مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم آوریل (22 تا 26 فروردین)

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم آوریل (22 تا 26 فروردین)

افزایش نرخ بهره بالای بانک‌های مرکزی کانادا و نیوزلند، بانک مرکزی اروپا به دنبال زمان مناسب

هفته آتی در آستانه آخر هفته طولانی عید پاک، هفته مهمی برای بانک‌های مرکزی محسوب می‌شود. چراکه 3 بانک مرکزی جلسه دارند که افزایش نرخ بهره حداقل در دو مورد حتمی است. بنابراین تمرکز روی بانک‌های مرکزی کانادا، نیوزلند و اروپا خواهد بود. داده‌های اقتصادی زیادی نیز در ادامه هفته منتشر می‌شوند، نظیر تورم چین، ایالات‌متحده و انگلستان، همچنین انتخابات فرانسه نیز ممکن است بازارهای اروپا را دچار تزلزل کند.

آیا بانک مرکزی نیوزلند تن به افزایش نرخ بهره 50 نقطه پایه خواهد داد؟

جلسه این بانک مرکزی در ساعات ابتدایی چهارشنبه برگزار می‌شود که شاید اولین بانکی باشد که نرخ بهره را 50 نقطه پایه افزایش می‌دهد. با 3 پله افزایش نرخ بهره تاکنون این بانک در جلسه آتی خود می‌تواند عملکرد جسورانه‌تری داشته باشد.
تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم آوریل (22 تا 26 فروردین)بهبود اقتصاد نیوزلند به علت قرنطینه‌های فوری نسبت به سایر کشورها با چالش‌های بیشتری همراه بود. و حتی با کنار گذاشتن سیاست کووید-صفر به هنگام ظهور گونه اومیکرون در ماه‌های ژانویه و فوریه بازهم برخی محدودیت‌ها اعمال شد. این مسئله می‌تواند روی رشد اقتصادی سه ماهه اول این کشور تاثیر بگذارد. با زیرنظر گرفتن حجم فروش با کارت‌های بانکی در روز دوشنبه می‌توان از برگشت مصرف به روال عادی اطمینان حاصل کرد. بااین‌حال این اقتصاد درمجموع شرایط خوبی دارد. نرخ بیکاری به کمترین میزان خود رسیده و تورم در مقیاس سالانه هم در سه ماهه چهارم سال 2022 به 5.9% رسید.

 اگرچه در حال حاضر مرزهای نیوزلند  بروی دنیا باز است، اما به دلیل کاهش رشد اقتصادی متأثر از تنش‌های اوکراین ممکن است ریسک افزایش نرخ بیکاری و افزایش تورم در ماه‌های آینده وجود داشته باشد.  اما اولین قطعه از این دومینو افزایش نرخ بهره 50 نقطه پایه‌ای است که در حدود 90 درصد قیمت‌گذاری آن توسط بازار انجام‌شده است.

تنها مشکل دلار نیوزلند این است که لحن هاوکیش این بانک در میان لحن هاوکیش سایر بانک‌های مرکزی شاید قدرت چندانی نداشته باشد. کیوی از اواخر ژانویه افزایش چشمگیری در برابر دلار آمریکا داشته است، اما قسمت اعظم این رشد به افزایش قیمت کالاها نسبت داده می‌شود. اگر RBNZ ناامید شود و نرخ بهره را تنها 50 نقطه پایه افزایش دهد، کیوی ممکن است سقوط کند.

بانک مرکزی کانادا نیز آماده افزایش نرخ بهره 2 برابری است

تصویر اقتصادی در کانادا تصویری از یک اقتصاد با بازار کار رقابتی و تورم بالا است.  اگرچه این کشور در روند عادی‌سازی پس از کاهش همه‌گیری پیشرو بود اما چرخه افزایش نرخ بهره خود را در ماه مارس آغاز نمود. به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران این کشور با افزایش نرخ بهره از 0.5 به 1 درصد در چهارشنبه، سرعت تحرکات خود را افزایش دهند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم آوریل (22 تا 26 فروردین)

اقتصاد کانادا نه‌تنها از تحریم‌های غرب علیه روسیه تأثیر چندانی نمی‌گیرد، بلکه از قیمت‌های بالای نفت حتی سود می‌برد. علاوه بر این، باوجود تورم در بالاترین سطوح بیش از 30 سال اخیر و افزایش نشانه‌های فشار دستمزدها، سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند که بانک مرکزی در سال جاری چند بار دیگر نیز نرخ‌ها را 50 نقطه پایه افزایش خواهد داد.

اگر BoC در پیش‌بینی‌های سه ماهه به‌روز شده خود چنین سیگنالی دهد، دلار کانادا ممکن است نسبت به دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در پنج ماه اخیر برسد. دلار کانادا از قراردادهای آتی نفت نیز تاثیر می‌گیرد. به دنبال اقدام ایالات‌متحده و چند کشور دیگر برای آزاد کردن ذخایر استراتژیک نفت خود، قیمت انرژی تا حدودی کاهش‌یافته است. اگر در هفته آینده کاهش بیشتری در قیمت نفت رخ دهد، چه به دلیل تلاش‌های مهار قیمتی یا به دلیل هرگونه پیشرفت به سمت آتش‌بس روسیه و اوکراین، ممکن است که دلار کانادا از تغییر لحن هاوکیش بانک کانادا سود زیادی نبرد.

بانک مرکزی اروپا در حال بررسی زمان‌بندی افزایش نرخ بهره، با حفظ تمرکز بر انتخابات فرانسه

انتظار نمی‌رود در روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا تغییری در سیاست خود اعلام کند، زیرا در جلسه گذشته خود نحوه کاهش خرید اوراق قرضه را مشخص کرده است. بااین‌حال، سیاست‌گذاران هنوز در مورد تاریخ دقیق خاتمه دادن به برنامه تسهیل کمی تصمیم نگرفته‌اند، چیزی که درنهایت زمان اولین افزایش نرخ بهره را تعیین خواهد کرد.

با در نظر گرفتن آینده جنگ اوکراین ECB همچنان دست خود را باز نگه می‌دارد، بنابراین احتمال تعیین تاریخی برای پایان دادن به برنامه تسهیل کمی در جلسه ماه آوریل بسیار کم است. بانک مرکزی اروپا امیدوار است که با پایان یافتن تنش‌ها و شوک انرژی بتواند افزایش نرخ بهره را از محدوده منفی به تأخیر بیاندازد. هرچند این امیدواری با چشم‌انداز دور اتمام جنگ در مرز اتحادیه و تورم رو به بالا، هرروز در حال کمرنگ‌تر شدن است.

بنابراین شاید پس از تابستان سیاست‌گذاران راه افزایش نرخ را هموار ببینند، راهی که با تغییر سیاستی یا صحبت‌های رئیس ECB خانم لاگارد در نشست‌های مطبوعاتی برای ما قابل‌فهم خواهد بود. با اشاره صریح لاگارد به افزایش زودهنگام نرخ بهره، یورو می‌تواند افزایش یابد. اما جدا از آشفتگی ژئوپلیتیکی که بر یورو فشار می‌آورد، ریسک دیگری وجود دارد که به‌طور بالقوه می‌تواند عقب‌گرد جدیدی برای خریداران یورو باشد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم آوریل (22 تا 26 فروردین)

فرانسه دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش را روز یکشنبه برگزار می‌کند که موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شده، زیرا اخیراً برتری امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فعلی کاهش‌یافته است. رقیب اصلی او مارین لوپن رهبر راست افراطی است. ماکرون گزینه موردعلاقه برای پیروزی در دور اول است، اما اگر این کار را با اختلاف کمی انجام دهد، شانس پیروزی لوپن در دور دوم را تقویت می‌شود.

پیروزی لوپن ضربه بزرگی به تلاش برای یکپارچگی اتحادیه وارد می‌کند، امری که به‌نوبه خود به چشم‌انداز بلندمدت یورو آسیب می‌رساند.

پوند در تلاش است تا از هجوم داده‌های اقتصادی راهی به سمت بالا پیدا کند

این هفته ازنظر داده‌های اقتصادی هفته بسیار شلوغی برای انگلستان است. انتشار ماهانه داده‌ها از دوشنبه با ارقام تولید ناخالص داخلی، تولیدات صنعتی و داده‌های تجارت در ماه فوریه آغاز می‌شود. گزارش اشتغال برای همین دوره در روز سه‌شنبه منتشر و CPI مارس نیز در روز پنجشنبه منتشر می‌شوند.

اقتصاد انگلستان در ماه فوریه به‌احتمال‌قوی رشد خوبی داشته و انتظار می‌رود بازار کار رقابتی‌تری نشان دهد. اما ازآنجایی‌که ممکن است چندین ماه طول بکشد تا اثرات ترکیبی جنگ و فشار بر مصرف‌کنندگان ناشی از تورم و مالیات بالاتر شروع به کاهش کند، این آخرین اعداد تورمی هستند که می‌توانند بیشترین تأثیر کوتاه‌مدت را بر سیاست‌های پولی داشته باشند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم آوریل (22 تا 26 فروردین)

شاخص قیمت مصرف‌کننده انگلستان در ماه فوریه به بالاترین حد در سه دهه گذشته خود رسید، یعنی 6.2 درصد در مقیاس سالانه. جهش بیشتر در ماه مارس می‌تواند در اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی‌تر بر بانک انگلستان فشار وارد کند.

اگر داده‌ها بالاتر از مقادیر پیش‌بینی‌شده منتشر شوند، پوند می‌تواند افزایش یابد، اگر خبری در جهت مخالف منتشر نشود مسیر مورد انتظار بازار برای BoE تغییر چندانی نخواهد داشت.

آیا انتشار داده‌های خرده‌فروشی و تورم ایالات‌متحده می‌تواند رشد دلار را حفظ کند؟

فدرال رزرو در مسیر مطمئنی برای افزایش 50 نقطه پایه‌ای نرخ بهره در ماه می قرار دارد و اهداف خود را نیز تاکنون، بخصوص در صورت‌جلسه ماه مارس، به‌خوبی به بازار مخابره کرده است. دلار به پشتوانه این انتظارات و همچنین سیگنال کاهش ترازنامه که موجب رشد بازده اسمی اوراق قرضه بلندمدت شد، بازدهی مثبتی داشت.

داده‌های هفته آینده که مهم‌ترین آن‌ها تورم و خرده‌فروشی ماه مارس هستند احتمالاً موجب تقویت بیشتر این دیدگاه می‌شود که FED قرار است با سرعت بیشتری ترمز این اقتصاد داغ را بکشد.

نرخ CPI ماه فوریه در مقیاس سالانه به 8.3% رسید که بالاترین عدد در 40 سال اخیر است. در روز سه‌شنبه انتظار می‌رود که بازهم افزایش‌یافته و به 8.3% برسد، درحالی‌که پیش‌بینی‌های Core CPI  افزایش تا 6.6% را نشان می‌دهند. شاخص بهای تولیدکننده نیز روز چهارشنبه دنبال می‌شود.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم آوریل (22 تا 26 فروردین)

گزارش خرده‌فروشی روز پنجشنبه منتشر می‌شود و پیش‌بینی‌ها برای افزایش  0.6٪ در مقیاس ماهانه است. همچنین مطالعه اولیه دانشگاه میشیگان در مورد احساسات مصرف‌کننده در ماه آوریل و تولید صنعتی در ماه مارس در روز جمعه نیز بسیار مهم خواهند بود.

دلار می‌تواند با مجموعه‌ای از اعداد و ارقام تقویت شود اما با توجه به‌شرط بندی بازار روی فدرال رزروی بسیار هاوکیش باید دید که این ارز بدون افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و به‌عنوان ارزی امن تا کجا می‌تواند صعود یابد. این امر باعث می‌شود تا در صورت مشاهده هرگونه ضعف در داده‌ها دلار کمی اصلاح داشته باشد.

نگاه استرالیا به گزارش اشتغال و تورم چین است

بالاخره تورم چین نیز خود را نشان خواهد داد. شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده برای ماه مارس هر دو در روز دوشنبه و آخرین ارقام تجاری در روز چهارشنبه، ممکن است توجهات را به خود جلب کنند. نگرانی‌هایی از قرنطینه‌های اخیر در شانگهای و چندین شهر دیگر وجود دارد که ممکن است موجب کندی اقتصاد چین شوند، بنابراین هرگونه نشانه‌ای از تورم یا داده‌های تجاری مبنی بر تضعیف رشد اقتصادی می‌توانند موجب تضعیف سنتیمنت ریسک‌پذیر بازار شود.

دلار استرالیا که اغلب به‌عنوان نماینده اقتصاد چین معامله می‌شود، از ابتدای فوریه یک روند صعودی بسیار قوی داشته است، اما کاهش رشد اقتصادی چین می‌تواند روند صعودی این ارز را متوقف کند، حتی در حال و هوای جنگ در اوکراین، که این ارز موفق به عبور از آن شده است. از سوی دیگر، اگر جهش بزرگ دیگری در داده اشتغال ماه مارس رخ دهد در روز پنج‌شنبه می‌تواند از دلار استرالیا حمایت داشته باشد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم آوریل (22 تا 26 فروردین)

بانک مرکزی استرالیا ازنظر چرخه انقباضی از سایر بانک‌های مرکزی عقب‌افتاده است، بنابراین هرگونه شتاب در این امر می‌تواند برای دلار استرالیا مثبت تلقی شود.

منبع: Xm

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟