بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

آمار سفارشات کالاهای بادوام یا Durable goods orders چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟

Durable goods orders

شاخص سفارشات کالاهای بادوام چیست؟

شاخص سفارشات کالا های بادوام  (Durable goods orders) یک نظرسنجی ماهانه است که توسط اداره آمار ایالات متحده به انجام می‌رسد و به بخشی از روند فعالیت‌های صنعتی حساس است. این نظرسنجی به عنوان یک شاخص اقتصادی (Economic Indicator) مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

شاخص سفارشات کالاهای بادوام، نشان دهنده تغییرات میزان سفارشات جدید کالاهای بادوام در مدت زمانی مشخص است که توسط تولیدکنندگان داخلی، این سفارشات انجام شده‌است. تغییرات در ارزش کل سفارشات این کالاها در هر ماه، در دو نسخه اندازه‌گیری و منتشر می‌شود.

کالاهای بادوام عموما اقلام گران قیمتی هستند که میزان دوام و میزان استفاده از آن‌ها به بیش از سه سال می‌رسد. در نتیجه، شرکت‌ها آن‌ها را به ندرت و فقط در صورت نیاز شدید و یا توسعه آن واحد صنعتی خریداری می‌کنند. برای مثال می‌توان به تجهیزات یارانه‌ای، ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات اداری و همچنین اقلام گران قیمت‌تر مانند بیل‌های مکانیکی، مخازن و حتی هواپیماها اشاره کرد. (هواپیماهای تجاری سهم قابل توجهی در شاخص سفارشات کالاهای بادوام را برای اقتصاد ایالات متحده تشکیل می‌دهند)

اگر در طول یک ماه، سفارش یک یا چند مولفه خاص افزایش شدیدی داشته باشد، آمار ماهیانه این شاخص تحت تاثیر این تغییر قرار می‌گیرد. به همین دلیل، بسیاری از تحلیل‌گران، آمار سفارشات بخش دفاعی و حمل و نقل را در شاخص سفارشات کالاهای بادوام، مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

نحوه استفاده از داده‌های سفارشات کالاهای بادوام

سفارشات کالاهای بادوام یک شاخص کلیدی اقتصادی برای اقتصاددانان، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است تا به وسیله آن سلامت اقتصادی را مورد سنجش قراردهند. از آنجا که تغییرات در میزان سرمایه‌گذاری‌ها بر روند رشد اقتصادی تاثیر بسیار زیادی دارد، برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است که بتوانند این روندها را تشخیص دهند و از آن استفاده کنند.

شاخص سفارشات کالاهای بادوام می‌تواند اطلاعاتی راجع به رونق در تولید و فروش کارخانه‌ها در آینده ارائه دهد. عموما تولیدات کارخانجات یا سرمایه‌بر هستند و یا کاربر. هنگامی که سرمایه‌گذاری بر روی ماشین آلات کاهش پیدا می‌کند، کارخانه‌ها مجبور هستند برای جبران آن قسمت از کارخانه که اتوماسیون در آن شکل نگرفته است و یا دارای ماشین‌آلات قدیمی‌تری است، کارمند بیشتری استخدام کنند. این موضوع اگرچه بیکاری را کاهش می‌دهد اما حاشیه سود شرکت‌ها را نیز در بلندمدت کاهش خواهدداد.

کسب‌وکارها و مصرف کنندگان معمولا زمانی کالاهای بادوام را خریداری می‌کنند که اطمینان داشته‌باشند اقتصاد رو به بهبودی است. بنابراین، افزایش در سفارشات نشان دهنده روندی صعودی در رونق اقتصاد است. همچنین می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ سهام شرکت در آینده نیز باشد.

سفارشات کالاهای بادوام به سرمایه‌گذاران می‌گوید که چه انتظاری از بخش تولید، به عنوان یکی از اجزای اصلی اقتصاد داشته باشند. همچنین این سفارشات درک بهتری نسبت به چگونگی عملکرد زنجیره تامین به سرمایه‌گذاران می‌دهد. این موضوع زمانی مهم می‌شود که سرمایه‌گذاران، اهمیت صنایعی مانند ماشین آلات، فناوری ساخت و حمل و نقل را درک کرده‌باشند.

ملاحظات خاص

لازم به یادآوری است که زمان بین شروع و اتمام فرآیند تولید کالاهای سرمایه‌ای (Capital Goods) به طور متوسط نسبت به دیگر کالاها بیشتر است. بنابراین سفارشات جدید در این کالاهای بادوام، اغلب برای سنجش پتانسیل بلندمدت رشد شرکت‌ها برای فروش و درآمد در آینده استفاده می‌شود.

آمار داده‌های سفارشات کالاهای بادوام اغلب ممکن است ناپایدار باشند و احتمال اعمال تجدید نظر در آن‌ها نیز وجود دارد. بنابراین سرمایه‌گذاران و تحلیلگران معمولا از میانگین چند ماهه به جای استفاده از داده‌های یک ماه، استفاده می‌کنند.

با توجه به مقیاس جهانی تولیدات، تنش‌های سیاسی و یا حتی جنگ‌های تجاری (Trade wars) بین کشورها می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌کرد مشاغل و مصرف‌کنندگان برای تجهیزات و لوازم جدید شود. به عنوان مثال، چندین تولید کننده آمریکایی مواد اولیه خود را از چین تهیه می‌کنند و یا محصولات خود را در آنجا مونتاژ می‌کنند. وضع تعرفه‌ها یا حتی تهدید به چنین اقدامی می‌تواند تاثیر روانی بر مشاغل داشته باشد و منجر به کاهش هزینه‌کردها شود.

مثالی از شاخص سفارشات کالاهای بادوام

در دسامبر سال ۲۰۰۷ به خاطر کاهش مالیات و سیاست‌های پولی انبساطی (Expansionary Monetary Policy)، تعداد سفارشات کالاهای بادوام به اوج خود رسید. سپس بین دسامبر ۲۰۰۷ تا مارس ۲۰۰۹ شاهد کاهش ۳۸ درصدی در این داده‌ها بودیم.

این سقوط شدید در شاخص سفارشات کالاهای بادوام به رکود بزرگی مربوط می‌شود که اقتصاد آمریکا را در آن برهه از زمان در بر گرفت. در این دوره صاحبین مشاغل، سرمایه‌گذاری در تجهیزات و فناوری‌های جدید را به خاطر کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان، بسیار کاهش دادند.

در مجموع بهترین استفاده‌ای که از این شاخص می‌توان داشت، درک کلی عدد اعلامی و تاثیر آن بر روند رشد اقتصاد است. شاید در معاملات کوتاه‌مدت به وسیله مثبت یا منفی شدن عدد منتشر شده بتوان سودهایی کسب کرد، اما برای تعیین وضعیت اقتصاد و روند آن، باید این شاخص را در کنار دیگر شاخص‌ها تحلیل کرد.

تفاوت Core Durable Goods Orders و Durable Goods Orders

شاخص سفارش کالای بادوام در دو نوع منتشر می‌شود که نوع عادی آن (Durable Goods Orders) تمام کالاهای بادوام را شامل می‌شود ولی کالاهایی مثل هواپیما یا وسایل نقلیه دیگر که قیمت‌های بالایی دارند در تمام طول سال فروش ثابتی ندارند و ممکن ازست در بعضی ماه‌ها ناگهان حجم فروش این صنایع به شدت رشد کند و در بعضی ماه‌ها هیچ فروشی نداشته باشند بنابراین در نوع دوم از شاخص سفارشات کالای بادوام که Core Durable Goods Orders است تمام کالاهای بادوام به استثنای وسایل نقلیه موتوری لحاظ می‌شود. پس از نوع Core این شاخص نتیجه‌گیری دقیقتری از تغییرات آن می‌توان کرد.

زمان انتشار این شاخص در آمریکا: شاخص سفارشات کالاهای بادوام تقریبا با گذشت 25 روز از پایان ماه منتشر می‌شود. برای مثال داده ماه ژانویه، حدودا در 25 فوریه منتشر می‌شود.

استفاده از شاخص‌های مختلف برای کسب سود بیشتر نیازمند آموزش و تمرین بسیار در بازار فارکس است. استفاده درست از شاخص سفارشات کالاهای بادوام و چنین شاخص‌هایی به بیشتر شدن سود شما کمک شایانی می‌کند. ما در آکادمی ماکروترید یوتوفارکس با آموزش معامله در بازار فارکس به صورت فاندامنتال و تکنیکال شما را برای معامله در این بازار حرفه‌ای می‌کنیم. همچنین در کنار آموزش‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، با دادن سیگنال‌هایی شما را در کسب سود یاری می‌کنیم.

 

منبع: Investopedia

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

3 دیدگاه در “آمار سفارشات کالاهای بادوام یا Durable goods orders چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟
  1. محمد حسن عظیمی گفت:

    فانتامنتال

  2. arianbb گفت:

    🙏

  3. سمیه گفت:

    ممنون بسیار عالی❤️❤️❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟