مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم آوریل (5 اردیبهشت تا 10 اردیبهشت)

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم آوریل (5 اردیبهشت تا 10 اردیبهشت)تورم و کند شدن اقتصاد در آمریکا و اتحادیه اروپا، نشست بانک مرکزی ژاپن

در هفته آینده با سیل داده‌های اقتصادی اتحادیه و آمریکا مواجهیم. این داده‌ها می‌توانند واگرایی سیاست پولی فدرال رزرو و اتحادیه را بیش‌ازپیش تقویت کنند. در اروپا معامله گران نتایج انتخابات فرانسه را هم زیر نظر دارند. در استرالیا با انتشار داده‌های تورمی 3 ماهه نخست، بانک مرکزی باید به بازنگری سیاست‌های خود بپردازد. اما این بانک مرکزی ژاپن است که علی‌رغم ریزش ین در بازار فارکس با عدم‌تغییر در سیاست‌ها می‌تواند بیشترین توجهات را به خود جلب نماید.

امید یورو به پیروزی ماکرون و افزایش تورم

تورم ماه مارس ناحیه یورو در مقیاس سالانه به بالاترین حد خود یعنی 7.4 درصد رسید و انتظار می‌رود پیش‌بینی‌های ماه آوریل در روز جمعه، از این عدد هم حتی فراتر اعلام شوند. انتشار اولیه تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست نیز  در همین روز منتشر می‌شود. انتظار می‌رود اقتصاد یورو در این مدت رشد ملایمی داشته باشد اما با توجه به دورنمای ضعیف تا انتهای سال، هرگونه ضعف غیرمنتظره در این داده می‌تواند موجب حساسیت معامله گران شود.

Euro Inflation

تولید ناخالص ناحیه یورو در قیاس با تورم

در ابتدای این هفته سرمایه‌گذاران با انتشار شاخص سنتیمنت اقتصادی IFO آلمان در روز دوشنبه و شاخص سنتیمنت اقتصادی یورو در روز پنج‌شنبه، به دنبال تائید دلایل خود برای کاهش خوش‌بینی اقتصادی در ماه آوریل هستند، دلایلی که به تنش‌های اوکراین و افزایش هزینه‌های زندگی اشاره دارد.

اگر نظرسنجی‌ها درست باشند با شروع معاملات در روز دوشنبه، مشخص شدن نتیجه انتخابات می‌تواند به تقویت یورو منجر شود. رأی‌دهندگان فرانسوی روز یکشنبه تصمیم خواهند گرفت که آیا امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور کنونی، باید برای دور دوم همچنان در رأس قدرت بماند یا زمان تغییر فرارسیده است. مارین لوپن، رهبر راست افراطی، در آستانه دور اول شاهد افزایش محبوبیت خود بود، اما محبوبیت ماکرون از آن زمان دوباره شروع به بالا رفتن کرد که نشان از یک پیروزی راحت برای او دارد.

یورو در هفته گذشته با صحبت‌های اعضای بانک مرکزی اروپا در مورد احتمال افزایش نرخ بهره در ماه جولای تقویت شد، درصورتی‌که تورم بالاتر از انتظارات اعلام شود و ماکرون هم پیروز انتخابات باشد، می‌تواند مجدداً افزایش قیمت داشته باشد. اما داده‌های ایالات‌متحده نیز به همین اندازه برای حرکت EURUSD مهم خواهند بود.

هزینه‌های مصرف شخصی PCE در صدر داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده

سفارشات کالاهای بادوام ماه مارس، در کنار فروش خانه‌های جدید و شاخص اعتماد مصرف‌کننده ماه آوریل، از روز سه‌شنبه برای ایالات‌متحده منتشر می‌شوند. انتظار می‌رود نظرسنجی اعتماد مصرف‌کنندگان برای چهارمین ماه متوالی در آوریل هم کاهش یابد و به 106 برسد. انتشار داده‌ها با خانه‌های در انتظار فروش در روز چهارشنبه و تخمین تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه اول در روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

رشد تولید ناخالص داخلی احتمالاً در سه ماه اول سال جاری به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد، به‌طوری‌که تحلیلگران باوجود پیش‌بینی رشد 6.9 درصدی در سه ماهه چهارم، رشد سالانه را در حدود 1 درصد می‌دانند. بااین‌حال، انتشار داده‌های درآمد و هزینه‌های شخصی ماه مارس و همچنین شاخص هزینه‌های مصرف شخصی PCE روز جمعه، در ارزیابی سلامت اقتصاد آمریکا بسیار مهم هستند.

انتظار می‌رود مصرف ماه مارس در مقیاس ماهانه 0.7 درصد افزایش داشته باشد که در صورت تائید نشان می‌دهد تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی تأثیر کمی بر مصرف‌کنندگان آمریکایی داشته است. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که شاخص PCE ماه مارس تنها با 0.1 درصد افزایش به 5.5 درصد برسد.

US PCE

شاخص تورمی PCE ایالات متحده

در ادامه کاهش جزئی داده CPI، انتشار داده PCE در حد پیش‌بینی‌ها می‌تواند امیدها را برای کاهش تورم در ایالات‌متحده افزایش دهد. این خبر خوبی برای بازار سهام است اما می‌تواند به دلار آمریکا ضربه وارد کند. دلاری که پس از اظهارات بسیار هاوکیش پاول، رئیس فدرال رزرو، به بالاترین سطح در دو سال اخیر بازگشته است.

پیش‌بینی نشست بانک مرکزی ژاپن می‌تواند دشوار باشد

بانک ژاپن آخرین سیاست‌های خود را در روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد، این جلسه می‌تواند جلسه مهمی باشد، حتی اگر احتمال تغییر سیاستی در آن بسیار بعید باشد. فشارهای تورمی به‌آرامی در ژاپن افزایش می‌یابد زیرا هزینه‌های واردات به دلیل افزایش قیمت انرژی و مواد خام بسیار بالا رفته است. اما مشکل اصلی کسب‌وکارها سقوط چشمگیر ین در دو ماه گذشته است.

Yen Performanceدولت به‌شدت نگران کاهش (تا حدودی سریع) ین است اما سرمایه‌گذاران در اظهارات کورودا، رئیس بانک مرکزی، چنین لحنی را نمی‌بینند. وقتی واکنش بانک ژاپن به تورم، دو برابر کردن سیاست کنترل منحنی بازده به‌جای کنار گذاشتن آن بود، جای تعجبی هم ندارد.

زمانی که بازدهی اوراق 10 ساله ژاپن موجب به خطر افتادن منحنی بازده شد، عکس‌العمل بانک مرکزی در انتهای مارس افزایش خرید این اوراق بود. نه‌تنها این مسئله را کنار نگذاشت، بلکه متعهد هم شد که در سه ماهه جاری عملیات بیشتری در بازار انجام می‌دهد تا از هدف خود در منحنی بازده دفاع کند.

اکنون این سؤال مطرح است، در زمانی که کاهش ارزش ین به مسئله‌ای سیاسی تبدیل‌شده و چشم‌انداز افزایش تورم به بالای 2 درصد هم واقعی است، BoJ تا کجا می‌خواهد این سیاست را حفظ کند. این بانک احتمالاً پیش‌بینی تورمی خود برای 3 ماه آینده را اصلاح خواهد کرد اما تمام توجه سرمایه‌گذاران در بیانیه به تغییر لحن یا راهنمایی اعضای بانک مرکزی در مورد نرخ ین است.

اگر به تغییر اهداف بازدهی هرگونه اشاره‌ای شود، ین می‌تواند بازگشتی قوی داشته باشد. انتشار نرخ بیکاری ماه مارس در روز سه‌شنبه، و پس‌ازآن فروش خرده‌فروشی و ارقام اولیه تولید صنعتی در روز پنجشنبه تقویم اقتصادی را کاملاً پرکرده‌اند.

تقویت شرط‌بندی روی افزایش نرخ بهره با انتشار CPI استرالیا

در استرالیا، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ماه مارس در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. انتظار می‌رود تورم و تورم خالص هر دو از هدف 2 تا 3 درصدی بانک مرکزی استرالیا بالاتر منتشر شوند. آخرین بار در سال 2010 میانگین وزنی و میانگین اصلاح‌شده تورم بالای 3 درصد بودند، بنابراین این داده برای بانک مرکزی بسیار مهم خواهد بود.

Australia Inflation

داده‌های تورمی استرالیا

سیاست‌گذاران اخیراً به قریب‌الوقوع بودن افزایش نرخ بهره اشاره داشتند و بازار هم افزایش 25 نقطه پایه‌ای نرخ بهره تا ماه ژوئن را به‌صورت کامل در قیمت‌ها لحاظ کرده است. اگر تورم بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شود، گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره در نشست ماه مه می‌تواند باعث صعود دلار استرالیا شود.

بااین‌حال، حتی اگر قرار باشد افزایش نرخی بهره‌ای هم در ماه مه رخ دهد، بانک مرکزی به دلیل انتخابات فدرال 21 مه احتمالاً آن را به تعویق خواهد انداخت. داده‌های تورمی با انتشار ارقام صادرات و شاخص بهای تولیدکننده به ترتیب در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ادامه خواهند داشت.

منبع: Xm

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟