مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول فوریه (۱۱ تا ۱۵ بهمن)

تحلیل هفتگی فارکس

  • سه بانک مرکزی جلسات خود را برگزار می‌کند
  • گزارش اشتغال ایالات متحده دوباره نگاه‌ها را به دلار باز می‌گرداند

هفته شلوغی در پیش داریم. انتظار می‌رود هفته آینده بانک انگلستان نرخ بهره را افزایش دهد، بانک مرکزی اروپا احتمالا چیز جدید برای نشان دادن نخواهد داشت، اما بانک مرکزی استرالیا ممکن است برای عقب راندن شرط‌بندی بر روی افزایش نرخ بهره تلاش کند. در ایالات متحده بازارها تقریبا به طور کامل بر روی پنج بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ قیمت‌گذاری کرده‌اند، بنابراین آخرین داده از اشتغال ایالات متحده می‌تواند نشان دهد که اقتصاد ایالات متحده توان این حرکت را دارد یا خیر.

بانک انگلستان، آماده برای اقدام

بانک مرکزی انگلستان احتمالا در نشست روز پنجشنبه خود، سیاست‌های پولی انقباضی را ادامه خواهد داد. بر اساس آخرین نظرسنجی‌های تجاری، تورم در این کشور بسیار داغ شده است، بازار کار قوی است و موج اومیکرون هیچ تاثیری بر اقتصاد نگذاشته است.

به همین خاطر، بازارها تقریبا به طور کامل با افزایش نرخ بهره به میزان 0.25 درصد در نشست این هفته بانک انگلستان موافق هستند. در صورتی که این افزایش رخ بدهد، نرخ بهره بانک انگلستان به ۰.۵ درصد افزایش می‌یابد. این سطحی است که سیاست‌گذاران قبلا به عنوان سطحی برای شروع کاهش ترازنامه ذکر کرده بودند. این بدان معنا است که بانک انگلستان دیگر اوراقی را که در اختیار دارد، پس از سررسید، دوباره خریداری نخواهد کرد و اساسا نقدینگی را از بازار خارج می‌کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول فوریه (۱۱ تا ۱۵ بهمن)

نرخ بیکاری انگلستان در مقایسه با فرصت‌های شغلی در دسترس

این خبر خوبی برای استرلینگ خواهد بود، زیرا چنین حرکتی منجر به بازده بالاتر در طول زمان می‌شود. از این رو، اگر سیاستگذاران ماشه تعدیل ترازنامه و افزایش نرخ‌ها را بچکانند، پوند می‌تواند از مزایای این کار بهره‌مند شود. پیش‌بینی‌های به روز شده تورم نیز توجهات را به خود جلب خواهد کرد.

دلار با تمام قوا به پیشواز NFP می‌رود

در آن سوی اقیانوس اطلس، موجی از داده‌های اقتصادی در انتظار است. در ابتدا داده‌های PMI تولیدی از ISM در روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد، پس از آن همین داده برای بخش خدمات در روز پنجشنبه منتشر می‌شود و در نهایت داده‌های اشتغال که مهم‌ترین داده‌های این هفته است، روز جمعه منتشر می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ایالات متحده در ماه ژانویه ۲۳۳ هزار شغل جدید ایجاد کرده باشد، این میزان در مقایسه با داده‌های چشمگیرتر در سال گذشته، پایین به نظر می رسد، اما با توجه به نزدیک‌ شدن اقتصاد به سطح اشتغال کامل، کاهش رشد اشتغال طبیعی است. حتی ممکن است برای بازارها آمار اشتغال چندان مهم نباشد و بیشتر به رشد دستمزدها توجه کنند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول فوریه (۱۱ تا ۱۵ بهمن)

مقایسه تورم و نرخ رشد دستمزدها در آمریکا

مقامات فدرال رزرو نگران هستند که اقتصاد وارد یک مارپیچ باطل تورم-دستمزد شود که مانند دهه ۱۹۸۰، افزایش فشارهای تورمی را تغذیه کند. از این رو، رشد دستمزدها به عنوان یک شاخص اولیه تورم در نظر گرفته می‌شود که اهمیت آن در این مرحله از چرخه سیاست‌گذاری بسیار بالا است.

بازارها تقریبا به طور کامل بر روی پنج بار افزایش نرخ بهره در سال جاری قیمت‌گذاری کرده‌اند و یک گزارش اشتغال قوی می‌تواند یک باد موافق بسیار خوب برای دلار آمریکا باشد.

بانک مرکزی اروپا؛ همه‌چیز در مورد دستمزد است

انتظار نمی‌رود که بانک مرکزی اروپا پس از پایان جلسه خود در روز پنجشنبه چیز جدیدی اعلام کند، رشد اقتصادی آهسته است و بازار کار هنوز با اشتغال کامل فاصله دارد، دستمزدها پایین است و نگرانی‌های مربوط به تورم کم اهمیت خواهد بود.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول فوریه (۱۱ تا ۱۵ بهمن)

نرخ تورم ناحیه یورو در حال افزایش است اما دستمزدها نه

بانک مرکزی اروپا می‌داند که حی اگر تورم در حال حاضر افزایش باشد، تا زمانی که دستمزدها افزایش پیدا نکند، تورم بالا باقی نمی‌ماند. داده‌های تجاری اخیر نشان از افزایش دستمزد داشت که نشانه‌هایی دلگرم کننده است، اما هنوز اتفاقی رخ نداده است که این بانک را متقاعد به تغییر نگرش کند.

حتی لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز به این موضوع اذعان کرد و گفت:« چرخه بهبود اقتصادی در ایالات متحده از اروپا جلوتر است، بنابراین ما دلایل زیادی داریم که به آن سرعت و بی‌رحمی‌ای که تصور می‌شود، همگام با فدرال رزرو عمل نکنیم.» این نشان می‌دهد که بانک مرکزی اروپا در افزایش نرخ بهره از سایر بانک‌های مرکزی بزرگ عقب خواهد ماند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول فوریه (۱۱ تا ۱۵ بهمن)

مقایسه جفت‌ارز EURUSD با تفاوت بازده اوراق دو ساله آلمان و آمریکا

به این ترتیب، چشم‌انداز یورو همچنان منفی است. بازارهای پول همچنان در سال جاری ۲۰ نقطه پایه افزایش نرخ بهره را قیمت‌گذاری می‌کنند که غیرواقعی به نظر می‌رسد و جا برای ناامیدی دارد. ریسک سیاسی نیز اخیرا به چشم‌انداز یورو بازگشته است. احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در ایتالیا در حال افزایش است، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز نزدیک می‌شود و به نظر نمی‌رسد تنش‌های ژئوپلیتیک در اروپای شرقی رو به کاهش باشد.

قبل از نشست بانک مرکزی اروپا، اطلاعات زیادی منتشر می‌شود از جمله داده‌های اولیه تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم در روز دوشنبه و آخرین آمار تورم در روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

بانک مرکزی استرالیا و شرط‌بندی‌ها

اقتصاد استرالیا در ماه‌های اخیر، پس از لغو محدودیت‌های شدید، از یک دوره رشد قوی برخوردار بوده است. بازار کار اکنون قوی‌تر از قبل از همه‌گیری است، مصرف بالا است و به نظر می‌رسد فشارهای تورمی در حال تشدید است.

با این حال، همه چیز عالی نیست. آخرین داده‌های PMI نشان می‌دهد که شیوع اومیکرون باعث کاهش رشد اقتصادی در ژانویه شده است و با توجه به روابط تجاری نزدیک استرالیا با چین، ممکن است کندی رشد اقتصادی چین به استرالیا نیز سرایت کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول فوریه (۱۱ تا ۱۵ بهمن)

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی استرالیا در قیاس با نرخ بیکاری

بنابراین، بانک مرکزی استرالیا باید یک اقدام متعادل کننده سخت را در روز سه‌شنبه انجام دهد. این بانک در عین حال که باید نشان دهد بهبودهای اقتصادی اخیر می‌توانند در نهایت منجر به افزایش نرخ بهره در سال جاری شوند، باید بر این نکته نیز تاکید کند که قیمت‌گذاری بازار برای پنج بار افزایش نرخ بهره در سال جاری بسیار زیاد است. اگر این بانک با موفقیت بتواند قیمت‌گذاری بازار را به عقب براند، دلار استرالیا احتمالا شاهد کاهش خواهد بود.

در کشور همسایه، یعنی نیوزلند نیز گزارش اشتغال برای سه ماهه چهارم در روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد. در همین حال، آخرین نظرسنجی PMI چین در آخر هفته منتشر می‌شود و می‌تواند هم برای دلار استرالیا و هم برای دلار نیوزلند بسیار مهم باشد.

لونی منتظر داده‌ها و اوپک

در نهایت کانادا را داریم که داده‌های تولید ناخالص داخلی ماه نوامبر را در روز سه‌شنبه و گزارش اشتغال برای ماه ژانویه را در روز جمعه منتشر خواهد کرد. هفته گذشته، پس از اینکه بانک مرکزی کانادا از افزایش نرخ بهره خودداری کرد و بازارها ناامید شدند، لونی ضربه شدیدی خورد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول فوریه (۱۱ تا ۱۵ بهمن)

همبستگی دلار استرالیا با نفت WTI

با این حال، اقتصاد در حال رونق است و بانک مرکزی نیز به طور کلی تایید کرد که نرخ‌ها در سال جاری افزایش خواهد یافت. در حال حاضر لونی کاملا تحت تاثیر سنتیمنت ریسک قرار دارد و از کاهش بازارهای سهام رنج می‌برد، اما با گذشت زمان، احتمالا با بنیان‌های قوی اقتصاد کانادا و قیمت‌های بالای نفت هماهنگ می‌شود.

اوپک روز چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد و انتظار می‌رود که به برنامه افزایش تولید خود پایبند بماند، چیزی که می‌تواند به قیمت نفت برای افزایش بیشتر چراغ سبز نشان دهد.

منبع: XM

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟