بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال 2022 توسط بانک مورگان استنلی

Morgan Stanley

مورگان استنلی (Morgan Stanley) از آینده اقتصاد چه می‌گوید؟

در حالی که زنجیره‌های تامین و بازارهای کار با نرخ‌های مختلفی در حال تثبیت شدن هستند، تورم در نقاط مختلف کشور اعداد متفاوتی را از خود نشان می‌دهد. تیم اقتصادی در پژوهشکده مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کند که تورم در بازارهای اصلی در طول سال 2022 به اوج خود می‌رسد و سپس بیش از دو درصد کاهش می‌یابد.

رشد سریع تورم در جهان

افزایش سریع تورم جهانی، سرمایه‌ گذاران را در مورد رشد آتی اقتصاد نگران کرده است. اما اقتصاددانان مورگان استنلی می‌گویند که این افزایش شدید قیمت‌ها قطعا کاهش خواهد یافت و راه را برای رشد 4.7 درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2022 هموار می‌کند. در مقاله پیش رو نگاهی به این دیدگاه درباره اقتصاد جهانی می‌اندازیم.

غیرممکن است که در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی 2022 بحث کنیم و از تورم حرفی نزنیم. برای دهه‌ها، رشد قیمت قابل توجهی در بسیاری از بازارهای اصلی دیده نمی‌شد. اما ناگهان، افزایش شدیدی در تقاضا بدلیل شیوع کرونا (COVID-19)، همراه با اختلالات زنجیره تامین و کمبود نیروی کار دیده شد و این اتفاق موقعیتی عالی برای افزایش قیمت ایجاد کرد.

تورم برای بازارهای توسعه‌یافته، در مسیر رسیدن به 4.7 درصد تولید ناخالص داخلی در پایان سال جاری قرار دارد. اما این‌ رقم ناچیز نیست و در یک چرخه معمولی اقتصادی، این سیگنالی واضح برای بانک‌های مرکزی در جهت افزایش نرخ‌ها و کشیدن ترمز رشد تورم است. اما این چرخه اصلا معمولی نبوده است. سث کارپنتر (Seth Carpenter)، اقتصاددان ارشد موسسه مورگان استنلی می‌گوید: اوضاع در حال عادی شدن است، اما هیچ چیز عادی نیست!!!

به احتمال زیاد سیاست‌های پولی با یک لحن هاوکیش، انقباضی می‌شوند اما کمتر از آن چیزی است که سرمایه‌ گذاران را نگران کند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری قوی، بهبود زنجیره‌های تامین و دیگر نیروهای عادی‌سازی، همگی چشم‌انداز مورگان استنلی در مورد رشد 4.7 درصدی تولید ناخالص داخلی برای سال 2022 را تایید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: پیشنهادات معاملاتی بانک سرمایه‌گذاری HSBC برای سال ۲۰۲۲

پیش بینی تولید ناخالص داخلی حقیقی

پیش بینی تولید ناخالص داخلی موسسه مورگان استنلی (سالیانه)

اختلالات در زنجیره تامین برطرف می‌شود!؟

در سطح جهانی، اختلالات زنجیره تامین به عنوان عامل اصلی تورم اخیر شناخته‌شده‌است و کارپنتر (Carpenter) گزارش می‌دهد: طبق نظرسنجی‌ها و نظرات تحلیل‌ گران خود، معتقدیم که ما در بدترین سطح از اختلالات در زنجیره تأمین هستیم و یا به آن خیلی نزدیک شده‌ایم.

تورم در دنیا

تورم در حال حاضر بسیار رشد کرده است اما انتظار می‌رود کاهش یابد. خط آبی پر رنگ بازار‌های نوظهور و خط آبی کم رنگ بازار‌های توسعه یافته و در اخر خط نارنجی میانگین این دو است.

به نقل از الن زنتنر (Ellen Zentner)، اقتصاددان ارشد ایالت متحده، زنجیره‌‌های تأمین در آمریکا در آستانه بهبودی هستند و  قیمت کالاها کاهش خواهد یافت. تیم اقتصاددانان ایالات متحده می‌گویند که یک چرخه سرمایه قوی، افزایش موجودی انبارها، ساخت و ساز و تامین تقاضای معوقه می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را به میزان 4.6 درصد برای سال 2022 افزایش دهد.

اما این بدان معنا نیست که تورم کاملا گذرا باشد. انتظار می‌رود قیمت‌ها در‌ ایالات متحده برای برخی ازشاخه‌ها مثل مسکن همچنان افزایش داشته باشند تا وقتی که به چرخه‌ عادی برگردند. زنتنر می‌گوید: «به نظر ما تمایز کلیدی یعنی اینکه تورم موقت چند درصد اندازه‌گیری می‌شود و عدد قابل توجهی است، اما تورم دائمی در یک دهم درصد اندازه‌گیری می‌شود و هنوز به مرز اخطار نرسیده‌ایم.»

بیشتر بخوانید: چشم‌انداز کامل بازار سهام ایالات متحده برای سال ۲۰۲۲ از بانک چارلز شوآب

تورم در اروپا گذرا است!

افزایش تقاضا و اثرات اختلالات در عرضه، بازارهای جهانی را به اشکال متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال در اروپا، اقتصاددانان مورگان استنلی اعتقاد دارند که تورم از 4.1 درصد در پایان سال 2021 به 3.1 درصد در سه ماهه اول سال 2022 کاهش پیدا می‌کند و در نهایت به زیر نرخ تورم هدف بانک مرکزی اروپا (ECB) یعنی 2 درصد کاهش می‌یابد. به گفته جیکوب نل (Jacob Nell)، اقتصاددان اروپایی: «حتی با تداوم رشد اقتصادی قوی اروپا در سال آینده و داشتن یک بازار کار قوی، ما انتظار داریم که تورم حقیقی در سال 2023 کمتر از هدف بانک مرکزی اروپا باشد.» وی تا حدی بخاطر اثرات ماندگار حاصل از تورم کم سابقه چنین نظری دارد.

با این حال، اقتصاد اروپا تا پایان سال جاری در مسیر بازگشت به سطوح پیش از همه‌گیری کرونا است و برای رشد تولید ناخالص داخلی 4.6 درصدی در سال 2022 آماده است، چرا که بازار کار قوی به بهبود مخارج مصرف‌کنندگان کمک می‌کند.

سیاست پولی انقباضی ملایم ​​خواهد بود

فرض می‌کنیم که تورم و رشد اقتصادی طبق پیش‌بینی‌های مورگان استنلی پیش بروند، بنابراین بعید است که بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌ یافته اقدامات شدیدی برای کاهش رشد در پیش بگیرند.

در حالی که فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا کاهش خرید دارایی های خود را آغاز خواهد کرد، اقتصاددانان مورگان استنلی می‌گویند که فدرال رزرو احتمالا تا اوایل سال 2023 برای افزایش نرخ بهره صبر خواهد کرد و بانک مرکزی اروپا می تواند تا اواخر سال 2023 برای این کار دست نگه دارد. در سایر نقاط جهان، بسیاری از بانک های مرکزی قبلاً شروع به عادی سازی سیاست های پولی کرده‌اند. کارپنتر (Carpenter) می‌گوید: «ما فکر نمی‌کنیم بانک‌ها به طور ناگهانی نرخ‌ بهره را به حالت قبل از همه‌گیری بازگردانند، چه برسد به اینکه بخواهند موضعی محدودکننده اتخاذ کنند.»

در همین حال، سرمایه‌گذاری‌های تجاری نسبت به رشد جهانی سریعتر بهبود یافته‌اند، بخصوص به طور قابل توجهی نسبت به رکودهای اخیر. همچنین او می‌افزاید: «ریکاوری ناشی از سرمایه‌ گذاری‌ها می‌توانند بادوام باشند، و اگر این سرمایه‌ گذاری‌های جدید در زمینه پیشرفت فناوری‌های بزرگتر باشند، در نتیجه می‌توان بهره‌وری را نیز افزایش داد و فشارهای تورمی را بیشتر کاهش داد و و در نهایت باعث شود که رشد قوی ادامه پیدا کند.» وی همچنین افزود که این عوامل و عوامل دیگر می‌توانند تولید ناخالص داخلی جهانی را در مسیر پیش از کووید (COVID) نگه دارند.

بیشتر بخوانید: تیپرینگ (Tapering) چیست و چه تاثیری بر روی بازارهای مالی دارد؟

تولید ناخالص داخلی و کرونا

رسیدن تولید ناخالص داخلی جهانی به مسیر پیش از کرونا در سه ماهه سوم 2023

دید بلند مدت به بازار کار

بعد از تورم، محدودیت‌های نیروی کار نیز یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران خواهد بود و این دو شاخص اغلب شانه به شانه هم حرکت می‌کنند. شاید مشکلات نیروی کار بیشتر در ایالات متحده وجود داشته باشد، اما احتمالا از بدترین مرحله آن گذر کرده‌ایم.

زنتنر(Zentner) می‌گوید: «با کاهش همه‌گیری و ادامه بهبود اقتصادی، ما انتظار یک بهبود دوره‌ای معمولی را داریم.» وی این هشدار را می‌دهد که پیری جمعیت همچنان باعث ایجاد چالش‌هایی برای بازار کار است. مشارکت کارگری در سنین اصلی یعنی بین 25 تا 54 سال در حال حاضر شروع به افزایش کرده‌اند و بهبود در مراقبت از کودکان، کاهش خطرات کاری و افزایش دستمزدها باید این روند را تسریع کنند.

بیشتر بخوانید: NFP چیست و چگونه بر مبنای آن معامله کنیم؟

بازار کار آمریکا

بازگشت نیروی کار در ایالات متحده کند بوده است، اگرچه مشارکت در سنین اصلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ باید به سطح قبل از COVID برسد

بازگشت کشورهای آسیایی در حال توسعه به تجارت

به طور کلی، اقتصاددانان مورگان استنلی بر این باورند که رشد اقتصادی کشور‌های در حال توسعه در سال آینده با رشد 4.9 درصدی تولید ناخالص داخلی برای همه بازارهای در حال توسعه، قوی باقی خواهدماند، اگرچه رشد آهسته در برزیل (0.5 درصد) و روسیه (2.7 درصد) این میانگین را کاهش می‌دهد.

در واقع، چشم انداز برای بازارهای در حال توسعه آسیایی، با توجه به رشد تولید ناخالص داخلی در منطقه آسیا (به استثنای ژاپن) با عملکرد عالی 5.7٪ به طور قابل توجهی بهتر است. همچنین هند و اندونزی، با کمک اصلاحات ساختاری مناسب در کسب‌وکارها، سرمایه‌ گذاری قوی و افزایش سرعت واکسیناسیون، با قدرت‌ در حال بازگشت هستند.

چتان آهیا (Chetan Ahya)، اقتصاددان ارشد آسیا، که تیمش رشد تولید ناخالص داخلی 7.5 درصدی را برای هند در سال 2022 پیش‌بینی می‌کند، می‌گوید: «ما انتظار یک ریکاوری کامل با محرک‌های فعال و شاخص‌های با ثبات کلان در محدوده‌‌های مناسب را داریم.» در اقتصادهای آسیای شمالی مانند کره و تایوان، چشم انداز اقتصادی با رشد قوی داخلی‌ همراه بوده و با افزایش جهانی تقاضا برای تراشه و میکروچیپ‌ها، بیشتر نیز تقویت خواهدشد.

بیشتر بخوانید: چشم انداز موسسه ING از ارزهای فارکس در سال ۲۰۲۲

چین در مسیر درست قدم بر می‌دارد!؟

رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین، اکنون در نقطه عطفی قرار دارد. در سال 2021، با لغو سیاست‌های حمایتی و تشدید مقررات گسترده در بخش‌های دارایی، انتشار کربن و فناوری، پیشرفت خود را کند کرده است.

چین و قوانین جدید

تنظیم مجدد مقررات توسط چین می تواند رشد تولید ناخالص داخلی 2022-2025 را کاهش دهد.

رابین زینگ (Robin Xing)، اقتصاددان ارشد چین می‌گوید: «عامل کلیدی در چشم‌انداز ما این است که کاهش رشد به‌ طور مؤثر ناشی از سیاست‌های انقباضی بوده است و ما انتظار داریم که با کاهش این سیاست‌ها به حالت قبل برگردیم، تنظیم مجدد مقررات نیز وارد مرحله‌ای سازمانی‌تر شده‌است. این بدان معناست که به جای اقدامات تهاجمی جدید، اجرای سنجیده‌تر، در برنامه آتی ما خواهدبود.»

تیم اقتصادی کشور چین بر این باور است که رشد سال آینده به 5.5 درصد بهبود خواهد یافت، که این رقم بالاتر از حد انتظار است اما همچنان به طور قابل توجهی کمتر از قبل نیز است. بعد از آن، رشد تولید ناخالص داخلی چین احتمالاً در سال 2023 به 4.8 درصد کاهش می یابد و در آینده رقم پیش بینی شده کمی بالاتر از 4 درصد خواهد بود.

منبع: Morgan Stanley

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟