بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

در سال ۲۰۲۲،‌ چه بر سر دلار آمریکا می‌آید؟

دلار آمریکا

در سال ۲۰۲۲،‌ چه بر سر دلار آمریکا می‌آید؟

تحلیلگران انتظار حداقل ۳ بار افزایش نرخ بهره را دارند. در ابتدای سال قبل، تقریبا همه مطمئن بودند ضعف دلار آمریکا ادامه خواهد داشت، اما از ماه ژوئن دلار آمریکا دقیقا خلاف این روند عمل کرده است. حال سوال اصلی این است که آیا دلار آمریکا این روند صعودی را ادامه خواهد داد یا خیر؟ بنظر می‌رسد اینطور نخواهد شد و در اینجا تلاش شده است تا با نگاهی به پنج دوره گذشته افزایش نرخ‌ بهره توسط فدرال رزرو و واکنش دلار آمریکا قبل و بعد از آن، دلایل آن توضیح داده شوند.

در نمودار زیر واکنش دلار را مشاهده می‌کنید:

واکنش دلار به افزایش نرخ بهره

با شروع سال ۲۰۲۱، هیچکس انتظار افزایش نرخ بهره را نداشت، اما فدرال رزرو تغییر موضع داد، و واکنش بازار به این خبر باعث قدرت گرفتن دلار آمریکا شد. معمولاً وقتی بانک‌های مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهند، ارزش ارز آن کشور افزایش می‌یابد، اما دلار در دوره‌های گذشته به شکلی متفاوت واکنش نشان داده است زیرا انتظارات برای افزایش نرخ بهره از قبل روی قیمت تاثیر خود را گذاشته بودند. این قضیه یکی از بهترین نمونه‌های این جمله معروف است که می‌گوید: شایعه را بخر، حقیقت را بفروش.

در ضمن باید در نظر داشته باشیم که دلار آمریکا تنها ارز بازار نیست و مابقی بانک‌های مرکزی مثل بانک مرکزی اروپا، کانادا و انگلستان، سیگنال افزایش نرخ بهره را داده‌اند و همین قضیه می‌تواند سد راه دلار آمریکا باشد. صحبت‌های زیادی در مورد افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا شده است، حتی با این وجود که چنین اقدامی فعلا دور از انتظار است. اما اگر چنین شود، بانک ملی سوئیس، که معمولاً پشت سر بانک مرکزی اروپا حرکت می‌کند، به احتمال زیاد به این اقدام واکنش نشان می‌دهد.

تحلیلگران بانک سوسیت جنرال (Societé Generale) انتظار حداقل ۳ بار افزایش نرخ‌ بهره از طرف فدرال رزرو در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، و حداکثر به ۲ تا ۲.۲۵ درصد در اوایل ۲۰۲۴ و یک ترازنامه ۲ تا ۲.۵ تریلیون دلاری در انتهای سال ۲۰۲۴ را دارند. بنظرم در شرایط کنونی، تنها در سال ۲۰۲۲ احتمالا ۳ بار افزایش نرخ بهره را خواهیم داشت، و اگر تورم از انتظارات فراتر برود، طبق نظر بعضی از تحلیلگران، احتمالا تا ۴ بار هم نرخ بهره افزایش می‌یابد.

در نهایت، به نظر می‌رسد سال جاری می‌تواند سالی خنثی و کم‌تحرک برای دلار باشد. یعنی بعید است ارزش آن افزایش پیدا کند، اما لزوما کاهش هم پیدا نمی‌کند. احتمالا از آنجایی که سرمایه‌گذاران موقعیت‌های خرید خود را کاهش می‌دهند، دلار هم یک موضع خنثی به خود بگیرد.

طبق نظریه‌ای در مقاله‌ای در وبسایت بانک فدرال رزرو سنت لوئیس، پیش‌بینی شده است که افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، بایستی باعث کاهش ارزش دلار آمریکا شود، اما در عمل، با توجه به حمایت تجربی قوی از رفتار تصادفی نرخ ارز در کوتاه مدت، نرخ بهره بالاتر شاید تاثیر خیلی کمی یا اصلا هیچ اثری بر نرخ ارز نگذارد.

به عبارت دیگر، به غیر از نرخ بهره، عوامل زیادی می‌توانند روی دلار آمریکا تاثیرگذار باشند.

از جنبه تکنیکال، اگر به چارت هفتگی شاخص دلار (DXY) نگاه کنیم، کاملاً مشخص است که از زمان پیش‌بینی افزایش نرخ بهره، ارزش دلار افزایش پیدا کرده است. و حالا بنظر می‌رسد که بعد از واکنش به مقاومت ۹۵.۸۵ در حال تثبیت و حرکت به سمت حمایت ۹۴.۵۰ می‌باشد. اگر این حمایت شکسته شود، حمایت بعدی ۹۳ خواهد بود. در کنار تحلیل فاندامنتال، واکنش دلار به این سطوح تکنیکال بسیار حائز اهمیت است. در جهت صعودی، مقاومت بعدی در نمودار هفتگی، ۹۸ است.

نمودار هفتگی شاخص دلار

منبع: forexlive

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟