مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم ژانویه (۲۷ تا ۱ بهمن)

تحلیل هفتگی فارکس

  • بانک مرکزی ژاپن تشکیل جلسه می‌دهد
  • چین آمار تولید ناخالص داخلی خود را منتشر می‌کند

بانک مرکزی ژاپن هفته آینده در کانون توجهات خواهد بود. این بانک احتمالا تایید می‌کند که نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تر افزایش نخواهد یافت و ین را همچنان تحت تاثیر حرکت‌های بانک‌های مرکزی خارجی و ریسک‌پذیری بازار باقی می‌گذارد. بانک خلق چین نیز تشکیل جلسه می‌دهد و می‌تواند سیاست‌های تسهیلی خود را برای تقویت رشد اقتصادی افزایش دهد، اگرچه اقدامات این بانک معمولا برای بازارهای سهام مهم‌تر از بازار فارکس است.

بانک ژاپن و خوش‌بینی‌

اقتصاد ژاپن دوباره در حال جان گرفتن است. تضعیف ین به صادرات این کشور کمک کرده است. کسب و کارها بر اساس آخرین نظرسنجی تانکان، اطمینان بیشتری پیدا کرده‌اند و نرخ بیکاری تنها ۲.۲ درصد است. همچنین این کشور در نهایت از تورم منفی خلاص شده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سازوکار بانک مرکزی ژاپن (BOJ)

همه اینها خوب به نظر می‌رسد، اما اقتصاد هنوز به طور کامل از گرفتاری‌ها خارج نشده است. مصرف همچنان ضعیف است، رشد دستمزدها علی‌رغم کمبود عرضه در بازار کار، همچنان کم است و موج اومیکرون تهدیدی برای بهبود اقتصادی شده است.

نرخ تورم خود گویی همه چیز است. با وجود اختلالات گسترده در سمت عرضه و افزایش قیمت انرژی، نرخ تورم ژاپن به سختی مثبت شده است. بنابراین فشارهای ضد تورمی کماکان باقی هستند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم ژانویه (۲۷ تا ۱ بهمن)

نرخ تورم ژاپن

این بدان معنا است که اگرچه بانک مرکزی ممکن است هفته آینده لحن کمی خوشبینانه‌تر اتخاذ کند، اما هرگونه حرکت انقباضی هنوز دور از ذهن است. گزارش‌های اخیر رسانه‌ها حاکی از آن است که بانک ژاپن در حال بحث برای اطلاع رسانی افزایش نرخ بهره است، اما بعید است که این اتفاق تا سال آینده رخ بدهد.

در مورد ین، سیاست‌های پولی مربوطه نشان می‌دهد که چشم‌انداز همچنان منفی باقی خواهد ماند، به ویژه در برابر ارزهایی که از نرخ‌های بازده بالاتری برخوردار هستند، مانند دلار یا استرلینگ. با این حال دلایلی نیز وجود دارد که از ضرر عمیق بر ین جلوگیری می‌کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم ژانویه (۲۷ تا ۱ بهمن)

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن در مقایسه با مخارج خانوار

اولین مورد بسته هزینه‌کرد هنگفتی است که نخست وزیر جدید قرار است برای تقویت روند بهبود اقتصادی تصویب کند. جدا از آن، با خروج نقدینگی از سیستم مالی جهانی به خاطر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، نوسانات بیشتری در بازارها رخ خواهد داد و این مساله به ین به عنوان دارایی امن کمک می‌کند که در دوره‌های کوتاهی از حمایت برخوردار شود. بنابراین اگرچه روند ین منفی و نزولی است، اما این روند با نوسانات شدید همراه است.

تمرکز بر تولید ناخالص داخلی چین

در چین، روز دوشنبه آمار تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه آخر سال گذشته منتشر می‌شود. همچنین آمار خرده فروشی، تولیدات صنعتی و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت برای ماه دسامبر نیز منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود همه این شاخص‌ها تحت الشعاع رشد اقتصادی قرار بگیرند. انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین در سال گذشته ۳.۶ درصد باشد که از ۴.۹ درصد قبلی بسیار پایین تر است.

با توجه به بحران در بخش املاک و شوک انرزی در سه ماهه اخیر، جای تعجب نیست که شاهد افت شیب رشد اقتصادی در چین باشیم. بعلاوه هنوز به قرنطینه‌های اخیر در بسیاری از شهرهای چین به خاطر التزام دولت چین به سیاست «تحمل کرونا صفر» در مورد کرونا اشاره نکرده‌ایم.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم ژانویه (۲۷ تا ۱ بهمن)

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین در قیاس با خرده‌فروشی این کشور

اما اگر آمار تولید ناخالص داخلی ضعیف باشد، این موضوع می‌تواند خبر بدی باشد که خبر خوب نیز هست، زیرا به بانک خلق چین بهانه لازم برای اتخاذ مجدد سیاست‌های تسهیلی برای مقابله با رکود را می‌دهد.

نرخ‌های تامین مالی بانک خلق چین معمولا بیشترین تاثیر را بر بازار سهام محلی دارد، اما اگر معامله‌گران احساس کنند که این مساله می‌تواند به تثبیت اقتصاد بیانجامد، می‌تواند تاثیر مثبت بر ارزهای حساس به اقتصاد چین مانند دلار استرالیا داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چرا دلار استرالیا و دلار نیوزلند وابسته به رشد اقتصادی چین هستند؟

در مورد استرالیا، گزارش اشتغال این کشور برای ماه دسامبر روز پنجشنبه منتشر خواهد شد. استرالیا اخیرا با جهش قیمت سنگ آهنگ به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما چشم‌انداز همچنان مبهم است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم ژانویه (۲۷ تا ۱ بهمن)

همبستگی قیمت سنگ آهن و دلار استرالیا

بازارها در حال حاضر بر روی چهاربار افزایش نرخ بهره در سال جاری توسط بانک مرکزی استرالیا قیمت‌گذاری کرده‌اند که بیش از حد خوشبینانه به نظر می‌رسد و فضای زیادی برای ناامیدی دارد. اقتصاد استرالیا آنقدی قوی نیست و ممکن است چین، بزرگترین شریک تجاری این کشور نیز سرریز رکود خود را به استرالیا بفرستد.

موج داده‌ها از انگلستان

در بریتانیا شاهد رگبار داده‌ها خواهیم بود. پیش از آمار تورم ماه دسامبر که روز چهارشنبه و آمار خرده فروشی که روز جمعه منتشر می‌شود، آمار اشتغال برای ماه نوامبر را داریم که در روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد.

استرلینگ سال جدید را بسیار خوب شروع کرده است و این موضوع گمانه‌زنی‌ها برای افزایش مجدد نرخ بهره توسط بانک انگلستان در ماه آینده را تشدید کرده است. در حال حاضر احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک انگلستان در ماه فوریه ۷۸ درصد است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم ژانویه (۲۷ تا ۱ بهمن)

نرخ جفت‌ارز EURGBP در مقایسه با تفاوت بازده اوراق دو ساله این دو ناحیه

توانایی پوند برای ایجاد چنین افزایش قدرتمندی با وجود احساس ریسک ضعیف در بازارها بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد که انتظارات سیاست پولی همان چیزی است که بازارهای فارکس را در حال حاضر هدایت می‌کند.

بازارها در مورد کانادا هیجان‌زده شده‌اند

در همین حال، اقتصاد کانادا با چنان سرعتی در حال بهبود است که بازارها اکنون شانس ۸۰ درصدی برای افزایش نرخ بهره در این ماه می‌دهند، در حالی که آخرین راهبرد بانک مبنی بر این بود که زودترین زمان ممکن برای افزایش نرخ بهره ماه آوریل است. به این ترتیب، آمار تورم آتی که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود و آمار خرده فروشی که روز جمعه به بازار عرضه خواهد شد، می‌تواند بسیار مهم باشد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم ژانویه (۲۷ تا ۱ بهمن)

تغییرات نرخ تورم در مقایسه نرخ دستمزد ساعتی در کانادا

در مجموع، افزایش نرخ بهره در این ماه کمی بعید به نظر می‌رسد. اگرچه بازار کار در رونق است  و تورم افزایش یافته است، اما رشد دستمزدها پایین‌تر از قبل از همه‌گیری است و اومیکرون در سراسر کشور بیداد می کند. بسیاری از استان‌های این کشور محدودیت‌های شدیدی اعمال کرده‌اند و این موضوع می‌تواند بانک کانادا را برای پذیرش هرگونه ریسکی مردد نگه دارد.

اخیرا به لطف همین گمانه‌زنی‌ها و همچنین افزایش قیمت نفت، این ارز رشد خوبی داشته است. اگرچه چشم‌انداز میان مدت دلار کانادا همچنان مساعد است، اما ممکن است اواخر این ماه، بانک کانادا بازارها را ناامید کند.

منبع: XM

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟