مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژانویه (۴ تا ۸ بهمن)

تحلیل هفتگی فارکس

  • نشست فدرال رزرو و بانک کانادا با چاشنی هاوکیش
  • سیل داده‌ها در راه

در حالی که داستان تورم نقل محفل بازارها شده است، به استقبال یک هفته شلوغ می‌رویم. بانک مرکزی کانادا و فدرال رزرو قصد دارند موضع هاوکیش خود را تقویت کنند و بانک کانادا می‌تواند یک قدم جلوتر برود و به موضعش جامه عمل بپوشاند. همچنین داده‌های منتشر شده می‌تواند دید بازتری نسبت به حرکت اقتصاد جهانی ارائه کند. در اروپا همه نگاه‌ها به داده‌های PMI خواهد بود تا تاثیر اومیکرون بر فعالیت‌های اقتصادی این منطقه روشن‌تر شود. آمار تورمی در استرالیا و نیوزلند نیز بخشی از مسیر نرخ بهره این دو کشور را روشن خواهد کرد.

افزایش نرخ بهره بانک کانادا: هیچ مزیتی در صبر کردن نیست

بانک مرکزی کانادا هفته آینده اولین جلسه سیاست‌گذاری خود در سال ۲۰۲۲ را برگزار می‌کند. به نظر می‌رسد این جلسه هیجان‌انگیز باشد. بازارهای مالی در حال حاضر ۸۵ درصد بر روی افزایش ۲۵ نقطه پایه‌ای نرخ بهره در این جلسه قیمت‌گذاری کرده‌اند. انتظارات برای افزایش نرخ بهره با آمار تورم ماه دسامبر تقویت شد. نرخ تورم کانادا در این ماه به ۴.۸ درصد رسید. آماری که بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژانویه (۴ تا ۸ بهمن)

نرخ بهره شبانه فدرال رزرو

بانک کانادا در آخرین جلسه سیاست‌گذاری خود گفت که بعید است اولین افزایش نرخ بهره پیش از جلسه ماه آوریل رخ بدهد. اما اکنون که تورم به وضوح در حال افزایش است و شاید مهم تر از آن، فدرال رزرو نیز چرخشی شدیدا هاوکیش داشته است و بانک مرکزی اروپا نیز در حال حرکت به سمت سیاست‌های انقباضی است، این خطر کمتر وجود دارد که افزایش نرخ بهره زودهنگام توسط بانک مرکزی کانادا یک اشتباه سیاستی تلقی شود.

با این حال، مشکل دلار کانادا این است که اگرچه برای این افزایش نرخ بهره احتمالی زمینه چینی نشده بود، اما سرمایه‌گذاران آن را پیش‌بینی کرده‌اند بنابراین ممکن است شاهد افزایش زیادی در دلار کانادا نباشیم و اگر بانک مرکزی کانادا در روز چهارشنبه واقعا نرخ بهره را افزایش دهد، این مساله تنها می‌تواند صعود اخیر دلار کانادا را حفظ کند.

نشست فدرال رزرو، داده‌های تولید ناخالص داخلی و چیزهای دیگر

دلار آمریکا از اواخر ماه نوامبر در یک محدوده نوسانی باقی مانده است و اگرچه شاهد یک افت کوتاه مدت بودیم، اما این ارز دوباره به حالت خنثی بازگشت. با این حال، به سختی می‌توان انتظار داشت که دلار آمریکا چنین وضعیتی را در هفته آینده حفظ کند. چرا که به غیر از جلسه مهم فدرال رزرو داده‌های زیادی در مورد اقتصاد ایالات متحده منتشر خواهد شد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژانویه (۴ تا ۸ بهمن)

شاخص دلار

آمار PMI ماه ژانویه در روز دوشنبه منتشر می‌شود. در کنار آن آمار مسکن ایالات متحده را داریم و در نهایت نیز آمار سفارشات کالاهای بادوم در روز پنجشنبه منتشر خوهد شد. اما مهم‌ترین آمار برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم است که روز پنجشنبه منتشر می‌شود. حسن ختام این هفته شلوغ نیز آمار درآمدها و هزینه‌های شخصی در کنار شاخص قیمت PCE  است که در روز جمعه منتشر خواهد شد.

رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه چهارم احتمالا ۵.۸ درصد خواهد بود. این آمار برای سه ماهه سوم ۲.۳ درصد بود. این آمار نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا به خوبی از همه‌گیری کرونا بهبود یافته و نیازی به محرک‌های بیشتر وجود ندارد.

با این حال، رشد اقتصادی احتمالا در پایان سه ماهه چهارم کاهش یافته است که انتظار می‌رود این مساله در آمار مصرف شخصی ماه دسامبر خود را نشان دهد. پیش‌بینی می‌شود آمار مصرف شخصی ماه دسامبر ۰.۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود آمار درآمد شخصی سرعت ۰.۴ درصد را حفظ کرده و شاخص قیمت PCE نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد و نسبت به سال قبل ۴.۸ درصد افزایش داشته باشد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژانویه (۴ تا ۸ بهمن)

شاخص درآمد شخصی، هزینه شخصی و تورم PCE

 اگر معیار PCE که مورد علاقه فدرال رزرو است، انتظارات را برآورده کرده و نشانه‌هایی از تعدیل نشان دهد، می‌تواند بازار اوراق خزانه‌داری را کمی آرام کند. با این حال، داده‌های هفته آینده هرچه که باشد قطعا زیر سایه جلسه فدرال رزرو خواهد بود.

در مورد جلسه سیاست‌گذاری فدرال رزرو هیچ تغییری در سیاست‌ها انتظار نمی‌رود. اما اگر سیاست‌گذاران بخواهند نرخ بهره را زودتر از انتظار افزایش دهنده باید در این جلسه قصد خود را برای افزایش نرخ بهره در ماه مارس اعلام کنند.

موضوع دیگری که در مرکز توجهات سرمایه‌گذاران است، کاهش ترازنامه است. احتمالا خیلی زود است که فدرال رزرو بخواهد در مورد جزئیات کاهش ترازنامه حرف بزند، اما این سوالی است که بدون شک از پاول در کنفرانس مطبوعاتی‌‌اش پرسیده خواهد شد. هرگونه افشاگری در مورد زمان و سرعت کاهش ترازنامه احتمالا واکنش بزرگی را در بازار اوراق خزانه‌داری رقم خواهد زد که به نوبه خود می‌تواند بر بازار فارکس و سهام تاثیر بگذارد.

آیا PMIهای منطقه یورو باز هم بر یورو فشار وارد می‌کند

یورو در هفته گذشته به صورت عجیبی رشد کرد اما خریداران نتوانستند برای مدت طولانی فشار صعودی را حفظ کنند و سطح ۱.۱۴ دلاری، بسیار ناپایدار بود. آمار PMI روز دوشنبه برای این ارز مهم خواهد بود، زیرا این‌ آمار یک آمار قابل اعتماد در مورد رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو است. پیش‌بینی می‌شود که PMI تولیدی و خدماتی برای ماه ژانویه به خاطر ترکیبی از محدودیت‌های کرونایی و احتیاط بیشتر مردم به خاطر شیوع اومیکرون در دوره کریسمس و سال نو، کاهش یابد. انتظار می‌رود که PMI ترکیبی (مجموع بخش خدماتی و تولیدی) نیز در ماه ژانویه از ۵۳.۳ به ۵۲.۶ کاهش پیدا کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژانویه (۴ تا ۸ بهمن)

شاخص PMI ناحیه یورو

چنین کاهشی تنها نشان دهنده کاهش اندک در رشد اقتصادی است و بعید است که زنگ خطر را برای بانک مرکزی اروپا به صدا در آورد. این بانک قرار است اول فوریه جلسه تشکیل دهد و اگر شاهد یک غافلگیری مثبت در آمار هفته آینده باشیم و فدرال رزرو نیز آنقدرها که همه می‌ترسند، هاوکیش نباشد، ممکن است ارزش یورو افزایش یابد.

همچنین شاخص تجاری Ifo آلمان نیز روز سه‌شنبه و شاخص احساسات اقتصادی منطقه یورو نیز روز جمعه مورد توجه خواهد بود.

بوریس در شرف استعفا؟

در بریتانیا، آمار PMI در جبهه داده‌ها برجسته خواهد بود. اما جدای از آن یک طوفان سیاسی در راه وست مینستر است. طوفانی که اگرچه تا کنون نتوانسته است توجه بازارها را جلب کند، اما ممکن است هفته آینده اوضاع متفاوت باشد. فشارها بر بوریس جانسون برای استعفا به خاطر رسوایی اخیر وی افزایش یافته است. گفته می‌شود کارکنان داونینگ استریت در دوران قرنطینه‌های سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مهمانی‌هایی برگزار کردند که جانسون در یکی از آنها حضور داشته است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژانویه (۴ تا ۸ بهمن)

بوریس جانسون

احتمالا نخست وزیر فعلا در امان است، اما اگر استعفا کند، احتمالا بازارها مشکل خاصی با رقبای کنونی وی که به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند، نخواهند داشت.

موضوع مهم‌تر برای پوند این است که بانک انگلستان در جلسه بعدی خود چه خواهد کرد. داده‌های اخیر از بریتانیا قوی بوده است از جمله آخرین گزارش CPI که نشان از بالا ماندن تورم داشت. این امکان وجود دارد که PMIهای روز دوشنبه روند داده‌های خوب انگلستان را قطع کند، اما این مساله به تنهایی نمی‌تواند بانک مرکزی انگلستان را از دومین افزایش نرخ بهره در ماه فوریه باز دارد.

در مجموع نباید نوسانات پوند در چند روز آینده را دست کم گرفت. چه این نوسانات توسط وضعیت سیاسی رخ بدهد چه توسط فدرال رزرو ایجاد شود.

اقیانوسیه و هشدار تورم

دلار استرالیا هفته گذشته را با آمار قابل توجه اشتغال پشت سر گذاشت. از آنجایی که هفته آینده نیز شاهد انتشار آمار تورمی خواهیم بود، اگر این آمار نیز بالاتر از انتظار باشد، می‌تواند بر تصمیم بانک مرکزی استرالیا در جلسه اول فوریه این بانک تاثیر بگذارد. در حال حاضر نگرانی‌ها در مورد مارپیچ تورم- دستمزد در استرالیا در حال افزایش است و این نگرانی می‌تواند منجر به اتمام برنامه خرید دارایی توسط بانک مرکزی استرالیا شود. پیش از گزارش تورم در روز سه‌شنبه، آمار PMI در روز دوشنبه منتشر خواهد شد. این آمار می‌تواند دید کامل‌تری از تاثیر اومیکرون بر اقتصاد استرالیا ارائه دهد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژانویه (۴ تا ۸ بهمن)

نرخ تورم سالانه استرالیا و نیوزلند

در کشور همسایه یعنی نیوزلند نیز تورم در مرکز توجه خواهد بود. آمار تورم سه ماهه این کشور در روز پنجشنبه منتشر می‌شود و ممکن است یک جهش دیگر در تورم خالص را شاهد باشیم. این آمار در سه ماهه سوم به ۴.۹ درصد افزایش یافته بود.

بانک مرکزی نیوزلند تا ۲۳ فوریه تشکیل جلسه نمی‌دهد، اما با توجه به این که در حال حاضر بازارها برای هر جلسه بانک مرکزی نیوزلند، افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره را به طور کامل قیمت‌گذاری کرده‌اند، تنها یک آمار شدیدا قوی در مورد تورم می‌تواند راه را برای افزایش نیم درصدی نرخ بهره باز کند.

منبع: XM

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژانویه (۴ تا ۸ بهمن)
  1. محمد گفت:

    عالی جامع و کاملا کاربردی

  2. حمید گفت:

    عالی. خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟