بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مارس (۲۳تا ۲۷ اسفند)

تحلیل هفتگی فارکس

  • جلسه سیاست‌گذاری بانک انگلستان و فدرال رزرو در سایه ترس از تورم

پس از ورود نیروهای روسیه به اوکراین، بازارهای جهانی دچار آشفتگی شدند. قیمت کامودیتی‌ها از سقف خود گذشته است و معامله‌گران در حال شرط‌بندی بر روی شعله‌ورتر شدن تورم هستند. فدرال رزرو و بانک انگلستان در هفته آینده در چنین شرایطی تشکیل جلسه می‌دهند تا با مارپیچ تورم-دستمزد مبارزه کنند. اگرچه شاید مهم‌ترین متغیر در حال حاضر بر روی پوند و دلار، اتمام جنگ و ایجاد آتش بس باشد.

یک معامله بزرگ

از زمان حمله روسیه، بازارهای مالی معاملات سنگینی بر روی تبعات جنگ کرده‌اند. در حال حاضر اکثر دارایی‌ها از موضوع جنگ متاثر شده‌اند و با اخبار مربوط به جنگ بالا و پایین می‌روند. بازارهای سهام، پوند انگلیس و یورو هر زمان که تحریم‌ها تشدید می‌شوند، آسیب می‌بینند، در حالی که دلار امریکا، ین و کامودیتی‌ها از این موضوع سود می‌برند.

در حوزه کامودیتی‌ها، تحریم‌ها علیه مسکو عرضه فلزات، مواد غذایی و انرژی‌های مختلف را محدود کرده است. این منجر به افزایش قیمت مواد خام شده است. در این میان معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که تورم به این زودی‌ها کاهش پیدا نکند. معیارهای مبتنی بر بازار از انتظارات تورمی افزایش یافته و این موضوع دردسرهایی برای بانک‌های مرکزی ایجاد کرده است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مارس (۲۳تا ۲۷ اسفند)

همبستگی قیمت نفت و انتظارات تورمی

اما وضعیت فعلی برای بانک‌های مختلف دردسرهای متفاوتی ایجاد می‌کند. برای فدرال رزرو، این وضعیت تنها یک شوک تورمی است. آمریکا در زمینه انرژی مستقل است و بانک‌های این کشور تقریبا در معرض فروپاشی دارایی‌های روسیه نیستند. بنابراین، تحریم‌های روسیه اقتصاد آمریکا را از مسیر خود خارج نمی‌کند. اما برای اروپا، این مساله یک شوک رکود تورمی است. مصرف کنندگان به دلیل هزینه‌های بالاتر زندگی تحت فشار قرار گرفته‌اند و بخش بانکی آسیب جدی می‌بیند. این مساله می‌تواند یک کابوس برای رشد اقتصادی باشد.

این بدان معنا است که فدرال رزرو می‌تواند با قدرت به افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم دست بزند، اما بانک مرکزی اروپا چنین توانایی‌ای ندارد چرا که با این کار ممکن است ریسک رکود اقتصادی را افزایش دهد. به عبارت دیگر، این جنگ واگرایی سیاست‌های فدرال رزرو/ بانک مرکزی اروپا را تغییر داده است و این مساله خود را در نزول بیشتر جفت ارز EURUSD منعکس شده است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مارس (۲۳تا ۲۷ اسفند)

جفت‌ارز EURUSD و تفاوت بازده اوراق دوساله آلمان و آمریکا

در حال حاضر، مهم‌ترین مساله در اقتصاد، چگونگی گسترش جنگ است. به نظر می‌رسد بازارها برای بدترین سناریو قیمت‌گذاری شده‌اند که یعنی در این مرحله هر گونه آتش بس یا کاهش تنش‌ها می‌تواند بسیاری از معاملات را معکوس کند. با این حال، این مساله در طول زمان مشخص خواهد شد. در حال حاضر به نظر می‌رسد زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مایل به مصالحه است.

فدرال رزرو: همه‌چیز در مورد دات پلات است

رویداد اصلی هفته آینده، جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو خواهد بود. افزایش یک چهارم درصدی نرخ بهره به طور کامل قیمت‌گذاری شده است، بنابراین واکنش بازار عمدتا به آنچه پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود می‌گوید و همچنین نمودار به روز شده دات پلات بستگی دارد. آخرین نمودار دات پلات که در ماه دسامبر منتشر شد نشان از سه بار افزایش نرخ بهره در سال جاری می‌داد. اما قیمت‌گذاری بازار در حال حاضر بر روی افزایش شش و نیم باره است. از این رو، ممکن است نمودار به سمت بالا بازبینی شود. سوال این است که چقدر بالا؟ چهار، پنج یا شش بار؟

یک استدلال محکم وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است ۶ باشد. چنین سناریویی صعودی ترین نتیجه برای دلار خواهد بود. بازار کار با کمبود عرضه مواجه است و دستمزدها در حال افزایش است. مصرف‌کنندگان شدیدا در حال مصرف هستند و تورم در بالاترین سطح چند دهه گذشته است. آخرین آمار تورم نشان از افزایش ۷.۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشت.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مارس (۲۳تا ۲۷ اسفند)

نرخ بهره فدرال رزرو در مقابل آخرین دات پلات و قیمت‌گذاری بازار

بحث دیگر این است که آیا فدرال رزرو در این مرحله خواهان افزایش دلار است؟ یک ارز قدرتمند می‌تواند به کاهش سریع‌تر نیروهای تورمی بدون نیاز به سیاست‌های انقباضی زیاد، کمک کند. صحبت کردن هم که رایگان است. بنابراین ممکن است پاول انگیزه مضاعفی داشته باشد تا لحن هاوکیشی اتخاذ کند.

از منظر داده‌ها، آخرین آمار خرده‌فروشی چند ساعت قبل از جلسه FOMC منتشر خواهد شد.

بانک انگلستان سلاح بزرگتری به دست می‌گیرد؟

بانک انگلستان روز پنج‌شنبه جلسه خود را به پایان خواهد رساند. با توجه به اینکه بازار کار شدیدا در رونق است، فشارهای تورمی صعودی است و آخرین نظرسنجی‌های تجاری به شتاب رشد اشاره می‌کنند، سرمایه‌گذاران متقاعد شده‌اند که یک افزایش نرخ دیگر در راه است.

در حال حاضر افزایش ۲۵ نقطه پایه‌ای به طور کامل قیمت‌گذاری شده است و بازارهای پولی ۱۵ درصد برای افزایش ۵۰ نقطه‌پایه‌ای احتمال قائل هستند. سوال اکنون این است که بانک انگلستان چقدر می‌خواهد تهاجمی باشد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مارس (۲۳تا ۲۷ اسفند)

پوند به دلیل بحران اوکراین کاهش شدیدی پیدا کرده است و بعید است که بانک انگلستان این پویایی را تغییر دهد، مگر اینکه بازارها را با افزایش ۵۰ نقطه پایه‌ای نرخ بهره غافلگیر کند. با این حال، چنین حرکتی بسیار بعید است. افزایش نرخ بهره به صورت بی‌پروا زمانی که اقتصاد به سمت رکود پیش‌ می‌رود، چندان منطقی نیست.

به طور کلی، به نظر می‌رسد بازارها شرط‌بندی‌های تهاجمی بر روی بانک انگلستان انجام داده‌اند. در حال حاضر بازارها بر روی افزایش ۱۰۰ نقطه پایه دیگر تا ماه ژوئن قیمت‌گذاری کرده‌اند. از آنجایی که تا آن زمان تنها ۳ جلسه باقی است، یعنی حداقل در یک جلسه باید ۵۰ نقطه پایه نرخ بهره افزایش یابد. اگر بانک انگلستان در به کار انداختن سلاح‌های بزرگ‌تر تردید ایجاد کند، ناامیدی بازار را در بر خواهد گرفت. این مساله می‌تواند یکبار دیگر پوند را به پایین بکشد.

بعید است که بانک ژاپن به مهمانی بپیوندد

بانک مرکزی ژاپن نیز روز جمعه تشکیل جلسه خواهد داد، اما انتظارات زیادی از این جلسه نمی‌رود. سومین اقتصاد بزرگ جهان به سختی از تورم منفی فرار کرده است، دستمزدها افزایش نمی‌یابد و مصرف کنندگان با توجه به اتکای کشور به واردات انرژی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

از این رو، در حالی که بانک ژاپن می‌خواهد سیگنال خروج از دهه‌ها سیاست پولی تسهیلی را ارائه کند، انجام این کار در حالی که پویایی‌های تورمی همچنان خاموش هستند، دشوار است. گام بعدی در روند عادی سازی سیاست‌ها، گسترش دامنه نوسان بازده اوراق قرضه دولت ژاپن است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مارس (۲۳تا ۲۷ اسفند)

در مورد ین، با توجه به اینکه بانک ژاپن هنوز در حاشیه قرار دارد، حرکت آن عمدتا با حال و هوای ریسک مرتبط است. با توجه به ریسک‌گریزی گسترده در بازار، ین رشد خوبی داشته است، اما در برابر دلار شاهد ضعف گسترده این ارز بوده‌ایم و تا زمانی که موضع بانک ژاپن تغییر نکند، بعید است که شاهد تغییر در روند این جفت ارز باشیم.

ارزهای کالامحور در مرکز توجهات

دلار استرالیا و نیوزلند معمولا با روند ریسک‌پذیری رشد می‌کنند، اما این رابطه اخیرا شکسته شده است و هر دو ارز در دوران تاریک بازارهای سهام در حال رشد هستند. این رشد عمدتا به خاطر افزایش قیمت کامودیتی‌ها انجام می‌شود.

هفته آینده آمار مهمی از هر دو اقتصاد منتشر می‌شود. آخرین آمار اشتغال استرالیا روز پنجشنبه و آمار تولید ناخالص داخلی نیوزلند برای سه ماهه چهارم در همان روز منتشر می‌شود. همچنین داده‌های ماهانه زیادی از چین در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مارس (۲۳تا ۲۷ اسفند)

در نهایت نیز در کانادا، آخرین گزارش تورم در روز چهارشنبه و آمار خرده فروشی در روز جمعه منتشر می‌شود. لونی بر خلاف دو ارز کالامحور دیگر نتوانسته است از رونق کامودیتی‌ها سود ببرد که این نشانه بدی است.

ستارگان بخت لونی همگی در یک راستا قرار گرفته‌اند. افزایش قیمت نفت، اقتصاد داخلی قوی و قیمت‌گذاری برای افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط بانک کانادا. اگر لونی در چنین شرایطی نتواند رالی صعودی انجام دهد، آیا اصلا می‌تواند؟

منبع: XM

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟