مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژوئن (30 خرداد تا 3 تیر)

تحلیل هفتگی فارکساهمیت بالای داده‌های PMI و تورم، پس از افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو

با تشدید اقدامات بانک‌های مرکزی برای مبارزه با تورم بالا، نگرانی از رکود اقتصادی در حال افزایش است. داده PMI ماه ژوئن می‌تواند نشان دهد که تشدید سیاست‌های پولی باعث کندی رشد اقتصادی خواهد شد یا خیر. اما از طرف دیگر داده‌های تورمی کانادا، ژاپن و انگلستان می‌تواند باعث فشار بر بانک‌های مرکزی این کشورها شود تا اقدامات شدیدتری در پیش بگیرند. بااین‌حال پس از افزایش نرخ بهره‌ای که در 28 سال گذشته بی‌سابقه بود، تستیفای جروم پاول، ریاست فدرال رزرو، در برابر کنگره مهم خواهد بود.

PMI ماه ژوئن شاید به ضرر یورو

علی‌رغم افزایش بازده اوراق ناحیه یورو به سطوحی تاریخی، ژست هاوکیش بانک مرکزی اروپا آن‌چنان‌که باید موجب تقویت یورو نشده است. از آن‌سو اما فدرال رزرو بسیار هاوکیش، موجب حفظ سوگیری‌ها در جهت تقویت دلار شده است. دلیل ضعف یورو ولی فقط این مورد نیست، سرمایه‌گذاران شدیدا نگران رکود اقتصادی در اروپا هستند، اروپایی که در جهش قیمت‌های انرژی فشار بیشتری نسبت به آمریکا متحمل شده و به‌شدت به نفت و گاز روسیه وابسته است.

رشد اقتصادی اروپا تابه‌حال خوب بوده است اما با توجه به وضعیت وخیم اوکراین، چشم‌انداز ادامه رشد اقتصادی در آینده به ‌سرعت در حال فروپاشی است. با تثبیت قیمت‌های بالای انرژی و اتمام سیاست‌های تسهیل کمی، انتظار می‌رود داده PMI روز پنج‌شنبه شواهد بیشتری از تعدیل فعالیت‌های اقتصادی در ماه ژوئن نشان دهد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژوئن (30 خرداد تا 3 تیر)

PMI اروپا، اقتصاد در حال کند شدن

به‌هرحال قسمت اعظم اخبار منفی در قیمت یورو لحاظ شده و اگر داده PMI به میزان قابل‌توجهی کمتر از پیش‌بینی‌ها نباشد، یورو ضعف آن‌چنانی نشان نخواهد داد. شاخص حال و هوای اقتصادی آلمان، IFO، نیز در روز جمعه منتشر خواهد شد.

هشدار رکود برای پوند در میان سیل داده‌های اقتصادی

ضعف اقتصاد به علت تنش‌ها در اوکراین و مشکلات زنجیره تأمین، در انگلستان بسیار شدید است. تورم در سطوح بالایی قرار دارد، دولت همچنان با بحران‌های پیاپی روبه‌روست، کمبود عرضه و نیروی کار به علت برگزیت تشدید شده و اختلاف نظر لندن و بروکسل بر سر ایرلند شمالی دوباره در حال افزایش است.

با این مشکلات، وضعیت بد کسب‌وکارها جای تعجبی ندارد و انتظار می‌رود PMI ماه ژوئن که در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود منعکس کننده این شرایط باشد. هرچند داده تورم روز سه‌شنبه نیز اهمیت بالایی دارد.

تورم سالانه انگلستان در ماه آوریل به 9.0 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود در ماه مه به 9.1 درصد افزایش یابد، عددی که بالاترین سطح میان اقتصادهای بزرگ است. بانک انگلستان به‌منظور مهار روند صعودی قیمت‌ها برای پنجمین جلسه متوالی نرخ بهره خود را در ماه ژوئن 25 نقطه پایه افزایش داد. اگر تورم با همین سرعت پیش رود، بانک انگلستان چاره‌ای جز افزایش سرعت سیاست‌های انقباضی ندارد، امری که اقتصاد را به سمت رکودی تمام‌عیار خواهد برد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژوئن (30 خرداد تا 3 تیر)

شاخص قیمت مصرف کننده انگلستان

شاخص‌ها نشان از کاهش رشد اقتصادی انگلستان در سه‌ماهه دوم سال جاری دارند، خرده‌فروشی روز جمعه هم برای سنجش قدرت هزینه‌های مصرف‌کننده ماه مه مهم است.

با توجه به ریسک رکود تورمی بعید است که تورم بالا حمایت چندانی از پوند داشته باشد، اما خرده‌فروشی بهتر از انتظارات به علت کاهش نگرانی‌ها از منفی شدن رشد اقتصادی، می‌تواند موجب تقویت پوند شود.

تورم کانادا عاملی برای افزایش شرط‌بندی‌ها از بانک مرکزی هاوکیش

تمرکز اصلی معامله گران در کانادا روی داده‌های تورم و خرده‌فروشی است. اقتصاد کانادا در حال شکوفایی است و احتمالا شرایط بهتری نسبت به آمریکا دارد. اما این مسئله نمی‌تواند مانع ضعف دلار کانادا در برابر دلار آمریکا شود، چراکه دلار کانادا ارزی کالا محور و وابسته به سنتیمنت است.

مکلم، رئیس بانک کانادا، در ابتدای این ماه به‌احتمال افزایش 75 نقطه پایه‌ای اشاره داشت. حال پس از اعمال این مقدار افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، احتمال تکرار این حرکت توسط بانک کانادا نیز افزایش داشته است.

داده‌های خرده‌فروشی روز سه‌شنبه و CPI روز چهارشنبه ‌احتمالا موجب نیاز بیشتری به افزایش نرخ بهره شوند، اما انتشار کمتر از پیش‌بینی‌ها نیز موجب توقف تشدید سیاست‌ها نخواهد شد.

در استرالیا یک چشم به چین و چشم دیگر به بانک مرکزی

دیگر ارز کالا محور دلار استرالیا است. نگرانی از کندی اقتصاد چین و سایر کشورها موجب خنثی شدن تاثیر افزایش قیمت کامودیتی‌ها شده است. بااین‌وجود اما دلار استرالیا نسبت به سال گذشته ریزش بسیار کمتری نسبت به همتایان خود داشته است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژوئن (30 خرداد تا 3 تیر)

عملکرد سالانه ارزها

بیانیه بانک مرکزی استرالیا در روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد. هرگونه نشانه‌ای مبنی بر افزایش تشدید سیاست‌ها می‌تواند موجب تقویت آزی شود، هرچند داده PMI پنج‌شنبه شاید کمی ریسک نزولی برای این جفت ارز به همراه داشته باشد.

تصمیم روز دوشنبه بانک خلق چین نیز برای معامله گران مهم خواهد بود. گمانه‌زنی‌ها نشان از کاهش نرخ اولیه برای دومین جلسه متوالی دارند. چنین اقدامی می‌تواند موجب افزایش سنتیمنت ریسک‌پذیری در ابتدای هفته شود.

ین بی‌نصیب از تاثیر تورم

پس از غافلگیری بازار با افزایش 50 نقطه پایه‌ای نرخ بهره بانک ملی سوئیس، اکنون فقط جای بانک مرکزی ژاپن در جمع بانک‌هایی که به تشدید سیاست‌ها پرداختند، خالی است. به‌هرحال این اتفاق رخ خواهد داد و بالاخره بانک مرکزی ژاپن مجبور به تغییر سیاستی و حذف محرک‌های عظیم خود خواهد شد.

درحالی‌که ین در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود در 24 سال گذشته رسیده، بازده اوراق 10 ساله ژاپن بالای محدوده هدف بانک مرکزی گیر کرده است. اما بانک مرکزی می‌خواهد تورم پایدار باشد و فعلا دست به اقدامی نخواهد زد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژوئن (30 خرداد تا 3 تیر)

تورم ژاپن

انتظار می‌رود داده‌های تورمی روز جمعه نشان از ثابت ماندن تورم خالص بالاتر از هدف 2.1 درصدی بانک ژاپن در مقیاس سالانه داشته باشند. اما تا زمانی که بانک مرکزی شواهدی مبنی بر گسترش تورم، آن‌هم بدون احتساب قیمت‌های انرژی، نبیند احتمالا ین به ضعف خود ادامه خواهد داد.

در میان سایر داده‌ها، PMI روز پنج‌شنبه نیز اهمیت بالایی دارد.

دلار به دنبال سرنخ‌هایی در اظهارات پاول

در ایالات‌متحده هفته آرامی در پیش داریم و تنها داده‌های فروش خانه‌های موجود (سه‌شنبه)، PMI تولیدی و خدماتی (پنج‌شنبه) و فروش خانه‌های نوساز (جمعه) مهم هستند. داده PMI موسسه S&P Global به‌اندازه ISM مهم نیستند اما توجه سرمایه‌گذاران به نشانه‌های رکود موجب اهمیت تخمین‌های این داده در ماه‌های پیش رو شده است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژوئن (30 خرداد تا 3 تیر)

ریسک رکود در اقتصاد ایالات متحده

پس از افزایش 75 نقطه پایه‌ای نرخ بهره، احساس نگرانی از فرودی سخت در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان افزایش یافت، چراکه فدرال رزرو هدفش مبارزه با انفجار قیمت‌ها است. پاول احتمال افزایش 75 نقطه پایه‌ نرخ بهره در جلسه بعدی را رد نکرد، بنابراین اظهارات او مقابل کنگره در مورد گزارش پولی نیم سال اول زیر ذره‌بین خواهد بود.

اگر پاول موضع هاوکیش خود در مقابل تورم بالا را تداوم بخشد، دلار می‌تواند بیش‌ازپیش تقویت شود. از سوی دیگر، پاول به دنبال دامن زدن به ترس موجود در بازار نیست، درنتیجه اگر به خطر ورود اقتصاد به رکود توسط فدرال رزرو اشاره کند، دلار می‌تواند از سقف‌های اخیر خود عقب‌نشینی داشته باشد.

منبع: Xm

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم ژوئن (30 خرداد تا 3 تیر)
  1. Aydin.tabatabaei گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟