بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

ذخایر طلای چین چقدر است و چرا رقم واقعی آن مشخص نیست؟

ذخایر طلای چین چقدر است و چرا رقم واقعی آن مشخص نیست؟بانک مرکزی چین سال‌ها است که در حال جمع‌آوری طلا و جایگزین کردن آن به جای دلار به عنوان ذخایر است. به نظر می‌رسد در حال حاضر چین طلای بیشتری نسبت به ایالات متحده جمع‌آوری کرده است، اما چرا این مساله مهم است؟

طی دهه‌های اخیر بارها مشاهده کرده‌ایم که ایالات متحده از دلار به عنوان سلاح استفاده کرده است. جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به ایالات متحده این قدرت را می‌دهد تا کشورها را از مواهب اقتصادی محروم کند.

بیشتر بخوانید: آموزش معامله اونس طلا: عوامل موثر بر قیمت طلا و روش‌های معامله آن

تحریم‌های روسیه و حذف برخی از بانک‌های این کشور از سیستم سوئیفت شاید نمونه‌ای دراماتیک از استفاده تسلیحاتی از دلار باشد. بخش قابل توجهی از ثروت مردم عادی روسیه تقریبا در یک شب از بین رفت و چین قطعا ناظر همه این اتفاقات بود. این کشور از روسیه درس می‌گیرد و فکر می‌کند که باید تا حد امکان سریع و با احتیاط وابستگی به دلار را کاهش دهد. چین برای محافظت از ثروت شهروندانش یا منافع ملی خود، نمی‌تواند وابسته به سیستم بانکی‌ای باشد که توسط غرب (به ویژه ایالات متحده) اداره می‌شود و یکی از سلاح‌های جنگی این کشور است.

البته هم روسیه و هم چین از قبل این موضوع را می‌دانستند و سال‌ها است به طور پیوسته ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند. بر اساس داده‌های goldchartsrus، بانک مرکزی روسیه امروز ۲۳۰۰ تن طلا انباشت کرده است که تقریبا برابر با ۷۴ میلیون اونس است. بدین‌ ترتیب روسیه پنجمین کشور با بیشترین ذخایر طلا در جهان است.

ذخایر طلای چین چقدر است و چرا رقم واقعی آن مشخص نیست؟

جدول زیر که توسط شورای جهانی طلا ارائه شده است، ۱۹ کشور با بیشترین طلا را نشان می‌دهد. همچنین در این جدول، ذخایر ارزی کشورها و درصد تخصیص آن به طلا را نشان می‌دهد. ایالات متحده با ۸۱۳۴ تن طلا، بیشترین میزان طلا را در اختیار دارد و پس از آن آلمان، ایتالیا، فرانسه و روسیه قرار دارند. نکته جالب این است که بریتانیا پس از قزاقستان، ترکیه و ازبکستان، جایگاه هفدهم را به خود اختصاص داده است.

نام کشور ذخایر ارزی (میلیون دلار) کل ذخایر (میلیون دلار) درصد طلا میزان طلا (تن)
آمریکا ۲۳۹۴۸۵ ۶۹۵۲۲۵ ۶۵.۵۵ ۸۱۳۳.۵
آلمان ۹۹۵۱۳ ۲۸۷۷۳۲ ۶۵.۴۱ ۳۳۵۹.۱
ایتالیا ۸۳۵۸۳ ۲۲۰۹۶۶ ۶۲.۱۷ ۲۴۵۱.۸
فرانسه ۱۰۲۴۳۹ ۲۳۸۹۵۴ ۵۷.۱۳ ۲۴۳۶.۴
روسیه ۴۸۵۴۶۲ ۶۱۴۲۵۵ ۲۰.۹۷ ۲۲۹۸.۵
چین ۳۲۶۴۰۶۴ ۳۳۷۳۲۳۳ ۳.۲۴ ۱۹۴۸.۳
سوئیس ۱۰۱۹۱۶۵ ۱۰۷۷۴۳۹ ۵.۴۱ ۱۰۴۰.۰
ژاپن ۱۳۵۸۱۴۱ ۱۴۰۵۵۴۳ ۳.۳۷ ۸۴۵.۹
هند ۵۹۸۰۵۷ ۶۳۹۷۳۶ ۶.۵۲ ۷۴۳.۸
هلند ۲۸۲۲۹ ۶۲۵۴۷ ۵۴.۸۷ ۶۱۲.۴
تایوان ۵۴۴۸۹۹ ۵۶۸۶۳۶ ۴.۱۷ ۴۲۳.۶
قزاقستان ۱۳۴۰۷ ۳۵۶۶۴ ۶۲.۴۱ ۳۹۷.۲
ترکیه ۸۱۱۷۶ ۱۰۳۱۸۶ ۲۱.۳۳ ۳۹۲.۸
ازبکستان ۱۳۰۷۰ ۳۴۵۵۸ ۶۲.۱۸ ۳۸۳.۵
پرتغال ۱۱۶۰۶ ۳۳۰۴۲ ۶۴.۸۸ ۳۸۲.۶
عربستان سعودی ۴۶۵۰۵۹ ۴۸۳۱۶۱ ۳.۷۵ ۳۲۳.۰۷
بریتانیا ۱۷۸۷۹ ۱۹۳۲۶۵ ۹ ۳۱۰.۳
لبنان ۱۹۴۳۰ ۳۵۵۰۱ ۴۵.۲۷ ۲۸۶.۸
اسپانیا ۷۵۴۷۹ ۹۱۲۵۶ ۱۷.۲۹ ۲۸۱.۶

 

کشوری که در این مقاله روی آن تمرکز می‌کنیم، کشوری است که در رتبه ششم جدول بالا قرار دارد. تصور می‌شود که ذخایر طلای چین باید بسیار بیشتر از چیزی باشد که داده‌های رسمی می‌گوید.

دارایی‌های دلاری چین بیش از سه تریلیون دلار است. این رقم بیشتر از تولید داخلی سالانه بریتانیا است. البته چین نمی‌خواهد دارایی‌های دلاری خود را به صفر برساند، حداقل امروز نمی‌خواهد. اما اگر به این سطح نزدیک شود چه؟

بیشتر بخوانید: چرا چین بدهی ایالات متحده را با اوراق قرضه خزانه‌داری می‌خرد؟

بیایید اول ببینیم که چرا تصور می‌کنیم چین بیشتر از آنچه اعلام کرده است، طلا در اختیار دارد.

استخراج طلای چین:

در سال ۲۰۰۷، چین با پشت سر گذاشتن آفریقای جنوبی به بزرگترین تولید کننده طلا در جهان تبدیل شد و از آن زمان تا به امروز جایگاه خود را حفظ کرده است.  این کشور در دهه گذشته حدود ۱۵ درصد از کل طلای استخراج شده در جهان را تولید کرده است.

از سال ۲۰۰۰، چین تقریبا ۶۸۳۹ تن طلا استخراج کرده است. بیش از نیمی از تولید طلای چین متعلق به دولت است. (تنها شرکت ملی طلای چین ۲۰ درصد از تولیدات را انجام می‌دهد.) از آنجایی که صادرات تولیدات معدنی داخل چین مجاز نیست، بنابراین چین طلایی را که استخراج می‌کند، در داخل نگهداری می‌کند.

همچنین شرکت‌های معدنی چینی، معادن طلا در سایر کشورها از جمله آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا را خریداری کرده‌اند.

واردات طلای چین

چین علاوه‌بر بزرگترین تولیدکننده طلا، بزرگترین واردکننده طلا نیز هست. واردات طلا از طریق سوئیس و دوبی همیشه اعلام نمی‌شوند، اما می‌دانیم که چین تنها از طریق هنگ کنگ از سال ۲۰۰۰ بیش از ۶۷۰۰ تن طلا وارد کرده است. با جمع این عدد با عدد تولیدات به رقمی بیش از ۱۳۵۰۰ تن خواهید رسید.

طلای وارداتی، استخراج شده یا بازیافتی چین، از طریق بورس طلای شانگهای معامله می‌شود. بنابراین می‌توان با کمک آماری که در این بورس ثبت می‌شود به عدد تقریبی طلای موجود در چین دست پیدا کرد. از سال ۲۰۰۸، در بورس طلای شانگهای تقریبا ۲۲۰۰۰ تن طلا برداشت شده است.

ذخایر طلای چین چقدر است و چرا رقم واقعی آن مشخص نیست؟

با این حال، مردم چین نیز طلای زیادی نزد خود نگهداری کرده‌اند. شورای جهانی طلا تخمین می‌زند که ۲۵۰۰ تن طلا در چین چه به صورت شمش چه به صورت جواهرات در دست مردم است. با اضافه کردن این رقم به آمار ذخایر رسمی طلا به رقمی در حدود ۴۰۰۰ تن می‌رسیم.

ذخایر طلای چین چقدر است و چرا رقم واقعی آن مشخص نیست؟

چرا چین آمار طلای خود را مخفی می‌کند؟

پیش از هر چیز باید توجه داشت که تمام این طلا نزد بانک خلق چین نیست. ارتش چین طلا دارد و مجبور نیست خریدهای خود را اعلام کند. آژانس‌های دولتی دیگری نیز وجود دارند از جمله شرکت سرمایه‌گذاری چین و اداره دولتی ارز خارجی که آنها نیز طلا نگهداری می‌کنند. بنابراین طلایی که در اختیار بانک مرکزی است بسیار کمتر است. حدس زده می‌شود از کل طلای موجود در چین ۵۰ درصد در اختیار بانک مرکزی باشد که یعنی ۱۵ هزار تن طلا در اختیار بانک مرکزی چین است. چیزی حدود دو برابر کل طلایی که در اختیار ایالات متحده است.

هیچکس عددی را که به عنوان ذخایر طلای چین (۱۹۴۸ تن) اعلام می‌شود، باور نمی‌کند. به نظر می‌رسد باید یک صفر جلوی این عدد گذاشت. حتی برخی تحلیلگران مانند السایدر مک لئود پا را یک مرحله فراتر می‌گذارند و معتقدند جمهوری خلق چین احتمالا ۳۰ هزار تن طلا در حساب‌های مختلف نگهداری می‌کند اما به عنوان ذخایر رسمی اعلام نمی‌کند.

به هر حال، هنوز نمی‌توان متوجه شد ذخایر طلای چین تا چه حد بزرگ است. بعید است که بانک مرکزی این کشور بخواهد این ذخایر را اعلام کند، چرا که این مساله باعث افزایش ناخواسته در ارزش یوان و طلا می‌شود. این مساله ارزش ۳.۲ تریلیون دلار ذخایر دلاری دولت را نیز کاهش می‌دهد و در مجموع به دلیل افزایش تقاضا برای یوان چین، منجر به کاهش مزیت رقابتی این کشور خواهد شد.

همچنین اعلام این عدد ممکن است یک چالش مستقیم با ایالات متحده ایجاد کند. چیزی که احتمالا چین برای آن آماده نیست. در حال حاضر چین از دکترین دنگ شیائوپنگ پیروی می‌کند که می‌گفت «ما نباید خیلی درخشان بدرخشیم تا جلب توجه کنیم.» به نظر می‌رسد ۱۹۴۸ تن طلای اعلام شده توسط چین، در راستای همین دکترین باشد.

اگر چین تصمیم بگیرد در راستای تسلیحاتی کردن پول گام بردارد تنها لازم است ذخایر طلای خود را اعلام کند. خصوصا در دورانی که ارز دیجیتال بانک مرکزی چین به سرعت در حال توسعه است. در این صورت، پول بدون پشتوانه غربی خطر از دست دادن مقدار زیادی از قدرت خرید خود را دارد. از دست رفتن ارزش ارزهای فیات به این معنی است که قیمت طلا می‌تواند به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و حتی به ۱۰ هزار دلار هم برسد.

این همان کارتی است که چین هم اکنون با ۲۰ سال انباشت بی‌امان طلا در اختیار دارد. کسی که صاحب طلا است، قوانین را وضع می‌کند!

منبع: moneyweek

بیشتر بخوانید: عوامل موثر بر افزایش تقاضای فعلی طلا در دنیا: آیا منتظر افزایش قیمت طلا باشیم؟

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

4 دیدگاه در “ذخایر طلای چین چقدر است و چرا رقم واقعی آن مشخص نیست؟
  1. لویزانی شرق گفت:

    چین بالا ترین ذخایر طلای جهان را دارد

  2. احمد گفت:

    بسیار تشکر

  3. احسان گفت:

    درود و تشکر از مقاله بسیار خوب جناب سبحانی
    لطفا منبع/منابع مقاله رو هم اعلام بفرمایید.

    1. روزبه خانجانی گفت:

      سلام و درود..
      منبع مقاله درج شد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟