مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

فارکس 2022چشم‌انداز جفت‌ارزهای فارکس در سال 2022: دلار در اواسط چرخه قدرت

 

همه‌گیری و بحران‌های مالی را اگر کنار بگذاریم، نرخ ارزها معمولا با انقباض و انبساط سیاست‌های پولی حرکت می‌کنند. در سال ۲۰۲۲ نیز به نظر فدرال رزرو قوی‌ترین دلایل را برای شروع سیاست‌های انقباضی دارد و انتظار می‌رود دلار قوی‌تر شود.

 

شکاف تولید بسته شده‌ یا درحال بسته شدن است

بازارهای مالی نوعی حس اعتماد به اقتصاد جهانی را ترسیم می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که سیاستگذاران مالی (بانک‌های مرکزی هر کشور) به اهداف خود در جلوگیری از تبدیل شدن همه‌گیری کرونا به یک رکود چند ساله دست یافته‌اند. اقتصادهای 10 کشور حاضر در گروه G10 در حال بهبود هستند و نگرانی‌ها در مورد قدرت بهبود اقتصادی در حال حرکت به سمت نگرانی در مورد تورم است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تورم + بررسی تورم در ۱۰۰ سال گذشته

شکاف‌ تولید به تفاوت تولید کشور با میزان پتانسیل تولید کشور برای رشد نسبت به قبل از کرونا گفته می‌شود. این معیار می‌تواند شاخص مناسبی برای بانک های مرکزی باشد تا ببینند آیا نیاز به اقدام سریع در پاسخ به تورم دارند یا خیر. البته پیش‌بینی شکاف تولید بسیار دشوار است، اما صندوق بین المللی پول معتقد است که در سال ۲۰۲۲ کشور‌های ایالات متحده (با ۳.۳+ درصد) و کانادا (با ۰.۸+ درصد) شکاف تولید مثبتی ثبت خواهند کرد. از نظر تئوری فدرال رزرو و بانک مرکزی کانادا باید جزو اولین کشور‌ها برای شروع سیاست‌های انقباضی باشند.

در طرف دیگر، منطقه یورو و ژاپن قرار دارند که احتمالا در سال ۲۰۲۲ نیز شاهد شکاف تولید منفی خواهند بود. این امر مواضع داویش این بانک‌ها را توجیه خواهد کرد.

اگرچه به نظر می رسد که این دیدگاه تاحدودی مورد اجماع فعالین بازار است، اما ما طرفدار تقویت دلار در طول دوره‌ای که فدرال رزرو اقدام به افزایش نرخ بهره می‌کند هستیم. این افزایش قدرت خصوصا در برابر کشورهایی که تورم بالایی ندارند، به خوبی مشاهده خواهد شد. بنابراین انتظار داریم که یورو، ین و فرانک در سال ۲۰۲۲ عملکرد ضعیفی داشته باشند. همچنین کرون سوئد نیز ممکن است از رشد عقب بماند.

ما تصور نمی‌کنیم که افزایش قدرت دلار، در حالی که بازدهی اوراق هنوز بسیار پایین است، نیازی به یک سنتیمنت ریسک‌گریز داشته باشد. به هرحال، احتمالا بهترین کار این است که اقتصاد جهانی را در اواسط چرخه توصیف کنیم. (افزایش اعتماد به بهبود اقتصاد، افزایش تورم و شروع چرخه‌های انقباض پولی بانک‌های مرکزی) به این معنا است که اکثر ارزهای کالا محور می‌توانند به عملکرد خوب خود ادامه دهند، زیرا اقتصاد آنها به خاطر سرمایه‌گذاری تجاری قوی‌تر، رشد خواهد کرد.

سه عامل مهم برای عملکرد پوند وجود دارد:« ۱- تقویت دلار، ۲- بازده اوراق قرضه پایین و ۳- تثبیت ارزهای کالامحور. ما فکر می‌کنیم، برخلاف تصور بازار که عمدتا به پوند بدبین است، پوند می‌تواند سال آینده افزایش یابد.

به عنوان نکته پایانی، ما دوست داریم که به مدل نرخ مبادله تعادل رفتاری (BEER) که به نوعی ارزش منصفانه ارزها در برابر دلار را در میان مدت تعیین می‌کند، پایبند باشیم. تغییرات اخیر شرایط تجاری، ارزش معقول جفت ارز EURUSD را به حدود ۱.۱۰ کاهش داده است. این پیش‌بینی ما برای پایان سال ۲۰۲۲ است که بسیار کمتر از اجماع بازار در ۱.۱۸ است. همچنین ارزهایی که از ارزش واقعی خود طبق مدل ما پایین‌تر قرار دارند می‌تواند به کرون نروژ و دلار نیوزلند اشاره کرد. ما نسبت به ین در سال ۲۰۲۲ نزولی هستیم و ممکن است دلار استرالیا نیز به خاطره فروش بیش از حد و ارزش گذاری پایین سود ببرد اما این پوزیشن در حال حاضر پرریسک است.

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

مدل نرخ مبادله تعادل رفتاری (BEER)

EURUSD: تمام راه‌ها به قدرت دلار منتهی می‌شوند

پیشبینی نرخ یورو به دلار آمریکا

پیشبینی نرخ یورو به دلار آمریکا

  • چرخه فدرال رزرو: دلیلی که باعث شد دلار در سال جاری قوی‌تر شود، فدرال رزرو بود. فدرال رزرو به جای آنکه بر ادعای اولیه خود برای عدم تغییر سیاست‌ها و باقی ماندن نرخ بهره واقعی در محدوده منفی تا سال ۲۰۲۴ پایبند باشد، با تغییر استراتژی خود اکنون به نظر می‌رسد که احتمالا تابستان سال آینده نرخ بهره را افزایش دهد. دات پلات در حال حاضر یک محرک بزرگ برای بازار است. حتی همین امروز قیمت‌گذاری بازار حدود ۴۰ تا ۵۰ نقطه پایه زیر پیش‌بینی‌های فدرال رزرو برای نرخ‌ بهره است. شتاب خوب برای رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ (پیش‌بینی ما برای تولید ناخالص داخلی آمریکا ۵ درصد است) در کنار ترازنامه قوی شرکت‌ها و مصرف کنندگان باید به این معنی باشد که قیمت‌گذاری‌ها حفظ شده و تورم تا پایان سال بالای ۳ درصد باقی می‌ماند. دلار قوی می‌تواند در شروع سیاست‌های انقباضی نیز نقش داشته باشد.
  • انتظارات محتمل برای سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی اروپا: قیمت‌گذاری برای مسیر نرخ بهره بانک مرکزی اروپا با شوک قیمت انرژی مواجه شد و حتی در مقطعی نزدیک به ۳۰ نقطه پایه برای سل ۲۰۲۲ قیمت‌گذاری شد. ما این قیمت‌گذاری را شدید و بعید می‌دانیم، با این حال ممکن است قبل از اینکه بازار از این نوع قیمت‌گذاری عقب نشینی کند، تورم منطقه یورو تا بهار سال آینده کاهش یابد (افزایش مالیات بر ارزش افزوده آلمان به این محاسبات کمک می‌کند). انتظار می‌رود که منطقه یورو در سال ۲۰۲۲، حدود ۰.۵ درصد شکاف منفی تولید ناخالص داخلی نسبت به قبل از کرونا داشته باشد و بانک مرکزی اروپا نیز کاملا متوجه است که نمی‌خواهد اشتباهاتی که در مورد سیاست‌های انقباضی در ژوئیه ۲۰۰۸ مرتکب شد، تکرار کند.
  • رکود تورمی؟ ریسک اصلی سناریو فوق احتمالا رکود تورمی است، جایی که افزایش نرخ بهره در پاسخ به یک شوک تورمی گذرا، منجر به رکود می‌شود. فدرال رزرو فعلی، فاصله زیادی از فدرال رزرو ولکر در اوایل دهه ۸۰ دارد، بنابراین، ما این سناریو را بعید می‌دانیم. حتی در صورت تحقق، احتمال رکود تورمی برای دارایی‌های ریسک‌پذیر منفی خواهد بود و همین دارایی‌ها نیز احتمالا توسط یک ضد چرخه دلار حمایت خواهند شد. شاید تنها سناریو برای تقویت EURUSD در سال ۲۰۲۲ این باشد که شاهد یک بهبود اقتصادی قوی در جهان باشیم، منطقه یورو شاهد یک رنسانس باشد (مانند سال ۲۰۱۷) و وضعیت فدرال رزرو تغییر کند. با این حال، با توجه به اینکه انتظار می‌رود اختلالات زنجیره تامین بر رشد صنایع سنگین اروپا تاثیر بگذارد، چنین سناریویی بعید به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: رکود تورمی چیست و چرا در حال حاضر ریسک بزرگی محسوب می‌شود؟

 

USDJPY: شکاف تولید را مدنظر داشته باشید

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ دلار به ین

  • طوفان کامل برای ین: ین بدترین عملکرد در میان G10 در سال جاری را از آن خود کرده است. تضعیف ین عمدتا به خاطر ریسک‌پذیری مطلوب در بازارهای مالی، افزایش نرخ بازده اوراق قرضه در ایالات متحده و اخیرا شوک انرژی بوده است. اگرچه تیم ما معتقد به کاهش قیمت انرژی در سال آینده است (انتظار داریم نفت برنت به ۷۵ دلار در هر بشکه برسد) اما به نظر می‌رسد که نرخ بازده در ایالات متحده قطعا افزایش خواهد یافت. در بازار سهام نیز حتی اگر رشد امسال را تکرار نکنیم، احتمالا باز هم رشد خوبی را شاهد خواهیم بود. با این دلایل می‌توان USDJPY را در حوالی ۱۱۵.۰۰ دید و احتمال پیشروی تا سطح ۱۲۰ نیز وجود دارد چرا که فدرال رزرو احتمالا در تابستان آینده چرخه سیاست‌های انقباضی خود را آغاز می‌کند.
  • بانک مرکزی ژاپن با خوشحالی در پشت منحنی: USDJPY داستان دو شکاف تولید است. انتظار می‌رود که اقتصاد ایالات متحده در سال آینده رشد اقتصادی ۲ درصد با شکاف تولید مثبت داشته باشد که یعنی فدرال رزرو می‌تواند از بسیاری از بانک‌های مرکزی اصلی، زودتر سیاست‌های انقباضی را آغاز کند. اما در ژاپن، با وجود رشد اخیر، انتظار می‌رود اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۲ یک درصد شکاف تولید منفی داشته باشد. به عبارت دیگر قدرت قیمت‌گذاری در این کشور ضعیف است. بنابراین انتظار نمی‌رود تورم ژاپن تا سال ۲۰۲۳ به یک درصد افزایش پیدا کند. این یعنی احتمالا بانک ژاپن همچنان سیاست پیچیده خود یعنی QQE در کنار کنترل منحنی بازده را حفظ خواهد کرد.
  • آیا ین ضعیف یک مشکل است؟ در اوایل اکتبر، به نظر می‌رسید که وزارت دارایی ژاپن نسبت به ین ضعیف ابراز نگرانی کرده است. در آن زمان USDJPY زیر ۱۱۲ معامله می‌شد. بدون شک نگرانی‌ها مربوط به برخی حرکت‌های شدید در بازار فارکس بود، اما افزایش قیمت انرژی نیز مزید بر علت شده بود. ما فکر می‌کنیم که مقامات ژاپنی نمی‌خواهند فعلا USDJPY به سطح ۱۱۵ برسد، اما ترکیبی از کاهش قیمت انرژی و آماده‌سازی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در بهار سال آینده می‌تواند یک دوره نزولی دیگر برای USDJPY ایجاد کند.

 

GBPUSD: انتظارات برای افت استرلینگ اغراق آمیز به نظر می‌رسند

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ پوند به دلار آمریکا

  • خطای سیاستی بانک انگلستان؟ بر اساس وزن تجاری، پوند انگلستان در سال جاری بیش از ۳ درصد افزایش یافته است. با این حال، در حال حاضر یک بدبینی رایج در مورد پوند ایجاد شده است که بانک انگلستان در شرف ارتکاب یک خطای سیاستی است. استدلال این است که بانک انگلستان قرار است سیاست‌های خود را در زمانی اشتباه انقباضی کند. درست مانند زمانی که تریشه، رئیس بانک مرکزی اروپا در ژوئیه ۲۰۰۸ و در آستانه بحران مالی اقدام به افزایش نرخ بهره کرد. تفاوت این است که اکنون هیچ سیگنال واضحی از رکود در بریتانیا وجود ندارد. اقتصاددانان ما یک رشد نسبتا سالم در بریتانیا را برای سال‌ آینده پیش‌بینی می‌کنند. این به بانک مرکزی انگلستان اجازه می‌دهد تا نرخ بهره را ۱۵ نقطه پایه در دسامبر امسال و ۵۰ نقطه پایه در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد.
  • برگزیت: دلیل دیگری که بعضی افراد درباره پوند بدبین هستند به خاطر روابط تیره لندن با بروکسل و ریسک فروپاشی توافقنامه تجارت و همکاری اتحادیه اروپا و بریتانیا است. برداشت تیم ما از این موضوع این است توافق انجام شده را به سختی می‌توان بهتر از برگزیت بدون توافق دانست. به طوری که نابود شدن آن باعث ایجاد نوسانات در پوند مانند سال ۲۰۱۹ نخواهد شد. همچنین فرصت زیادی برای تعدیل موقعیت‌ها در لحظه آخر برای هر دو طرف وجود دارد و ما شک داریم که سال ۲۰۲۲ به عنوان سالی با ضرب الاجل‌های نزدیک به خروج از برگزیت شناخته شود.
  • مقاومت در برابر دلار قوی: این دیدگاه رایجی نیست، اما ما فکر می‌کنیم پوند بهتر از برخی دیگر از ارزها می‌تواند در برابر قدرت‌گیری دلار مقاومت کند. ما شک داریم که جفت ارز GBPUSD به طور قابل توجهی به زیر ۱.۳۰ برسد و انتظار داریم انقباض اولیه سیاست بانک انگلستان باعث ایجاد یک حمایت قوی از پوند شود. در سالی که سیاست‌ها به سمت انقباض‌ حرکت می‌کند، بریتانیا آنقدر‌ها که برخی تصور می‌کنند، آسیب پذیر به نظر نمی‌رسد. کسری حساب جاری بریتانیا به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است که قابل مدیریت است همچنین پیش‌بینی می‌شود که کسری بودجه به ۰.۶ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. علاوه‌بر آن CDS (نوعی اوراق اعتباری) پنج ساله بریتانیا در حال حاضر در ایالات متحده نیز معامله می‌شود.

 

EURJPY: حمایت چرخه میان مدت

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ یورو به ین

  • محیط ریسک‌پذیری چگونه است؟ بازارهای سهام (بجز چین) سال ۲۰۲۱ عملکرد بسیار خوبی داشتند. این نوع دارایی‌ها معمولا به عنوان پوشش تورمی در نظر گرفته می‌شوند و از نظر تئوری باید در سال ۲۰۲۲ به عملکرد خوب خود ادامه دهند. معمولا بازارهای سهام آخرین دسته دارایی‌هایی هستند که وارد چرخه بعدی می‌شوند. منصفانه به نظر می‌رسد که اقتصاد جهانی را در حال تغییر به فاز میانی چرخه توصیف کنیم. چرا که سیاستگذاران با اطمینان از بهبود در حال حذف حمایت‌ها هستند. این باید یک محیط مثبت برای EURJPY باشد و این جفت ارز را در محدوده ۱۳۴ تا ۱۳۰ حمایت کند.
  • نقدینگی فراوان یورو: نرخ‌ بهره در منطقه یورو باید تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ احتمالا همچنان در نزدیکی ۰.۵۰- درصد باقی بماند. اگرچه ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ پس از پایان دوره سیاست حمایتی TLTRO در ماه ژوئن، شاهد اندکی افزایش آن باشیم. ذخایر اضافی یورو که در بانک مرکزی اروپا نگهداری می‌شود در حال حاضر ۳.۶ تریلیون یورو است و همچنان رشد می‌کند. در حالی که بانک مرکزی اروپا در ۱۶ دسامبر یک جلسه چالش برانگیز در رابطه با پایان دادن به برنامه خرید اضطراری همه‌گیری یعنی PEPP خواهد داشت. ما انتظار داریم یک طرح ترکیبی جدید برای هموارسازی خروج از PEPP معرفی شود. مانند ین، ما انتظار داریم که یورو نیز در سال ۲۰۲۲ به عنوان یک ارز تامین مالی محبوب باقی بماند.
  • ریسک‌های بالقوه در سال ۲۰۲۲: ریسک‌های بالقوه در سال آینده به شکل‌های ژئوپلیتیک (چین – تایوان/آمریکا) (روسیه – اروپا)، بازارهای مالی (سقوط بازار املاک چین، انقباض اقتصادی فدرال رزرو، بحران بدهی اقتصادهای نوظهور) و اجتماعی و محیطی (انواع جدید کرونا، جنبش‌های اجتماعی، رویدادهای اقلیمی). این رویدادها می‌توانند منجر به قدرت گرفتن ارزهای ین و یورو شود. تاریخ نشان می‌دهد که ین در زمان رخ دادن این ریسک‌ها بهتر عمل می‌کند.

 

EURGBP: به شدت ضعیف

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ یورو به پوند

  • صرف ریسک پایین‌تر برای برگزیت: همانطور که در بالا ذکر شد، ما شک داریم که سر و صدایی که در مورد مذاکرات برگزیت و از هم گسیختگی تجارت بین اتحادیه اروپا و بریتانیا ظاهر شده است، مانند سال ۲۰۱۹ به پوند ضربه بزند. در آن زمان، پوند با ریسک ۵ تا ۶ درصدی نسبت به یورو معامله می‌شد. به عبارت دیگر، ما شک داریم که EURGBP نسبت به بدتر شدن اوضاع اتحادیه اروپا و بریتانیا افزایش شدیدی پیدا کند. بر اساس نحوه مبادله پوند در سال جاری، ما معتقدیم که هرگونه تشدید تنش ناشی از برگزیت می‌تواند صرف ریسک را در حدود ۱ تا ۲ درصد افزایش دهد. بنابراین این جفت ارز به سختی می‌تواند از سطح ۰.۸۶۵۰/۰.۸۷۰۰ فراتر رود.
  • واگرایی ECB-BOE:  به نظر می‌رسد تورم در بریتانیا و منطقه یورو در ماه‌های آینده افزایش یابد. CPI منطقه یورو باید در دسامبر در حدود ۴.۳ درصد به اوج خود برسد اما اوج CPI بریتانیا بعید است که تا آوریل به دست آید و احتمالا بالای ۵ درصد است. علی‌رغم قیمت‌گذاری در بازار، بعید است که بانک مرکزی اروپا در سال اینده نرخ بهره را افزایش دهد و به نظر می‌رسد تزریق نقدینگی فراوان این بانک تا سال ۲۰۲۳ باقی می‌ماند. در بریتانیا ما با چشم‌انداز جذاب بانک انگلستان روبرو هستیم. این بانک گفته است که با رسیدن نرخ بهره به ۰.۵۰ درصد، ترازنامه خود را کاهش داده و شروع به فروش دارایی‌های خود می‌کند. بهبود بازده اوراق قرضه دولتی باید به نفع پوند باشد.
  • انتخابات و سیاست: بازارهای مشتقه فارکس، ریسک قابل توجهی را به انتخابات فرانسه در آوریل سال اینده به ویژه دور دوم انتخابات در ۲۴ آوریل اختصاص داده است. رئیس جمهور امانوئل ماکرون در نظرسنجی‌ها با حدود ۲۵ درصد پیشتاز است، هرچند در شش ماه اینده می‌تواند تغییرات زیادی رخ دهد. انتخابات فرانسه در سال ۲۰۱۷ بر یورو تاثیر قابل توجهی گذاشت. در بریتانیا، به نظر می‌رسد که دولت جانسون عملکرد خوبی ثبت کرده است و حزب مخالف دولت یعنی حزب کارگر نیز چالش جدی‌ ایجاد نمی‌کند.  همچنین ریشی سوناک می‌تواند از پودر جادویی خود یعنی بخشش‌های مالیاتی پیش از انتخابات استفاده کند. بنابر‌این ریسک‌های سیاسی برای منطقه یورو در سال اینده بیشتر است.

 

EURCHF: تست تحمل SNB

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ یورو به فرانک

  • پوشش تورم با فرانک سوئیس: فرانک سوئیس به طور شگفت‌انگیزی یکی از بزرگترین ذینفعان افزایش قیمت انرژی در پاییز بود. استدلال این است که با توجه به تورم بسیار پایین در سوئیس، وقتی نرخ بهره واقعی دیگر مناطق کاهش یافته است، فرانک سوئیس جذاب‌تر می‌شود. ما فکر می‌کنیم که احتمالا عوامل دیگری نیز در اینجا موثر هستند. تراز تجاری سوئیس همچنان قوی است (مازاد تجاری بیش از ۴ میلیارد فرانکی به صورت ماهانه از ماه مه) و ادامه چاپ پول توسط بانک مرکزی اروپا، EURCHF را در نرخ‌های پایین نگه داشته است. ذخایر زیاد یورو در بانک مرکزی اکنون ۳.۶ تریلیون یورو است.
  • بانک ملی سوئیس به دنبال حفظ خطوط قرمز خود: بانک ملی سوئیس سیاست نرخ بهره خود را در ۰.۷۵- درصد حفظ کرده و در بازار فارکس مداخله می‌کند. این بانک به شدت خطوط قرمز خود را دنبال می‌کند، به عنوان مثال، سطح ۱.۰۵۰۰ سطحی است که این بانک به دنبال حفظ آن است. از نظر ما قیمت واقعی فرانک سوئیس ۵ تا ۶ درصد پایین‌تر از اوج خود در سال ۲۰۱۵ است، بنابراین حتی اگر بانک مرکزی سوئیس دست از مداخله بردارد هم EURCHF بعید است که به زیر سطح ۱.۰۰ بازگردد. دلیل تداوم مداخله SNB این است که هنوز نرخ تورم سوئیس برای سال ۲۰۲۴ کمتر از ۱ درصد پیش‌بینی می‌شود. این موضوع دلیل خوبی برای حفظ مواضع داویش توسط این بانک است.
  • آزمایش اراده SNB: مانند بانک مرکزی اسرائیل، تعهد بانک ملی سوئیس نیز در مبارزه با قدرت‌گیری ارز در حال آزمایش است. اگرچه ترازنامه SNB در حال حاضر بیش از یک تریلیون فرانک سوئیس است، اما به نظر می‌رسد هیچ فشار داخلی برای توقف رشد ذخایر ارزی وجود ندارد. در عوض این فشار از سوی سرمایه‌گذارن به وجود می‌آید که می‌پرسند: الف) بانک ملی سوئیس کمتر نگران تورم منفی و قدرت‌گیری بیشتر فرانک خواهد بود. و ب) خزانه‌داری ایالات متحده عملا به بانک ملی سوئیس در مورد مداخله در بازار فارکس هشدار داده ست. همانطور که در بالا ذکر شد، ما بسیار تردید داریم که SNB در سال ۲۰۲۲ چرخشی در سیاست‌ها داشته باشد و انتظار داریم که با کاهش رشد ترازنامه بانک مرکزی اروپا، افزایش سطح EURCHF آغاز شود.

 

EURNOK: چشم‌انداز هنوز روشن برای کرون نروژ

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ یورو به کرون نروژ

  • داستان انرژی: کرون نروژ در چند ماه گذشته از افزایش قیمت انرژی سود برده است، اما پیامدهای مثبت آن به همین چند ماه محدود نمی‌شود و احتمالا باقی خواهد ماند چرا که افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی می‌تواند به بهبود بیشتر آن کمک کند. ما انتظار داریم که قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به تدریج کاهش یابد که تا حدودی می‌تواند کاهش شدیدتر قیمت گاز طبیعی را جبران کند (انتظار داریم میانگین سال ۲۰۲۲ برای TTF حدود ۳۹ یورو بر مگاوات ساعت باشد) باید به خاطر داشته باشیم که بر خلاف سایر صادرکنندگان، ذخایر آبی کم نروژ این کشور را مستعد افزایش شدید هزینه‌های انرژی داخلی می‌کند. این ریسکی غیر قابل چشم‌پوشی برای کشوری است که ممکن است با وضعیتی مواجه شود که هزینه‌های زندگی بالاتر منجر به افزایش دستمزدها شود. چراکه هرچه سرمایه‌گذاری در این کشور افزایش یابد، عرضه در بازار کار کاهش خواهد یافت. نتیجه این امر می‌تواند باعث رشد قابل توجه تورم بشود.
  • بانک مرکزی نروژ: ما فکر می‌کنیم که چشم‌انداز رشد و تورم به حمایت از برنامه‌‌ی هاوکیش بانک مرکزی نروژ ادامه خواهد یافت. این بانک در حال حاضر سه بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی می‌کند و یکبار نیز در ماه دسامبر این کار را انجام خواهد داد. قیمت‌گذاری بازار نیز آخرین پیش‌بینی Norges Bank را تایید می‌کند. ما فکر می‌کنیم که ریسک‌ها در مورد کرون نروژ بیشتر به سمت افزایش نرخ بهره (چهار افزایش در سال ۲۰۲۲) است. همانطور که در بالا اشاره شد، ما پیش‌بینی می‌کنیم که اقتصاد نروژ در اوایل سال ۲۰۲۲ گرم‌تر از حد انتظار خواهد بود که این امر می‌تواند بانک مرکزی این کشور را به سمت برنامه‌های انقباضی‌تر سوق دهد. با این حال، حتی با سه افزایش در سال آینده، نرخ بهره این کشور به یک درصد خواهد رسید که این موضوع کرون نروژ را به یکی از مهم‌ترین نامزدها برای معامله تبدیل خواهد کرد.
  • ریسک‌پذیری و ارزش‌گذاری: کرون نروژ کمترین نقدینگی را در ارزهای G10 دارا است و بالاترین حساسیت را نسبت به نوسانات در ارزش سهام جهانی دارد، بنابراین دیدگاه‌ صعودی ما در مورد کرون نروژ بر این فرض تکیه دارد که چرخه‌های انقباض جهانی دائما فضای ریسک‌گریز در بازارها ایجاد نکند. علی‌رغم روند نزولی طولانی امسال در EURNOK طبق مدل ما این جفت ارز هنوز ۷ درصد بیش از حد ارزش‌گذاری شده است و ما فضایی برای حرکت این حفت ارز به ۹.۵۰ تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ می‌بینیم.

 

EURSEK: در انتظار چرخش هاوکیشی بانک مرکزی سوئد

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ یورو به کرون سوئد

  • بانک مرکزی سوئد خونسرد بازی می‌کند: بازار در حال حاضر بر روی حدود ۵۰ نقطه پایه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی سوئد در سال ۲۰۲۲ قیمت‌گذاری کرده است. ما فکر می‌کنیم با توجه به دورنمای نسبتا ضعیف تورم در میان مدت برای سوئد، چنین انتظارات هاوکیشی بی‌مورد است. ما انتظار داریم تا قبل از سال ۲۰۲۳ هیچ افزایش نرخ بهره‌ای نداشته باشیم و فکر می‌کنیم در ماه نوامبر و احتمالا تا اوایل سال ۲۰۲۲ شرط‌بندی‌های هاوکیش کمتر خواهند شد. با این حال، سیاست‌های انقباضی در جای دیگری رخ خواهد داد. بهبود اقتصاد داخلی احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ منجر به تغییر در لحن بانک مرکزی سوئد خواهد شد. این تغییر می‌تواند به شکل سیگنال‌هایی در مورد کاهش ترازنامه یا افزایش نرخ بهره ظاهر شود. با این حال، نرخ بهره پایین Riksbank می‌تواند جذابیت کرون سوئد را در دوره‌هایی که ریسک‌پذیری بالا است، نسبت به ارزهایی با بازده بالاتر مانند کرون نروژ افزایش بیشتری پیدا کند.
  • بهبود تجارت جهانی: سوئد یک اقتصاد بسیار باز است (نسبت کل تجارت به تولید ناخالص داخلی قبل از همه‌گیری حدود ۶۰ درصد بود) و سرنوشت اقتصادی آن به شدت با بهبود تجارت جهانی مرتبط است. ما انتظار داریم که تقاضای جهانی همچنان قوی بماند و اگرچه ممکن است فشارهای سمت عرضه مانع از بهبود تجارت تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شود، اما انتظار داریم که در کل سال ۲۰۲۲ تجارت جهانی ۲.۹ درصد افزایش داشته باشد. بیش از نیمی از صادرات سوئد به اتحادیه اروپا است و در حالی که رشد منطقه یورو را فراتر از انتظارات نمی‌بینیم اما انتظار داریم که سال ۲۰۲۲ رشد این منطقه ۳.۹ درصد باشد که می‌تواند برای صادرات سوئد حمایتگر ظاهر شود.
  • ارزشگذاری و ملاحظات تاریخی: از نقطه نظر ارزشگذاری، EURSEK طبق مدل BEER ما در میان مدت ارزش عادلانه دارد. ما در چند سال اینده فضایی برای جهش در ارزشگذاری این جفت ارز در نظر نداریم. در زمان بهبود اقتصادی پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ زمانی که EURSEK به زیر ۹.۰۰ سقوط کرد، اما تا سال ۲۰۱۳ دوباره به ارزشگذاری منصفانه بازگشت. دلیل این کار یک چرخش هاوکیش توسط بانک مرکزی سوئد بود که ارزش زیادی به کرون این کشور داد. از آنجایی که بعید است اینبار نیز این اتفاق رخ بدهد، از نظر ما هرگونه افزایش ارزش کرون متوسط خواهد بود. ما برای پایان سال ۲۰۲۲ قیمت ۹.۶۵ را برای EURSEK هدفگذاری کرده‌ایم.

 

EURDKK: مداخلات بیشتر در فارکس، اما کاهش بیشتر نرخ محتمل نیست.

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ یورو به کرون دارنمارک

  • سیاست پولی/ ارز: بانک ملی دانمارک برای دفاع ارزش ارز خود قبل از کاهش نرخ بهره از ۰.۵۰- درصد به ۰.۶۰- درصد در ۳۰ سپتامبر، اقدام به مداخله به میزان ۷۴.۵ میلیارد کرون دانمارک در بازار فارکس کرد. تاثیر این اقدام بر روی EURDKK از آن زمان تا امروز کمرنگ‌تر شده است و پس از آنکه این جفت ارز به اوج خود در ۷.۴۴۱۰ رسید، در حال حاضر در محدوده ۷.۴۴۰۰ تا ۷.۴۳۵۰ قرار دارد. این ممکن است نشان دهنده این باشد که اختلاف بیشتر بازه نوسان EURDKK می‌تواند یک محرک ضروری اما ناکافی برای افزایش مجدد ارزش جفت ارز باتوجه به شرایط فعلی بازار باشد. در عین حال، این تفاوت باید بتواند کفی را ایجاد کند تا بانک مرکزی دانمارک بتواند تنها با مداخله در بازار فارکس و نه کاهش بیشتر نرخ بهره اوضاع را مدیریت کند. همچنین نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با بهبود اقتصاد جهان و کاهش محرک‌های بانک مرکزی اروپا ممکن است از این جفت ارز حمایت شود. با این حال برای تثبیت جفت ارز در منطقه ۷.۴۵۰۰ تا ۷.۴۶۰۰  ممکن است مجبور شویم تا اواخر سال ۲۰۲۲ صبر کنیم.

 

USDCAD: لونی امن‌ترین ارز کالامحور است.

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

نرخ پیشبینی دلار آمریکا به دلار کانادا

  • کامودیتی‌ها و عوامل خارجی: ما انتظار داریم که نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط به ۷۶ دلار در هر بشکه برسد، چرا که با حرکت به سمت مازاد عرضه، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهند کرد. چنین روند نزولی تدریجی نباید برای تضعیف بهبود صعنت نفت و گاز کانادا که در حال حاضر محرک اصلی قدرت اقتصادی است، کافی باشد. از آنجایی که کانادا یک اقتصاد بسیار باز است، این کشور می‌تواند از بهبود تجارت جهانی نیز بهره‌مند شود. انتظار داریم در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با کاهش فشار سمت عرضه، وضعیت تجارات جهانی رو به بهبود برود. از آنجایی که ۷۰ درصد از صادرات کانادا به ایالات متحده است، دلار کانادا می‌تواند از رشد قوی ایالات متحده نیز منتفع شود.

بیشتر بخوانید: قیمت نفت چگونه بر دلار کانادا و USDCAD تاثیر می گذارد؟

  • اقتصاد داخلی قوی: در کانادا، بازار کار در سطوح قبل از همه‌گیری کرونا است، سرمایه گذاری‌ها به رکوردهای تاریخی می‌رسند که این موضوع از چشم‌انداز رشد این کشور حمایت می‌کند و یک کمپین بسیار موفق واکسیناسیون نیز به این کشور اجازه داده است تا سیاست‌های مرزی بسیار سختگیرانه خود را کاهش دهد. در طرف دیگر تقاضای قوی در ایالات متحده می‌تواند صادرات کانادا را افزایش دهد و دولت ترودو نیز متعهد شده است که سیاست‌های مالی را برای مدت طولانی‌تری تسهیلی نگه‌ دارد. قدرت اقتصاد داخلی کانادا آنقدر خوب است که هرگونه ریسک‌گریزی در بازار و افزایش قدرت دلار نیز نمی‌تواند آن را چندان حرکت دهد.
  • بانک کانادا به سمت سیاست‌های انقباضی: بانک کانادا در ماه اکتبر با پایان دادن به برنامه QE خود و اعلام اینکه اولین افزایش نرخ بهره در سه ماهه دوم یا سوم سال ۲۰۲۲ رخ می‌دهد، به سمت مواضع هاوکیش حرکت کرد. بازارها در حال حاضر بر روی اولین افزایش نرخ بهره در ماه مارس قیمت‌گذاری می‌کنند. در مجموع بازار انتظار دارد که بانک مرکزی استرالیا در سال ۲۰۲۲ ۱۲۵ نقطه پایه نرخ بهره را افزایش دهد. اما ما انتظار داریم که چهار افزایش ۲۵ نقطه‌ پایه‌ای در سال ۲۰۲۲ رخ بدهد. بنابراین فضای کمی برای پیش‌بینی انقباض بیشتر وجود دارد. دلار کانادا کمترین نوسان را در بین ارزهای کالامحور دارد و به عنوان یک شرطبندی محبوب در برابر ارزهای کم بازده در سال آینده ظاهر می‌شود. ما فکر می‌کنیم که دلار کانادا کمترین ریسک نزولی را در فارکس دارد و انتظار داریم که جفت ارز USDCAD در سال ۲۰۲۲ به جای ۱.۲۵ به ۱.۲۰ نزدیک شود.

 

AUDUSD: فضایی برای افزایش با یک ریسک نزولی بزرگ

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ دلار استرالیا به دلار آمریکا

  • چشم‌انداز سیاست پولی: بانک مرکزی استرالیا در ماه نوامبر، سیاست کنترل منحنی بازده خود را کنار گذاشت اما سایرسیاست‌های پیشروی خود را تا سال ۲۰۲۴ حفظ کرد. دوره داده‌های تورمی پایین که به خاطر قرنطینه‌ها بود، نباید زیاد طول بکشد و نرخ واکسیناسیون ۷۰ درصد احتمالات محدودیت‌های جدید را کاهش می‌دهد. ما انتظار داریم که نرخ بیکاری به حالت اول باز گردد و در حالی که افزایش شدید رشد دستمزد (معیاری که مورد توجه بانک مرکزی استرالیا است) هنوز محقق نشده است، تورم در سال ۲۰۲۲ احتمالا در محدوده هدف ۲ تا ۳ درصدی بانک مرکزی استرالیا باقی خواهد ماند. ما فکر می‌کنیم که بانک مرکزی استرالیا تیپرینگ را شروع کرده و QE را قبل از پایان سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رساند. اولین افزایش نرخ بهره ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۳ رخ بدهد، اگرچه ریسک‌ها به سمت افزایش زودهنگام متمایل هستند. با این حال، قیمت‌گذاری در بازارها (۷۵ نقطه پایان در ۱۲ ماه آینده) از نظر ما بسیار افراطی است.
  • کامودیتی‌ها: دلار استرالیا از صنعت صادرات انرژی استرالیا (حدود ۲۰ درصد از کل صادرات)‌سود می برد. اما تیم ما انتظار دارد که قیمت گاز طبیعی و زغال سنگ (دومین و سومین صادرات بزرگ استرالیا) در سال ۲۰۲۲ کاهش زیادی پیدا کنند. به ویژه در نیمه اول سال. پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت TTF در حدود ۳۹ یورو بر مگاوات ساعت باشد و قیمت زغال سنگ (معیار زغالسنگ نیوکاسل) حدود ۱۱۰ دلار به ازای هر تن باشد. سنگ آهن‌ (بزرگترین صادرات استرالیا) که قیمت آن از اوایل سال ۲۰۲۱ تقریبا به نصف رسیده است، در سال ۲۰۲۲ احتمالا به طور متوسط محدود ۱۰۰ دلاری فعلی را حفظ خواهد کرد، اگرچه با توجه به محدودیت‌های جدید چین در تولید فولاد، بازگشت به سطوح نیمه اول سال ۲۰۲۱ دور از انتظار است. در مجموع ما انتظار داریم تاثیر خالص کامودیتی‌ها بر دلار استرالیا در سال ۲۰۲۲ منفی باشد.
  • ارزشگذاری‌ها و پوزیشن‌‌ها از دلار استرالیا حمایت می‌کنند: از نظر ما، بازار بر روی انقباض بیش از حد بانک مرکزی استرالیا قیمت‌گذاری کرده است، اما دلار استرالیا هنوز هم با قیمت‌گذاری هاوکیش اخیر باید افزایش پیدا کند. با این اتفاقات میان مدت مدل BEER ما برای دلار استرالیا نشان می‌دهد که این ارز در برابر دلارآمریکا ۱۱ درصد کمتر ارزشگذاری شده است که کمترین ارزشگذاری در میان G10 است. دلار استرالیا همچنین پرفروش‌ترین ارز در میان G10 می‌باشد و بیشترین فضا را برای بهره‌مندی از اسکوییز پوزیشن‌های فروش در دوره‌های ریسک‌پذیری دارد. با این حال، مسلما دلار استرالیا با بزرگترین ریسک‌های نزولی در میان ارزهای کالامحور مواجه است چرا که کاهش رشد اقتصادی چین و رکود احتمالی کامودیتی‌ها بر روی این ارز سنگینی می‌کند. حتی با فرض تحقق تعداد بسیار کمی از این ریسک‌ها، بازگشت AUDUSD به سقف خود در ۰.۸۰ در سال آینده کاملا بعید به نظر می‌رسد.

 

NZDUSD: روی یک رشد اقتصادی قوی داخلی حساب می‌کنیم

چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

پیشبینی نرخ دلار نیوزلند به دلار آمریکا

  • سیاست ‌های انقباضی بانک مرکزی نیوزلند: بانک مرکزی نیوزلند یکی از هاوکیش‌ترین بانک‌های مرکزی در میان G10 بوده است و بازارها از هم‌اکنون تا پایان سال ۲۰۲۲ برای ۱۷۵ نقطه پایه افزایش نرخ بهره قیمت‌گذاری کرده‌اند. ما فکر می‌کنیم بازارها باید انتظارات انقباضی خود را برای سال ۲۰۲۲ کاهش دهند انتظارات فعلی بیش از حد هاوکیش است. ما انتظار داریم افزایش نرخ بهره به میزان ۱۲۵ نقطه پایه (پیش‌بینی بانک مرکزی نیوزلند ۱۰۰ نقطه پایه است) در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم. با این حال، نشانه‌هایی از تورم پایدار در طول سال باید به این گمانه‌زنی دامن بزند که چرخه انقباض باید در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ ادامه یابد که می‌تواند برای دلار نیوزلند نقش حمایتی ایفا کند. این ارز باید جذاب‌ترین ارز در G10 برای سال آینده باشد، بنابراین انتظار داریم بیش از سایر ارزها از دوره‌هایی با نوسانات پایین و بهبود سنتیمنت ریسکی سود ببرد.
  • اقتصاد داخلی قوی: سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی نیوزلند توسط بهبود اقتصادی قوی حمایت می‌شود. پس از اینکه با کاهش محدودیت‌ها در اوکلند مواجه شدیم، برنامه واکسیناسیون نیز اجازه بازگشایی تدریجی مرزها را خواهد داد. جهش در گردشگری و آموزش (دو بخش کلیدی اقتصاد نیوزلند) می‌تواند رونق بیشتری به اقتصاد بدهد. با توجه به بازار کار بسیار متراکم و با عرضه کم این کشور، به نظر می‌رسد فشارهای تورمی در نیوزلند نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته ماهیت گذرای کمتری داشته باشد. حتی اگر کاهش قیمت مسکن و انرژی در سال ۲۰۲۲ امکان عادی سازی سیاست‌ها را فراهم کند.
  • صادرات و تاثیرات اتفاقات خارجی: صادرات کامودیتی در نیوزلند تقریبا تنها محدود به محصولات لبنی و کشاورزی می‌شود. در حالی که قیمت‌ لبنیات و محصولات جنگلی (دو کامودیتی صادراتی اصلی) رشد مشابه کامودیتی های انرژی محور را تجربه نمی‌کنند، اما همچنان به طرز قابل توجهی بالاتر از میانگین پنج سال گذشته هستند. انتظار داریم حتی در صورت اصلاح در سال ۲۰۲۲، این محصولات همچنان به بهبود خود ادامه دهند. با این حال، یک ریسک نزولی بزرگ برای دلار نیوزلند در سال ۲۰۲۲، حوادث مربوط به چین است. وضعیت این کشور در بحبوحه سرکوب‌های دولت در برخی بخش‌ها و کاهش بالقوه رشد اقتصادی همچنان نامشخص باقی مانده است. همچنین طبق مدل ارزشگذاری ما، دلار نیوزلند در میان مدت حدود ۳ درصد کمتر از ارزش واقعی خود ارزشگذاری شده است. از طرف دیگر، دلار نیوزلند یکی از ارزهایی است که بیش از حد خریداری شده است و ممکن است در کوتاه مدت با ریسک تغییر پوزیشن‌یابی مواجه شود. ما انتظار داریم NZDUSD در سال ۲۰۲۲ به تدریج تا ۰.۷۴ افزایش پیدا کند.

 

منبع: ING

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟