مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

طلا یا رمزارز؛ ابزار ذخیره ارزش در دوران بحران جهانی کدام است؟

طلا یا رمزارز؛ ابزار ذخیره ارزش در دوران بحران جهانی کدام است؟

یک سال واندی پیش، جنگ در اوکراین جرقه هجوم به سمت طلا را برانگیخت چرا که سرمایه‌گذاران به دنبال حفظ سرمایه خود بودند. اما افزایش تورم این سوال را مطرح کرد که آیا رمزارزها نیز می‌توانند روزی به عنوان دارایی امن عمل کنند یا خیر.

طلا در روزهای اخیر دوباره حوالی سقف‌ تاریخی خود در محدوده 2000 دلار معامله می‌شود؛ محدوده‌ای که این فلز گرانبها برای اولین بار در آگوست سال 2020 به دلیل ترس از ویروس کرونا و تورم از آن عبور کرده بود.

نوسانات مداوم بازار و رویدادهای اوکراین جرقه هجوم به سمت طلا را در میان سرمایه‌گذاران برانگیخت. گویا احتیاط در بازارها منجر می‌شود نقش طلا به عنوان ذخیره ارزش در زمان بحران‌ها برجسته‌تر شود. با این حال در شرایط فعلی ریسک شبح رکورد احتمالی ایالات متحده نیز بر بازارها حکفرما شده است.

طلا در یک بازار بزرگ و با نقدینگی بالا معامله می‌شود که حجم کل آن به طور میانگین از 120 میلیارد دلار در روز فراتر می‌رود. کریشان گوپول، تحلیلگر ارشد منطقه EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) در شورای جهانی طلا معتقد است: «با در نظر گرفتن این موضوع که شمش‌طلا ریسک اعتباری ندارد، طلا یک دارایی امن محسوب می‌شود».

(نکته: ریسک اعتباری (Credit Risk) ریسکی است که از نکول/قصور طرف قرارداد، یا در حالتی کلی‌تر ریسکی است که از «اتفاقی اعتباری» به وجود می‌آید. به‌طور تاریخی این ریسک معمولاً در مورد اوراق قرضه واقع می‌شد، بدین صورت که قرض‌دهنده‌ها از بازپرداخت وامی که به قرض‌گیرنده داده بودند، نگران بودند. به همین خاطر گاهی اوقات ریسک اعتباری را ‘ریسک نکول’ هم گویند.)

با توجه به روند صعودی اخیر، احتمالا این سوال ذهن سرمایه‌گذاران را درگیر کرده که آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید یا انباشت طلا است و یا اینکه بهتر است منتظر پولبک در قیمت باشیم.

گوپول اشاره می‌کند که ممکن است یک ضعف کوتاه‌مدت در روند طلا وجود داشته باشد، اما این مسئله نباید سرمایه‌گذاران را منصرف کند. او اضافه کرد: «تحلیل تاریخی ما نشان می‌دهد که طلا به رویدادهای بحرانی ژئوپلیتیکی واکنش مثبت نشان داده و علیرغم وجود تلاطم‌های بیشتر قیمت در این دوره‌ها، در ماه‌های بعدی قیمت‎‌های بالا را حفظ کرده است».

در حالی که فلز زرد تمایل دارد ارزش خود را در بلندمدت حفظ کند، اما زمانی که دوره تورمی وجود ندارد و بازارها به دلار آمریکا اعتماد دارند، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دلار دارد. به عنوان مثال در سال 2013، قیمت طلا 28% کاهش یافت و به یک دوره صعودی 12 ساله پایان داد، چرا که فدرال رزرو به منظور کنترل ریسک تورم، محرک‌های مالی را کاهش داد.

بازار رمزارزها

با این حال، از آنجایی که عدم اطمینان‌های اقتصادی ناشی از مشکلات ژئوپلیتیک ادامه دارد، بسیاری از توجهات احتمالاً به این مسئله معطوف هستند که آیا قیمت طلا می‌تواند بالاتر از سطح 2000 دلار تثبیت شود یا خیر.

باید به این نکته توجه داشت که شرایط کنونی بازار، محیط مساعدی را نیز برای رمزارزها ایجاد می‌کند چرا که اکثریت آنها به یک ارز، بانک یا اقتصاد واحد وابسته نیستند و بنابراین ارزش آنها با سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی، از بین نمی‌رود.

طرفداران بیت کوین استدلال می‌کنند که محبوبیت رمزارزها به دلیل ماهیت غیرمتمرکزشان در حال افزایش است. ویلیام جی، مدیر‌عامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری همیلتون، که محصولاتش شامل صندوق دارایی دیجیتال است، عقیده دارد: «برای رشد هر دارایی، اعتماد ‌مهم‌ترین عامل است. اگر یک بحران اقتصادی وجود داشته باشد و مردم به دولت اعتماد نداشته باشند، ارزش ارز فیات کاهش می‌یابد. ارزش یک دارایی به باور و اعتماد جمعی افرادی که با آن سر و کار دارند، بستگی دارد».

بخش دیگری از جذابیت رمزارزها این است که بسیاری از آن‌ها، عرضه محدودی دارند. به عنوان مثال، تنها 21 میلیون بیت کوین در گردش وجود دارد که 90% آنها استخراج شده‌اند.

در طول یک دهه حیات بیت کوین عملاً هیچ دوره‌ای از تورم بالا وجود نداشته و این موضوع درک پتانسیل واقعی آن را به عنوان یک پوشش ریسک در برابر تورم دشوار می‌کند.

ژه (Je) بیان می‌کند: «سرمایه‌گذاران اغلب ارزش یک دارایی را بر اساس کمبود آن می‌‌سنجند». روزی خواهد رسید که دیگر طلایی در زمین باقی نمی‌ماند و این مسئله، همراه با چالش فنی استخراج آن، بدین معنی خواهد بود که این فلز به عنوان یک دارایی جذاب برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود.

ژه اضافه کرد: «هنوز خیلی زود است که نتیجه بگیریم که یک باور جمعی نسبت به دارایی‌های رمزارز وجود دارد، اما این روند مثبت است».

با ادامه رشد این باور و افزایش تعداد رمزارزها در بازار، مدیران دارایی تحت فشار فزاینده‌ای از سوی مشتریان برای افزودن دارایی‌های رمزارز به پرتفوی خود قرار خواهند گرفت. برخی از نهادهای سنتی در حال حاضر ملزم به انجام این کار شدند. مورگان استنلی (Morgan Stanley) اولین بانک بزرگ ایالات متحده بود که در مارس سال گذشته یک صندوق خصوصی فقط برای بیت کوین ارائه کرد. موسسه جی‌پی مورگان (JPMorgan) نیز چند ماه بعد دسترسی به صندوق مبتنی بر رمزارزها را برای مشتریان فراهم کرد.

اما مشاوران دارایی بسیاری وجود دارند که به این زودی‌ها روی خوشی به دارایی‌های رمزارز نشان نخواهند داد و این به دلیل فقدان رگولیشن (نظارت) در بازار رمزارزها است. در بریتانیا، ناظر امور مالی (FCA)، محدودیت‌های شدیدی را از جمله مسدود کردن دسترسی به صندوق‌های مبادله‌شده مبتنی بر رمزارز که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد بدون نیاز به خرید مستقیم دارایی‌های دیجیتال، در این روند قرار بگیرند، اعمال می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 

طلا یا رمزارز؛ ابزار ذخیره ارزش در دوران بحران جهانی کدام است؟

بهتر یا بدتری وجود ندارد

الساندرو حاتمی، یکی از بنیانگذاران شرکت مشاوره Pacemakers.io که قبلاً مدیر اجرایی بانکداری دیجیتال در لویدز بود، توصیه می‌کند: «در حالی که نظارت در نهایت ثبات را در بازار رمزارز به ارمغان می‌آورد، آن دسته از سرمایه‌گذارانی که به دنبال ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک ذخیره ارزش بالقوه در زمان بحران هستند، باید خواهان این باشند تا از هر گونه نوسان شدیدی در امان باشند».

حاتمی اضافه کرد: «سرمایه‌گذاران باید همان طرز فکری را که در مورد طلا دارند، برای رمزارزها نیز داشته باشند و به عنوان یک بازی بلندمدت به آن نگاه کنند و نه به عنوان یک دارایی سوداگرانه».

البته سرمایه‌گذاری در رمزارزها عاری از ریسک نیست. برخلاف طلا که ابزار مبادله‌ای است، ارزش ذاتی دارد و اغلب راهی برای حفظ سرمایه در زمان بحران در نظر گرفته می‌شود، ارزهای دیجیتال عموما با هدف رشد سرمایه خریداری می‌شوند. مشکل این است که اگر مردم کوین‌های خود را نفروشند یا معامله نکنند، در تئوری ارزش آن‌ها می‌تواند به مرور زمان به صفر برسد، به‌خصوص زمانی که یک رمزارز عرضه محدودی داشته باشد.

این واقعیت که دو کلاس دارایی می‌توانند نقش‌های متفاوتی را در یک پورتفوی ایفا کنند به این معنی است که آنها را نباید با هم مقایسه کرد. به گفته حاتمی: «ارزهای دیجیتال در مقایسه با طلا، روش بهتر یا بدتری برای ذخیره ارزش در بازارهای نزولی نیستند. آنها به طور ساده نشان دهنده یک روش جدید برای ذخیره ارزش هستند».

حتی رمزارزهایی با پشتوانه فلز زرد مانند PAX Gold و Tether Gold وجود دارند که قیمت‌ آن‌ها با ارزش دارایی فیزیکی طلا تعیین می‌شود و عموماً نسبت به سایر کوین‌ها کمتر مستعد نوسانات قیمت هستند. رمزارزها با پشتوانه طلا که به عنوان استیبل کوین (Stabelecoin) شناخته می‌شوند، برای سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در طلا سرمایه‌گذاری کنند و ذخیره شمش برای آنها غیرعملی است، ایده‌آل هستند.

گوپاول استدلال می‌کند که اگر سرمایه‌گذاران در طول یک بحران و دوره تورم بالا، در انتخاب بین نگهداری طلا یا رمزارزها مانند بیت کوین با تردید مواجه شدند، باید به دلیل کمبود شواهد در مورد رمزارزها به سمت طلا روی بیاورند.

 

منبع: raconteur

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟