مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 26 اوت

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 26 اوت

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 4 شهریور

  • اجرای تک نفره پاول

امروز پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، در گردهمایی جکسون هول سخنرانی خواهد داشت. انتظارات زیادی از این که پاول چه خواهد گفت و بازار چه واکنشی نشان خواهد داد، وجود دارد. برخی مانند تحلیلگران گلدمن ساکس، پیش‌بینی می‌کنند پاول مانند آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود، سناریوی را برای کاهش اندازه افزایش نرخ بهره توسط فد مطرح خواهد کرد. وی می‌تواند به ریسک‌های سیاست‌های بیش از حد انقباضی و کندی غیرضروری در اقتصاد ایالات متحده، اشاره کرد.

احتمال این مسئله وجود دارد چرا که در صورتجلسه آخرین نشست FOMC مشخص شد که برخی از اعضای بانک مرکزی آمریکا به شدت نگران سیاست‌های بیش از حد انقباضی هستند.

اما در حال حاضر، بازار آمریکا در برابر افزایش نرخ‌های بهره نسبتا مقاوم باقی مانده و داده‌های رشد اقتصادی اخیر کاهش کمتر از حد انتظار در تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه دوم را نشان دادند.

اگرچه، شرکت‌های بزرگ در پی انقباضی‌تر شرایط اقتصادی تعدیل نیروهای زیادی را اعلام کردند اما به نحوی، ما آن را در داده‌ها نمی‌بینیم و حاشیه سود آنها همچنان در حال افزایش است چرا که آنها هزینه‌های فزاینده را به مشتریان خود منتقل می‌کنند.

بنابراین، دلایل زیادی برای نگرانی پاول در مورد داده‌های ضعیف اقتصادی وجود ندارد. با این حال، ریسک «انقباضی‌تر شدن بیش از حد» در حال حاضر نگرانی‌ است که فدرال رزرو مطرح می‌کند و این می‌تواند یک استدلال داویش باشد که می‌تواند تسکین بیشتری برای بازار سهام آمریکا به همراه داشته باشد و شاهد گام حرکتی صعودی دیگری در شاخص S&P500 باشیم. در این صورت هدف قیمتی خریداران می‌تواند میانگین حرکتی 200 در تایم روزانه در محدوده 4310 باشد.

اما این مسئله بیش از حد داویش خواهد بود چرا که پاول فعلا بر تورم متمرکز است و تحریک رالی در بازار اثر معکوسی افزایش تورم را دارد که بانک مرکزی چنین چیزی را نمی‌خواهد مخصوصا در شرایط فعلی که تورم در محدوده 8.5% است.

آخرین داده‌ها نشان دادند که به لطف کاهش قیمت انرژی و کامودیتی‌ها، فشار بر قیمت مصرف کننده کاهش یافته است. اما فدرال‌رزرو می‌داند که نمی‌تواند به قیمت‌های انرژی اتکا کند چرا که این قیمت‌ها پویایی بالایی دارند. البته حق با فدرال رزرو است. پس از سقوط ماه ژوئیه، شاهد بازگشت دوباره قیمت نفت هستیم. روز گذشته قیمت نفت خام آمریکا میانگین متحرک 200 در تایم فریم روزانه را به سمت بالا لمس کرد چرا که:

  • اوپک تهدید کرده تولیدات را کاهش خواهد داد
  • اخباری مبنی بر ارسال صدها پهباد توسط ایران که با وجود هشدارهای ایالات متحده می‌توانند در جنگ علیه اوکراین مورد استفاده قرار گیرند، می‌تواند توافق هسته‌ای بین ایالات متحده و ایران را پیچیده کند و نفت ایران را از بازار خارج کند
  • و دلیل دیگر این که قیمت گاز در اروپا بار دیگر 10% افزایش یافت.

در بازار کامودیتی‌ها معاملات آتی مس 10 درصد نسبت به کف قیمتی ماه ژوئیه افزایش یافت. این بدین معنی است که نبرد فدرال رزرو با تورم لزوماً از نظر قیمت انرژی تمام نشده است.

خوشبختانه، نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد تورم همچنان در ماه‌های آینده در ایالات متحده کاهش می‌یابد. یکی از آنها کاهش مشکلات زنجیره تامین و کاهش هزینه‌های حمل و نقل است. نرخ انتقال کالا برای مسیر معیار از آسیا به ایالات متحده برای اولین بار از دسامبر 2020 به زیر 5000 دلار در هر کانتینر 40 فوتی سقوط کرد که این دلگرم کننده است.

مورد دوم این است که قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده تمایل به دنبال کردن قیمت تولید کننده (PPI) چین دارد و افت در PPI چین نشانه خوبی است که می‌توانیم همان را در CPI ایالات متحده مشاهده کنیم.

اگر اینطور باشد و اگر شاهد باشیم که تورم به صورت پایدار نزولی باشد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.

اما آیا این امر باید سرمایه گذاران سهام را هیجان زده کند و آن‌ها به معاملات خرید بازگردند؟ نمی‌توان با اطمینان چنین ادعایی کرد چرا که حتی اگر فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد، از ماه سپتامبر، فدرال رزرو کاهش ترازنامه خود به میزان 95 میلیارد دلار در ماه را شروع خواهد کرد.

اگر ترازنامه فدرال رزرو را با شاخص S&P500 مقایسه کنیم، همبستگی بسیار واضحی بین اندازه ترازنامه و سطح S&P500 وجود دارد. هر چه ترازنامه بزرگتر باشد، S&P500 بیشتر رشد می‌کند. بنابراین، با کاهش ترازنامه فدرال رزرو در سه ماهه آینده، احتمال اینکه S&P500 همچنان سقوط کند، زیاد است.

یک کلمه یا یک جمله کوچک می‌تواند منجر به رشد یا سقوط بازار شود، اما قبل از اینکه شاهد تأثیر سختگیری کمی (QT) بر قیمت سهام باشیم، احتمالاً خیلی زود است که پایان روند نزولی بازار را اعلام کنیم.

روز گذشته سنتیمنت در شاخص‌های اصلی ایالات متحده به امید اینکه محرک‌های عظیم در چین می‌تواند فعالیت و تقاضا را تقویت کند، نسبتا صعودی بود. بازده اوراق 10 ساله خزانه داری آمریکا افت کرد و دلار عقب نشینی داشت. جفت ارز EURUSD اما نتوانست بالاتر از محدوده برابری قرار گیرد چرا که صورتجلسه بانک مرکزی اروپا قادر نبود لحن هاوکیش را در بازار احیا کند. بانک مرکزی اروپا اکنون متعهد به افزایش نرخ بهره و مبارزه با ضعف یورو و تورم است، اما با عمیق‌تر شدن بحران انرژی و کندی اقتصاد، سیاست‌گذاران اروپایی ممکن است به سرعت همکاران آمریکایی خود پیش نروند. در نتیجه، احتمال ارزان‌تر شدن یورو در برابر دلار آمریکا بیشتر است.

به دلیل افت بازده اوراق خزانه داری آمریکا و دلار، طلا میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه تست کرد اما نتوانست بالاتر از محدوده مقاومتی تثبیت شود. لحن داویش پاول در سخنرانی گردهمایی جکسون هول می‌تواند منجر به قدرت خریداران شود. همچنین لحن هاوکیش سخنرانی پاول می‌تواند منجر به افت قیمت پایین‌تر از محدوده میانگین متحرک 50 و ادامه روند نزولی شود.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟