساس رسیدن به یک سطح مشخص است. اساساً این بدان معناست که سود یک معامله‌گر باید به سطح مشخصی برسد یا از آن عبور کند تا هزینه عملکردی دریافت شود.

اگر به دنبال پردازش اطلاعات هستید، ابزارهای زیادی برای کار با پلتفرم Darwinex خواهید داشت. ده‌ها پارامتر و متغیر وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مطالعه و مرتب کنید تا بهترین استراتژی یا استراتژی‌های مطابق با معیارهای از پیش تعیین شده خودتان را پیدا کنید.

معامله‌گران می‌توانند پلت فرم Metatrader 4 یا پلتفرم اختصاصی مبتنی بر وب داروینکس را نیز انتخاب کنند. پلتفرم تحت وب با یک طراحی ساده و مینیمالیستی بر روی HTML 5 ساخته شده که از نظر بصری نیز جذاب است. این سیستم درعین‌حال سبک است و کاربر قادر به استفاده آسان از آن است.

در داشبورد داروینکس شما می‌توانید پارامترهای مدیریت ریسک را برای استفاده با هر استراتژی که دنبال می‌کنید، به صورت سفارشی تنظیم کنید. داروینکس تجربه حرفه‌ای “کپی معامله” را ارائه می‌دهد و می‌تواند برای معامله‌گران تازه کار و حرفه‌ای سودمند باشد.

چیزی که در این پلتفرم سوشیال تریدینگ موردنظر است، عدم وجود حساب‌های معاملاتی دستی (self-directed) است. برخلاف بسیاری از رقبای خود که هم معامله کپی و هم گزینه‌های معاملات دستی را ارائه می‌دهند، داروینکس همچنان بر ارائه معامله اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین محصول خود تمرکز دارد.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

شبکه معامله اجتماعی Tradeo

Tradeo  یک شبکه اجتماعی محبوب برای معامله‌گران فارکس است که در سال 2012 آغاز به کار کرد. در ابتدا این شبکه کاملاً به عنوان یک شبکه “کپی معامله” راه اندازی شد، اما به سرعت خدمات خود را به‌صورت “پردازش مستقیم” از طریق شرکت های کارگزاری گسترش داد.

برای افتتاح حساب در Tradeo نیاز به واریز حداقل 250 دلار است. مراحل ثبت نام آن نسبتاً آسان است. پس از ارائه اسناد موردنیاز حساب شما ظرف یک یا دو روز فعال می‌شود. یک مزیت اضافه شده در اینجا، به شما امکان داشتن یک مدیر حساب می‌دهد که می‌تواند به شما در استفاده و آشنایی با پلتفرم معاملاتی کمک کند.

Tradeo بیش از 150 ابزار معاملاتی را برای انتخاب ارائه می‌دهد، از جمله بیشتر جفت ارزهای فارکس و انواع CFDها. پلتفرم اجتماعی آنها رابط “معامله‌گر شبکه‌های اجتماعی” (Social Web Trader) نام دارد که می‌توانید در آن با سایر معامله‌گران دیگر تعامل داشته باشید و تنظیمات سفارشی خود را برای برقراری ارتباط با آن‌ها اعمال کرده و معامله‌گران باتجربه‌تری را در پلتفرم دنبال کنید.

در داشبورد پلتفرم سوشیال تریدینگ Tradeo، یک بازخورد (feed) اجتماعی پیدا خواهید کرد که در آن می‌توانید پیام‌ها و سیگنال‌های ارائه شده توسط سایر معامله‌گران Tradeo را پیدا کنید. شما همچنین یک صفحه برای بازخوردهای معاملاتی خواهید داشت که در آن می‌توانید معاملات واقعی انجام شده توسط سایر معامله‌گران را مشاهده کنید و از آنجا می‌توانید معاملات کسانی را که در قسمت stream ارسال شده است را کپی کنید. علاوه بر این یک صفحه چت (Chat) و اخبار اجتماعی را نیز مشاهده خواهید کرد.

کپی کردن معاملات سایر معامله‌گران در این بستر بسیار آسان است و محدودیت‌های کمی در مورد تعداد افرادی که می‌توانید دنبال کنید وجود دارد. برخلاف بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی (که امکان “کپی معامله” را فراهم می‌کنند)، وقتی که دیگران معاملات ارائه دهندگان استراتژی را دنبال می‌کنند، به ارائه دهندگان چیزی پرداخت نمی‌شود. این امر می‌تواند کاملاً مثبت تلقی شود زیرا ارائه دهندگان سیگنال صرفاً انگیزه پولی برای صدور سیگنال‌های معاملاتی ندارند.

با این وجود، این امر روی دیگری هم دارد، زیرا ارائه دهندگان موفق می‌خواهند از مدل‌های معاملاتی اختصاصی خود سودی به دست اورند، در نتیجه ممکن است به دنبال راه دیگری برای سود باشند. و نهایتاً کیفیت معامله‌گرانی که می‌توانید معاملات آنها را کپی کنید ممکن است نسبت به سایر پلتفرم‌های رقیب پایین باشد.

Tradeo به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا معامله‌گران را با استفاده از متغیرهای مختلف دسته بندی و طبقه بندی کنند. به عنوان مثال می‌توانید معامله‌گران را با استفاده از گزینه‌های زیر جستجو کنید – معامله‌گران برتر، بیشترین دنبال کنندگان، پرریسک‌ترین‌ها، کم ریسک ترین ها و توصیه شده برای شما.

هزینه‌های استفاده از خدمات آنها، در اسپردها لحاظ می‌شوند. به طور متوسط​​، به نظر می‌رسد اسپرد پیشنهادی Tradeo کمی بیشتر از سایر رقبای خود است و در آخر لازم به ذکر است که ویژگی “کپی معامله” خودکار دیگر در این پلتفرم موجود نیست.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

شبکه معامله اجتماعی ZuluTrade

ZuluTrade یکی از آشناترین سایت‌های مسوشال تریدینگ در این صنعت است. این شرکت در ابتدا به عنوان یک پلتفرم معامله کپی فارکس سازماندهی شده بود. اما از سال 2015 ،ZuluTrade خدمات سیگنال معاملات باینری آپشن (binary options) را نیز در پلتفرم خود ارائه می‌دهد.

یکی از مزایای ZuluTrade این است که نسخه دمو کاملاً کاربردی را برای آزمایش پلتفرم به مشتریان ارائه می‌دهد. برای داشتن یک حساب کاربری واقعی، می‌توانید با صرف 250 دلار ثبت نام کنید. ارائه دهندگان سیگنال همچنین می‌توانند در شبکه ثبت نام، و شروع به صدور سیگنال در پلتفرم کنند. یکی از انتقادات به شبکه ZuluTrade این است که ارائه دهندگان سیگنال برای صدور سیگنال‌های معاملاتی نیازی به داشتن یک حساب معاملاتی واقعی ندارند؛ بنابراین، حتی معامله‌گرانی که فقط دارای یک حساب آزمایشی هستند می‌توانند به یک ارائه دهنده سیگنال در این شبکه تبدیل شوند.

به دلیل محدودیت ناچیز برای ورود ارائه دهندگان سیگنال، معمولاً تعداد بسیار زیادی از معامله‌گران برای ارائه سیگنال‌های معاملاتی صف می‌کشند. بسیاری از اوقات این تعداد می‌تواند بیش از 10 تا 12 هزار ارائه دهنده باشد. اگرچه این امر یافتن یک ارائه دهنده سیگنال مناسب را مشکل می کند، اما قابلیت جستجوی آنها کاملاً مفید است و به شما کمک می‌کند بهترین معامله‌گرانی را که می‌خواهید از آنها کپی کنید را محدود کند. ‌ZuluTrade همچنین قابلیتی را با نام User Lists معرفی کرده است که به شما این امکان را می‌دهد تا لیستی از ارائه‌دهندگان مورد علاقه‌تان را مدیریت کنید.

در سال‌های اخیر، قانون جدید، ZuluTrade را ملزم کرده است که الگوریتم خود را تا حدودی برای ساکنان اتحادیه اروپا به‌روز کند. این کار برای محافظت بیشتر و کاهش ریسک مشتریانی که در پلتفرم بودند، انجام شد؛ بنابراین ساکنان اتحادیه اروپا فقط می‌توانند 1000 معامله‌گر برتر در شبکه را مشاهده و دنبال کنند، و این معامله‌گران باید برخی از پارامترهای بیشتر مثل کاهش ریسک را داشته باشند.

در پلتفرم ZuluTrade معیارهای عملکرد و ردیابی بسیار خوبی در دسترس هستند. هر معامله‌ای که یک ارائه دهنده سیگنال انجام می‌دهد، به همراه کلیه اطلاعات مربوط به معامله به تفصیل ارائه می‌شود. این امر باعث می‌شود روند انتخاب معامله‌گران کارآمدتر و شفاف‌تر باشد.

شما می‌توانید از تعداد زیادی از کارگزاران فارکس برای اتصال به حساب ZuluTrade خود انتخاب کنید. هرچند آن‌ها یک کارگزار پیش فرض دارند که ترجیح می‌دهند مشتری با آن ارتباط برقرار کند و این کارگزار AAA FX است که مقر آن‌ در یونان است. شما باید بدانید که نتیجه‌ای که در حساب خود به دست می‌آورید ممکن است کمی متفاوت از ارائه دهنده سیگنال باشد و این به دلیل تفاوت هزینه اسپرد و سایر کمیسیون‌ها است که در کارگزاری‌های مختلف، می‌تواند متفاوت باشد.

ZuluTrade در طی سال‌های متمادی، در معرفی مجموعه کاملی از ابزارهای مدیریت ریسک تلاش کرده است تا به مشتریان خود کمک کند، پارامترهای مختلف مدیریت ریسک را در تمام پورتفولیو و در سطح یک استراتژی خوب تنظیم کنند. در این راستا آن‌ها بهتر از سایر پلتفرم‌های “کپی معامله” عمل کرده‌اند.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

شبکه معاملات اجتماعی Tradency

پلتفرم Tradency Mirror Trader از طریق پلتفرم شرکای کارگزار آن در دسترس است و به این صورت از سایر پلتفرم‌های معاملات اجتماعی (سوشیال تریدینگ) متمایز می‌شود. ازآنجاکه Tradency اساساً یک ارائه دهنده فناوری است، توافق نامه آن مستقیماً با شرکای کارگزار آن‌هاست و از طریق این کارگزاران می‌توانید به Mirror Trader دسترسی پیدا کنید. از این رو، استفاده مستقیم از پلتفرم Tradency Mirror Trader هزینه مستقیمی ندارد. اما بسته به کارگزار خود، ممکن است هزینه‌های اضافی را برای دسترسی به امتیاز Mirror Trader پرداخت کنید.

شما می‌توانید از طریق یک نسخه آزمایشی یا یک محیط معامله Live (واقعی) به پلتفرم Tradency Mirror Trader دسترسی پیدا کنید. مزیت اصلی استفاده از Mirror Trader این است که به شما این امکان را می‌دهد تا به ارائه دهندگان استراتژی مختلفی دسترسی پیدا کنید که سیگنال‌های معامله واقعی را ارائه می‌دهند و می‌توانید آن را در حساب کاربری خود نیز کپی کنید. یکی از ویژگی‌های پیشرفته‌تر در Mirror Trader‌، بخش پورتفولیو است که در آن می‌توانید استراتژی‌های مختلف معاملاتی ایجاد کنید و قوانین خاصی را برای اجرای آن‌ها در حساب خود اعمال کنید.

در حال حاضر بیش از 350 استراتژی در پلتفرم Mirror Trader موجود است.‌ Tradency یک فرایند سخت‌گیرانه برای انتخاب ارائه دهندگان سیگنال دارد. به این صورت که کسانی که می‌خواهند به یک ارائه دهنده سیگنال Tradency تبدیل شوند، باید شرایط خاصی را داشته باشند. یکی از آن‌ها این است که شما باید حداقل 30 معامله انجام دهید تا واجد شرایط باشید. اگر این حداقل نیاز معاملاتی را برطرف کنید و مراحل ارزیابی را پشت سر بگذارید، می‌توانید استراتژی خود را در دسترس مشتریان قرار دهید.

Tradency’s Mirror Trader یک بستر کاملاً شفاف است. شما می‌توانید تمام معاملات هر ارائه دهنده استراتژی را مشاهده کرده و داده‌های مختلف را در یک لحظه مرتب و فیلتر کنید. علاوه بر مشاهده داده‌ها در Mirror Trader‌، کاربران این امکان را دارند که داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل بیشتر و محاسبه کردن اعداد و ارقام، به اکسل وارد کنند.

یکی از ویژگی‌های جالب Mirror Trader که خود را کاملاً متفاوت از بسیاری از پلتفرم‌های دیگر می‌کند، این است که عملکرد هر استراتژی به جای اینکه در کل پورتفولیو ارزیابی شود، در سطح یک ابزار معاملاتی (مثلاً یک جفت ارز) ارزیابی می‌شود. هرچند این کار می‌تواند گاهاً گمراه کننده باشد و بنابراین، کپی کنندگان حداقل باید از این روش محاسبه آگاه باشند.

در اکثر موارد، پلتفرم Tradency’s Mirror Trader بیشتر یک سرویس سیگنال خالص است که متشکل از ارائه دهندگان استراتژی کاملاً تأییدشده است. با این وجود، مانند یک شبکه معامله اجتماعی (سوشیال تریدینگ) واقعی نیست که در آن، معامله‌گران می‌توانند به طور منظم با سایر معامله‌گران یا ارائه دهندگان استراتژی آن‌ها ارتباط برقرار کنند. در واقع آن‌ها بیشتر بر روی مدل اصلی کسب و کار خود تمرکز دارند، تا بتواند مشتریانی را جذب کنند که به دنبال تجربه “کپی معامله” هستند.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

 شبکه معامله PeepTrade

PeepTrade در شیکاگو مستقر است و در سال 2014 بنیان گذاری شد. این شرکت به عنوان یک بستر آنلاین برای ساخت پورتفولیوهایی در کلاس‌های دارایی مختلف (multiple asset class)‌، تأسیس شد.

PeepTrade یک بازیگر منحصر به فرد در دنیای معامله اجتماعی (سوشیال تریدینگ) است. آن‌ها به معنای واقعی یک شبکه معامله اجتماعی محسوب نمی‌شوند. به این معنی که شما به راحتی نمی‌توانید معامله سایر معامله‌گران را در شبکه کپی کنید. آن‌ها قابلیت‌های فنی برای این کار را ارائه نمی‌دهد. در عوض PeepTrade به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا پرتفویِ معامله‌گرانِ رده بالای درون شبکه را جستجو کنند.

به همین دلیل، PeepTrade تمایل دارد انواع مختلفی از معامله‌گران و سرمایه گذاران را به شبکه سرمایه‌گذاری اجتماعی خود جذب کند که شامل علاقه‌مندان به فارکس، سهام، اوراق قرضه، فلزات گران‌بها و سایر کالاها می‌شود.

این پلتفرم ویژگی‌های تعامل اجتماعی را نیز ارائه می‌دهد. این ویزژگی در سایر پلتفرم‌های معاملات اجتماعی هم هست که شامل قابلیت کامنت گذاشتن (comment)‌، پسندیدن (like) و ارتباط با دیگر معامله‌گران در شبکه است. علاوه بر این، کاربر اطلاعات متنوعی را در استریم (stream) خود پیدا خواهد کرد که شامل داده‌های تکنیکال و بنیادی، تحلیل احساسات بازار (sentiment) و نظرات سایر کاربران است.

کاربران می‌توانند از PeepTrade توسط API مربوط به حساب کارگزاری خود متصل شوند. با این کار می‌توانید معاملات را مستقیماً از طریق پلتفرم PeepTrade باز کنید. همان‌طور که گفته شد، یکی از بزرگ‌ترین دلایل استفاده از پلتفرم PeepTrade، بهره‌گیری از اطلاعات گسترده‌ای است که برای کلاس‌های مختلف دارایی در دسترس قرار می‌دهد.

علاوه بر این، هنگامی که سرمایه گذار برتری را پیدا کردید که می‌خواهید آن را بررسی کنید، می‌توانید از PeepTrade برای مشاهده کردن داده‌های مربوط به منابع پورتفولیو استفاده کنید. برخی از داده‌هایی که به آن‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد شامل: تاریخچه معامله، ساختار فعلی پورتفولیو و نموداری که جزئیات سبد دارایی وی را نشان می‌دهد است.

برخلاف بسیاری از رقبا در این فضا، مدل کسب درآمد PeepTrade کاملاً متفاوت است. در حالی که بیشتر پلتفرم‌های معاملات اجتماعی دیگر مستقیماً از طریق اسپرد یا برخی از هزینه‌های مرتبط کسب درآمد می‌کنند، در عوض PeepTrade تصمیم گرفته است که از تبلیغات، به عنوان استراتژی اصلی کسب درآمد خود استفاده کند. بنابراین اساساً برای کاربر، استفاده از این پلتفرم تحت شرایط فعلی رایگان است.

به نظر می‌رسد این پلتفرم هم برای معامله‌گران کوتاه مدت و هم برای سرمایه گذاران بلندمدت مناسب است. اگرچه این پلتفرم کاملاً توسعه نیافته است، اما در نوع خود، دارای مزایایی نسبت به رقبای بزرگ‌تر خود است.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

شبکه معامله اجتماعی Collective2

Collective2 در شهر نیویورک مستقر است و از سال 2012 فعالیت معاملاتی خود را آغاز کرده است. این شرکت توسط CFTC  رگوله شده و عضو NFA است. آنها یک شبکه معامله اجتماعی (سوشیال تریدینگ) بسیار محبوب برای ساکنان ایالات متحده هستند و در حال حاضر بیش از 90000 کاربر ثبت شده در پلتفرم خود را دارند.

پس از ثبت نام در Collective2‌، می‌توانید انتخاب کنید تا معامله‌گر لیدر (trade leader)، دنبال کننده (follower) یا هر دو باشید. شما به عنوان معامله‌گر لیدر می‌توانید استراتژی‌هایی ایجاد کنید که سایر معامله‌گران بتوانند آن‌ها را دنبال کنند. با فروش سیگنال‌ به مشترکان خود از طریق هزینه اشتراک ماهیانه، برای معاملات اجتماعی درآمد کسب خواهید کرد.

در حال حاضر هیچ حساب آزمایشی رایگان برای این پلتفرم وجود ندارد، بنابراین شما باید یک عضو پرداخت کننده باشید تا بتوانید در پلتفرم معامله اجتماعی حساب باز کنید. ساختار هزینه‌ها متنوع است و به سطح خدماتی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

اگرچه Collective2 به عنوان یک پلتفرم معامله اجتماعی (سوشیال تریدینگ) شناخته شده است، اما پیشنهاد اصلی محصولات آنها حول فناوری معامله خودکار است. در این ویژگی، کاربران می‌توانند از بین استراتژی‌های مختلف یکی را انتخاب کرده و به طور خودکار آن معاملات را در حساب کارگزاری خود کپی کنند. در حال حاضر Collective2 با بیش از ده کارگزار مختلف قرارداد دارد که نه‌تنها شامل کارگزاران فارکس، بلکه کارگزاران سهام، کارگزارهای آتی و کارگزاران معاملات آپشن نیز می‌شود.

پلتفرم معامله کپی Collective2 ویژگی‌های منحصر به فرد بسیاری را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، شما می‌توانید حجم معامله خود را تنظیم کنید، پورتفولیویی از سیستم‌ها را ایجاد کنید، و معاملات ارزی، آتی، سهام و آپشن را انجام دهید. علاوه بر این، پارامترهای مختلف کنترل ریسک نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا ریسک کلی سرمایه‌تان در برابر یک استراتژی خاص را کنترل کنید.

Collective2 یک سیستم ردیابی (tracking) بسیار شفاف برای اندازه گیری عملکرد هر ارائه دهنده استراتژی را ارائه می‌دهد. کاربران به معیارهایی از جمله بازده سالانه، حداکثر افت، ضریب برنده شدن (win rate) و شاخص اختصاصی حمله قلبی (heart attack index) دسترسی دارند که یک معیار کلی برای نشان دادن ریسک یک استراتژی است.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

شبکه معامله اجتماعی Stocktwits

Stocktwits در سال 2008 توسط هوارد لیندزون (Howard Lindzon) بنیان گذاری شد. این شبکه با هدف به اشتراک گذاری معاملات و ایده‌های‌ سرمایه‌گذاری به صورت زنده (Real Time) ایجاد شده است. این پلتفرم معاملات اجتماعی از لحاظ چیدمان بسیار شبیه توییتر است. کاربران Stocktwits می‌توانند پیام‌های کوتاه را در مورد ابزارهای مختلف معاملاتی به اشتراک بگذارند. هرچند در ابتدا، این یک مفهوم نسبتاً انقلابی بود اما اکنون همه به آن عادت کرده‌اند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پلتفرم Stocktwits استفاده از هشتگ است. هشتگ‌های موجود در Stocktwits در ترکیب با نماد سهام ها و سایر نماد های مالی استفاده می‌شوند. پس از ورود به حساب Stocktwits خود، به مجموعه گسترده‌ای از Streamها دسترسی خواهید داشت. این Streamها اساساً در دسته‌بندی‌های خاصی برای جست‌وجوی کارآمد درست شده‌اند. Streamهای فعلی شامل موارد روبرو است: پیشنهادها، روندها، سهام، آتی، فارکس و نمودارها.

علاوه بر نمایش پیام‌های مختلف، کاربران می‌توانند از طریق پیام با سایر معامله‌گران نیز ارتباط برقرار کنند. ویژگی دیگری که در بستر معامله اجتماعی Stocktwits کاملاً مفید است، درج نقشه‌های حرارتی (heat maps) می‌باشد. نقشه‌های حرارتی برای تجزیه و تحلیل بخش‌های مختلف در بورس اوراق بهادار مفید هستند. این نقشه‌ها به درک بهتر اینکه حجم معاملات چگونه در دارایی‌ها تقسیم شده است، کمک می کند.

استفاده از Stocktwits کاملاً رایگان است. یک حس قوی اجتماعی در Stocktwits وجود دارد و معامله‌گران باتجربه‌تر به اغلب سؤالات یا نظرات دنبال کنندگان خود پاسخ می‌دهند و ارتباط گرفتن با آن‌ها، آسان‌تر است.

از آنجا که Stocktwits، بیشتر در مورد به اشتراک گذاری ایده‌های معاملاتی طراحی شده است، هیچ روش خاصی برای کپی کردن معاملات از سایر معامله‌گران را ندارد. در عوض، شما معامله‌گرانی را که بیشتر از همه به آنها علاقه‌مند هستند را باید از طریق روندشان دنبال کرده و به صورت دستی، هرگونه معامله‌ای را که در حساب خود مناسب می‌بینید باز کنید.

در بیشتر موارد، Stocktwits یک وب سایت معامله اجتماعی است که به خوبی اداره می‌شود و ماهانه میلیون‌ها برداشت را به خود اختصاص می‌دهد. اگر شما بیشتر به تولید ایده برای معاملات علاقه دارید تا اینکه صرفاً از معامله‌گران دیگر در شبکه کپی کنید، Stocktwits موارد دلخواه شما را ارائه می‌دهد.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

Trade360 شبکه معامله اجتماعی (سوشیال تریدینگ)

Trade360 در قبرس مستقر است و در سال 2013 تأسیس شده است و توسط CySec (کمیسیون تبادل اوراق بهادار قبرس) رگوله می‌شود. Trade360‌ یک پلتفرم اختصاصی معامله جمعی را ارائه می‌دهد که Crowd Trader نام دارد. بستر ‌Crowd Trader ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی را برای کمک به کاربران در اختیارشان می‌گذارد.

یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای انحصاری که آن‌ها ارائه می‌دهند، اندیکاتور مبتنی بر احساسات بازار (sentiment) است که سابقه نسبتاً خوبی در پیش بینی حرکت‌های آینده در بازار دارد.

حداقل سپرده حساب موردنیاز برای افتتاح حساب در Trade360‌ صد دلار است و کاربران این امکان را دارند که برای تست پلتفرم با یک حساب آزمایشی شروع کنند. در پلتفرم Crowd Trader‌، یک معامله‌گر به بیش از 100 ابزار مختلف معاملاتی از جمله جفت ارز، شاخص سهام، CFDها و کالاها(کامودیتی) دسترسی دارد.

پلتفرم Trade360’s Crowd Trader هشدارهای داخلی دارد که در صورت تغییر مسیر احتمالی بازار یا شرایط جدید، کاربران می‌توانند آن‌ها را دریافت کنند.

یک ویژگی منحصر به فرد پلتفرم اجتماعی Trade360‌، ارائه سیگنال های معاملاتی خودکار مبتنی بر الگوریتم اختصاصی به کاربران خود است، که در نهایت تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از هرکدام از این سیگنال‌ها را به عهده معامله‌گر می‌گذارد.

Trade360، هم به‌صورت برنامه دسکتاپ و هم برنامه موبایل در دسترس است. به طور کلی Trade360 ویژگی‌های کمتری را نسبت به بسیاری از شبکه‌های معاملاتی مشابه ارائه می‌دهد. با این حال برای کسانی که علاقه‌مند به سیگنال‌های مبتنی بر احساسات بازار هستند، ممکن است ارزشمند باشد.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

SwypeStox شبکه معامله اجتماعی

SwipeStox یک برنامه موبایل خلاقانه است. این شرکت در صدد ساخت بهترین برنامه معامله اجتماعی است که بتواند معامله‌گران را به یکدیگر متصل کند. SwipeStox محصول گروه Naga است. آن‌ها به دنبال گستردش دادن و کاربرپسندتر کردن معامله‌گری، برای مشتریان جدید هستند.

در داخل برنامه، کاربران می‌توانند با کشیدن انگشت به چپ یا راست به ایده‌های مختلف معاملاتی رأی دهند. همچنین کاربران می‌توانند گزینه، “کپی معامله” را انتخاب کنند که به طور خودکار یک ایده معاملاتی را کپی می‌کند و امکان شخصی سازی‌های خاص مانند تنظیم حجم معامله را هم فراهم می‌کند.

یک ویژگی خوب در پلتفرم نشان دادن ریسک به ریوارد است. اساساً این ویژگی به یک معامله‌گر اجازه می‌دهد تا پارامترهای سود و ضرر را برای ایده معاملاتی، قبل از اجرای آن در حساب خود ارزیابی کند. مزیت اصلی‌ SwipeStox رابط کاربری ساده و فرایند آسان برای انتخاب و ارزیابی معامله بالقوه است.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

Myfxbook شبکه معامله اجتماعی

Myfxbook یک پلتفرم محبوب معاملات اجتماعی فارکس است. محصول اصلی آن یک سرویس معامله خودکار است که در آن می‌توانید سیگنال‌های یکی از ارائه دهندگان را کپی کنید. این کار را می‌توان با اتصال حساب خود به یکی از شرکت‌های کارگزاری شریک آن‌ها انجام داد.

Myfxbook معمولاً از طریق تخفیف کمیسیون (commission rebates) از کارگزاران شریک، کسب درآمد می‌کند. Myfxbook در مقایسه با سایر شبکه‌های معاملات اجتماعی آنلاین، بیشترین “حداقل سپرده موردنیاز” را دارد. برای شرکت در شبکه Myfxbook، باید حداقل 1000 دلار واریز کنید.

پس از ثبت نام و تأمین اعتبار حساب خود، می‌توانید با اشتراک در یکی از سیستم‌هایی(معامله‌گر یا ربات معامله‌گر) که در شبکه MyFXbook لیست شده‌اند، شروع کنید. آن‌ها یک سیاست بررسی کاملاً دقیق دارند تا اطمینان حاصل کنید که هر یک از سیستم‌های تبلیغ شده در شبکه آن‌ها دارای سابقه‌ی معاملاتی قوی با پارامترهای ریسک قابل قبول هستند.

به عنوان مثال، برای اینکه یک سیستم صلاحیت داشته باشد، باید حداقل برای مدت سه ماه در یک حساب با سرمایه واقعی معامله شود و حداقل 100 معامله در آن انجام شود. علاوه بر این، سیستم نباید بیش از 50 درصد افت تاریخی داشته باشد و متوسط ​​مدت زمان معامله باید حداقل پنج دقیقه باشد و میانگین سود در هر معامله باید حداقل 10 پیپ باشد.

این الزامات، ورود سیستم‌های نامناسب را در لیست بسیار دشوار کرده است و سیستم‌های موجود را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد تا در حساب‌های خودشان از آن‌ها استفاده کنند. این موانع اضافی، مزیتی آشکار برای استفاده کنندگان از سیگنال‌های معاملاتی است، زیرا کار را برای انتخاب سیستم مناسب آسان‌تر می‌کند و به کاربران آن‌ها اطمینان بیشتری می‌دهد که از معامله‌گران موفق فارکس کپی کنند.

Myfxbook ‌درآمد خود از شرکای کارگزارش را با ارائه دهندگان سیستم به اشتراک می‌گذارد. ساختار پاداش ارائه دهندگان سیستم، نصف پیپ در هر معامله برنده‌ای است که برای هر کاربر مشترک در سیستم انجام می‌شود.

Myfxbook یکی از بهترین داشبوردهای ردیابی عملکرد را در بازار معاملات اجتماعی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید میانگین سود ماهیانه سیستم، حداکثر افت حساب، نوع سیستم، تعداد مشترکان، بازده مادام‌العمر، ضریب سود و ده‌ها معیار مرتبط دیگر را تجزیه و تحلیل کنید.

وقتی سیستمی را انتخاب کردید که می‌خواهید کپی کنید، می‌توانید پارامترهای بی شماری از مدیریت ریسک را اعمال کنید و تنظیمات حجم معامله را نیز تعیین کنید و به عنوان نکته آخر، وب سایت Myfxbook دارای یک انجمن بسیار فعال است که می‌تواند منبع ارزشمندی برای معامله‌گران مبتدی و باتجربه باشد.

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌ها

خلاصه

ما پلتفرم‌های معاملات اجتماعی را بررسی کردیم و برخی از شبکه‌های عمده معامله اجتماعی را به تفصیل شرح داده‌ایم. این پلتفرم‌ها، معامله‌گران و سرمایه گذاران علاقه‌مند به تولید ایده‌های معاملاتی را به دنبال‌کنندگان خود متصل کرده و کپی کردن سیگنال‌های معاملاتی را از معامله‌گرانِ با تجربه فراهم می‌کنند.

هر یک از این پلتفرم‌های معاملات اجتماعی دارای مزایا و معایبی هستند. بررسی‌های مربوط به “کپی معامله” در بالا می‌تواند درک درستی از انواع مختلف محصولات ارائه شده را به شما بدهد. اما در نهایت هر معامله‌گری می‌تواند یک برنامه مشخص برای معامله اجتماعی انتخاب کند و مناسب‌ترین پلتفرم را بر اساس نیازها و تنظیمات خاص خود پیدا کند.

پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ غالبا در تبلیغات خود، تصویری را از معامله‌گری ارائه می‌دهند که برای مخاطبین، کسب درآمد بالا بسیار آسان و زودرس به نظر برسد. چیزی شبیه به یک شبه پول دار شدن. این برنامه‌ها برای کسب درآمد بالاتر، به تعداد مشترکین بیشتر نیاز دارند و نکته حائز اهمیت این است که سود و زیان حاصل از این معاملات، تاثیر عمده‌ای در روند درآمدی آنان ندارد.

متاسفانه اکثر پلتفرم‌های مطرح جهانی، خدمات خود را برای ما ایرانیان محدود‌ساخته‌اند و معامله‌گران ایرانی امکان استفاده از آنها را ندارند. با این وجود، می‌توان از خدمات رایگان این پلتفرم‌ها در جهت استفاده از تحلیل دیگر معامله‌گران استفاده کرد. لازم به ذکر است که اخیرا، برخی از بروکرها و کارگزارانی که به ایرانیان خدمات می‌دهند، به دنبال گسترش این خدمت برای مشترکین خود هستند.

به تحلیل‌گران و معامله‌گرانی که قصد استفاده از این پلتفرم‌ها را دارند توصیه می‌شود که اگر قصد استفاده از چنین پلتفرم‌هایی را دارند، حتما فاکتورهای لازم برای آنالیز استیتمنت و سابقه معاملاتی معامله‌گران حاضر در این پلتفرم‌ها را یاد بگیرند، تا صرفا بر اساس سودهای کوتاه مدت یا حتی شانسی و بی پایه و اساس که می‌بینند، معامله‌گر نامناسبی را انتخاب نکنند چراکه هرگونه انتخاب نادرست می‌تواند کل حساب و موجودی آنها را نابود کند بدون اینکه حقی برای اعتراض داشته باشند. بنابراین نیاز است که در تحلیل استیتمنت‌ها حتما به مواردی که به مدیریت ریسک در بلندمدت اشاره دارند توجه بیشتری شود.

منبع: Forex Training Group

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟