بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

رالی (Rally) در بازارهای مالی چیست؟

رالی

رالی (Rally) در بازارهای مالی چیست؟

رالی در مفهوم کلی به معنای وقوع افزایش مستمر در قیمت سهام، اوراق قرضه، و شاخص‌های مرتبط است. رالی معمولا شامل حرکات صعودی سریع یا بزرگ در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه می‌شود. این نوع حرکت قیمتی می‌تواند هم در بازار گاوی و هم در بازار خرسی اتفاق بیافتد، که به آن رالی بازار گاوی یا رالی بازار خرسی می‌گویند. معمولا رالی پس از دوره‌ای تثبیت یا نوسان در قیمت‌ها اتفاق می‌افتد.

ممکن است رالی با سقوط بازار یا اصلاح قیمت، که یک حرکت نزولی سریع و کوتاه مدت در قیمت‌ها است، مقایسه بشود.

رالی (Rally) در بازارهای مالی چیست؟

نمونه یک رالی در یازارهای مالی

درک مفهوم رالی

اصطلاح «رالی» تا حدودی برای اشاره به حرکات سویینگ صعودی در بازارها استفاده می‌شود. مدت زمان یک رالی از نظر شدت متغیر است و بستگی به بازه زمانی استفاده شده در تحلیل انجام شده دارد. برای یک معامله‌گر روزانه، شاید رالی همان ۳۰ دقیقه اول روز کاری باشد که در آن سویینگ‌های قیمتی به حرکت خود ادامه می‌دهند و سقف‌های جدید می‌سازند. در حالی که برای مدیر پورتفولیو در یک صندوق بازنشستگی بزرگ، که دید خیلی بلندمدت‌تری نسبت به بازار دارد، شاید سه ماهه قبلی در تقویم اقتصادی به عنوان یک رالی محسوب شود، حتی اگر سال قبل بازار خرسی بوده باشد.

رالی حاصل افزایش قابل توجه در تقاضا به دلیل هجوم سرمایه زیاد به بازار است که منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد. طول یا بزرگی یک رالی به حجم خریداران و میزان فشار فروشی که با آن روبرو می‌شوند، بستگی دارد.

برای مثال، اگر تعداد زیادی خریدار وجود داشته باشد اما سرمایه‌گذاران کمی مایل به فروش باشند، به احتمال زیاد شاهد یک رالی صعودی بزرگ خواهیم بود. اما اگر، همان تعداد خریداران با تعداد برابری از فروشندگان روبرو شوند، به احتمال خیلی زیاد شاهد یک صعود کوتاه و حرکت قیمت ناچیز خواهیم بود.

نکات کلیدی
  • رالی معمولا یک حرکت کوتاه مدت و اغلب صعودی در قیمت‌ها است.
  • رالی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و معمولا در بازارهایی دیده می‌شود که در بلند مدت، گاوی یا خرسی بوده‌اند.
  • به طور کلی، رالی نتیجه سیاست‌های اقتصادی یا رخدادهای غافلگیر کننده و مثبت است که در مدت کوتاهی قیمت دارایی‌ها را جذاب‌ می‌سازند.

یک رالی را می‌توان بوسیله اندیکاتورهای تکنیکال مختلف شناسایی کرد. اوسیلاتورها بلافاصله شرایط اشباع خرید را نشان می‌دهند. اندیکاتورهای روند، از روند نزولی به روند صعودی تغییر حالت می‌دهند. پرایس اکشن نشان می‌دهد که سقف‌های جدید در حجم‌های بالا ایجاد می‌شوند و در کف‌ها حجم به یکباره افت می‌کند. قیمت به سطوح مقاومتی نزدیک می‌شود و آنها را می‌شکند.

علل اصلی وقوع رالی

علل مختلفی برای وقوع یک رالی وجود دارد. رالی‌های کوتاه مدت معمولا نتیجه اخبار یا رخدادی هستند که باعث ایجاد عدم تعادلی کوتاه مدت در عرضه و تقاضا می‌شوند. حجم قابل توجهی از خرید در یک سهام یا دارایی خاص توسط یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ، یا معرفی یک محصول جدید بوسیله یک برند معروف، می‌توانند تأثیری مشابه داشته باشند که نتیجه آن یک رالی کوتاه مدت خواهد بود. برای مثال، تقریبا هر بار که شرکت اپل یک آیفون جدید وارد بازار می‌کند، سهام این شرکت شاهد یک رالی در ماه‌های بعدی بوده است. همچنین معرفی یک خودروی جدید توسط شرکت تسلا ممکن است سرمایه‌گذاران را به سمت سهام آن شرکت متمایل کند.

رالی (Rally) در بازارهای مالی چیست؟

در این زمان سرمایه‌گذاران به دنبال کسب سود از عرضه محصولی جدید و افزایش درآمد شرکت از فروش آن، هستند. در نتیجه با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، قیمت سهام افزایش پیدا می‌کند.

رالی‌های بلند مدت معمولا نتیجه رویدادهایی هستند که تاثیر بلند مدتی بر بازار می‌گذارند، مثل تغییر در سیاست‌های مالیاتی یا مالی دولت، قوانین تجاری جدید یا تغییر نرخ بهره. همچنین انتشار داده‌های اقتصادی که سیگنال تغییراتی مثبت در بازار و چرخه اقتصادی را می‌دهند‌، تاثیری بلند مدت بر بازار خواهند داشت و باعث انتقال سرمایه از بخشی به بخش دیگر می‌شوند. برای مثال، کاهش چشمگیر نرخ بهره باعث می‌شود سرمایه‌گذار از ابزارهایی با درآمد ثابت به سمت سهام شرکت‌ها سوق پیدا کند. این کار شرایط یک رالی در بازار سهام را فراهم می‌کند.

رالی در بازار خرسی

قیمت حتی در روندهای نزولی بلند مدت نیز افزایش پیدا می‌کند. مثل رالی گول زننده (Sucker Rally). این رالی زمانی رخ می‌دهد که قیمت افزایش پیدا می‌کند اما بلافاصله به روند نزولی تغییر مسیر می‌دهد. رالی گول زننده معمولا در بازار خرسی که رالی‌ها کوتاه مدت هستند، اتفاق می‌افتد. رالی‌های گول زننده در همه بازارها اتفاق می‌افتند، این رالی‌ها از پشتوانه بنیادین و واقعی برخوردار نیستند و تقریبا مشابه حباب‌ها هستند. به همین خاطر بسیار سریع تغییر مسیر می‌دهند.

شناسایی رالی گول زننده در تاریخچه بازار کار ساده‌ای است، اما شناسایی آنها در معاملات آنلاین و زمان فعلی کار سختی است. با سقوط هر چه بیشتر قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که رالی بعدی به معنی پایان روند نزولی است. در نهایت، روند نزولی (در اکثر مواقع) به پایان می‌رسد، اما تشخیص اینکه کدام رالی به روند صعودی تبدیل می‌شود، و یک رالی گول زننده نیست، همیشه کار ساده‌ای نیست.

رالی در بازار بورس

رالی در بازار بورس در دوره‌هایی اتفاق می‌افتد که افزایش خرید باعث بالا رفتن قیمت سهام می‌شود. معمولا با پیش‌بینی یک رالی، می‌توان آن را به واقعیت تبدیل کرد، یعنی معامله‌گران با شناسایی زودهنگام یک روند صعودی شروع به باز کردن معاملات خرید می‌کنند. در نتیجه، این کار قیمت را هر چه بیشتر بالا می‌برد تا جایی که این حرکت صعودی به عنوان یک رالی در بازار شناسایی می‌شود.

چگونه معامله‌گران یک رالی را شناسایی می‌کنند؟

همانطور که گفته شد، معامله‌گران می‌تواند رالی‌ها را با استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال مثل اوسیلاتورها شناسایی کند. اوسیلاتورها به شناسایی شرایط اشباع خرید در دارایی‌ها کمک می‌کنند. شرایط اشباع خرید یکی از محرک‌های کلیدی در ایجاد رالی در بازارهای مالی است.

رالی (Rally) در بازارهای مالی چیست؟

با این وجود، بسته به بازه زمانی استفاده شده توسط معامله‌گر، طول یک رالی می‌تواند نسبی باشد. برای مثال، یک معامله‌گر روزانه ممکن است با انتشار اخباری مثبت در ارتباط با بازار در طول شب، شاهد یک رالی در همان ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار باشد.

از طرف دیگر، معامله‌گران پوزیشن، به دنبال یک حرکت صعودی مستمر در طول چند روز یا حتی چند هفته هستند تا شاید آن را به عنوان یک رالی شناسایی کنند.

سخن پایانی

درک ماهیت و تفاوت بین رالی‌ها و روندهای صعودی می‌تواند کمک شایان توجهی به معامله‌گران کند. رالی‌ها معمولا احساس فومو یا ترس از دست دادن را در معامله‌گران برانگیخته می‌کنند. در این زمان‌ها معامله‌گران که می‌ترسند از سودهای سرشار بازار عقب بمانند، بی‌محابا و بدون توجه به دلیل رالی و پشتوانه بنیادین آن وارد روند می‌شوند. اما نتیجه از قبل پیدا است بخش قابل توجهی از معامله‌گران زمانی وارد رالی می‌شوند که در فاز نهایی رالی قرار داریم و تنها چیزی که نصیب آنها می‌شود زیان مابقی است.

جهت پیگیری اخبار، مقالات آموزشی و تحلیل‌های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟