بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

فالس بریک اوت (بریک اوت کاذب) چیست؟ + استراتژی معامله بر اساس آن

استراتژی فالس بریک اوت

فالس بریک اوت False Breakout

احتمالا بریک اوت های کاذب یا فالس بریک اوت ها (False Breakout) را می‌شناسید و حتما از زبان معامله‌گران تکنیکالیست، این واژه را بارها شنیده‌اید. در زمانی که قیمت‌ها در نمودار، به سطوح حمایتی یا مقاومتی بسیار مهمی می‌رسند، یک جنگ تمام عیار بین خریدران و فروشندگان رخ می‌دهد. نتیجه این جنگ، برای معامله‌گران بازار و دیگر سرمایه‌گذاران، بسیار مهم خواهد بود. این سوال مطرح است که آیا این سطح قیمتی که اکنون در آن حضور داریم، حفظ خواهد‌شد و روند قیمت از همینجا باز می‌گردد و یا اینکه باید این محدوده را شکسته شده بدانیم؟ (بریک اوت کاذب = شکست کاذب = فالس بریک اوت = False breakout)

بیشتر بخوانید:  بریک اوت Breakout چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

همواره جواب این مسئله به سادگی پاسخ داده نخواهد‌شد. نمودار قیمت گاهی آنقدر در این محدوده نوسان می‌کند و بالا و پایین می‌پرد که معامله‌گر را دچار اشتباه می‌کند و زمانی هم که معامله‌گر، تصمیم به ورود به معامله در جهت روند تشکیل شده می‌گیرد، قیمت از آن محدوده دور شده است و عملا ریسک به ریوارد خوبی به شما نمی‌دهد. گاهی مسئله به همین سادگی ختم نمی‌شود و بریک اوت‌ها یا شکست‌هایی اتفاق می‌افتد که توانسته‌اند یک مقاومت یا حمایت مهم را بشکنند، اما در ادامه نتوانستند بالا یا پایین آن تثبیت شوند و به محدوده قبلی بازگشته‌اند. الگوهای فالس بریک اوت از مهم‌ترین الگوهایی است که معامله‌گران پرایس اکشن باید آن را بدانند، زیرا یک بریک اوت کاذب غالبا سرنخی بسیار قوی برای تغییر جهت بازار یا حتی شروع یک روند جدید است. بریک اوت‌های کاذب را شاید بتوان یک حقه از جانب بازار دانست. زیرا در زمانی که به نظر می‌رسد قیمت بریک اوت داشته است و سطح بحرانی را شکسته است، جهت قیمت به سرعت عوض شده و تمام کسانی را که به هوای یک بریک اوت وارد معامله شده‌اند را فریب می‌دهد و موجب زیان آن‌ها می‌شود. اغلب اوقات معامله‌گران تازه‌کار پس از دیدن بریک اوت (شکست سطح)، وارد معامله می‌شوند و سپس حرفه‌ای‌های بازار، قیمت را در جهت مخالف باز می‌گردانند.
شما به عنوان یک معامله‌گر پرایس اکشن باید یاد بگیرید که چگونه از فالس بریک اوت‌ها به نفع خود استفاده کنید، نه اینکه قربانی آن‌ها شوید.
در اینجا دو مثال واضح از فالس بریک اوت در سطوح کلیدی بالا و پایین نمودار را داریم. توجه داشته باشید که بریک اوت‌های کاذب می‌توانند اشکال متفاوتی داشته باشند. گاهی اوقات با الگوی پین بار (pin bar) یا الگوی فیکی پترن (fakey pattern) مشاهده می‌شوند:

فالس بریک اوت (بریک اوت کاذب) چیست؟ + استراتژی معامله بر اساس آن

بریک اوت‌های کاذب (False Breakout)

بریک اوت‌های کاذب اساسا یک حرکت متضاد در بازار هستند، این موقعیت‌ها باعث می‌شوند، معامله‌گرانی که با احساسات خود وارد بازار شده‌اند و نه با منطق را از بین ببرند.
به طور کلی، یک بریک اوت کاذب، به این دلیل اتفاق می‌افتد که معامله‌گران آماتور یا ضعیف در بازار، تمایل دارند که تنها زمانی وارد بازار شوند که «احساس امنیت» می‌کنند. این بدان معنا است که این افراد تنها زمانی وارد بازار می‌شوند که بازار در یک جهت مشخص، در حال پیشرفت باشد. آن‌ها سعی می‌کنند بریک اوت از سطوح حمایتی یا مقاومتی را زودتر از دیگران پیش‌بینی کنند. معامله‌گران حرفه‌ای مراقب این رفتار اشتباه از جانب آماتورها هستند. در نتیجه فرصت معاملاتی مناسب‌تری برایشان ایجاد می‌شود که با حد ضرر بسیار کوچک و ریوارد بسیار بزرگ‌تری نسبت به قبل، از آن استفاده کنند.
برای اینکه بدانید چه زمانی احتمال وقوع یک بریک اوت کاذب وجود دارد، باید نظم و کمی جرات داشته باشید و تا زمانی که این الگوها شکل نگرفته باشند، نمی‌توانید از وجود آن «مطمئن» باشید. نکته مهم این است که بدانیم یک بریک اوت کاذب چه زمان رخ می‌دهد و چگونه می‌توان بر اساس آن معامله کرد. که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چگونه بر مبنای بریک اوت کاذب معامله کنیم

بریک اوت‌های کاذب، در همه شرایط بازار رخ می‌دهند. بازارهای روندی (دارای روند)، ضد روند، نوسانی و… اما شاید بهترین راه برای معامله بر اساس بریک اوت کاذب، استفاده از فالس بریک اوت‌هایی که در روند‌های روزانه قابل مشاهده هستند است. در نمودار زیر، این بریک اوت‌های کاذب قابل مشاهده است.

فالس بریک اوت (بریک اوت کاذب) چیست؟ + استراتژی معامله بر اساس آن

توجه داشته باشید که در نمودار بالا، ما روند نزولی آشکاری را مشاهده می‌کنیم که چندین بریک اوت کاذب در آن رخ‌داده‌است. وقتی یک بریک اوت کاذب را مشاهده می‌کنید که مخالف روند غالب است، معمولا در حال مشاهده یک سیگنال بسیار خوب، برای از سرگیری دوباره همان روند قبلی هستید. معامله‌گران آماتور همواره دوست دارند که خلاف روند اصلی معامله کنند، البته نه به صورت عمدی، بلکه فکر می‌کنند، نقطه‌ی ورود آن‌ها به معامله، همان نقطه چرخش بازار می‌باشد. این موضوع می‌تواند، منجر به شکل‌گیری بریک‌ اوت‌های کاذب در روندهای اصلی بازار باشد. همانطور که در نمودار بالا می‌بینید، هر یک از بریک اوت‌های کاذب، احتمالا جایی بوده‌است که، تحلیل یک معامله‌گر آماتور، آلارم تغییر روند را از نزولی به صعودی داده‌است. بنابراین شروع به خرید کرده‌است. بعد از شروع معاملات خرید، حرفه‌ای‌های بازار بازگشته‌اند و از قدرت روند نزولی و دلایل به وجود آمدن این روند، استفاده کرده‌اند. آن‌ها وارد بازار شده و قیمت را به داخل روند قبلی خود، بازگردانده‌اند. در اینجا است که تمام معامله‌گران آماتور، که سعی داشتند از یک بریک اوت سود مناسبی را کسب کنند، به ضرر قابل توجهی دچار می‌شوند.
در نمودار زیر، نمونه‌هایی از فالس بریک اوت را، در یک بازار نزولی مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که در هرکدام دوباره به روند بازگشته‌ایم.
بریک اوت های کاذب در زمانی که قیمت، داخل یک محدوده مشخص، در حال نوسان است، بسیار رایج‌تر می‌باشد، زیرا اغلب معامله‌گران سعی می‌کنند از بریک اوت های احتمالی کسب سود کنند. اما معمولا قیمت برای مدت طولانی‌تری داخل محدوده نوسانی باقی می‌ماند. اینکه یک معاله‌گر متوجه شود که چه زمانی قیمت داخل یک محدوده نوسانی گیرکرده‌است، یک بخش ارزشمند از معامله بر اساس پرایس اکشن است.
معامله در محدوده‌های نوسانی، همانطور که می‌تواند بسیار اذیت‌کننده و سخت باشد، می‌تواند بسیار پرسود نیز باشد. زیرا معامله‌گر تنها کافی است که در مرزهای حمایتی و مقاومتی، منتظر بازگشت قیمت در جهت مخالف باشد.
بهترین راه برای اطمینان از اینکه در معامله کردن در محدوده‌های نوسانی، دچار یک فالس بریک اوت نمی‌شوید، این است که منتظر بمانید تا قیمت در خارج از محدوده نوسانی به اندازه دو کندل (در نمودار روزانه دو روز) یا بیشتر حرکت کند و یا منتظر بمانید تا قیمت در خارج از محدوده به صورت کامل بسته شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، به احتمال زیاد نوسان در آن محدوده به پایان رسیده و قیمت، دوباره شروع به حرکت می‌کند.
در نمودار زیر می‌بینیم که چگونه یک معامله‌گر پرایس اکشن می‌تواند از یک سیگنال بریک اوت کاذب پین بار، برای معامله خود استفاده کند. به پین باری که در سطح مقاومت کلیدی قیمت رخ داده است، توجه کنید. در پایین نمودار، دو بریک اوت کاذب در ناحیه حمایتی مشاهده می‌کنید. معامله‌گران با تجربه می‌توانند بریک اوت‌های کاذبی را که محرک قیمت نیستند (مانند الگوی پین بار) مشاهده و بر اساس آن معامله کنند. دو بریک اوت کاذب در نواحی حمایتی نیز فرصت‌های خوبی برای خرید بودند.

فالس بریک اوت (بریک اوت کاذب) چیست؟ + استراتژی معامله بر اساس آن

الگوهای بریک اوت کاذب گاهی اوقات می‌توانند نشانه آغاز یک روند جدید یا پایان روند فعلی باشند.
در نمودار زیر، ما می‌توانیم یک سطح مقاومت کلیدی را مشاهده کنیم که دوبار توسط قیمت امتحان شده‌است. سپس در نمودار قیمت، یک الگوی بزرگ پین بار پدیدار شده و نشان می‌دهد این یک بریک اوت کاذب است و یک حرکت نزولی احتمالی در راه است.
همانطور که در نمودار زیر می‌بینیم نه تنها بریک اوت کاذب نشانه حرکت نزولی بود، بلکه روند کلی را نیز به نزولی تغییر‌داد.

فالس بریک اوت (بریک اوت کاذب) چیست؟ + استراتژی معامله بر اساس آن

نکات مهم در معامله بر اساس بریک اوت کاذب

در همه شرایط بازار باید مراقب این بریک اوت‌ ها بود، زیرا این الگو‌ها غالبا سرنخ‌های قدرتمندی برای تغییر جهت حرکت احتمالی بازار را ارائه می‌کنند.
در بازارهای مالی، معامله کردن بر خلاف روند، کار بسیار سختی است. اما یکی از بهترین راه‌ها برای معامله بر خلاف روند اصلی، این است که منتظر یک بریک اوت کاذب در یک سطح مقاومت یا حمایت کلیدی باشیم که این اتفاق، سیگنالی بر علیه روند فعلی، ارائه می‌دهد. درست مانند آنچه که در نمودارهای بالا مشاهده کردیم. اما در هر صورت، بریک اوت های کاذبی که در جهت حرکت روند اصلی شکل می‌گیرند، معامله‌پذیرتر می‌باشند.
فالس بریک اوت‌ها محل نبرد بین معامله‌گران آماتور و حرفه‌ای است، بنابراین اگر می‌خواهید که طعمه نباشید، بهتر است بیاموزید که چگونه می‌توان، بریک اوت‌های کاذب را شناسایی و بر اساس آن‌ها معامله کرد.

منبع: PriceAction

بیشتر بخوانید: چگونه با استفاده از بریک اوت معامله کنیم؟

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “فالس بریک اوت (بریک اوت کاذب) چیست؟ + استراتژی معامله بر اساس آن
  1. محمد گفت:

    با سلام.جالب اینکه معامله گران آماتور در بیشتر موارد منتظر شکست حمایت ها و مقاومت‌ها هستند و برای ورود سریع به معامله پس از عبور قیمت از خط حمایت یا مقاومت کمین می کنند.
    کار اشتباهی که من بارها آن را انجام داده و به دام افتاده ام
    و اما نکته مهم و حقیقت فراموش شده این است که در ۷۰ درصد مواقع حمایت ها و مقاومتها به وظیفه خود به خوبی عمل می کنند و موجب برگشت قیمت و تغییر روند می شوند و ما کافی است صبر پیشه کنیم و منتظر کندل های پین بار یا اینگلف و کندل تایید برای برگشت قیمت باشیم و تمام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟