مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آموزش معامله مس برای معامله‌گران به همراه مبانی فاندامنتال و تکنیکال مس

معامله مس در فارکسمبانی مقدماتی آشنایی با بازار مس

مس یکی از پرکاربردترین فلزات در جهان و یک کامودیتی (کالا) با معاملات گسترده در بازار بزرگ کامودیتی‌ها است. مس برای هزاران سال نقشی کلیدی در فناوری ایفا کرده است و در توسعه صنعتی امروزه نیز همچنان به این نقش ادامه می‌دهد. طیف وسیع استفاده از مس، این فلز را به یک کالای محبوب برای تجارت تبدیل می‌کند.

مس یک فلز با منابع فراوان به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است که برای استفاده در طیف وسیعی از بخشها، از کشاورزی گرفته تا ساخت وساز، استخراج می‌شود. برخلاف سایر فلزات مورد معامله در بازار کامودیتی‌ها (مانند طلا و نقره)، مس یک استاندارد پولی محسوب نمی‌شود و بنابراین قیمت بسیار کمتری نسبت به طلا دارد. با این حال، فشارهایی که از طرف عرضه و تقاضا بر مس تأثیر می‌گذارند، مشابه دیگر کامودیتی‌ها هستند و وضعیت آن را به عنوان دارایی پرنوسان و با معاملات گسترده در بازار بزرگ کامودیتی‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش معامله اونس طلا: عوامل موثر بر قیمت طلا و روش‌های معامله آن

کاربرد مس

مس برای کاربردهای مختلفی از جمله ساخت کود گرفته تا جواهرات و لوازم خانگی استفاده می‌شود. مس یک رسانای قوی حرارت و الکتریسیته است و یک جزء مهم در تجهیزات الکتریکی مانند سیم‌کشی و موتورها می‌باشد. همچنین در آلیاژهایی مانند برنج و برنز نیز استفاده می‌شود، که کاربردهای زیادی مانند زیپ، شیرآلات و زیور‌آلات دارد.

تاریخچه مس

تاریخچه مس به حدود 10 هزار سال پیش برمی‌گردد که در عصر برنز اولین فلزی بود که تا آن زمان ذوب شده بود. در این برهه از تاریخ، زمانی که سیستم معاملات بازرگانی مبتنی بر مبادله پایاپای بود، ارزش مس در برابر مواد غذایی، شراب، دام و فلزات دیگر اندازه‌گیری می‌شد.

مس از دوران روم در کنار طلا و نقره برای ساخت سکه استفاده شده است، اما ارزش ذاتی پایین مس بدان معناست که هرگز به عنوان یک استاندارد پولی در نظر گرفته نمی‌شود. مس به سرعت در قرن بیستم در سراسر جهان و در بخش‌های وسیعی مورد استفاده قرار گرفت. در نتیجه، قیمت مس به طور فزاینده‌ای با کاربردهای صنعتی آن در بخشهای ذکر شده در بالا مرتبط شده است. رونق کامودیتی‌ها در دهه 2000 باعث افزایش چشمگیر قیمت مس شد و از 1 دلار در هر پوند در آغاز سال 2004 به 4 دلار در هر پوند در ماه می 2006 رسید. نمودار زیر دلایل تغییرات بزرگ قیمت در در هر سال را نشان می دهد:

حرکات بزرگ مس

روند حرکت مس و اتفاقات مهم در طول زمان

بزرگترین کشورهای تولید‌کننده مس

بزرگترین تولیدکنندگان مس در دنیا شامل کشورهای شیلی، پرو و چین می شود. در واقع، تولید شیلی بیش از دو برابر تولید بزرگترین تولیدکننده بعدی، یعنی پرو است. شیلی تقریبا 5.8 میلیون تن در سال 2018 در مقایسه با پرو که به میزان 2.4 میلیون تولیدات داشته‌است، مس تولید کرده است. در لیست زیر ده تولیدکننده برتر همراه با میزان تولید آن‌ها در سال 2018 قابل مشاهده است:

  • شیلی – 5.8 میلیون تن
  • پرو – 2.4 میلیون تن
  • چین – 1.6 میلیون تن
  • ایالات متحده – 1.2 میلیون تن
  • کنگو -1.2 میلیون تن
  • استرالیا – 0.95 میلیون تن
  • زامبیا – 0.87 میلیون تن
  • اندونزی – 0.78 میلیون تن
  • مکزیک – 0.76 میلیون تن
  • روسیه – 0.71 میلیون تن

منبع ، Statista 2018

از سال 2019 بزرگترین بازیگران بازار مس بر اساس شرکت تولیدکننده عبارتند از: Codelco شیلی، Freeport-McMoRan مستقر در ایالات متحده و غول معدن انگلیس و استرالیا BHP Billito

چه چیزی بر قیمت مس تاثیر می‌گذارد؟

قیمت مس تحت تأثیر عوامل مختلفی بر اساس عرضه و تقاضا است و همچنین از وضعیت چشم‌انداز بازار فلزات اساسی نیز تاثیر می‌پذیرد. قیمت مس تا حدود زیادی تحت تاثیر سلامت اقتصاد جهانی نیز می‌باشد. این به دلیل کاربردهای گسترده آن در تمام بخش‌های اقتصاد مانند تولید و انتقال برق، ساخت و ساز، تجهیزات کارخانه‌ای و صنعت الکترونیک است. افزایش قیمت مس حاکی از سلامت اقتصاد و چرخیدن چرخ اقتصاد است، در حالی که کاهش قیمت حاکی از عملکرد بد اقتصاد می‌باشد.

عرضه

قیمت مس می‌تواند تحت تأثیر رویدادهای ژئوپلیتیک و طبیعی قرار گیرد که منجر به کند شدن استخراج مس از معدن شود، مانند اعتصاب کارگران و یا زلزله در معادن. برای مثال: در اواسط سال 2018، کارگران معدن مس در کشور شیلی (بزرگترین تولید‌کننده مس در جهان) اعلام کردند که تا زمانی که افزایش حقوق و دستمزد آنها برآورده نشود، مشغول به کار نمی‌شوند. این امر به طور قابل توجهی قیمت مس را تحت تأثیر قرار داد زیرا تهدیدی برای عرضه مس ایجاد شده‌بود و در آن زمان منجر به افزایش قیمت شد و قیمت مس نیز به بالاترین سطح خود در آن زمان رسید.

تاثیر اعتصاب کارگران معادن مس در شیلی

تاثیر اعتصاب کارگران معادن مس در شیلی بر قیمت مس

تقاضا

تقاضا مس عموما توسط کشورهای واردکننده عمده آن تأمین می‌شود. در 100 سال گذشته تقاضا برای مس تقریباً 20 برابر افزایش یافته است زیرا کشورهای در حال توسعه از آن برای توسعه زیرساخت‌ها و تقویت اقتصاد خود استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، قیمت مس با بازارهای مسکن نیز در ارتباط است زیرا در صنعت خانه‌سازی از مقادیر زیادی مس استفاده می‌شود. این بدان معناست که عوامل موثر بر بازار مسکن اغلب بر قیمت مس نیز تأثیر می‌گذارند، مانند اشتغال بخش غیر کشاورزی، نرخ وام مسکن، مجوزهای ساخت و ساز و تولید ناخالص داخلی.

فلزات جایگزین

در نهایت، جایگزینی فلزات دیگر در استفاده‌های یکسان نیز می‌تواند بر قیمت مس تأثیر بگذارد. اگر قیمت مس بیش از حد افزایش یابد، خریداران به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تری هستند و مسلما تقاضا برای مس کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، در اواسط دهه 2000، افزایش قیمت مس منجر به ترویج استفاده از آلومینیوم برای سیم‌کشی و تولید خودرو شد و قیمت آن را تحت تاثیر قرار داد.

دلار آمریکا

مانند بسیاری از فلزات دیگر، مس با دلار آمریکا رابطه معکوس دارد (نمودار زیر را ببینید)، به این معنی که وقتی دلار آمریکا کاهش می‌یابد ، قیمت مس به طور کلی افزایش می‌یابد و بالعکس. توجه به این نکته ضروری است که بدانیم این رابطه‌ همیشگی و پایدار نیست اما دارای درجه بالایی از همبستگی می‌باشد.

دلیل اینکه دلار آمریکا یک عامل تاثیرگذار بر روند قیمت مس است این است که مس با دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که دلار کاهش می‌یابد، خریدار مس باید مقدار کمی از پول خود را برای خرید مقدار مشخصی از مس بپردازد. بنابراین، خرید این کامودیتی (مس) ارزان‌تر می‌شود. این امر باعث افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت مس می‌شود.

 

رابطه مس و دلار

همبستگی معکوس شاخص دلار و قیمت مس

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره شاخص دلار و نقش آن در بازار فارکس

نفت 

پالایش مس شامل ذوب فلز برای حذف ناخالصی‌ها از آن است. این فرآیند بسیار انرژی‌بر است و بخش بزرگی از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. قیمت نفت روند مشابهی با قیمت مس دارد (نمودار زیر را ببینید). با توجه به این نموارد، قیمت نفت تحت تأثیر بسیاری از عوامل مشابه قیمت مس است که رابطه قدیمی مثبت بین آن‌ها را تایید می‌کند. صرف نظر از جزئیات، به وضوح قابل توجه است که رابطه‌ای بین مس و نفت وجود دارد که می‌تواند بینش ارزشمندی از بازار مس ارائه دهد. با این حال منابع انرژی تجدیدپذیر در حال افزایش هستند که می‌تواند همبستگی قیمت بین مس و نفت را مختل کند.

همبستگی نفت و مس

همبستگی مثبت نفت و مس

مس و سرمایه گذاری!؟

مس در طول تاریخ به عنوان یک کامودیتی مصرفی که مزایای چندانی از لحاظ سرمایه‌گذاری ندارد، در نظر گرفته شده‌است. اکثر معاملات مس به عنوان یک ابزار پوشش ریسک در برابر نوسانات قیمت انجام شده‌است. البته این امر در چند دهه گذشته تغییر کرده‌است زیرا امروزه سفته‌بازان تاثیر بیشتری بر قیمت می‌گذارند. موسسات بزرگ و صندوق‌های پوشش ریسک سهم خود را در مس به عنوان سرمایه‌گذاری افزایش داده‌اند که ارتباط زیادی با رشد اقتصاد جهانی دارد. به عنوان مثال، یک مدیر صندوق با دید صعودی در اقتصاد ممکن است در قیمت مس نیز دید صعودی داشته‌باشد. در این مورد ممکن است دیدگاه چرخه‌ای نیز وجود داشته باشد و این می‌تواند یک ابزار متنوع‌سازی خوب برای دور ماندن از جایگزین‌های سنتی در سایر بازارها باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره صندوق سرمایه گذاری مشترک (Mutual Funds) و انواع آن

مس به عنوان ابزاری برای سنجش رشد جهانی

مس اغلب با رشد صنعتی و در نتیجه رشد کلی اقتصادی مرتبط است. امروزه زیرساخت، تولید و ساخت و ساز نقش بسزایی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند که به شدت به مس متکی است. مصرف (تقاضا) برای مس در قیمت آن منعکس می‌شود زیرا افزایش تقاضا به طور کلی با افزایش قیمت مس و بالعکس همراه است. مس به طور گسترده‌ای در بین فلزات به عنوان پادشاه شناخته می‌شود زیرا این فلز بیشترین کاربرد را در رشد بازارهای نوظهور و اقتصادهای مستقر دارد.

عرضه و تقاضا در اقتصاد به عنوان یک قاعده کلی در معامله مس، مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • افزایش عرضه <-> تقاضای کمتر
  • کاهش عرضه <-> تقاضای بیشتر

چین، تأثیر عمده‌ای بر عرضه و تقاضای مس ایجاد می‌کند. چین بزرگترین خریدار مس در جهان است. اگرچه چین دارای معادن مس نیز می‌باشد، اما تقاضای چین نیاز به عرضه بیشتری دارد که از دیگر کشورهای اصلی تولید‌کننده مس تامین می‌شود. به همین دلیل است که اقتصاد چین یک عامل مهم در معاملات مس به شمار می‌آید که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر چین به روند رشد خود ادامه دهد، می‌توان انتظار تقاضای پایدار برای مس را داشت (نمودار زیر را ببینید). ذکر این نکته حائز اهمیت است که چین عزم خودکفایی دارد که می‌تواند پویایی عرضه/تقاضای آینده را مختل کند

مس و شاخص بورس چین

همبستگی مثبت مس و شاخص بورس چین

نحوه معامله مس

مس را می‌توان به روش‌های مختلفی معامله کرد، از معاملات آتی و آپشن مس در بازار کامودیتی‌ها گرفته تا صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF). در صورت وجود مجوز، از معاملات CFD و حتی شرط‌بندی نیز می‌توان برای پیش‌بینی در مورد افزایش یا کاهش قیمت مس استفاده کرد. مس از دید معاملاتی به یک فلز با جنبه‌های متنوع تبدیل شده است و اکنون می‌توان آن را به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

مثالی از تحلیل بنیادی در معامله مس

با رجوع به عوامل موثر بر مس، مشخص است که مس با روند رشد اقتصادی بسیار در ارتباط است و رابطه مستقیمی دارد. بنابراین، اختلال در رشد اقتصاد جهانی باید از لحاظ تئوری، تعادل عرضه و تقاضا را دچار اختلال کند. با شروع پاندمی کرونا در آغاز سال 2020، منطقی است که اختلال در روند رشد اقتصاد و امکان رکود اقتصاد‌ کشورها را پیش‌بینی کنیم.

همانطور که انتظار می‌رود، با دنبال کردن میزان تقاضای مس، می‌توان کاهش رشد اقتصادی را نیز متوجه شد. از ژانویه 2020 تا اواسط مارس 2020، قیمت مس به دلیل همه گیری COVID-19 تقریباً 30 درصد کاهش یافت. البته نمی‌توان گفت که این نسبت همیشه و با یک قدرت در بازار تاثیر می‌گذارد، اما در نمودار‌های بلندمدت، شاهد ارتباط قابل قبولی بین این دو مولفه هستیم.

کرونا و مس

تاثیر ویروس کرونا بر قیمت مس

مثالی از تحلیل تکنیکال در معامله مس

مثال زیر شامل چندین استراتژی تکنیکالی برای گرفتن یک تصمیم معاملاتی است. توجه به این نکته ضروری است که این تنها یکی از روش‌های مختلفی است که می‌توان در یک استراتژی تکنیکالی اجرا شود.

در نمودار هفتگی مس  از پرایس اکشن، خطوط حمایت و مقاومت و یک اندیکاتور تکنیکالی برای تعیین ستاپ معاملاتی استفاده شده است. فیبوناچی نیز از پایین ترین سطح در ژانویه 2016 تا بالاترین میزان در ژوئن 2018 رسم شده است. این ابزار منجر به ایجاد چندین منطقه حمایت و مقاومت شده است. واضح است که چندین ناحیه مشخص شده از مناطق تلاقی هستند که قیمت به آنها پایبند است و احترام گذاشته است.

از نظر تحلیل تکنیکال، با حرکت قیمت به پایین‌ترین سطح 2016، اگر قیمت از منطقه حمایتی 1.93 دلار عبور نکند، تمایل به خرید وجود دارد. اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) این تحلیل را با سیگنال اشباع فروش زیر سطح 30 (ناحیه آبی) تایید می‌کند. ترکیب این دو تکنیک ساده انگیزه قوی‌تری برای پوزیشن بلند‌مدت ایجاد می‌کند. در این صورت، با معکوس شدن قیمت به روند صعودی برای میان مدت یک معامله خرید گزینه مناسبی خواهد بود.

تحلیل تکنیکال مس

کلام آخر

مس از دید معاملاتی به یک فلز با ویژگی‌های متنوع تبدیل شده است و اکنون می‌توان آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. تحلیل دقیق تکنیکال و فاندامنتال مس می‌تواند معامله‌گران را در موقعیت‌های مطلوبی برای بهره‌برداری از حرکت قیمت قرار دهد. این تأثیرات گسترده بر روی مس، پی بردن به روند قیمتی آن را دشوارتر می‌کند، اما قرار گرفتن در معرض این داده‌ها و آگاهی بیشتر، وضوح بیشتری از روند مس را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

منبع: DailyFX

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “آموزش معامله مس برای معامله‌گران به همراه مبانی فاندامنتال و تکنیکال مس
  1. داود گفت:

    عالیه

  2. داود گفت:

    لینک بررسی تکنیکال فلز مس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟