بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تفاوت اندیکاتورهای تکنیکال پیشرو و پسرو چیست؟

اندیکاتورهای پیشرو و پسرواندیکاتورهای تکنیکال پیشرو و پسرو

اندیکاتورهای پسرو (Lagging indicators)، اندیکاتورهایی هستند که از داده‌های قدیمی برای ارائه سیگنال ورود و خروج استفاده می‌کنند در حالیکه اندیکاتورهای پیشرو (Leading indicators) نشانه‌هایی از حرکت‌ قیمت در آینده را، در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌دهند. اما سوالی که ذهن بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب می‌کند این است که از کدام اندیکاتورها باید استفاده کرد و شاید این سوال پرسیده شود که کدامیک بهتر است!؟ پاسخ به این سوال جز با درک تفاوت، مزایا، معایب و محدودیت‌های هرکدام از این اندیکاتورها امکان‌پذیر نیست.

چه تفاوتی میان اندیکاتورهای پیشرو و پسرو وجود دارد؟

اندیکاتورهای پسرو (Lagging indicators)

همانطور که گفته شد اندیکاتورهای پسرو ابزاری هستند که پایه محاسبه آنها، داده‌های قدیمی است. این بدان معنی است که معامله‌گران قبل از دریافت سیگنال باید منتظر حرکت قیمت بمانند. این حرکت عموما به منظور تاییدیه‌های بیشتر و یا ثبات حرکت جدید است وهمین موضوع باعث می‌شود که معامله‌گران مجبور شوند چند پیپ از حرکت ابتدایی را از دست بدهند.

از جمله اندیکاتورهای پسروی متداول می‌توان به اندیکاتور مکدی (MACD)، میانگین متحرک ساده (SMA)، اسیلاتور استوکاستیک (Stochastic) و شاخص مقاومت نسبی (RSI) اشاره کرد.

اندیکاتورهای پیشرو (Leading indicators)

اندیکاتورهای پیشرو اندیکاتورهایی هستند که عموما زودتر از حرکت آتی قیمت به حرکت درمی‌آیند و تغییر جهت می‌دهند و می‌توان برای پیشبینی حرکت بعدی قیمت از آن‌ها استفاده کرد. این اندیکاتورها به معامله‌گران اجازه می‌دهند که با توجه به الگوهای حرکتی پیشین، حرکت بعدی قیمت را حدس بزنند. نقطه ضعف این اندیکاتورها این است که قیمت ممکن است معاlله‌گر  را فریب داده و یا شاهد بریک اوت‌ کاذب باشیم. معامله گران کم‌تجربه در صورت استفاده نادرست از این اندیکاتورها، عموما گرفتار حرکات سریع بازار می‌شوند و در سقف‌های قیمتی خریدار و در کف‌های قیمتی فروشنده میشوند!!!

از جمله اندیکاتورهای پیشروی متداول می‌توان به فیبوناچی اصلاحی، کانال‌های دانچین، سطوح مقاومت و حمایت و خطوط روند اشاره کرد.

در جدول زیر مزایا و معایب هر کدام از اندیکاتورهای تکنیکال آورده شده است:

اندیکاتورهای پیشرو اندیکاتورهای پسرو

مزایا

نقطه ورود مطلوب برای یک حرکت احتمالی را فراهم می‌کند.

با مشخص کردن نقاط کلیدی، احتمال موفقیت و میزان سودآوری را افزایش می‌دهد.

با استفاده از پرایس اکشن اخیر اطمینان بیشتری برای ورود به معامله فراهم می‌کند.

ریسک بریک‌اوت‌های کاذب را کاهش می‌دهد.

معایب

پرایس اکشن همواره با توجه به پیش‌بینی‌ها پیش‌ نمی‌رود.

اندیکاتورهای پیشرو اغلب نوعی شهود در خود دارند. (مانند امواج الیوت) که با تجربه به دست می‌آید. همین امر ممکن است برای معامله‌گران تازه‌کار ترسناک باشد.

معامله‌گران مجبورند پیش از دریافت تاییدیه، بسیاری از سود خود را قربانی کنند.

اندیکاتورهای پسرو به  ما اطلاعاتی از سطوح کلیدی نمی‌دهند.

مثال‌هایی از تفاوت میان اندیکاتورهای پیشرو و پسرو

حال بیایید مثال‌هایی از نحوه کارکرد هرکدام از این اندیکاتورها بر روی یک نمودار مشاهده کنیم.

مثال اول:

در این مثال ما اندیکاتور مکدی را بر روی جفت ارز GBPUSD در تایم فریم ۵ دقیقه قرار دادیم. می‌بینید که حرکت اندیکاتور کاملا با حرکت قیمت هماهنگ است. معامله‌گران از این  حرکات برای گرفتن تاییدیه برای ورود یا خروج استفاده می‌کنند.

مثالی از GBPUSD

مثال دوم:

در این مثال همان جفت ارز و همان تایم فریم را مشاهده می‌کنیم. اما این بار اسیلاتور استوکاستیک را بر روی نمودار قرار داده‌ایم. این اندیکاتور هر زمان به محدوده زیر ۲۰ برسد، سیگنال صعودی و هر زمان به بالای ۸۰ برسد، سیگنال نزولی صادر می‌کند. در تصویر نوع سیگنال‌دهی و دقت این اندیکاتور را مشاهده می‌کنید.

مثالی از GBPUSD

مثال سوم:

در این مثال باز هم همان جفت ارز GBPUSD را در تایم فریم ۵ دقیقه‌ای مشاهده می‌کنیم. با این حال، این بار میانگین متحرک ۱۴ دوره‌ای را قرار داده‌ایم. هر زمان قیمت زیر این اندیکاتور برود، شاهد افت قیمت هستیم و هر زمان بالای آن برود، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. همانطور که می‌بینید، دریافت سیگنال با این اندیکاتور منوط به از دست دادن مقداری از پیپ‌ها است.

مثالی از GBPUSD

مثال چهارم:

باز هم همان نمودار و همان تایم فریم اما این بار یک اندیکاتور پیشرو را استفاده کرده‌ایم. خطوطی که مشاهده می‌کنید، خطوط حمایت و مقاومتی است که معامله‌گران با توجه به تجربه و آموزش‌های خود رسم کرده‌اند. معامله‌گران با استفاده از رسم این خطوط سعی می‌کنند حرکت آتی قیمت را حدس بزنند. با این حال همانطور که گفته شد، به راحتی نمی‌توان تشخیص داد که آیا قیمت از این خطوط تبعیت می‌کند یا آنها را می‌شکند.

مثالی از GBPUSD

سیگنال‌های متناقض در اندیکاتورهای پسرو

اگرچه اکثر اندیکاتورهای پسرو از حرکت‌های پیشین قیمت استفاده می‌کنند. اما هنگام استفاده از آن‌ها باید دقت کافی را به خرج بدهید. استفاده از چند سیگنال به صورت همزمان چندان کار عاقلانه‌ای نیست چرا که این اندیکاتورها ممکن است سیگنال‌های متناقض بدهند و معامله‌گر را به شک بیندازند. نمودار زیر، جفت ارز EURUSD را نشان می‌دهد که در آن اندیکاتورهای پارابولیک‌ سار (SAR)، مقاومت نسبی و استوکاستیک قرار داده شده است. همانطور که می‌بینید هر سه اندیکاتور در نقاط مختلف سیگنال‌های مشابهی  می‌دهند.

مثالی از EURUSD

با این حال در نمودار زیر می‌بینید که همان اندیکاتورها در حال ارسال سیگنال‌های متناقضی هستند.

مثالی از EURUSD

پس  توجه داشته باشید که صرفا استفاده کردن از چندین و چند اندیکاتور در نمودار شما را به یک معامله‌گر موفق تبدیل نمی‌کند.

نتیجه‌گیری

نکته‌ای که در بحث اندیکاتورها چه پیشرو و چه پسرو باید به یاد داشته‌باشید این است که هیچ اندیکاتوری را نمی‌توان «بهترین اندیکاتور» قلمداد کرد. حتی اندیکاتورهای مختلف نیز بهتر از یکدیگر نیستند بلکه هر کدام از آن‌ها در مواقع خاصی از حرکت بازار، عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. یک معامله‌گر خوب می‌تواند با یک اندیکاتور ساده به نتایج مطلوبی برسد اما یک معامله‌گر بد با استفاده از پیچیده‌ترین اندیکاتورها نیز باز هم ضرر می‌کند. این بر عهده شما است که ابتدا درک درستی از چگونگی کارکرد اندیکاتورهای مختلف بدست آورید، سپس از آن‌ها در جهت بهبود استراتژی معاملاتی خود استفاده کنید.

منابع: forextips  dailyfx

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟