بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژوئن (9 تا 13 خرداد)

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژوئن (9 تا 13 خرداد)گزارش NFP در صدر اخبار، آیا روند صعودی دلار به اتمام رسیده؟

گزارش اشتغال ایالات‌متحده در هفته آینده در کانون توجهات است، بازارها به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر تأثیرگذاری انتظارات رکودی بر داده استخدام هستند. دلار به‌تازگی بخشی از صعود خود را پس گرفته و این داده می‌تواند نشان دهد که آیا ما در مراحل اولیه تغییر روند قرار داریم یا خیر. تورم در اروپا هم عامل تعیین‌کننده دیگری در این مسئله است. در سایر نقاط جهان هم بانک مرکزی کانادا طبق پیش‌بینی‌ها نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد.

ثابت ماندن اشتغال

تمرکز اصلی بازارها در حال حاضر بر ریسک رکود است. بازار مسکن ایالات‌متحده تاثیر افزایش نرخ وام مسکن را حس کرده و سرمایه‌گذاران نگران فشار هزینه‌های زندگی بر بازار اشتغال هستند، چراکه کاهش تقاضا، کسب‌وکارها را وادار به کاهش افراد شاغل می‌کند.

نشانه‌هایی از شروع این روند نیز وجود دارد. شرکت‌های بزرگی نظیر آمازون، مایکروسافت، فیس‌بوک، اوبر، سیل‌فورس، انویدیا و سایر شرکت‌ها به‌تازگی کاهش یا توقف در استخدام‌هایشان را اعلام کرده‌اند. مدیران اجرایی شواهد کند شدن اقتصاد را می‌بینند و به دنبال مدیریت هزینه‌ها هستند. شرکت‌های کوچک‌تر هم در این میان احتمالاً با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژوئن (9 تا 13 خرداد)

بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه آمریکا در قیاس با جفت‌ارز USDJPY

بازار اوراق، قیمت‌گذاری این ریسک‌ها را آغاز کرده است. نگرانی از تورم افسارگسیخته جای خود را به نگرانی از رکود اقتصادی داده تا بازدهی اوراق قرضه با کاهش روبه‌رو شده و دلار قدرت خود را از دست دهد. با توجه به صحبت‌های بوستیک، ریاست فدرال رزرو آتلانتا، در صورت کند شدن اقتصاد فدرال رزرو می‌تواند حتی افزایش نرخ بهره را در ماه سپتامبر متوقف کند. در چنین چشم‌اندازی داده‌های اشتغال روز جمعه ایالات‌متحده برای بازار بسیار مهم خواهد بود. پیش‌بینی‌ها نشان از یک گزارش قوی دیگر دارند که NFP به 350 هزار شغل در ماه مه رسیده و نرخ بیکاری هم کاهش داشته باشد. رشد دستمزدها نیز انتظار می‌رود همچنان در سطوح سالمی باقی بماند.

احتمالاً برای شروع روند کاهشی نرخ استخدام خیلی زود باشد، چیزی که توسط گزارش PMI که این هفته منتشر شد نیز حمایت شده و نشان از افزایش سرعت استخدام دارد، بطوریکه مولفه اشتغال در شاخص PMI از نظر مقدار، دومین سطح زیاد در سال جاری بود. بااین‌حال متقاضیان بیمه کاری برای اولین بار در مقیاس ماهانه افزایش داشته که نشانه خوبی نخواهد بود.

نشانه‌هایی از خستگی در روند دلار وجود دارد، اما هنوز نمی‌توان رای قاطعی به برگشت روند داد. یورو دلار به‌تازگی از سطح 1.0340 برگشته است، منطقه‌ای که در گذشته نقشی معکوس داشت و با اصلاح بازده اوراق، شاخص دلار دیگر از مزیت چنین نرخ بهره‌ای بهره‌مند نیست.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژوئن (9 تا 13 خرداد)

مقایسه تورم با نرخ رشد دستمزدها در آمریکا

بااین‌حال چشم‌انداز فاندامنتال تغییر چندانی نکرده است. فدرال رزرو همچنان در مسیر افزایش نرخ بهره سریع قرار دارد، اقتصاد اروپا و چین نسبت به اقتصاد ایالات‌متحده وضعیت بسیار بدتری دارند و رکود جهانی هم احتمالاً سرمایه‌ها را به سمت دلار هدایت خواهد کرد.

سه عامل اصلی برای تغییر روند دلار عبارتند از: توقف چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، پایان جنگ در اوکراین و کنار گذاشتن سیاست کووید صفر توسط چین. تا آن زمان بسیار بعید است که ارز ذخیره آن‌چنان ضعیف شود.

تورم اروپا در حال افزایش

داده‌های تورمی اروپا در روز سه‌شنبه منتشر خواهند شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که نرخ تورم همچنان در حال افزایش است و در ماه مه به 7.6 درصد خواهد رسید. این امر توسط گزارش PMI نیز حمایت می‌شود که نشان از افزایش فروش شرکت‌ها دارد، فروشی که سرعتش دومین نرخ را در مولفه فروش شاخص PMI در سال جاری دارد.

بازارها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اتحادیه در ماه ژوئیه تقریبا مطمئن هستند اما بر سر میزان این افزایش بحث وجود دارد. افزایش نرخ بهره 25 نقطه پایه‌ای کاملا در قیمت‌ها لحاظ شده و معامله گران شانس 40 درصدی برای افزایش نرخ بهره بیشتر و 50 نقطه پایه‌ای نیز قائل هستند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژوئن (9 تا 13 خرداد)

نرخ تورم اتحادیه اروپا

اگر تورم همچنان افزایش یابد شانس افزایش نرخ بهره بزرگ‌تر بالا می‌رود و یورو بیش از پیش تقویت خواهد شد. با توجه به موارد بیان‌شده بانک مرکزی اتحادیه در افزایش نرخ بهره با محدودیت‌هایی نیز مواجه است. افزایش نرخ بهره به همراه توقف خرید بی‌مهابای دارایی‌ها، ریسک بسیار بزرگی برای بازار اوراق محسوب می‌شود، مخصوصا در کشورهایی با بدهی بالا نظیر ایتالیا.

درست است که یورو تقویت‌شده اما این تقویت به نظر می‌رسد که اصلاحی در روند نزولی باشد. یورو برای بهبودی پایدار به عاملی بیش از افزایش نرخ بهره، احتمالاً یکی از عوامل ذکرشده فوق، نیاز خواهد داشت.

افزایش نرخ بهره در کانادا، انتشار گزارش PMI چین

بانک مرکزی کانادا در روز چهارشنبه جلسه خواهد داشت و افزایش 50 نقطه پایه‌ای نرخ بهره در قیمت‌ها کاملا لحاظ شده‌اند. ازاین‌رو واکنش بازار عمدتا به افزایش نرخ بهره‌های آتی و اظهارات اعضا راجع به چشم‌انداز اقتصادی بستگی خواهد داشت.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژوئن (9 تا 13 خرداد)اقتصاد کانادا در وضعیت خوبی قرار دارد. نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطح پنجاه سال اخیر است، تورم بالا بوده و مصرف هم در وضعیت سالمی قرار دارد. مسئله نگران‌کننده اما بازار مسکن است. قیمت مسکن در کانادا در سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته و با افزایش سریع نرخ وام‌ها این بخش حبابی با مشکلی جدی مواجه است.

در حال حاضر نشانه‌هایی از کاهش قیمت مسکن دیده ‌شده و شاید مشکل واقعی ازاین‌پس شروع به آشکار شدن کند؛ امری که علی‌رغم مزایای گسترش اقتصاد ممکن است، موجب حرکت محتاطانه بانک مرکزی کانادا شود.

درنهایت اما داده PMI چین در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود و اولین عملکرد اقتصاد در ماه مه به نمایش گذاشته خواهد شد. قرنطینه در شهرهای بزرگ همچنان ادامه دارد و احتمالاً داده جالبی را شاهد نباشیم.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژوئن (9 تا 13 خرداد)

رکود اقتصادی در چین کاملا محتمل است و اگر توسط داده‌ها نیز تایید شود ارزهای حساس به اقتصاد چین، نظیر دلار استرالیا ضربه دیگری خواهند دید. بازار همچنان 9 مرتبه افزایش نرخ بهره را در قیمت آزی لحاظ کرده و زمینه ریزش کاملا مهیا است. آمار تولید ناخالص داخلی این کشور برای سه‌ماهه نخست در روز چهارشنبه منتشر می‌شود، اما با توجه به حجم تغییرات در این مدت، احتمالاً از تاریخ انقضای این گزارش گذشته است.

منبع: Xm

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟