بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مه (19 تا 23 اردیبهشت)

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مه (19 تا 23 اردیبهشت)

تورم ایالات‌متحده در اوج، آیا صعود دلار نیز به انتها رسیده؟

فدرال رزرو با تاکید روی اجتناب از رکود بجای کنترل تورم از افزایش ترس و شوک قیمتی جلوگیری کرد. دور دیگری از داده‌های تورمی در هفته آینده منتشر خواهد شد و فدرال رزرو ممکن است بالاخره اخبار خوبی دریافت کند، چراکه نرخ تورم سالانه ممکن است به اوج خود رسیده باشد. اما آیا این امر منجر به پایان برتری دلار خواهد شد؟ شاید هم خیر.

اوج تورم

پیام فدرال رزرو در این هفته بسیار ملایم‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌شد. پاول به گمانه‌زنی‌ها برای افزایش 75 نقطه پایه‌ای پایان داد و حتی درها را برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره پس از تابستان باز کرد. برنامه فدرال رزرو چند پله دیگر افزایش 50 نقطه پایه‌ای نرخ بهره و بعد از آن ارزیابی مجدد است.

بازارها اما برای سناریویی هاوکیش‌تر قیمت‌گذاری شده بودند، بنابراین این مطلب ابتدای امر به دلار ضربه وارد کرد. اما ارز ذخیره به‌سرعت روی پای خود ایستاد و بازگشتی قدرتمند داشت. فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره آرام و آهسته اشاره داشت چراکه نمی‌خواست با انقباض بیش‌ازحد ریسک رکود را افزایش دهد.

معامله‌گران به این نتیجه رسیدند که با عدم انجام اقدامات کافی در حال حاضر، فدرال رزرو در آینده برای مهار تورم باید اقدامات بیشتری انجام دهد. بازار تلویحا به افزایش 75 نقطه پایه‌ای اشاره داشت که پاول آن را کاملا رد کرد، اما همچنان احتمال چنین حرکتی در حدود 80 درصد است. در همین حین بازده اوراق، مخصوصا در اوراق بلندمدت، به بالاترین حد خود رسیدند. درواقع این بازار اوراق است که به فدرال رزرو می‌گوید در سیاست‌گذاری مرتکب اشتباه شده است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مه (19 تا 23 اردیبهشت)همه این موارد اهمیت داده CPI ماه آوریل را نشان می‌دهند که در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. پیش‌بینی‌ها عدد 0.2% را نشان می‌دهند که بسیار کمتر از ماه‌های قبل است. بنابراین شاید واقعا تورم به انتها رسیده است، اما در عمل این‌گونه نیست.

نظرسنجی‌های مؤسسات Markit و ISM نشان از ادامه تورم بالا و حتی رکورد زنی در ماه آوریل دارند. نکته در اثر سال پایه است. سال گذشته در همین زمان بود که افزایش تورم آغاز شد، بنابراین با حذف داده‌های ماهانه بزرگ قبلی از فرمول CPI سالانه، امکان تداوم افزایش نرخ تورم سالانه دشوارتر خواهد شد.
به‌عبارت‌دیگر پیش‌بینی 0.2% در مقیاس ماهانه برای اقتصاددانان اهمیت چندانی ندارد. به‌هرحال هرچه این داده کمتر از 0.9% باشد موجب کاهش بیشتر تورم سالانه خواهد شد. این اثر هرچقدر هم که مصنوعی باشد اما بازهم برای آرام‌تر شدن چشم‌انداز تورمی کافی خواهد بود.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مه (19 تا 23 اردیبهشت)دلار به دلیل افزایش نرخ بهره‌های پیاپی، ریسک گریزی و کندی رشد اقتصاد جهانی تمامی قله‌ها را فتح کرد. اگر داده‌های تورمی موجب رفع نگرانی‌های موجود شود و سرمایه‌گذاران نیز شرط‌بندی‌های خود برای افزایش نرخ بهره سریع را پس بگیرند، دلار می‌تواند کمی اصلاح داشته باشد اما برای غلبه بر این روند صعودی قوی به دلایل بیشتری نیاز است.

بحران انرژی اروپا را به‌زانو درآورده است، مقامات چینی همچنان قرنطینه‌های فلج‌کننده خود را ادامه می‌دهند و بانک مرکزی ژاپن هم با تشدید تعهدات کنترل منحنی بازده موجب قربانی شدن ین شده است. تا زمانی که این موارد رفع نشوند و رشد اقتصاد سایر مناطق به روال عادی برنگردد، تصور تغییر روند دلار دشوار است.

پوند در حال پیش‌خور کردن داده GDP

داده تولید ناخالص داخلی ماه مارس و سه‌ماهه نخست سال جاری بریتانیا در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود. پس از افزایش نرخ بهره توسط بانک انگلستان در این هفته پوند بدون هیچ‌گونه حمایتی سقوط کرد. اما حرکت محتاطانه این بانک در را برای توقف قریب‌الوقوع چرخه انقباضی باز گذاشت.

نتیجه کلی این بود که ریسک کاهش رشد اقتصادی در حال تشدید است و بانک مرکزی انگلیس بجای مبارزه با تورم در حال جلوگیری از رکود است. بازار به‌سرعت به تغییر مسیر بانک انگلستان در افزایش نرخ بهره واکنش نشان داد و پوند را به پایین‌ترین سطح در 2 سال اخیر رساند. ریزش بازار سهام هم به این روند دامن زد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مه (19 تا 23 اردیبهشت)با نگاهی به آینده می‌توان دریافت که بازار در حال قیمت‌گذاری 5 مرتبه افزایش 25 نقطه پایه‌ای نرخ بهره تا انتهای سال برای پوند است. این امر با توجه به احتمال توقف چرخه انقباضی کمی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. همچنین با توجه به حساسیت پوند به ریسک‌پذیری جهانی نوسانات بازار سهام می‌تواند باز هم به این ارز ضربه وارد کند. بنابراین مسیر پیش روی پوند بسیار چالش‌برانگیز است.

تمرکز بر داده‌های چین

داده‌های تجاری ماه آوریل در روز دوشنبه و قبل از آمار تورمی روز چهارشنبه منتشر خواهد شد و واردات این کشور در ماه گذشته به دلیل اعمال قرنطینه‌های سنگین کاهش داشت و انتظار می‌رود در این ماه نیز کاهش بیشتری داشته باشد و نهایتا در مقیاس سالانه نیز شاهد 3% افت باشیم.

این خبر برای کشورهایی که به چین صادرات دارند، بسیار بد است؛ مخصوصا استرالیا. کاهش رشد اقتصادی در چین اثری منفی بر اقتصاد استرالیا خواهد داشت.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مه (19 تا 23 اردیبهشت)بااین‌وجود بازار تا انتهای سال 11 مرتبه افزایش نرخ بهره 25 نقطه پایه‌ای را روی دلار استرالیا قیمت‌گذاری کرده است. با کاهش رشد اقتصادی در چین، اگر بانک مرکزی استرالیا بتواند چیزی نزدیک به این مقدار را هم انجام دهد، معجزه خواهد بود. بنابراین کاهش ارزش AUD در ادامه محتمل خواهد بود.

بر اساس همین استدلال دلار هنگ‌کنگ نیز چشم‌انداز مناسبی نخواهد داشت. این کشور اخیرا در حال آزمایش پیوند ارز خود با دلار آمریکا است و مقامات محلی باید تصمیم بگیرند که با سوزاندن ذخایر فارکس خوددر این جهت قدم بردارند یا اینکه عملا قید ان را بزنند. اقتصاد این کشور بسیار ضعیف است و پیروی از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو چندان عملی نیست.

منبع: Xm

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

3 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم مه (19 تا 23 اردیبهشت)
  1. محمدعلی گفت:

    اینکه میگید تا یازده مرتبه افزایش نرخ بهره برای استرالیا پرایس شده،این یازده مرتبه رو از کجا حساب میشه کرد ؟ تشکر

    1. این نوشته، یک ترجمه است ولی بطور کلی برای درک اینکه چی در بازار ارزشگذاری شده و چه انتظاراتی وجود داره باید تحلیل موسسات رو دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟