مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

بانک سرمایه گذاری (Investment Bank) چیست و چه مسئولیتی دارد؟

بانک سرمایه گذاری

بانک سرمایه‌ گذاری چیست؟ ( Investment Bank-IB)

بانک سرمایه‌ گذاری، یک بانک واسطه‌گر مالی است که خدمات متعددی ارائه می‌کند. اغلب بانک‌های سرمایه‌ گذاری در زمینه معاملات کلان و پیچیده از قبیل پذیره‌نویسی (underwriting)، واسطه‌گری میان صادرکننده اوراق بهادار و سرمایه‌گذارهای دولتی، تسهیل قرارداد ادغام شرکتها با یکدیگر تخصص دارند. این بانک‌ها فعالیت‌هایی تحت عنوان یک کارگزار یا مشاور مالی برای مشتریان مهم و بزرگ مانند صندوق‌های بازنشستگی، ارگان‌های بزرگ دولتی و خصوصی و نهادهای مختلف دیگر را نیز دارند.

مهمترین بانک‌های سرمایه‌ گذاری عبارتند از JP Morgan Chase، Goldman Sachs، Morgan Stanley، Citigroup، Bank of America ، Credit Suisse و Deutsche Bank. برخی از بانک‌های سرمایه‌ گذاری در بخش‌های خاص صنعتی نیز فعالیت دارند. بسیاری از این بانک‌ها عملیات‌های خرد را نیز پوشش می‌دهند که جهت سرویس‌دهی به مشتریان حقیقی و خرد انجام می‌شوند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره صندوق سرمایه گذاری مشترک (Mutual Funds) و انواع آن

یک بانک سرمایه‌ گذاری چگونه عمل می‌کند؟

بخش مشاوره یک بانک سرمایه‌ گذاری (IB) هزینه‌ای بابت خدمات خود دریافت می‌کند، درحالی‌ که بخش معامله گران براساس عملکرد خود در بازار سود یا زیان ایجاد می‌کند. متخصصانی که برای بانک‌های سرمایه‌ گذاری کار می‌کنند ممکن است مشاغلی از قبیل مشاور مالی، معامله‌ گر یا فروشندگی داشته باشند. شاغل بودن در بانک سرمایه‌ گذاری شاید سودآور باشد اما مستلزم ساعات کاری زیاد و استرس بالا نیز است.

بانک‌های سرمایه‌ گذاری اغلب به دلیل فعالیت به عنوان واسطه‌گر مالی شناخته می‌شوند. این بانک‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا سهام جدید را در عرضه اولیه سهام (IPO) یا عرضه‌های بعدی منتشر کنند. آنها همچنین به شرکتهای سرمایه‌ گذاری کمک می‌کنند تا با یافتن سرمایه‌ گذارانی برای اوراق قرضه مشارکتی، از محل بدهی‌های خود تأمین مالی کنند. نقش بانک سرمایه‌ گذاری، با مشاوره دادن در زمینه پیش‌نویس پذیره‌نویسی آغاز می‌شود و تا پس از توزیع اوراق بهادار همچنان در نقش مشاوره ادامه خواهد یافت. علاوه بر این، بانک سرمایه‌ گذاری مسئول بررسی صحت صورت‌های مالی شرکت‌ها است. این بانک‌ها دفترچه‌ای را قبل از اینکه اوراق بهاداری برای خرید در دسترس قرار بگیرد، منتشر می‌کنند که پیشنهادات خود بانک برای سرمایه‌گذاری را به طور مفصل برای سرمایه‌ گذاران توضیح داده‌است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اوراق قرضه: هرآنچه باید یک معامله گر فارکس بداند

مشتریان بانک‌های سرمایه‌ گذاری عموما از شرکت‌های سرمایه‌ گذاری، صندوقهای بازنشستگی، دیگر مؤسسات مالی و صندوق‌های پوشش ریسک تشکیل شده‌است. حجم سرمایه‌ گذاری انجام شده برای بانک سرمایه‌ گذاری حائز اهمیت است. هرچه ارتباط بانک با بازار بیشتر باشد، احتمال اینکه از ایجاد ارتباط بین خریداران و فروشندگان علی‌الخصوص برای معاملات خاص سود به دست آورد بیشتر است. بانک‌های بزرگ سرمایه‌ گذاری، مشتریان بزرگی از سراسر دنیا دارند. از آنجایی که بانک‌های سرمایه‌ گذاری مشتریانی خارج از بانک دارند و با حساب‌های خود نیز معامله می‌کنند، می‌تواند تضاد منافع نیز رخ بدهد.

درصورتی‌ که بخش‌های مشاوره و معامله در بانک سرمایه گذاری استقلال عمل خود را از دست بدهند، با مشکل تضاد منافع مواجه می‌شوند. از این‌ رو بسیاری از این بانک‌ها باید آنچه که دیوارچین نامیده می‌شود را حفظ کنند. دیوار مانعی تمثیلی میان دو دپارتمان داخلی بانکداری سرمایه‌ گذاری است که مانع نفوذ اطلاعات از یک بخش در بخش دیگر و در نتیجه کسب سود غیرمنصفانه یکی از طرفین می‌شود.

biggest Investment Bank

فعالیت‌های بانک سرمایه گذاری

مشاوران مالی (Financial Advisors)

وظیفه بانک سرمایه‌ گذاری به عنوان مشاور مالی برای موسسات سرمایه گذاری بزرگ این است که همچون شریکی مطمئن که توصیه‌های استراتژیک در خصوص مسائل مالی ارائه می‌کند، عمل کند. بانک‌های سرمایه‌ گذاری با درک کامل اهداف مشتریان، صنعت و بازارهای جهانی، آن‌ها را با یک دید استراتژیک که به‌ منظور ارزیابی، تشخیص فرصت‌های کوتاه‌ مدت و بلند مدت انجام می‌شود، آشنا کند و چالش‌هایی که مشتریان با آن‌ها مواجه هستند را پیشبینی کنند.

ادغام و تملک  (Mergers and Acquisitions)

مدیریت قراردادهای ادغام و تملک شرکت‌ها بخش مهمی از فعالیت یک بانک سرمایه‌ گذاری است. کمک اصلی که بانک سرمایه‌ گذاری می‌تواند در یک قرارداد ادغام و تملک انجام دهد این است که ارزش احتمالی یک قرارداد ادغام را برآورد می‌کند و به طرفین کمک می‌کند تا بر سر قیمت منصفانه‌ای توافق کنند. همچنین به ایجاد و تسهیل ادغام شرکت‌ها نیز کمک می‌کند تا قرارداد به آرامی و منصفانه پیش برود.

تحقیق (Research)

بخش تحقیق و پژوهش بانک‌های سرمایه‌ گذاری، شرکت‌ها و گزارشات آنها را به منظور تحلیل چشم‌انداز عملکردشان بررسی کرده و با عناوین خرید، حفظ یا فروش به آنها امتیاز می‌دهند. در حالیکه تحقیق به تنهایی ایجاد درآمد نمی‌کند، نظرات حاصل از آن است که به معامله گران و فروشندگان کمک می‌کند. در ضمن بانکداران این بانک‌ها، برای مشتریان خود شناخته‌شده و قابل اطمینان هستند. این پژوهش‌ها همچنین منجر به توصیه‌های سرمایه‌ گذاری برای مشتریان خارج از بانک نیز می‌شود که با امید به سودآوری، از این توصیه‌ها استفاده کنند و معامله‌ای را از طریق میز معاملاتی بانک انجام دهند که این کار نیز برای بانک کسب درآمد می‌کند. بخش پژوهشی بانک سرمایه‌ گذاری، دانش سازمانی مورد نیاز جهت تامین اعتبار، آنالیز بازار، وضعیت کلان اقتصادی و تحلیل کمی که همگی چه در داخل بانک و چه در خارج از آن برای مشاوره دادن به مشتری‌ها به کار می‌روند را تهیه می‌کند و به مشتریان در جهت کاهش ریسک‌های احتمالی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: صندوق پوشش ریسک یا هج فاند چیست و چگونه کار می‌کند؟

منبع: Investopedia

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟