مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آموزش عوامل فاندامنتال و تکنیکال معامله جفت ارز دلار ین (USDJPY)

جفت ارز دلار ین USDJPY

ایده‌ها و ترفند‌های معامله جفت‌ارز دلارین USDJPY

بازار فارکس، متشکل از تعدادی جفت‌ ارز متنوع است که معامله‌گران، بهترین آن‌ها را متناسب با علایق و سیستم معاملاتی خود برای معامله انتخاب می‌کنند. با‌ این‌ حال برخی جفت‌ارزها از نظر حجم بالای معاملات، نوسانات و بسیاری ویژگی‌های ممتاز دیگر، برای معامله ایده‌آل‌تر هستند. دلار آمریکا در برابر ین ژاپن یکی از آن جفت‌ارزهای ایده‌آل است که معامله‌گران باید همواره در واچ‌لیست خود قرار دهند. در این مقاله، به تشریح ویژگی‌های مهم جفت‌ارز USDJPY و چگونگی معامله آن می‌پردازیم.

دلارین به عنوان جفت‌ارز اصلی (Major Currency Pair)

قیمت جفت ارز USD/JPY نشان‌دهنده نرخ لحظه‌ای تبدیل دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن است که دلار آمریکا ارز پایه (base currency) و ین ژاپن ارز مظنه (quoted currency) است. نرخ مبادله به ما می‌گوید که برای خرید یک دلار آمریکا، باید چند ین ژاپن پرداخت کرد. به ‌عنوان مثال، اگر نرخ مبادله دلارین 110 می‌باشد، برای خرید یک دلار امریکا، 110 ین ژاپن نیاز است.

در طبقه‌بندی جفت ارزها، دلار ین جفت‌ارز اصلی به شمار می‌آید که در بازار فارکس بطور گسترده‌ای معامله می‌شود. جفت ارزهای اصلی در بازار فارکس شامل دلار امریکا و یک ارز پر قدرت با نقدشوندگی بالا است، به این جفت‌ارزها در فارکس، جفت‌ارز اصلی یا ماژور (Major currency Pairs) می‌گویند. در‌کنار جفت‌ارز یورودلار، دلارین نیز یکی از نقدشونده‌ترین ارزها در مبادلات ارزی است. در‌حقیقت جفت‌ارز USDJPY پس از EURUSD، بیشترین میانگین حجم معاملات را به‌ خود اختصاص داده‌ است به‌ نحوی که طبق آخرین آمار، حجم معاملات روزانه این جفت‌ ارز از یک تریلیون دلار در روز پیشی گرفته‌ است.

برای اینکه بزرگی حجم معاملات این جفت‌ ارز را درک کنید خوب است بدانید که این رقم 20% حجم کل معاملات بازار است. بنابراین دلارین برای تمامی معامله‌‎گران از اسکالپرها (scalpers) و معامله‌گران روزانه (day traders) گرفته تا سوینگ تریدرها (swing traders) و پوزیشن‌تریدرها (position trader)، جذابیت دارد. هرچند حجم بالای معاملات USD/JPY باعث جذابیت بالایی در این جفت‌ارز شده است اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که شما آن‌ را در واچ‌لیست خود قرار‌دهید.

به عنوان مثال، اسپرد (اختلاف بین قیمت خرید و فروش جفت ارز) دلارین در مقایسه با سایر جفت‌ارزها بطور قابل توجهی پایین ‌است بطوریکه در بسیاری از بروکرهای ECN، اسپرد آن تنها کمتر از یک پیپ است. دلیل اسپرد پایین این جفت‌ارز را باید در استقبال بسیار زیاد معامله‌گران از آن دانست. درواقع علاقه فراوان معامله‌گران به جفت ارز دلارین باعث ایجاد جریان سفارشات (Order Flow) بزرگی در هر دو طرف خرید و فروش شده‌ است که این خود باعث کاهش قابل توجه اسپرد می‌شود.

برای این‌که در بازارهای مالی کسب سود کنید باید آن بازار از نوسان کافی برخوردار باشد. نوسان، اساسا به میزان تغییر قیمت در مدت زمان مشخص اطلاق می‌شود. یکی از راه‌های اندازه‌گیری نوسانات بازار، استفاده از اندیکاتورهایی است که به شما در تشخیص نوسانات بازار کمک می‌کند. ميانگين محدوده روزانه (ADR) یکی از این اندیکاتورها نام آشنا است. دلارین از این ویژگی نیز بخوبی برخوردار است و معامله‌گران می‌توانند از نوسان بالای این جفت‌ارز استفاده نموده و استراتژی‌های معاملاتی خود را به‌خوبی در بازار پیاده کنند.

مزیت دیگر، معامله جفت‌ارز USDJPY این است که تحلیل‌های تکنیکال و فاندمنتال فراوانی از آن در دسترس است که می‌تواند برای معامله‌گران مبتدی که نیازمند آشنایی با تکنیک‌های تحلیلی بیشتری هستند، مفید باشد. وب‌سایت‌های خبری زیادی وجود دارند که به انتشار اخبار و تحلیل‌های رایگان بازارهای مختلف می‌پردازند که دلارین پایه ثابت آن‌ها است.

در‌انتها، از این نکته مهم نباید غافل شد که USDJPY، جفت ارز اصلی است و برتری جفت‌ارزهای اصلی نسبت به سایر جفت‌ارزها در این است که قابلیت پیشبینی بهتری دارند. به‌عبارت دیگر، رفتارقیمت (Price Action)، به‌دلیل نقدینگی بالا در جفت‌ارزهای اصلی به مراتب شفاف‌تر است. همچنین در جفت‌ارزهای اصلی، روند در نمودارها پایدارترند و ممکن است چندین ماه و یا چندین سال به‌طول بیانجامند و این به جذابیت بیشتر جفت‌ارزهای اصلی مثل دلارین برای معامله‌گرانی که به‌دنبال شکار روندها هستند، می‌افزاید.

بیشتر بخوانید: چرا اغلب معامله‌ گران تحلیل تکنیکال را به فاندامنتال ترجیح می‌دهند؟

بهترین زمان معامله جفت‌ارز USDJPY

برخی از معامله‌گران مبتدی به اشتباه تصور می‌کنند که چون بازار فارکس، 24 ساعت شبانه‌روز و پنج روز هفته باز ماست، هر‌ ساعتی از شبانه‌روز برای معامله مناسب است. اما در‌حقیقت برای معامله یک جفت‌ ارز، ساعات خاصی از شبانه‌روز ممکن است بهتر از ساعات دیگر باشد و دلار‌ین نیز از این امر مستثنی نیست. ساعاتی وجود دارند که حجم و نوسان بازار به حداکثر خود می‌رسد. این ساعات، بهترین زمان برای راه‌اندازی سیستم‌های معاملاتی است. درواقع در این ساعات، کمترین مقدار اسپرد، بیشترین نوسانات بازار و بیشترین حجم معاملات روزانه رخ می‌دهد و این ویژگی‌های ممتاز می‌تواند ما را به اهداف معاملاتی خود نزدیک‌تر کند.

در بازار فارکس، بازار استرالیا و آسیا، اولین بازارهایی هستند که برای معاملات باز می‌شوند. پس از آن بازار اروپا باز شده و نهایتا بازار آمریکا ساعاتی پس از بازگشایی بازار اروپا، باز می‌شود. هرچند با بازگشایی بازار، امکان معامله همه جفت‌ارزها وجود دارد اما در بازار استرالیا و آسیا، جفت‌ارزهایی که شامل دلار استرالیا، دلار نیوزلند و ین ژاپن هستند فعال‌تر خواهند بود. در بازار امریکا نیز، جفت‌ارزهایی که شامل دلار امریکا و یا دلار کانادا هستند نوسان بهتری خواهند داشت.

پس بهترین زمان برای معامله دلارین چه زمانی است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت خوشبختانه USD/JPY بر خلاف سایر جفت‌ارزها، در اکثر ساعات بازار وضعیت پایداری دارد. با این‌ حال، برخی ساعات نیز وجود دارند که حجم معاملات و نوسانات این جفت‌ارز به‌ طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. حدفاصل بسته‌شدن بازار امریکا و باز شدن بازار توکیو، بدترین زمان معامله دلارین است. در این تایم دو ساعته، تنها بازار استرالیا باز است و نقدینگی کمی در بازار وجود دارد.

زمانی‌که حجم معاملات در بازار کاهش می‌یابد، می‌تواند برای معامله بسیار خطرناک باشد. به‌ عنوان مثال در این محدوده زمانی، شانس شکست‌های کاذب به‌ طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است از معاملات جدید در این ساعات خودداری کرده و معاملاتی را نیز که به هدف خود نزدیک شده‌اند، تسویه نمود. البته نکته فوق بیشتر برای اسکالپرها و معامله‌گران روزانه که در تایم‌فریم‌های بسیار پایین معامله می‌کنند، نگران‌کننده است. چرا که اگر سبک معاملاتی شما بلندمدت باشد، چنین نوسانات کاذبی مشکلی برای معاملاتتان ایجاد نخواهد کرد.

نشست‌های مختلف معاملاتی (trading sessions)

نشست‌های مختلف معاملاتی در تابستان و زمستان

تصویر بالا به‌ خوبی ساعات بازگشایی و بسته‌شدن نشست‌های مختلف معاملاتی را نشان می‌دهد. این ساعات با استاندارد EST یا همان ساعت استاندارد شرق (Eastern Standard Time)، تنظیم شده است. طبق جدول زیر، تایم دو ساعته‌ای که بهتر است معاملات در آن ساعات متوقف شود، محدوده ساعات 17:00 الی 19:00 به وقت شرق امریکا (1:30 بامداد تا 3:30 بامداد به وقت ایران) است.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با جلسه معاملاتی توکیو در بازار فارکس

عوامل تاثیرگذار بر جفت‌ارز USDJPY

عوامل متعددی وجود دارند که بر حرکت قیمت در جفت‌ارز دلارین تاثیر می‌گذارند. در این قسمت مهمترین عوامل تاثیرگذار را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

اختلاف نرخ بهره
یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر حرکت قیمت در USDJPY، اختلاف نرخ بهره است. اختلاف نرخ بهره در این‌جا، همان تفاوت بین نرخ بهره در ایالات متحده امریکا و نرخ بهره در ژاپن است. این اختلاف یا ناهمسانی در نرخ بهره به‌ صورت سازمان‌یافته‌ای موجب حرکت نقدینگی به سمت ارزی که نرخ بهره بالاتری دارد، می‌شود. استراتژی‌های معاملاتی بسیاری در بازار هستند که بر اساس همین اختلاف نرخ بهره استوارند و از آن‌ها به معامله حملی یاد می‌شود. معامله حملی از جمله تکنیک‌های متداولی است که توسط صندوق‌های پوشش ریسک و موسسات مالی به طور مداوم استفاده می‌شود.

به‌طور سنتی، نرخ بهره در ژاپن نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است. بنابراین تا مادامی‌ که نرخ بهره همچنان پایین است، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با استفاده از استراتژی معامله حملی در دلار ین به کسب سود می‌پردازند. البته در سال‌های اخیر این ناهمسانی نرخ‌بهره تا حدودی کاهش یافته و این استراتژی معاملاتی نیز محبوبیت سابق را ندارد. اما هرگاه سناریو فوق مجددا برقرار شود، می تواند حرکات بزرگی در قیمت ایجاد نماید.

سیاست بانک مرکزی
هرچند اختلاف نرخ بهره ایالات متحده امریکا و ژاپن بسیار حائز اهمیت است اما سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی نیز می‌تواند بر نرخ USDJPY موثر باشد. به‌ عنوان مثال، جریان نقدینگی، سیاست‌های تسهیل کمی و تورم به‌ شدت توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با هدف سنجش میزان تاثیر آن بر جفت ارز دلارین، به‌دقت رصد می‌شود.

شرایط عمومی اقتصاد
نرخ تبادل USD/JPY، بطور گسترده‌ای تحت تاثیر شرایط اقتصادی حاکم بر آمریکا و ژاپن است. داده‌های مهمی نظیر تغییرات اشتغال در بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP)، تراز تجاری بین دو کشور، تولید ناخالص داخلی (GDP)، گزارش تولیدات صنعتی، داده‌های خرده‌فروشی و حوادث ژئوپلتیک از جمله عواملی هستند که می‌تواند چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت بر حرکت قیمت تاثیر بسزایی بگذارد.

همبستگی با کامودیتی‌ها
دلارین می‌تواند تحت تاثیر قیمت کامودیتی‌ها علی‌الخصوص قیمت نفت قرار گیرد. چراکه ژاپن تقریبا همه نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و این در حالی است که امریکا تنها نیمی از نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند. بنابراین هنگامی‌که قیمت جهانی نفت افزایش می‌یابد باعث کاهش ارزش ین ژاپن در مقابل دلار امریکا می‌شود. به این دلیل است که USD/JPY شدیدا به قیمت انرژی خصوصا نفت خام حساسیت بالایی دارد.

همبستگی جفت‌ارز USDJPY

معامله‌گران بازار فارکس باید توجه ویژه‌ای به همبستگی ارزها داشته‌ باشند. درک مفهوم همبستگی جفت‌ارزها، نقش عمده‌ای در کاهش ریسک حساب‌های معاملاتی آن‌ها خواهد داشت. بطور کلی دو نوع همبستگی بین ارزها وجود دارد. همبستگی مثبت و همبستگی منفی. همبستگی مثبت زمانی رخ می‌دهد که هر دو دارایی در یک سو حرکت می‌کنند و همبستگی منفی زمانی است که جهت حرکت هر دو در خلاف یکدیگر باشد. به‌عنوان یک دستورالعمل کلی، هرگاه حداقل 80% حرکات یک جفت ارز با دیگری هم‌سو باشد، هم‌بستگی آن دو ارز مثبت و هرگاه حداقل80% حرکات یک ارز برخلاف ارز دیگر باشد، آن‌دو با یکدیگر همبستگی منفی دارند.

اما کدام‌یک از جفت‌ارزها بیشترین هم‌بستگی را با دلارین دارد؟ بطورکلی، همبستگی مفهوم پویایی است و در تایم‌فریم‌های مختلف متفاوت است. با این‌ حال، تعدادی از جفت‌ارزها را می‌توان نام برد که با USD/JPY همبستگی مثبت دارند. جفت‌ارزهای EURJPY ،CHFJPY و CADJPY از این دسته هستند. بنابراین اگر شما روی دلارین پوزیشن خرید یا فروش دارید، بهتر است پوزیشن‌های مشابهی روی این جفت‌ارزها نداشته‌باشید. درغیراینصورت ریسک حساب شما افزایش می‌یابد چرا که این جفت‌ارزها بطور قابل توجهی در همان جهت پوزیشن اولیه شما حرکت می‌کنند.

دراین‌میان، جفت‌ارزهایی نیز وجود دارند که با دلارین همبستگی منفی دارند. از آن‌ جمله می‌توان از جفت‌ارزهای EURUSD ،GBPUSD و AUDUSD نام برد. به‌دلیل همبستگی منفی این جفت‌ارزها، انتظار می‌رود که حرکت قیمت در آن‌ها عکس حرکات دلارین باشد. بنابراین اگر روی جفت‌ارز USDJPY، پوزیشن خرید یا فروش دارید، بهتر است برای کاهش ریسک حساب خود، از معامله بر روی این جفت‌ارزها خودداری کنید. اما به صورت یک نکته کلی، باید در نظر داشته باشید که از همبستگی به عنوان یک ابزار کمکی در جهت تحلیل خود استفاده کنید و آن را مبنای اصلی تحلیل و معاملات خود قرار ندهید.

استراتژی معاملاتی USDJPY

حال که با مفاهیم و اطلاعات پایه پیرامون جفت‌ ارز دلارین آشنا شدید، فرصت آن رسیده که یک تکنیک معاملاتی مناسب این جفت‌ارز را ارائه نماییم. استراتژی که در این‌جا به معرفی آن می‌پردازیم مبتنی بر شکست محدوده رنج (Consolidation Range Breakout) است که مخصوص این جفت‌ارز USDJPY طراحی شده است. در این استراتژی از هیچ اندیکاتور اضافه‌ای استفاده نمی‌کنیم و همه تحلیل‌ها مبتنی بر رفتار قیمت (Price Action) می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت این استراتژی همان تحلیل پرایس‌اکشن است.
این استراتژی برای ورود به پوزیشن‌های خرید دلارین و در تایم 15 دقیقه طراحی شده‌است و از قوانین زیر پیروی می‌کند. برای گرفتن پوزیشن فروش، تمامی جملات زیر معنای عکسی خواهند‌گرفت:

  • حدفاصل کلوز قیمت روز قبل بازار نیویورک تا حدود ساعت 6 صبح به وقت شرق امریکا (14:30 به وقت ایران)، قیمت باید وارد فاز رنج شده باشد به‌ نحوی‌ که سقف و کف محدوده رنج به‌خوبی مشخص باشد.
  • منتظر شکست واضح محدوده مقاومتی سقف و بسته شدن کندل بالای آن می‌مانیم. توجه کنید که پیش از این، محدوده حمایتی نباید شکسته شده باشد. به‌ عبارت‌ دیگر، قیمت نباید تا قبل از شکست سقف، حرکت معکوسی با هدف شکست کف حمایتی انجام داده‌ باشد.
  • با محرز شدن شکست سقف، سیگنال خرید صادر می‌شود.
  • حدضرر پوزیشن خرید را در محدوده میانه کانال رنج قرار می‌دهیم.
  • تارگت پوزیشن خرید، از سقف تا دوبرابر محدوده رنج خواهدبود.

معمولا جفت‌ارز دلار ین، در ساعات بازگشایی نشست معاملاتی نیویورک، با نوسانات زیادی مواجه می‌شود که این نوسانات پس از بسته شدن، بازار امریکا به‌ طرز قابل توجهی فروکش کرده و بازار در این ساعات با نوعی بلاتکلیفی در قالب یک الگوی رنج، مواجه است. هدف این استراتژی در حقیقت، شکار رفتار قیمت در این محدوده است.

استراتژی معاملاتی دلار ین

مثالی از معامله دلار ین

پس از معرفی استراتژی معاملاتی، نحوه استفاده از آن‌ را نیز در قالب مثال زیر تشریح می‌کنیم. تصویر بالا، چارت دلار ین را در تایم فریم 15 دقیقه و پس از بسته شدن بازار امریکا نشان می‌دهد.

همانگونه که مشاهده می‌کنید قیمت در یک ساختار مستطیلی به‌حالت رنج قراردارد. چنین ساختاری در حدفاصل بسته شدن بازار آمریکا تا ساعت شش صبح روز بعد به‌ وقت شرق آمریکا، بسیار متداول است. از طرفی قیمت به وضوح در یک سقف و کف قیمتی مشخص حرکت می‌کند. بنابراین اولین شرط استراتژی ما برآورده شده‌ است. حال منتظر شکست سقف و تثبیت قیمت در بالای آن می‌مانیم. مشاهده می‌کنید که شکست مورد انتظار ما در ساعت 7 بامداد به وقت شرق آمریکا رخ داده‌ است. دایره زرد رنگ روی چارت، محدوده شکست را نشان می‌دهد و به این شکل سیگنال خرید صادر می‌شود.

به‌ یاد داشته باشید که قیمت پیش از صعود فعلی، نباید حرکت معکوسی با هدف شکست کف الگو داشته باشد. در غیر‌اینصورت، ورود به پوزیشن خرید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اهمیت این موضوع به این دلیل است که اگر قیمت پیش از این، موفق به شکست کف الگو نشده باشد و اصطلاحا در محدوده کف، یک شکست کاذب رخ داده باشد، احتمال اینکه توانایی بریک اوت سقف نیز وجود نداشته باشد و در آنجا نیز یک شکست کاذب رخ دهد، بسیار زیاد است. بنابراین پس از اطمینان از عدم شکست کف الگو می‌توان وارد پوزیشن خرید شد. یک معامله‌گر حرفه‌ای پس از ورود به پوزیشن، همواره این احتمال را در نظر می‌گیرد که ممکن است قیمت خلاف پیشبینی او حرکت کند و برای حفاظت از سرمایه خود، از حد ضرر استفاده می‌کند. محدوده میانه الگو، محدوده مناسبی برای قرار دادن حد ضرر است که با خط چین نشان داده شده‌است. دو برابر طول محدوده رنج نیز برای حد سود مناسب است. به این منظور کافی است فاصله بین سقف و کف الگو را اندازه‌گیری نموده و عدد به دست آمده را دو برابر کرده و به‌ عنوان حد سود لحاظ کنیم. دقت کنید که برای تعیین تارگت، نقطه مبنا را یک پیپ بالاتر از سقف الگو درنظر بگیرید.

کلام آخر

دلارین، دارای ویژگی‌های ممتازی است که باعث شده این جفت‌ارز همواره در واچ‌لیست معامله‌گران قرار داشته‌ باشد. پس از EURUSD و GBPUSD، جفت‌ارز USDJPY بیشترین نوسانات روزانه را از آن خود کرده است. همین موضوع باعث شده است که این جفت‌ارز، چه از نظر تکنیکال و چه از نظر فاندمنتال سرشار از فرصت‌های معاملاتی بر اساس استراتژی‌های مختلف باشد.

در این مقاله، ضمن بیان ویژگی‌های منحصربفرد دلارین، یک استراتژی معاملاتی بسیار ساده نیز ارائه نمودیم. هدف از ارائه این استراتژی صرفا آشنایی شما با نحوه معامله این جفت‌ارز است و شما می‌توانید با الهام از آن و پس از مطالعه و تحقیق در این جفت‌ارز، تکنیک معاملاتی خاص خود را ارائه نماید.

منبع: forextraininggroup

 

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

 

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “آموزش عوامل فاندامنتال و تکنیکال معامله جفت ارز دلار ین (USDJPY)
  1. zagros گفت:

    سلام.ببخشید چرا بعضی از سرتیترهایی که پایین صفحه گذاشتین باز نمیشه ،مینویسه صفحه مورد نظر باز نشد وبرمیگرده به صفحه اصلی؟

  2. سیامک گفت:

    مقاله ای هر چند کوتاه اما جامع بود تشکر از سایت خوب شما و نویسنده مقاله
    . منم به این جفت ارز علاقه دارم اما همبستگی با قیمت نفت به نظر من یک پوئن منفی برای این جفت ارز هست به خصوص در این شرایط همه گیری،نفت حرکات های عجیبی زده و این حرکات به جفت ارز هم‌تاثیر گذاشته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟