بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

چند نکته مهم از جلسه امروز (2 نوامبر) بانک مرکزی استرالیا

چند نکته مهم از جلسه امروز (2 نوامبر) بانک مرکزی استرالیا

بانک مرکزی استرالیا در برابر فشارهای بازار تسلیم شد

توقف هدف بازده اوراق

بانک مرکزی استرالیا در بیانیه سیاست‌های پولی خود اعلام کرد: تصمیم گرفته شده مبنی بر این که هدف بازده اوراق متوقف شود نشان دهنده بهبودی در وضعیت اقتصادی و پیشرفت در زمینه حرکت به سمت هدف تورمی زودتر از پیش‌بینی‌ها است. با توجه به این که قیمت گذاری نرخ بهره در دیگر بازارها در واکنش به احتمال افزایش بیشتر تورم و نرخ بیکاری پایین بیشتر شده است، اثربخشی هدف بازده در پایین نگه داشتن ساختار کلی نرخ بهره در استرالیا کاهش یافته است.

اگر بخواهیم ساده این مسئله را باز کنیم باید این طور گفت که بانک مرکزی کنترل شرایط را از دست داد و این مسئله به اندازه کافی در بازار شفاف بود و این بانک نمی‌خواهد که شرایط به همین ادامه داشته باشد. هر چند بانک مرکزی هنوز برنامه QE را حداقل تا اواسط فوریه سال 2022 ادامه می‌دهد، اما توقف هدف بازده اوراق نکته برجسته و بسیار مهمی است.

دلیل این مسئله می‌تواند این باشد که احتمالا تورم افزایش بیشتری خواهد داشت و فشار بیشتری بر بانک مرکزی وارد خواهد شد تا دست به کار شود.

اضطراب بانک مرکزی در مورد تورم

تخمین‌های اخیر نشان دادند که بانک مرکزی تورم در سال 2021 و 2022 را حوالی 2.25% و در سال 2023 حوالی 2.5% پیش‌بینی می‌کند. این بانک اعلام کرد مهم‌ترین عدم قطعیت‌ها تداوم اختلالات فعلی در زنجیره تامین جهانی و رفتار دستمزدها زمانی که نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح در طول دهه‌های اخیر برسد، خواهد بود.

در حالی که نرخ دستمزدها همچنان به طور کلی پایین است و به سطوح مورد نظر بانک مرکزی نرسیده است، اما اختلالات زنجیره تامین جهانی احتمالا منجر به افزایش قیمت مصرف کننده در طول زمان خواهد شد و این مسئله می‌تواند سال آینده فشار بیشتری بر بانک مرکزی استرالیا وارد کند.

در حال حاضر این بانک با پیش‌بینی‌های خود در مورد تورم 2.5% سال 2023 وقت بیشتری می‌خرد و بازار را به آرامش دعوت می‌کند. اما اگر این پیش‌بینی‌ها به سمت بالا تجدید نظر شوند، انتظار می‌رود این مسئله سبب شود بانک مرکزی سیاست لفظی متفاوتی را در آینده اتخاذ کند.

تغییر سیاست لفظی بانک مرکزی استرالیا

بیایید متن‌های بیانیه بانک مرکزی استرالیا در ماه اکتبر و نوامبر را مقایسه کنیم. اول ماه اکتبر را بررسی می‌کنیم:

هیئت مدیره متعهد شدند که شرایط سیاست‌های پولی به شدت حمایتی را تا زمانی که به سطح اشتغال کامل برسیم و تورم به هدف مورد نظر ما برسد، حفظ کنند. بانک مرکزی تا زمانی که تورم واقعی بین هدف 2 تا 3% قرار نگیرد، نرخ بهره را افزاش نخواهد داد. سناریو اصلی بانک مرکزی بدین صورت است که این شرایط تا قبل از سال 2024 مهیا نخواهند شد. رسیدن به این شرایط نیازمند این است که بازار کار به اندازه کافی رقابتی شود تا منجر به رشد دستمزدها بیش از سطح فعلی شود.

حال بیانیه ماه نوامبر را بررسی می‌کنیم (موارد بولد شده تغییرات کلیدی هستند)

هیئت مدیره متعهد شدند که شرایط سیاست‌های پولی به شدت محرک را تا زمانی که به اشتغال کامل و هدف تورمی برسیم، حفظ شود. در حالی که تورم افزایش یافته است اما همچنان پایین‌تر از اصلاحات اساسی است. فشارهای تورمی در استرالیا به نسبت دیگر کشورها نیز کم‌تر هستند که دلیل آن می‌تواند رشد نسبی کم دستمزدها در استرالیا باشد.

بانک مرکزی تا زمانی که تورم بین هدف 2 تا 3% قرار نگیرد، نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. پیش نیاز این مسئله رقابتی بودن باز کار به اندازه‌ که بتواند رشد دستمزدها را در پی داشته باشد، است. این مسئله کمی زمان‌بر است. هیئت مدیره صبور است و پیش‌‌بینی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم پایه تا پایان سال 2023 بالاتر از 2.5% نخواهد بود و رشد دستمزدها افزایش تدریجی کمی خواهد داشت.

به طور خلاصه باید گفت که بانک مرکزی استرالیا این سیگنال را به بازار داد که آماده افزایش نرخ بهره پیش از سال 2024 است اما ممکن است نیاز باشد که تا پایان سال 2023 برای این امر صبر کنند.

اگر بخواهیم واقع بینانه ببینیم این مسئله شاید موضوع اصلی نباشد اما “پیش‌بینیسناریو اصلی” بانک مرکزی نشان می‌دهد که این بانک باید صبر بیشتری داشته باشد چرا که فراهم شدن شرایط به نحوی که بانک مرکزی می‌خواهد “کمی زمان‌بر است”.

با این حال محدودیت‌های ناشی از زنجیره تامین در سطح جهان می‌تواند فشارهای تورمی را افزایش دهد و انکار مداوم و بیان این که “تورم همچنان در سطوح پایین‌ قرار دارد” ممکن است مثل فشارها در زمینه افزایش نرخ بهره در سال آینده، متوقف شود.

اما فعلا لحن داویش بانک مرکزی منجر به افت دلار استرالیا شده است. با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که بانک مرکزی استرالیا درها را به روی سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره باز کرده است.

منبع: forexlive

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “چند نکته مهم از جلسه امروز (2 نوامبر) بانک مرکزی استرالیا
  1. Saed گفت:

    موضوع خیلی مهم و کاربردی رو منتشر کردید.
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟