مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان (MCSI) چیست؟

شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان (MCSI) چیست؟

شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان

شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان (MCSI یا UoM Consumer Sentiment) یک نظرسنجی در مورد سطح اطمینان مصرف‌کننده در ایالات‌متحده است که توسط دانشگاه میشیگان به‌صورت ماهانه انجام می‌شود. در این نظرسنجی که به‌صورت تلفنی است اطلاعاتی در مورد انتظارات مصرف‌کنندگان از اقتصاد ایالات‌متحده جمع‌آوری می‌شود. احساسات مصرف‌کننده یک داده آماری از سلامت کلی اقتصاد بوده و توسط نظرات مردم تعیین می‌شود. این شاخص، احساس مردم را در مواردی نظیر سلامت شرایط مالی فعلی، چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصاد و رشد اقتصادی بلندمدت در نظر گرفته و به‌صورت کلی شاخص مفیدی است. این شاخص هر ماه در دو نسخه منتشر می‌شود، دانشگاه میشیگان نتایج اولیه نظرسنجی خود را اواسط هر ماه و نتایج نهایی را در پایان ماه منتشر می‌کند. این شاخص، یک شاخص پیشروی اقتصادی است، چراکه هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان چیزی در حدود 67 درصد از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد.

آشنایی با شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان (MCSI)

شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان در دهه 1940 توسط پروفسور جورج کاتونا، در موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان مطرح شد. تلاش‌های او در نهایت منجر به یک نظرسنجی تلفنی سراسری شد که توسط دانشگاه انجام و نتایجش به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود. نتایج اولیه در اواسط هر ماه منتشر شده و نظرسنجی‌های جمع‌آوری‌شده در دو هفته ابتدایی را پوشش می‌دهد. نتایج نهایی در پایان هر ماه و معمولا در آخرین جمعه پیش از اتمام ماه منتشر می‌شود و کل ماه را پوشش می‌دهد. این شاخص به‌گونه‌ای طراحی‌شده که روحیه مصرف‌کنندگان آمریکایی را به تصویر بکشد. این احساسات خواه خوش‌بینانه، بدبینانه یا خنثی، الگوی هزینه مصرف‌کننده را در آینده‌ای نزدیک نشان می‌دهد. از آنجایی‌ که هزینه‌های مصرف‌کننده چیزی حدود 67 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهد، شاخص MCSI به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی موردتوجه شرکت‌ها، سیاست‌مداران و معامله گران است.

طرح اولیه شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان

هر ماهه دانشگاه میشیگان حداقل 500 مصاحبه تلفنی در سراسر ایالات‌متحده انجام می‌دهد. این نظرسنجی شامل 50 سؤال و سه حوزه اصلی است: امور مالی، شرایط اقتصادی و شرایط خرید. پاسخ این سؤالات شالوده شاخص را تشکیل می‌دهند. حدود 60 درصد از نظرسنجی‌های هر ماه شامل پاسخ‌های جدید است و 40 درصد باقی‌مانده را پاسخ‌های تکراری و افراد تکراری تشکیل می‌دهند. پاسخ‌های تکراری، تغییرات احساسات مصرف‌کننده در طول زمان را بهتر نشان می‌دهند و معیار دقیق‌تری از اعتماد مصرف‌کننده هستند.

نحوه استفاده از شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان

اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران از شاخص‌ها و اندیکاتورهای بسیاری برای پیش‌بینی آینده اقتصاد استفاده می‌کنند. شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده (CPI)، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) و تولید ناخالص داخلی (GDP) همگی برای پیش‌بینی قدرت اقتصادی ایالات‌متحده در آینده به کار می‌روند. شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان یکی از این شاخص‌های کلیدی است که سطح اطمینان مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده را به‌طور متوسط نشان می‌دهد. افزایش یا کاهش این شاخص در پیش‌بینی انبساط و انقباض اقتصادی بسیار کابردی است.

نحوه محاسبه شاخص

این شاخص با کم کردن درصد پاسخ‌های منفی از درصد پاسخ‌های مثبت مصرف‌کننده محاسبه می‌شود. وب‌سایت CSI خلاصه‌ای از نحوه محاسبه شاخص را بر اساس پاسخ به پنج سؤال اصلی ارائه می‌دهد، این سؤالات عبارت‌اند از:

1) ما علاقه‌مندیم بدانیم که وضعیت مردم این روزها ازنظر مالی چگونه است. شما (و خانواده‌تان که با آن‌ها زندگی می‌کنید) نسبت به یک سال گذشته وضعیت مالی بهتر یا بدتری دارید؟
2) حال با نگاه به آینده – فکر می‌کنید یک سال بعد شما (و خانواده‌تان که با آن‌ها زندگی می‌کنید) ازنظر مالی وضعیتتان بهتر، بدتر یا تقریباً مثل امروز خواهد بود؟
3) اکنون به شرایط کسب‌وکار در کل کشور می‌پردازیم – فکر می‌کنید طی 12 ماه آینده ازنظر مالی روزهای خوب یا روزهای بدی داشته باشیم، در کل نظرتان چیست؟
4) با نگاه به آینده، به نظر شما کدام‌یک محتمل‌تر است – اینکه در کل کشور طی پنج سال آینده و سال‌های پس‌ازآن دوره‌های گسترده‌ بیکاری یا رکود داشته باشیم، یا موارد دیگری که مدنظرتان است؟
5) درباره خریدهای بزرگ مردم برای خانه خود – مانند مبلمان، یخچال، اجاق گاز، تلویزیون و مواردی از این قبیل، به‌طورکلی فکر می‌کنید الآن زمان خوبی است یا بد؟

برای محاسبه CSI، ابتدا نمرات نسبی (درصد پاسخ‌های مثبت منهای درصد پاسخ‌های منفی، به‌اضافه 100) را برای هر یک از پنج سؤال شاخص محاسبه می‌کنیم. هر امتیاز را به نزدیک‌ترین عدد صحیح گرد می‌کنیم. سپس با استفاده از فرمول ذیل، پنج امتیاز را جمع کرده و بر عدد 6.7558، که مجموع دوره پایه از سال 1966 است، تقسیم و 2.0 واحد به حاصل اضافه می‌کنیم. (2.0 عددی ثابت برای اصلاح تغییرات الگوی نمونه از دهه 1950).

شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان (MCSI) چیست؟شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان از ابتدا، به‌عنوان یکی از شاخص‌های اصلی احساسات مصرف‌کننده در ایالات‌متحده در نظر گرفته می‌شد. تاریخ نشان داده که قبل از رکودها و در اواسط آن، اعتماد مصرف‌کننده در پایین‌ترین سطح خود بوده است. این شاخص با بازگشت اعتماد مصرف‌کنندگان به اقتصاد دوباره افزایش‌ یافته، و درنتیجه پس از مدتی افزایش هزینه‌کرد مصرف‌کننده و رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت. این رشد اقتصادی منجر به علاقه بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود که نتیجه آن افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای خارجی است. ازنظر تاریخی، ارزش دلار معمولاً زمانی که شاخص CSI میشیگان بالاتر از پیش‌بینی‌ها اعلام می‌شود، افزایش‌یافته و با کاهش آن، کاهش می‌یابد.

شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان (MCSI) چیست؟بررسی شاخص CSI

از افزایش اعتماد مصرف‌کننده همه بخش‌ها سود یکسانی کسب نمی‌کنند. شرکت‌هایی که در بخش کالاهای مصرفی فعالیت دارند معمولاً قسمت عمده سود حاصل از بهبود احساسات مصرف‌کننده را برای خود می‌کنند. مصرف‌کنندگانی که اطمینان بیشتری نسبت به اقتصاد دارند، عموماً نسبت به آینده شغلی خود نیز احساس بهتری داشته و بنابراین تمایل بیشتری به خرید خانه، اتومبیل، لوازم‌خانگی و سایر اقلام دارند. سرمایه‌گذاران باید به سهام بخش‌های خودروسازی، لوازم‌خانگی و خرده‌فروشانی که معمولاً با شروع دوره رشد اقتصادی شاهد افزایش فروش هستند، توجه بیشتری کنند.

همان‌طور که اشاره‌شده ارزش دلار آمریکا نیز با شاخص CSI همبستگی دارد و معامله گران و سفته بازان می‌توانند از نوسانات ناگهانی هنگام انتشار این داده کسب سود کنند. قبلاً دانشگاه میشیگان با موسسه تامسون رویترز قراردادی داشته که طی آن باید این اطلاعات را 5 دقیقه قبل از انتشار در اختیارشان قرار می‌داد. پس اظهارات ریاست کمیسیون بورس و اوراق بهادار مبنی بر ناعادلانه شدن بازار، این قرارداد لغو شد. شاخص انتظارات مصرف‌کننده (ICE) یک زیرشاخه MCSI است. این شاخص توسط دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) وزارت بازرگانی منتشر می‌شود.

نتیجه‌گیری

شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان در چند دهه گذشته پیش‌بینی نسبتاً دقیقی از اطمینان مصرف‌کننده و هزینه‌کردهای آینده ارائه کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد CSI میشیگان و تأثیر آن بر تحلیل اقتصادی می‌توانید به قسمت نظرسنجی مصرف‌کنندگان وب‌سایت دانشگاه میشیگان مراجعه کنید. به گفته دانشگاه میشیگان، این نظرسنجی‌ها ثابت کرده‌اند که شاخص CSI معیار دقیقی از روند آینده اقتصاد هستند. این شاخص توانایی پیش‌بینی دقیق تغییر نرخ بهره، نرخ بیکاری، تورم، رشد تولید ناخالص داخلی، مسکن، تقاضای خودرو و سایر معیارهای کلیدی اقتصادی را دارد.

منبع : Investopedia

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

3 دیدگاه در “شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان (MCSI) چیست؟
  1. محسن گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون

  2. رضا گفت:

    سلام و عرض ادب
    فقط میتونم یک کلمه بگم که این نوشته ها این آموزش ها چی هست برای ما ایرانی ها
    ایرانی هایی که نه سواد اقتصادی دارن نه سواد سیاسی
    اینها طلاست
    از اینکه کمک میکنید سطح اگاهی و اطلاعات ما بالابره و بیشتر بشه ممنونم و میتونم آرزوی آرزوهاتون رو بکنم
    ما باید به هم کمک کنیم چون ما به هم ارتباط داریم
    از هر کجا هستی به هر دینی هستی یا نیستی این به من ربطی نداره
    فقط اینجا به من مربوطه که باید دوست داشته باشم باید مواظبت باشم و بایدبهت احترام بزارم
    موفق و پیروز باشید

  3. mohammad گفت:

    تفاوت شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان و شاخص اعتماد مصرف کننده چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟