بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 23 اوت

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 23 اوت

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 1 شهریور

  • رالی غیر قابل توقف دلار

رالی بازارهای سهام که از ماه ژوئیه آغاز شده و عمدتاً با این انتظار تقویت شد که صحبت‌ها در زمینه رکود، فدرال رزرو را متقاعد می‌کند که افزایش نرخ بهره را متوقف کند و حتی به فکر کاهش نرخ بهره بپردازد، متوقف شد.

با نزدیک شدن به گردهمایی جکسون هول، این شرط‌بندی‌ها در حال محو شدن هستند چرا که امکان ندارد بانک مرکزی آمریکا با توجه به این که تورم در محدوده 8.5% است، لحن هاوکیش خود را کاهش دهد. به‌علاوه، بازار کار ایالات متحده نشان داده که در برابر سیاست‌های انقباضی انعطاف‌پذیر است (داده‌های ماهانه NFP هر ماه بهتر از انتظارات منتشر می‌شوند). گزارشات درآمدزایی شرکت‌ها نیز بهتر از آن چیزی بود که می‌ترسیدیم.

رالی غیر قابل توقف دلار

روز گذشته فشار فروش در بازار سهام با رشد بازده اوراق خزانه داری به بالای 3% و تقویت دلار همراه شد. شاخص دلار بار دیگر به محدوده 109 رسید. قدرت دلار منجر شد جفت ارزهای اصلی افت کنند.

جفت ارز EURUSD حتی پیش از انتشار داده‌های PMI به زیر نرخ برابری سقوط کرد. احتمالا این داده‌ها نشان خواهند داد فعالیت‌های اقتصادی در اروپا کاهش یافته است. با این حال بانک مرکزی اروپا نمی‌تواند با سرعتی برابر با فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره کند.

حتی اگر نرخ بهره افزایش یابد باز هم کاهشی در تورم رخ نخواهد داد چرا که بیشتر مشکل تورم اروپا ناشی از افزایش سرسام آور قیمت انرژی است. بجای افزایش نرخ بهره لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، می‌تواند از پوتین خواهش کند عرضه انرژی به ناحیه یورو را بازگرداند.

افزایش قیمت گاز طبیعی

خط لوله نورد استریم دوباره به مدت سه روز برای تعمیر و نگهداری تعطیل شد. آخرین باری که خط لوله برای تعمیر و نگهداری بسته شد، روس‌ها جریان گاز را بازگرداندند، اما بسیار کمتر از قبل. قیمت گاز طبیعی اروپا افزایش یافت و در حال حاضر حدود 20% بالاتر از اوج ماه مارس رسیده است.

افزایش بی رویه قیمت گاز طبیعی، تقاضای انرژی را از گاز به نفت تغییر می‌دهد و فشار فروش در نفت خام را کاهش می‌دهد. نفت خام آمریکا در حال تثبیت بالاتر از 90 دلار در هر بشکه معامله می‌شود و پیش‌بینی می‌شود به سمت 100 دلار در هر بشکه برسد.

عربستان سعودی هشدار داد که اوپک پلاس می‌تواند تولید نفت خود را برای مقابله با کاهش شدید قیمت نفت کاهش دهد. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی، بیان کرد که نوسانات شدید و کمبود نقدینگی به این معنی است که بازار آتی به طور فزاینده‌ای از اصول بنیادی جدا شده و ممکن است اوپک پلاس مجبور به کاهش تولید شود.

در این مرحله تنها امید این است که شاهد ورود مجدد نفت ایران به بازار باشیم. اگر آمریکا و ایران بتوانند در زمینه توافق هسته‌ای به موفقیتی دست یابند، ایران می‌تواند تولید روزانه نفت خود را به حدود 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد که می‌تواند به بازار کمک کند.

در حال حاضر، شرکت‌های نفتی وضعیت خوبی دارند. اکسیدنتال پترولیوم (Occidental Petroleum) در روز جمعه جهش 10 درصدی را تجربه کرد، چرا که تنظیم‌کننده انرژی ایالات متحده موافقت کرد شرکت بِرکشِر هاتاوِی وارن بافت تا 50% از سهام این شرکت را خریداری کند. با این حال شرکت‌های نفتی برای رشد به وارن بافت نیازی ندارند. بریتیش پترولیوم (BP) از اواسط ژوئیه حدود 25% افزایش یافته و نمی‌توان رشد BP را به عنوان رالی در بازار نزولی در نظر گرفت.

یورو می‌تواند افت بیشتری را تجربه کند؟

جفت ارز EURUSD پایین‌تر از نرخ برابری قرار گرفت اما آیا این که یورو چقدر می‌تواند افت کند، به قدرت دلار بستگی دارد؟

این احتمال وجود دارد که شاخص دلار به محدوده 110 برسد. اما این سوال که آیا این شاخص می‌تواند رشد معناداری بالاتر از این محدوده داشته باشد یا خیر، سوال بسیار کلیدی است.

اگر این اتفاق رخ دهد، همه به مشکل خواهند خورد. نه تنها انتظارات هاوکیش بانک مرکزی اروپا مطابق انتظارات فدرال رزرو نیست، بلکه دلار قوی به فشارهای تورمی در سایر نقاط جهان می‌افزاید و کشورهای دیگر را به دلیل افزایش قیمت واردات در یک مارپیچ تورمی سریع قرار می‌دهد. حتی سیاست‌های پولی انقباضی منجر نخواهد شد ارزش ارز این کشورها به مقدار کافی افزایش یابد.

دعا کنید دلار ضعیف شود!

روز گذشته طلا به زیر محدوده 1730 دلار سقوط کرد. افزایش قدرت دلار و افزایش بازده اوراق خزانه داری فشار فروش در طلا را افزایش داد. این فلز گرانبها دیگر به عنوان یک پوشش ریسک موثر در زمان افزایش فشار فروش‌ها در بازار عمل نمی‌کند بلکه همراه با دارایی‌های ریسکی نیز افت می‌کند. به منظور عوض شدن این رویه، دلار باید کاهش یابد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟